در حالی‌که داشتن بودجه بازاریابی و تبلیغات برای هر کسب‌وکاری مهم است، به‌همان اندازه مهم است که آن را در جهت درست هزینه کنید و از آن حداکثر استفاده را ببرید. وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی می‌شود‌، برای بسیاری از مشاغل، انتخاب روش بازاریابی مناسب کار آسانی نیست. با بررسی جنبه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی، یک کسب‌و‌کار می‌تواند ایده بهتری از روش بازاریابی مناسب و نحوه استفاده از آن بدست آورد. چرا که انتخاب صحیح می‌تواند تفاوت زیادی در نتایج ایجاد کند.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی: کدام بازدهی بهتری دارد؟

اداره یک کسب‌وکار موفق، فقط انتخاب بازار مناسب یا داشتن محصول با کیفیت بالا نیست. بلکه در مورد استفاده از نوع صحیح تکنیک‌های بازاریابی، به‌منظور دستیابی به مخاطبان مورد نظر خود و تبدیل آنها به مشتریان اصلی است. برخی از مشاغل ممکن است اهمیت کمتری به بازاریابی بدهند، اما اگر مشاغل واقعا می‌خواهند سود خود را افزایش دهند. مطمئنا باید بودجه مناسبی را برای بازاریابی در نظر بگیرند.

شاید هنوز درصدی از افراد هستند که از اینترنت برای انجام معاملات خود استفاده نمی‌کنند. با این حال، بخش قابل توجهی از مردم به‌طور منظم از اینترنت برای مقاصد متعدد، از جمله انجام معاملات روزانه خود استفاده می‌کنند. بنابراین به‌عنوان یک کسب‌وکار، باید اطمینان حاصل کنید که از رقبا جلوتر هستید. این بدان معناست که دیگر نمی‌توانید به روش‌های بازاریابی قدیمی وابسته باشید .شما باید نگاهی فراتر از این داشته باشید و بفهمید که چگونه می‌توانید از آخرین تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال برای افزایش دسترسی خود استفاده کنید.

قبل از اینکه به جزئیات ریز بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی بپردازیم. بیایید ابتدا برخی از ایده‌های اساسی را که باید به وضوح درک کنید، بررسی کنیم.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی: سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی چیز جدیدی نیست، زیرا نوعی بازاریابی است که ما در مقاطع مختلف در معرض آن بوده‌ایم . یک روش بازاریابی معمولی است که با تبلیغات آفلاین و روش‌های مختلف تبلیغاتی تلاش در جذب مخاطبین هدف دارد. بازاریابی سنتی نوعی بازاریابی است که نادیده گرفتن آن دشوار است، زیرا شامل تبلیغات سنتی است که روزانه با آن روبرو می‌شویم.

برخی از رایج‌ترین و آزمایش شده‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی آفلاین در پنج گروه اصلی زیر قرار می‌گیرند:

  • چاپ(مجلات، روزنامه‌ها و …)
  • پخش(تلویزیون، رادیو و …)
  • پست مستقیم(کاتالوگ، کارت پستال و غیره)
  • تلفن(بازاریابی تلفنی، بازاریابی پیامکی و غیره)
  • در فضای باز(تابلوهای تبلیغاتی، بنرهای تبلیغاتی و غیره)

بازاریابی سنتی ممکن است در چند دهه گذشته تکامل یافته باشد، اما جنبه‌های اساسی آن ثابت است. تکنیک‌های فروش که ما امروزه از آن استفاده می‌کنیم، به چهار مورد متکی است: محصول، قیمت، مکان و تبلیغات. هر کسب و کار موفقی می‌داند که ایجاد یک قیف فروش مناسب چقدر ضروری است. با استفاده از چهاربخش بازاریابی‌، یک کسب‌و‌کار در واقع می‌تواند مشتریان خود را از طریق هر قیف فروش هدایت کرده و نتایج مطلوبی را مشاهده کند.

چهار بخش مهم بازاریابی، که هر نوع تکنیک بازاریابی را تقویت می‌کند:

محصول: بازاریابی موثر با درک خوب محصول شروع می‌شود. که می‌تواند خدمات نامشهود یا کالایی باشد که تقاضای بازار هدف را برآورده می‌کند.

قیمت: هزینه کلی محصول بستگی به میزان شناخت آن دارد. قیمت همیشه در تعیین مواردی مانند عرضه، تقاضا، حاشیه سود و غیره تعیین‌کننده است.

تبلیغات: نحوه اطلاع‌‌رسانی درباره محصول و عرضه آن به مخاطبان هدف، تبلیغ است. هر روشی که به شما کمک می‌کند محصول را تبلیغ کرده و به آن کمک کنید تا بیشتر در معرض دید قرار گیرد تحت نام تبلیغات قرار می‌گیرد، خواه تبلیغات روی بیلبورد باشد یا ایجاد کمپین تبلیغاتی در فیس‌بوک.

مکان: بازاریابی سنتی عمدتا متکی بر این است که محصول شما را در زمان و مکان مناسب در مقابل مخاطبان هدف قرار دهید.‌ وقتی یک محصول در مکانی ایده‌آل قرار می‌گیرد، شانس تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان چند برابر می‌شود.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی: نکات منفی سنتی

در حالی‌که بازاریابی سنتی هنوز موثر است، این تنها راهی نیست که محصول شما را در بازار هدف خود محبوب کند. امروزه فناوری رشد کرده است و به مشاغل این امکان را می‌دهد تا بهتر از گذشته با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. به‌همین دلیل مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری در بازاریابی سنتی به معایب آن توجه شود، از جمله:

تعامل کوچک

یکی از بزرگ‌ترین و آشکارترین محدودیت‌های بازاریابی دیجیتال این است که، بین مشتریان تعامل کمی وجود دارد یا اصلا وجود ندارد. بازاریابی سنتی یک خیابان یک‌طرفه است که در آن تنها یک کسب‌وکار قادر به پخش یا ارائه اطلاعات در مورد محصول یا خدمات خود به مخاطبان هدف است.

عدم کنترل بر زمان‌بندی

بازاریابی سنتی به روش‌های تبلیغاتی وابسته است که پس از اجرا نمی‌توان آنها را آپدیت کرد. خواه یک تبلیغ متنی ثابت در روزنامه محلی شما باشد یا یک تبلیغ تلویزیونی. در صورت هرگونه تغییر، باید تبلیغ جدیدی را جایگزین تبلیغ قبلی کنید. اگرچه این ممکن است یک عامل بزرگ به‌نظر نرسد، اما در طولانی مدت تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.

هزینه‌های بالاتر

هزینه‌های مکرر در بازاریابی سنتی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بزرگ باشد که ممکن است بازده خوبی داشته باشد یا نه. آگهی شما در روزنامه محلی تنها در صورتی موثر خواهد بود که در روز انتشار توسط مخاطبان هدف شما مشاهده شود، شانس شما در این مورد چقدر است؟ اگر می‌خواهید دوباره با آنها تماس بگیرید، باید یک کمپین تبلیغاتی چاپی جدید ایجاد و اجرا کنید .یا هنگامی که پوسترها یا بروشورهایی را در منطقه خود ایجاد و توزیع می‌کنید، این سرمایه‌گذاری است که برای یک‌بار استفاده انجام می‌دهید. آن را با محتوایی که در وب‌سایت خود ایجاد می‌کنید مقایسه کنید که بدون هیچ هزینه اضافی می‌تواند بازدیدکنندگان مورد نظر را برای سالهای آینده به ارمغان بیاورد.

گزینه‌های سفارشی‌سازی محدود

آیا می‌خواهید مشتریانی را که در یک صنعت خاص کار می‌کنند هدف قرار دهید و یا گروه سنی خاصی را هدف قرار دهید؟ بازاریابی سنتی هنگام سفارشی‌کردن کمپین شما و هدف قراردادن مشتریان خاص، کمک کمی به شما می‌کند. اگرچه می‌توانید از تکنیک‌های بازاریابی سنتی برای بازاریابی در بخش‌های خاصی استفاده کنید، اما نمی‌توانید به‌دنبال مشتریان هدف باشید. وقتی از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنید، این امکان را دارید که نه تنها با مشتریان مناسب تماس بگیرید، بلکه پیشنهادات متناسب با آنها را نیز به آنها ارائه دهید.

به‌راحتی قابل آپدیت شدن، نیست

یکی از نقاط قوت بازاریابی دیجیتال این واقعیت است که به‌راحتی می‌توان آن را آپدیت و تنظیم کرد. برخلاف بازاریابی سنتی که برای اصلاح آن تلاش زیادی لازم است .تصور کنید تبلیغات چاپی شما دارای درصد تخفیف اشتباه هستند، چگونه می‌توانید آن را تصحیح کنید اگر چاپ‌ها در حال حاضر به پایان رسیده است؟ در صورتی‌که، ویرایش کمپین بازاریابی دیجیتال تنها چند کلیک فاصله دارد.

اندازه‌گیری ضعیف کمپین

هنگام اجرای یک استراتژی بازاریابی سنتی، ضروری است بدانید که چقدر مطمئن هستید که در جهت اشتباه سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. متأسفانه، نتایجی که از بازاریابی سنتی به‌دست می‌آورید را نمی‌توان به‌راحتی و به‌طور کارآمد اندازه‌گیری کرد. ولی هنگامی که یک کمپین بازاریابی آنلاین را راه‌اندازی می‌کنید، می‌توانید بدون زحمت تشخیص دهید که در کجا اشتباه می‌کنید و آیا موفقیت‌آمیز است یا خیر. این به تنهایی بازاریابی دیجیتال را بسیار بهتر از همتای سنتی خود می‌کند.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی: دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین به کارهای مرتبط با بازار، که یک تجارت از طریق اینترنت یا یک وسیله الکترونیکی مانند تلفن همراه انجام می‌دهد اشاره می‌کند. هر کسب‌وکاری(صرف‌نظر از اندازه آن) می‌تواند از بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به بازار هدف خود استفاده کند. با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کرده و تعداد بیشتری از آنها را به مشتری قطعی تبدیل کند. همه چیز از بازاریابی موتورهای جستجو گرفته تا بازاریابی فیس‌بوک تحت بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرد.

دلیل اینکه بازاریابی دیجیتال امروزه برای یک تجارت بسیار مهم است، این است که اینترنت در حال تبدیل شدن به یکی از پرکاربردترین ابزارها است. بیشتر افراد برای انجام فعالیت‌های روزانه خود که شامل خرید کالا و خدمات می‌شود، وارد وب می‌شوند. اگر به دهه گذشته نگاه کنید، می‌بینید که بازاریابی آنلاین به‌طور چشمگیری رشد کرده است. بنابراین وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی می‌شود، واضح است که دیجیتال به‌عنوان یک نقطه قوت قطعی است.

بازاریابی موفق مستلزم آن است که یک کسب‌وکار به بهترین شکل ممکن با مشتریان ارتباط برقرار کند، زیرا آنها بازده واقعی سرمایه‌گذاری هستند. از آنجا که هرچه افراد بیشتر در مورد وب‌سایت شما، نام تجاری شما و محصولاتی که می‌فروشید اطلاعات داشته باشند، بیشتر با روند کار شما آشنا می‌شوند. که در نهایت منجر به روابط نزدیک یا پیوندهایی می‌شود که بر اساس اعتماد ایجاد می‌شود.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی: آمارها چه می‌گویند؟

رشد فعلی دیجیتال مارکتینگ را در نظر داشته باشید. در اینجا آماری وجود دارد که به شما در درک رشد و برجستگی بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند.

  • تا به امروز، 60 درصد از بازاریابان در صنایع مختلف تلاش‌های خود را به‌سمت بازاریابی دیجیتال سوق داده‌اند.
  • بیش از 80 درصد از خریداران، قبل از سرمایه‌گذاری روی یک محصول یا خدمات، تحقیقات خود را آنلاین انجام می‌دهند.
  • 94 درصد از بازاریابان B2B به‌طور فعال از LinkedIn برای بازاریابی استفاده می‌کنند.
  • 90 درصد مشاغل B2C رسانه‌های اجتماعی را موثرترین تاکتیک بازاریابی محتوا گزارش می‌دهند.

صرف نظر از شغلی که در آن فعالیت می‌کنید، باید اهمیت بازاریابی دیجیتال را در نظر بگیرید. در غیر این‌صورت ممکن است از رقابتی که از جدیدترین تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کند شکست بخورید.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی: کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

تعیین بودجه بازاریابی یک چیز است، اما اطمینان از اینکه سرمایه شما بازدهی خوبی دارد، چیز دیگری است. به‌همین دلیل منطقی است که فقط بر روی آن کانال‌ها و روش‌های بازاریابی تمرکز کنید که به احتمال زیاد بهترین بازدهی را برای شما خواهند داشت. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بازاریابی دیجیتالی می‌تواند به یک کسب‌وکار، در ایجاد نرخ فروش بالاتر کمک کند.

اگر به اطراف خود نگاه کنید، مشاغل با هر اندازه‌ای را خواهید دید که از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند. به‌ویژه به‌دلیل هزینه ومانع کمتر برای ورود، در مقایسه با روش‌های بازاریابی آفلاین مانند تبلیغات چاپی. اگرچه تبلیغات چاپی می‌توانند در ایجاد نام تجاری کمک کنند، بازاریابی دیجیتالی می‌تواند با بودجه‌‌ای بسیار کوچک‌تر، به یک شرکت در ایجاد پایه‌ای قوی برای ارتقاء موثر کمک کند.

سرمایه‌گذاری در تبلیغات چاپی

شکی نیست که تبلیغات چاپی در صورت انجام صحیح می‌توانند عالی عمل کنند. با این حال، بدون ثبات، تبلیغات چاپی نتایج مطلوبی را به‌دنبال نخواهد داشت. برای تبلیغ در یک مجله مهم یا روزنامه محلی، باید آماده باشید تا در مدت زمان طولانی پول هنگفتی را خرج کنید.

همچنین، وقتی نوبت به تبلیغات چاپی می‌رسد، چیزی که بسیاری از مشاغل درک نمی‌کنند جنبه تیراژ است. تعداد خوانندگانی که در واقع تبلیغ شما را می‌بینند کمتر از تعداد مجلات در گردش خواهد بود. زیرا درصدی از شماره‌های مجلات، تقریباً بدون فروش باقی می‌ماند.

سرمایه‌گذاری در تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال بیشتر از تبلیغات چاپی قابل سفارشی‌سازی هستند، که باعث می‌شود ریسک کمتری داشته باشند. به‌عنوان مثال، اگر شما یک کمپین تبلیغاتی را اجرا می‌کنید، می‌توانید تبلیغ خود را برای مخاطبان خاصی هدف قرار دهید و بعداً آن را تغییر دهید. انجام تنظیمات و تغییر تنظیمات تبلیغات بر اساس داده‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر است.

بیاید مقایسه‌ای بین روش، هزینه به ازای هزار(CPM)، با تبلیغات مجلات داشته باشیم. تبلیغات مجلات را با یک کانال بازاریابی دیجیتالی مانند Google Ads مقایسه کنید، جایی که تنها به ازای هر کلیک از شما هزینه دریافت می‌شود. این بدان معناست که CPM در برخی موارد می‌تواند صفر دلار برای شما هزینه داشته باشد. بنابراین اگر کسب‌وکاری با بودجه محدود دارید و می‌خواهید شانس موفقیت خود را افزایش دهید، بازاریابی دیجیتال ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

تا اینجا از سطح سفارشی‌سازی و ردیابی که با بازاریابی دیجیتال به‌دست می‌آورید آگاه شدید، علاوه بر این، شما کنترل بسیار بیشتری بر عملکرد تبلیغات و تجزیه‌وتحلیل‌های عمیق دارید و می‌توانید آنها را در طول مسیر بهبود دهید.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی: چرا دیجیتال را انتخاب کنید؟

برای برخی از مارک‌ها، به‌ویژه برندهای محبوب با مخاطبان آفلاین فراوان، بازاریابی سنتی ممکن است بسیار گران باشد که از جانب صاحبان مارک‌ها این هزینه نادیده گرفته شود. اما برای بسیاری از مشاغل کوچک که در تلاش هستند تا با بودجه محدود تاثیرگذار باشند، بازاریابی دیجیتال می‌تواند نجات‌دهنده باشد. به‌همین دلیل است که بسیاری از مشاغل جدید و قدیمی از قدرت بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند و در قیف بازاریابی تجدید نظر می‌کنند. در ادامه چند مزیت و دلیل مهم برای انتخاب بازاریابی دیجیتال مطرح خواهد شد از جمله:

شماره 1: سطح بالاتری از مشارکت مشتری

بازاریابی سنتی اجازه تعامل مستقیم با مشتریان را نمی‌دهد، در حالی‌که بازاریابی دیجیتال سطح تعامل بالاتری را ارائه می‌دهد، چه از طریق نظرات رسانه‌های اجتماعی و چه از طریق پیام‌های الکترونیکی. مخاطبان هدف شما، در هر زمان و مکانی می‌توانند به‌راحتی از طریق کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال با شما در ارتباط باشند.

همچنین نام تجاری شما می‌تواند به‌راحتی با مشتریان از طریق ویدئو، نظرسنجی یا وبینار ارتباطات بهتر و طولانی‌تری برقرار کند. وقتی کسب‌وکار شما با توجه به نیازهای مشتریان شما اجرا می‌شود عملکرد بهتری دارد. و بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید با مشتریان روبرو شوید و مسائل و مشکلات آنها را بدون اتلاف وقت حل کنید.

شماره 2: سهولت اندازه‌گیری نتایج

وقتی بروشورها را هدیه می‌کنید‌، بروشور پخش می‌کنید یا در مجلات تبلیغ می‌کنید، نمی‌دانید که بازاریابی شما تا چه اندازه موفق خواهد بود. ممکن است شما در مسیر اشتباه حرکت کنید، اما راهی برای فهمیدن سریع و ساده آن وجود ندارد.

برخلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد که نتایج را به‌سادگی اندازه‌گیری کنید. شما به اطلاعات زیادی در مورد مشتریان خود دسترسی دارید که به شما کمک می‌کند بفهمید کجا می‌روید. به‌عنوان مثال چند درصد از تعداد افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند به مشتری تبدیل شده‌اند.

این سطح دسترسی به اطلاعات و آمار که می‌توانید با بازاریابی دیجیتال به‌دست آورید، در بازاریابی سنتی به‌معنای واقعی کلمه وجود ندارد.

شماره 3: محدوده مخاطبان بیشتر

بازاریابی سنتی از جهات مختلف محدود است. اما یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌هایی که با آن مواجه می‌شود ناتوانی در فراتر رفتن از مخاطبان منطقه‌ای یا محلی است. ممکن است کسب‌وکار شما از نظر جغرافیایی محدود نباشد، پس چرا دسترسی خود را محدود کنید؟

با استفاده از بازاریابی دیجیتال، می‌توانید یک کمپین سفارشی ایجاد کرده و دسترسی خود را به شهرهای مختلف یا حتی کشورهای مختلف گسترش دهید. بنابراین با رویکرد کلی بازاریابی سنتی خداحافظی کنید و به بازاریابی دیجیتال، که به شما امکان می‌دهد کمپین خود را فراتر از مرزهای جفرافیایی خود پیش ببرید، سلام کنید!

شماره 4: ارزان‌تر و موثرتر

وقتی صحبت از صرف هزینه برای بازاریابی می‌شود، بازگشت سرمایه شما تعیین می‌کند که آیا کمپین شما موفق بوده است یا خیر؟ جای تعجب نیست که بازاریابی دیجیتال، بازگشت سرمایه‌(ROI) بهتری برای شما به ارمغان می‌آورد زیرا از چندین جهت ارزان‌تر از بازاریابی یا تبلیغات سنتی است. آیا ترجیح می‌دهید در یک آگهی که بر اساس عملکرد پرداخت می‌کنید، سرمایه‌گذاری کنید یا در آگهی روزنامه‌ای پرهزینه که توسط مخاطبان محدودی دیده می‌شود؟ بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که هزینه کمتری را صرف کنید در حالی که نتیجه بیشتر به‌دست می‌آورید.

نتیجه‌گیری

امیدواریم با داده‌ها و حقایقی که مطرح شد، دید مناسبی نسبت به ویژگی‌های این دو روش بازاریابی پیدا کرده باشید. اگر قبلاً بازاریابی سنتی را امتحان کرده‌اید و نتایج رشد سریع مورد نظر خود را ندیده‌اید، پس به بازاریابی دیجیتال توجه کنید. ریسک کمی وجود دارد و نتایج شگفت‌انگیزی خواهید گرفت.

منبع

www.lyfemarketing.com