چشم‌انداز تبلیغات آنلاین هر لحظه در حال تغییر است. بسترهای جدید، انواع آگهی‌ها و قابلیت‌های هدف‌گذاری دائما در حال ظهور هستند. آیا تا به‌حال شده است که روی یک تصویر در اینستاگرام دو بار ضربه بزنید، به یک ویدیو در فیس‌بوک واکنش نشان دهید یا روی یک نتیجه جستجو در گوگل کلیک کنید، اما بعد متوجه شوید که در واقع یک تبلیغ است؟ امروزه تبلیغات بیش از هر زمان دیگری می‌توانند زمینه‌ای، مرتبط، هدفمند و مفید باشند به‌نحوی که قبلاً نمی‌توانستند. به‌طور خلاصه‌، تبلیغات امروز محتوا هستند.

نحوه تبلیغات آنلاین

همه تعاملات آنلاین با یک موتور جستجو شروع می‌شود و از این طریق، می‌توانید توجه مخاطبان مورد نظر خود را از طریق تبلیغات آنلاین جلب کنید. راه‌های زیادی برای تبلیغ استراتژیک کسب‌وکار شما وجود دارد. به این فکر کنید که در شروع کار سعی دارید به چه کسانی برسید. از خود بپرسید “من برای چه گروه جمعیتی تبلیغ می‌کنم؟” و “چگونه می‌توانم محصول یا خدمات خود را به گروه هدف معرفی کنم؟”. برای پاسخ به این پرسش‌ها باید بدانید که جمعیت هدف شما بیشترین زمان خود را در کدام بخش از اینترنت صرف می‌کند. در مورد پربازدیدترین شبکه‌های اجتماعی و بیشترین کلمات کلیدی جستجو شده، تحقیق کنید.

همیشه تبلیغات آنلاین همراه با هزینه نیستند، مخاطبان می‌توانند از طریق رسانه‌های اجتماعی، کسب‌وکار شما را به‌صورت ارگانیک پیدا کنند. ایجاد یک صفحه تجاری در فیس‌بوک‌، توییتر، اینستاگرام یا حتی تیک‌تاک و ارائه مطالب و پست‌های جذاب می‌تواند بسیار کارساز باشد. سه مورد کلیدی وجود دارد که تبلیغات دیجیتال می‌تواند در بهبود عملکرد بازاریابی ارگانیک به شما کمک کند:

  • افزایش آگاهی از نام تجاری، با نمایش محتوای خود به افراد درون و خارج از شبکه‌های شما.
  • درک بهتر مخاطبان، با استفاده از هدف‌گیری و تجزیه‌وتحلیل بسترهای تبلیغاتی.
  • ایجاد محتوای با عملکرد بالاتر، با درک اینکه چه محتوای تبلیغاتی به شما در دستیابی به اهداف تجاریتان کمک می‌کند و چه چیزی نه.

هدف از هر گونه استراتژی تبلیغاتی باید به‌دست آوردن بازدهی مثبت از سرمایه‌گذاری شما باشد، در این مورد باید دو سوال مهم را پاسخ دهید(مثلا در روش PCC):

  • آیا از کمپین تبلیغاتی درآمد بیشتری نسبت به هزینه‌ای که صرف می‌کنید دریافت می‌کنید یا خیر؟
  • چگونه می‌توانید بفهمید که هزینه تبلیغات، چقدر باید باشد تا بیشترین بازده سرمایه‌گذاری را داشته باشد؟

برای پاسخ به این سوالات از این معادله استفاده کنید: ارزش طول عمر مشتری(LTV)* میانگین نرخ لید به مشتری* میانگین نرخ تبدیل

 LTV به این معناست که مشتری در طول رابطه خود با کسب‌و‌کار شما چقدر برای شما ارزش تولید می‌کند. میانگین نرخ لید به مشتری، نرخ تبدیل لیدها به مشتریان واقعی است. و نرخ تبدیل، درصدی از مخاطبین که عمل مورد نظر شما(پر کردن یک فرم، خرید و…) را انجام می‌دهند.

در مجموع، این معیارها به شما نشان می‌دهد که چقدر باید برای تبلیغات خود هزینه کنید. فرض کنید می‌خواهید از تبلیغات دیجیتال برای تبلیغ محتوای جدید خود استفاده کنید. شما باید بدانید حداکثر هزینه تبلیغات شما چقدر باید باشد تا بازدهی مثبت سرمایه‌گذاری خود را ببینید. به‌عنوان مثال:

ارزش طول عمر مشتری(LTV): 500000 تومان

میانگین نرخ لید به مشتری: 10%

میانگین نرخ تبدیل: 20%

این اعداد را در معادله بالا قرار دهید تا تعیین کنید حداکثر هزینه تبلیغات شما چقدر باید باشد. 500000*0.1*0.2=10000 این بدان معناست که شما می‌توانید حداکثر 10هزار تومان برای هر کلیک بر روی تبلیغ خود هزینه کنید، بنابراین برای بازدهی مثبت سرمایه‌گذاری باید کمتر از این مبلغ را هزینه کنید.

انواع تبلیغات آنلاین

اکنون که با نحوه تبلیغات آنلاین آشنا شدیم، بیایید به انواع مختلف تبلیغات آنلاین بپردازیم:

تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی

هر ماه، نزدیک به 2.5 میلیارد کاربر فعال در فیس‌بوک، 1 میلیارد در اینستاگرام و 330 میلیون کاربر در توییتر در سراسر جهان وجود دارد. به‌دلیل تعداد زیاد کاربران فعال در این شبکه‌ها، هزینه‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی در بالاترین حد خود قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود تبلیغات رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان در سال جاری از 8.5 میلیارد دلار فراتر رود. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مزایای زیادی دارد. از جمله، شما می‌توانید:

  • با استفاده از ویژگی‌ هدف‌گیری مخاطبان مختلف در همه بسترهای رسانه‌های اجتماعی، به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید.
  • از انواع قالب‌های تبلیغاتی برای تبلیغ، به‌نحوی که با اهداف تجاری شما مطابقت دارد، استفاده کنید.
  • بر روی تبلیغات خاصی که منجر به فروش بیشتر در کسب‌وکار شما می‌شود سرمایه‌گذاری کنید.

بیایید نگاهی به هشت شبکه اجتماعی معروف از جمله: Facebook ،Instagram ،LinkedIn ،Twitter Pinterest ،YouTube ،Snapchat و TikTok بیاندازیم، و با مخاطبان و انواع آگهی‌های موجود در هر یک آشنا شویم.

1-  تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی: فیس‌بوک

فیس‌بوک پرکاربردترین شبکه اجتماعی است. تقریبا 2.5 میلیارد نفر در سراسر جهان از فیس بوک استفاده می کنند. این بیش از 30 درصد از جمعیت جهان است. با توجه به تعداد افراد زیادی که از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، تقریباً تضمین شده است که از هر نوع حوزه‌ای مخاطب جذب کنید. آنجاست که یکی از قدرتمندترین ویژگی‌های تبلیغات در فیس‌بوک ظاهر می‌شود: هدف‌گذاری مخاطبان. قابلیت‌ هدف‌گذاری در فیس‌بوک با هیچ شبکه اجتماعی دیگری قابل مقایسه نیست. سه نوع مخاطب وجود دارد که می‌توانید در فیس‌بوک هدف قرار دهید:

  • مخاطبان اصلی: مخاطبی بر اساس معیارهایی مانند سن، علایق و جغرافیا.
  • مخاطبان سفارشی: با افرادی که قبلاً با مشاغل شما در ارتباط بوده‌اند تماس بگیرید.
  • مخاطبان شبیه: به افراد جدیدی برسید که علایق آنها شبیه به بهترین مشتریان شماست.

هدف‌گیری پیشرفته فیس‌بوک می‌تواند برای هدف قرار دادن مخاطبین مرتبط، مورد استفاده قرار گیرد. تبلیغات در فیس‌بوک شامل طیف وسیعی از انواع تبلیغات است، از جمله:

  • تبلیغات عکس
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات داستانی
  • تبلیغات لید

یکی دیگر از راه‌های تبلیغات در فیس‌بوک از طریق Facebook Messenger است. فیس‌بوک مسنجر یک برنامه پیام‌رسانی جداگانه است که دارای فرصت‌های تبلیغاتی خاص خود است. در سراسر جهان، ماهانه 20 میلیارد پیام بین افراد و مشاغل در فیس‌بوک مسنجر رد و بدل می‌شود. تبلیغات نقش مهمی در شروع مکالمات در Facebook Messenger دارند.

2-  تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی: اینستاگرام

اینستاگرام ماهانه بیش از 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. اکثر کاربران بین 18 تا 34 سال سن دارند. به سه روش می‌توانید در اینستاگرام تبلیغ کنید:

  • پست‌ها و استوری‌ها را مستقیماً از حساب حرفه‌ای اینستاگرام خود تبلیغ کنید.
  • از صفحه فیس‌بوک خود تبلیغات ایجاد کنید و آنها را در فیس‌بوک و اینستاگرام تبلیغ کنید.
  • کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید.

توصیه می‌کنیم از گزینه سوم حتما استفاده کرده و کمپین‌های سفارشی برای مخاطبان خود در اینستاگرام ایجاد کنید.

اینستاگرام انواع تبلیغات مشابه فیس‌بوک دارد، از جمله:

  • تبلیغات عکس
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات داستانی
  • تبلیغات در Explore

در حال حاضر، جالب‌ترین انواع آگهی در حال حاضر تبلیغات در تب Explore است. افرادی که از کاوش در اینستاگرام استفاده می‌کنند، علایق خود را کشف کرده و سازندگان محتوای جدیدی را کشف می‌کنند.

3- تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی: لیکدین

بستر LinkedIn ماهانه بیش از 660 میلیون عضو فعال در سراسر جهان دارد. کاربران این پلتفرم عمدتا متشکل از متخصصان فعال هستند، که این نکته لیکدین را به مکانی عالی برای تبلیغات B2B(مشاغل به مشاغل) تبدیل می‌کند. علاوه بر این، مزیت مهم تبلیغات در لیکدین، قابلیت‌ هدف‌گیری منحصر به فرد آن است. در لیکدین، به معیارهای هدف‌گیری منحصر به فردی دسترسی خواهید داشت که در سایر رسانه‌های اجتماعی در دسترس نیست. می‌توانید کاربران را در لیکدین با جمعیت شناسی منحصر به فرد، از جمله عنوان شغل، عملکرد شغلی و صنعت، مورد هدف قرار دهید. به‌علاوه، با گزینه‌ای که می‌توانید فرم‌های gen lead را در تبلیغات لیکدین خود قرار دهید، لیکدین می‌تواند یک ماشین تولید لید باشد. این به شما امکان می‌دهد که به مخاطبان خاصی دسترسی داشته باشید. جالب‌ترین نوع تبلیغات لیکدین، پیام‌های تبلیغاتی است. که به شما امکان می‌دهد تا پیام‌های مستقیم را به مشتریان احتمالی خود ارسال کنید.

اما یک هشدار:

تبلیغات زیادی برای افراد ارسال نکنید، زیرا به‌عنوان اسپم از بین می‌رود.

4- تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی: توییتر

تبلیغات آنلاین در توییتر زیاد رایج نیست، زیرا دسترسی ارگانیک هنوز محرک مهمی در عملکرد یک مارک در توییتر است. توییتر ماهانه بیش از 330 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. اکثر کاربران بین 35 تا 65 سال سن دارند. بسیاری از شرکت‌های B2B از توییتر به‌عنوان ابزار بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند.

5- تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی: پینترست

پینترست یک پلتفرم منحصر به فرد در رسانه‌های اجتماعی با 300 میلیون کاربر است، که عمدتا خانم هستند. برخی از مردم می‌گویند که پینترست تنها پلتفرمی است که کاربران در واقع می‌خواهند تبلیغات مارک‌های مورد علاقه خود را مشاهده کنند زیرا در پینترست همه چیز به‌صورت تصاویر بصری است. پینترست برای مشاغلی که برای فروش محصولات خود به عکاسی متکی هستند و مخاطبان هدف آنها اغلب خانم‌ها هستند بسیار عالی است.

6- تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی: یوتیوب

یوتیوب با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه، دومین موتور جستجو بزرگ، بعد از گوگل است. تبلیغات در یوتیوب، قبل یا در طول ویدیوهای یوتیوب یا به‌عنوان یک ویدیوی تبلیغاتی مستقل پس از انجام جستجو، نمایش داده می‌شود. از آنجا که می‌توانید اطلاعات و علایق جمعیتی را مورد هدف قرار دهید، می‌توانید فیلم‌های خود را به مخاطبان خاص مربوطه که در حال تماشای فیلم‌های مارک‌های مشابه یا موضوعات مرتبط هستند ارائه دهید.

7- تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی: اسنپ‌چت

218 میلیون کاربر اسنپ‌چت عمدتا از افراد بین 18 تا 24 سال تشکیل شده‌اند. اسنپ‌چت انواع مختلفی از تبلیغات را ارائه می‌دهد، از جمله تبلیغات داستانی و لنزهای واقعیت افزوده(AR). انواع تبلیغات اسنپ‌چت بسیار شبیه به گزینه‌های تبلیغاتی در اینستاگرام است. آنچه واقعاً اسنپ‌چت را منحصر به فرد می‌کند، لنزهای واقعیت افزوده است. لنزهای AR توسط یک کسب‌وکار حمایت می‌شوند تا لحظات تعاملی ایجاد کنند که کاربران می‌توانند از آنها استفاده کرده و با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

8- تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی: تیک‌تاک

یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین بازیکنان تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، تیک‌تاک است.  تیک‌تاک در مورد ایجاد ویدئوهای کوتاه، خلاق و اغلب خنده‌دار است.  تیک‌تاک در چند سال گذشته بسیار محبوب شده است و به 500 میلیون کاربر ماهانه رسیده است. تیک‌تاک پست‌ها را به وب‌سایت‌ها پیوند نمی‌دهد و به‌تازگی اجازه تبلیغات را داده است، بنابراین کسب‌وکارهای تبلیغاتی در تیک‌تاک بیشتر بر افزایش آگاهی از نام تجاری تمرکز می‌کنند تا لید یا ترافیک.

تبلیغات جستجوی پولی

افرادی که به‌صورت آنلاین جستجو می‌کنند به‌دنبال چیز خاصی هستند و روی اولین نتیجه‌ای که فکر می‌کنند برای آنها مفیدترین است کلیک می‌کنند. شاید فکر کنید: “من قبلاً در نتایج موتورهای جستجو در نتایج ارگانیک ظاهر شده‌ام. چرا باید برای تبلیغات نیز هزینه کنم؟” خوب، سه دلیل اصلی وجود دارد:

  • به‌طور متوسط، پیش‌بینی می‌شود مشاغل که تبلیغات دیجیتالی به این‌صورت دارند، چهار برابر درآمد بهتری نسبت به مشاغل دیگر داشته باشند.
  • با این نوع تبلیغات، می‌توانید در رقابت با رقبای خود موفق‌تر ظاهر شوید.
  • تبلیغات جستجوی پولی، در ابتدای صفحات نتایج موتورهای جستجو(SERPs) در بالای نتایج ارگانیک ظاهر می‌شوند. بنابرای به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌دهد تا توجه مخاطبان خود را به شیوه‌ای هدفمندتر از جستجوی ارگانیک جلب کنند.

تبلیغات بومی یا تبلیغات همسان

در این نوع از تبلیغات آنلاین، برندها به ناشران پول می‌دهند تا پست‌ها و ویدیوهایی را که از فرمول ناشران پیروی می‌کنند، تهیه کنند، و این محتوا را از طریق رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود بین مخاطبان گسترده خود توزیع کنند، این تبلیغات بومی است. به این ترتیب، اگرچه پست شما از نظر فنی تبلیغاتی است، اما نمی‌تواند تجربه مرور مخاطبان را مختل کند. آنها از خواندن پست شما لذت خواهند برد و احساس نخواهند کرد که شما یا ناشر برای آنها تبلیغ می‌کنید. این کار شما را در معرض دید گسترده‌تر قرار می‌دهد و دنبال‌کنندگان جدیدی را به نام تجاری شما جذب می‌کند.

تبلیغات بومی یک رابطه همزیستی بین ناشران و مارک‌ها ایجاد می‌کند. ناشران در صورتي‌كه تبليغات بومي را از يك برند معتبر ترويج كنند، کسب درآمد می‌کنند. از سوی دیگر همکاری با ناشران برجسته، می‌تواند به مارک‌ها کمک کند تا مخاطبان ناشران را جذب کرده و تعامل را افزایش دهند، زیرا میزان کلیک بر روی تبلیغات بومی بسیار بیشتر از سنتی است.

نمایش تبلیغات

تبلیغات نمایشی یک موضوع بحث‌برانگیز در جامعه بازاریابی دیجیتال است. فناوری تبلیغات نمایشی تا حدی پیشرفت کرده است که شبکه‌های تبلیغاتی می‌توانند از داده‌ها و یادگیری ماشینی استفاده کنند، تا استراتژی‌های هدف‌گیری موثرتری را به تبلیغ‌کنندگان، و تبلیغات مرتبط‌‌‌تری را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. شبکه‌های تبلیغاتی مانند Google Display Network و Facebook Audience Network پیشتازان تبلیغات بنری هستند. آنها می‌توانند تبلیغات شما را در مکان و زمان مناسب به مخاطبان هدف مناسب نمایش دهند. در زیر ویژگی‌ها و قابلیت‌های هدف‌گذاری هر شبکه تبلیغاتی را پوشش می‌دهیم:

1- شبکه نمایش گوگل

هنگامی که از شبکه نمایش گوگل استفاده می‌کنید، می‌توانید تبلیغات بصری جذاب طراحی کرده و آنها را در بیش از دو میلیون وب‌سایت و برنامه، یوتیوب  و جیمیل قرار دهید. همچنین می‌توانید با هدف قراردادن افرادی که به احتمال زیاد به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند و بازدیدکنندگان وب‌سایت، فقط با وارد کردن فهرستی از اطلاعات تماس آنها‌، مخاطبان جدیدی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید به Google Ads اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهد. دو ویژگی‌ هدف‌گذاری و پیشنهادات خودکار می‌تواند بالاترین مخاطب را برای بهترین بازگشت سرمایه شناسایی کند.

2- شبکه مخاطبان فیس‌بوک

با استفاده از شبکه مخاطبان فیس‌بوک، مارک‌ها می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی فیس‌بوک خود را گسترش دهند و از داده‌های هدف‌گیری مشابهی که در پلتفرم استفاده می‌کنند برای تبلیغ در مجموعه عظیمی از وب‌سایت ها و برنامه‌ها استفاده کنند. مارک‌های تجاری می‌توانند تبلیغات بومی، تبلیغات بنری، تبلیغات تمام صفحه، تبلیغات ویدیویی در جریان و تبلیغات ویدیویی با پاداش، را در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های شبکه که مخاطبان فیس‌بوک آنها هستند قرار دهند. بازدیدهای مکرر این نوع تبلیغات می‌تواند مخصوصاً برای بازی‌های موبایل موثر باشد.

سخن آخر

اکنون که با همه انواع تبلیغات آنلاین موجود آشنا شدید، گام بعدی این است که یاد بگیرید چگونه از تبلیغات مناسب برای کسب‌وکار خود برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. صرف نظر از جایی که تبلیغ می‌کنید، خبر خوب این است که تبلیغات در همه این پلتفرم‌ها کم‌وبیش کار می‌کند و یکسان به‌نظر می‌رسد. بنابراین دانستن نحوه تبلیغ در یکی، تبلیغات در دیگری را آسان‌تر می‌کند و بهره‌گیری صحیح از این شیوه‌های تبلیغات می‌تواند راندمان کسب‌وکار شما را بالا ببرد.

منابع

www.hubspot.com