پیش از آموزش افیلیت مارکتینگ اولین نکته لازم به ذکر این است که همکاری در فروش یا همان Affiliate Marketing یکی از روش‌های بازاریابی عملکردی است. در این شکل از بازاریابی، صاحبان کسب و کار  در صورتی هزینه تبلیغات را می‌پردازند که یک عمل مشخص و از پیش تعیین شده توسط کاربران انجام شود. در حقیقت در افیلیت مارکتینگ تبلیغ‌دهنده تنها برای تبلیغات موفق پورسانت پرداخت می‌کند. 

این نوع از بازاریابی برای بسیاری از افراد شغل ایده‌آلی به نظر می‌رسد، چرا که اگر تبلیغ‌کننده به خوبی عمل کند می‌تواند به درآمد قابل توجهی برسد.  برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ باید به نیاز مخاطبان خود توجه کنید. زیرا هر اندازه که محصولات یا خدماتی که تبلیغ می‌کنید برای کاربران جذاب‌تر و کاربردی‌تر باشد، تعداد کسانی که با لینک ارجاعی شما خرید می‌کنند هم بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر برای افراد بهترین پیشنهاد‌ها را داشته باشید، شانس بیشتری هم برای فروش خواهید داشت و در نتیجه درآمدتان هم افزایش می‌یابد. برای آموزش افیلیت مارکتینگ لازم است که در ابتدا با چند عنوان آشنا شویم:

1- تبلیغ‌دهنده یا فروشنده : این افراد همان صاحبان کسب و کار هستند که محصول یا خدمتی برای ارائه دارند و به دنبال تبلیغ آن‌ هستند. 

2- افیلیت: این افراد، محصولات یا خدمات گروه اول را تبلیغ می‌کنند. 

3- شبکه افیلیت: شبکه افیلیت، یک راه ارتباطی و نوعی واسطه‌ میان فروشنده و افیلیت است.

مزایای افیلیت مارکتینگ  

یکی از بزرگ‌ترین مزایای همکاری در فروش در این است که افیلیت؛ یا بازاریاب مدیر و رییس کسب و کار خودش است. البته نمی‌توان از سود و درآمد مناسب این شغل چشم‌پوشی کرد. علاوه بر این در افیلیت مارکتینگ شما می‌توانید در هر کجا و در هر موقعیت جغرافیایی با هر  فروشنده‌ای، حتی با کسانی که کیلومترها از شما فاصله دارند، همکاری کنید. میزان موفقیت در این نوع از بازاریابی به خود شما و توانایی‌هایتان بستگی دارد. اگر هدفمند و حرفه‌ای عمل کنید، به مرور درآمد بسیار خوبی خواهید داشت.

چگونه افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟

در اولین قدم به یک مدیا مانند یک وبلاگ در وردپرس نیاز دارید. برای ساخت بلاگ وردپرس باید دامنه و هاست یا سرور داشته باشید. بعد از ساخت وبلاگ، در دومین قدم شما به عنوان افیلیت و تبلیغ‌کننده باید مناسب‌ترین شرکت یا محصول را برای تبلیغ انتخاب کنید.

در انتخاب محصول به نکات زیر توجه کنید

1- محصول یا خدمتی که انتخاب می‌کنید باید برای کاربران و مخاطبان شما جذاب و مفید باشد و خواهان آن باشند.

2- بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که قبلا خودتان از آن‌ها استفاده کرده‌اید. با این کار شما محصولی را تبلیغ می‌کنید که شناخت کاملی از آن دارید و در نتیجه می‌توانید به خوبی آن را به مخاطبان خود معرفی کنید. 

3- محصولاتی را انتخاب کنید که امکان تهیه و ارزیابی آن‌ها وجود داشته باشد. علاوه بر اینکه می‌توانید پیش از انتخاب آن محصول برای تبلیغات، یک نمونه خریداری کنید. ممکن است حتی فروشنده یک نمونه رایگان در اختیارتان قرار دهد.

4- به محصولاتی که توسط سایر صفحات به روش افیلیت مارکتینگ تبلیغ می‌شوند توجه نمایید و آن‌ها را آنالیز و ارزیابی کنید.

لازم است که در مورد این محصول انتخابی، اطلاعات کافی داشته باشید. برای مثال در مورد امکان بازگشت کالا، کیفیت محصول، تجربه شخصی خودتان یا خریداران قبلی، مزیت اصلی محصول و تفاوت آن با سایر محصولات مشابه و غیره اطلاعات کسب کنید. محصولاتی که کیفیت بالا، خدمات پس از فروش و امکان بازگشت کالا دارند و مشتریان قبلی از آن‌ها راضی بوده‌اند، بهترین گزینه برای تبلیغات هستند. 

 در قدم بعدی باید محصول مورد نظر را تبلیغ کنید. اطلاعات ترافیکی کاربرانی که با تبلیغ شما به سایت تبلیغ‌دهنده یا همان فروشنده منتقل می‌شوند، به طور کامل به وسیله لینک‌ها ردیابی می‌شود. در نهایت با توجه به تعداد کاربرانی که به واسطه تبلیغ شما خرید کرده‌اند پورسانت دریافت می‌کنید.

شبکه‌های همکاری در فروش یا شبکه‌های افیلیت مارکتینگ چه نقشی در روند همکاری دارند؟

تبلیغ‌کننده‌ها می‌توانند از طریق شبکه‌های افیلیت مارکتینگ محصولات یا خدمات مورد نظرشان را برای تبلیغ پیدا و انتخاب کنند. بسیاری از فروشنده‌ها از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند، در نتیجه با عضویت در چنین فضایی می‌توانید محصول و شرکت دلخواه‌تان را به راحتی و در کمترین زمان پیدا کنید و سریع‌تر برای تبلیغات وارد عمل شوید. به عبارت دیگر همانطور که پیش از این گفتیم، شبکه‌های افیلیت مارکتینگ راه ارتباطی و برقرار کننده رابطه میان بازاریاب و فروشنده هستند.

بیش‌تر بخوانید:شبکه افیلیت مارکتینگ افیلی چیست و چه می‌کند؟

چگونه در افیلیت مارکتینگ موفق باشیم؟

آموزش افیلیت مارکتینگ با آموزش شروع آن تمام نمی شود. میزان موفقیت شما در افیلیت مارکتینگ به تلاش، خلاقیت و مهارت خودتان بستگی دارد. برای اینکه در این مسیر موفق باشید و درآمد خود را افزایش دهید بهتر است به چند نکته توجه کنید:

1- محتوای با ارزش تولید کنید

برای جلب اعتماد مخاطبان و بهبود رتبه سایت‌تان حتما به کیفیت محتوایی که ارائه می‌کنید توجه داشته باشید. سعی کنید محتوای باکیفیت و بدون تاریخ انقضا تولید کنید. محتوایی که همیشه قابل ارجاع و استناد باشد. علاوه بر این به سئوی مطالب‌تان هم توجه کنید. سعی کنید محتوایی بنویسید که اطلاعات مفید و با ارزشی در اختیار کاربران قرار دهد. 

برای مثال می‌توانید برای محصولاتی که تبلیغ می‌کنید نقد و بررسی بنویسید. از این طریق می‌توانید مزایای محصولی که تبلیغ می‌کنید را برای مخاطبان‌تان شرح دهید.

2- خلاقیت داشته باشید

همیشه کلید طلایی موفقیت در هر کسب و کاری است. برای تبلیغات و برای فعالیت در افیلیت مارکتینگ، خلاقانه عمل کنید. برای مثال یکی از روش‌های بازاریابی و فروش، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام است. برخی از افراد با ساختن کانال‌های تلگرامی به تبلیغات می‌پردازند.

3- همیشه سعی کنید با مخاطبان‌تان صادق و روراست باشید

با این کار حسن نیت خود را نشان می‌دهید و اعتمادشان را بدست می‌آورید. در همین راستا به سراغ تبلیغ محصولات یا خدماتی بروید که در گذشته از آن‌ها استفاده کرده‌اید و از آن رضایت داشته‌اید. اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهید که واقعی و کاربردی باشند. جلب اعتماد کاربران موجب افزایش درآمد شما می‌شود.

4- بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد محصول، آن را تبلیغ نکنید

در صورت نیاز می‌توانید از شرکت فروشنده بخواهید که اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد.  هرگز برای کسب درآمد روی اعتماد مخاطبان‌تان ریسک نکنید. چرا که اگر آن‌ها با تبلیغ شما محصول نامناسب و بی کیفیت بخرند، در آینده مجدد به شما اعتماد نخواهند کرد و اعتبارتان را از دست می‌دهید.

5- برای شرکت های معتبر تبلیغ کنید

برای تبلیغات به سراغ محصولات با کیفیت و شرکت‌های خوش‌نام بروید. سعی کنید محصولات شرکت‌های معتبر و حرفه‌ای را تبلیغ کنید.

6- کاربران و مخاطبان خود را بشناسید

کاربران و مخاطبان خود را بشناسید و با توجه به نیاز آن‌ها تبلیغ کنید. بهتر است روی تبلیغ محصولاتی تمرکز کنید که با موضوع سایت‌تان مرتبط هستند. این سوال را از خودتان بپرسید که مخاطبان شما به دنبال چه هستند؟ برای مثال بررسی کنید که یک مادر با یک فرزند معمولا چه نیازهایی دارد؟ یا یک دانشجو ممکن است به چه کالاهایی نیاز داشته باشد؟

۷- محتوای سایت خود را بروزرسانی کنید

مطمئن شوید که به طور منظم محتوای سایت خود را آپدیت می‌کنید. برای درج محتوا در وب سایت خود برنامه زمانی منظم داشته باشید و محتوای قدیمی را نیز بروزرسانی کنید.

۸- روی یک نوع محصول خاص تمرکز کنید

دقیق و حساب‌شده عمل کنید و روی یک نوع محصول خاص تمرکز کنید. به عبارت دیگر بعد از اینکه محصولات مورد نیاز مخاطبان‌تان را شناسایی کردید نوع هر کدام از این محصولات، میزان دسترسی به آنها  و حجم تقاضا در بازار را  نیز بررسی کنید و در نهایت یک دسته خاص از محصولات را برای تبلیغ انتخاب کنید.

سعی نکنید انواع و اقسام محصولات و خدمات را تبلیغ کنید بلکه به جای آن، روی یک نوع خاص متمرکز باشید. دلیل اینکه بهتر است حتما روی یک دسته از محصولات تمرکز کنید این است که شما باید در این حوزه به منبع موثقی برای مخاطبانتان تبدیل شوید و در مورد این نوع از محصولات محتوای مرتبط تولید کنید. اگر مرجع تخصصی آن موضوع باشید، حتما مسیر موفقیت برایتان هموارتر خواهد بود.

۹- اطلاعات خود را به‌روز کنید

در دنیای آنلاین امروز، همه چیز دائما در حال تغییر است. در چنین موقعیتی نیازها و انتظارات کاربران نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل برای باقی ماندن در چنین دنیایی باید به‌روز باشید و با مطالعه و بررسی‌های دقیق متناسب با شرایط عمل کنید. برای مثال ممکن است یک نوع از تبلیغات به اندازه گذشته کارآمد نباشد، شما باید این موضوع را بدانید و به سراغ این نوع از تبلیغات نروید و به دنبال جایگزین‌های بهتر باشید.

کلام آخر

کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ و همکاری در فروش، تنها با پشتکار، خلاقیت و تجربه امکان‌پذیر است. برای اینکه بتوانید وارد این نوع از بازاریابی شوید و در آن موفق باشید به صبر و تلاش نیاز دارید. در کنار همه این موارد هرگز فراموش نکنید که کسب رضایت کاربران و مخاطبان‌تان تنها راه شما برای افزایش اعتبار و در نتیجه افزایش درآمد است، پس صادقانه عمل کنید و پیش از انتخاب هر محصول یا خدمتی حتما تمام جوانب آن را بررسی کنید. امیدوارم مقاله آموزش افیلیت مارکتینگ برای شما افیلیت های مبتدی کارآمد باشد.

منابع: