اینترنت بدون شک یکی از مهم‌ترین اختراعات تاریخ بشریت و وسیله‌ای برای کسب درآمد آنلاین می‌باشد. پیدایش اینترنت به دهه 60 میلادی باز می‌گردد. در سال 1371 شمسی نیز این اختراع بزرگ در اختیار تعداد کمی از دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان به منظور ارتباط با دنیای خارج از طریق ایمیل قرار گرفت.

در حال حاضر سرویس اینترنت به قدری همگانی شده که کمتر کسی را می‌توان یافت که از آن جهت انجام کارهای روزمره خود و برقراری ارتباطات اجتماعی استفاده نکند. بسیاری از موسسات و ادارات از جمله بانک‌ها نیز بخش اعظمی از فعالیت‌های خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. اینترنت در ایران ابتدا به عنوان منبعی برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت مورد استفاده اشخاص قرار می‌گرفت؛ اما به مرور زمان و با شکل‌گیری چت‌روم‌ها و سرویس‌های ارائه دهنده وبلاگ‌ فارسی، رنگ و روی تجاری به خود گرفت. 

گسترش اینترنت و استقبال بسیار از آن در سطح جهانی باعث پیدایش نوع جدیدی از کسب و کارها به نام کسب و کارهای اینترنتی شده است. امروزه بعد از گذشت حدود 30 سال از پیدایش اینترنت در ایران، بسیاری از کسب و کارهای ایرانی به صورت کامل به اینترنت متکی هستند.

کسب درآمد آنلاین برای کاربران دیگر یک رویا تلقی نمی‌شود. بسیاری از اشخاص موفق از جمله بیل گیتس که به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان شناخته شده است، بارها از اهمیت راه‌اندازی کسب و کار آنلاین سخن گفته‌اند. به گفته بیل گیتس، کسب و کارهایی که اینترنتی و آنلاین نباشند، در آینده‌ای نه چندان دور محکوم به شکست هستند. 

چرا کسب و کار اینترنتی؟ 

در دنیای تجارت دو نوع کارآفرین وجود دارد. یک دسته کارآفرینانی هستند که به طور مرتب به دنبال موقعیت‌های شغلی جدید می‌گردند و در بسیاری از مواقع راه‌‌ها و ایده‌های جدیدی را برای کسب درآمد و سود بیشتر پیدا می‌کنند. اما در روی دیگر سکه، کارآفرینانی هستند که به طور مداوم از ایده‌های اشخاص دیگر برای رشد کسب و کار خود استفاده می‌کنند.

برای کارآفرینان دسته اول، بسیاری از موقعیت‌ها هر چه‌قدر هم خوب به نظر بیایند، در نهایت به موقعیتی کم سود و هزینه‌بر تبدیل می‌شوند؛ اما کسب و کارهای اینترنتی به دلیل سهولت بیشتر در اجرا جزو پرسودترین موقعیت‌ها به شمار رفته و در لیست انتخاب‌های اول این افراد قرار دارد. در بسیاری از روش‌های کسب درآمد اینترنتی، هزینه‌های سربار و اضافی وجود ندارد؛ بنابراین این روش‌ها، مشکلات کمتری را به خصوص در هنگام شروع برای کارآفرین یا موسس شرکت به همراه خواهد داشت. در ادامه به بررسی برخی از دلایل برای شروع درآمدزایی از اینترنت می‌پردازیم.

1-هزینه راه‌اندازی بسیار پایین 

یکی از بزرگترین موانعی که بسیاری از افراد را از شروع کسب و کار شخصی خود منع کرده، نداشتن سرمایه اولیه کافی می‌باشد. در اکثر کسب و کارهای سنتی و آفلاین، هزینه‌های اولیه برای شروع کار بسیار بالا می‌باشد. بر خلاف بیزینس‌های سنتی، برای کسب درآمد از اینترنت به سرمایه هنگفتی احتیاج نخواهید داشت.

انجام بسیاری از روش‌های درآمدزایی از طریق اینترنت با حداقل سرمایه و در برخی موارد به صورت کاملا رایگان نیز میسر می‌باشد. به عنوان مثال در صورتی که علاقه‌مند به کسب درآمد از طریق وبلاگ‌نویسی باشید، تنها با خرید دامنه و هاست قادر به شروع درآمدزایی هستید؛ همچنین در صورتی که محصولی برای فروش نداشته باشید؛ از طریق روش‌هایی مانند سیستم همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ قادر به کسب درآمد بدون نیاز به سرمایه و محصول اولیه خواهید بود. 

بیشتر بخوانید :  کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش

بر خلاف کسب و کارهای سنتی که برای داشتن فروشگاه نیازمند داشتن سرمایه‌ای قابل ملاحظه جهت خرید یا اجاره ملک و هزینه‌های اضافی دیگر مانند مالیات و …هستید؛ در بیزینس آنلاین تنها با سرمایه‌ای به میزان 1 تا 2 میلیون تومان نیز قادر به ساخت وب‌سایت حرفه‌ای خود می‌باشید.

فروشگاه‌های اینترنتی محدودیتی در پذیرش مشتری ندارد. در این فروشگاه‌ها خریداران در هر ساعت از شبانه روز به تعداد نامحدود و در آن واحد وارد فروشگاه شده و محصولات مورد نظر خود را خریداری می‌کنند؛ در حالی که فروشگاه‌های سنتی محدودیت مشخص مکانی و زمانی دارند. امکان دسته‌بندی آسان محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی و سهولت اجرای آن با هزینه‌های پایین باعث‌شده هر روزه تعداد بیشتری از افراد به فکر روش‌هایی برای شروع کسب درآمد آنلاین باشند.

2-انعطاف‌پذیری کاری بالا

با توجه به نوع شغل اینترنتی که انتخاب می‌کنید، توانایی کار کردن بر اساس سبک زندگی و شرایط کاری دلخواه خود را خواهید داشت. در کسب و کارهای سنتی و شغل‌های اداری، می‌بایست طبق زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده و مشخص در محل کار خود حضور پیدا کنید؛ اما این قضیه در مورد کسب و کار آنلاین صدق نمی‌کند. در اکثر کسب و کارهای آنلاین، بر روی تعداد ساعات کاری خود و همچنین تنظیم برنامه‌های کاری تسلط کامل خواهید داشت.

به عنوان مثال فرض کنید روز خود را با کسالت آغاز کرده‌اید. به احتمال زیاد در این حالت آخرین کاری که به انجام آن علاقه خواهید داشت؛ رفتن به محل کار و گذراندن یک روز 8 ساعته کاری در محیطی کسل‌کننده می‌باشد. در صورتی که صاحب شغل اینترنتی خود باشید، مدیریت تمامی کارها بر عهده شما خواهد بود و هر زمان که علاقه داشته باشید و به هر میزانی که بخواهید کار خواهید کرد. 

البته باید دقت داشته باشید که منظور ما از آزادی عمل این نیست که تمام مدت روز را به استراحت بپردازید. آزادی عمل به معنای آزادی در انتخاب‌های کاری و تنظیم کار بر اساس سبک زندگی و ترجیحات شخصی می‌باشد. در کسب و کار اینترنتی، تنها با دسترسی به یک لپتاپ یا گوشی تلفن همراه و اینترنت مناسب قادر به کسب درآمد خواهید بود؛ این بدان معناست که بیزینس شما وابسته به مکان و زمان خاصی نمی‌باشد و در هر مکانی و در زمان‌های دلخواه قادر به کسب درآمد بالا خواهید بود.

بر خلاف کارهای سنتی و غیرآنلاین، حتی هنگام خواب و عدم فعالیت نیز درآمد شما ادامه خواهد یافت. دستمزد شما در این نوع از کارها محدود به میزان ثابت و مشخص ساعتی نمی‌باشد. میزان موفقیت شما و در نتیجه درآمدتان با میزان اثربخشی‌تان در مدیریت زمان و انتخاب استراتژی کاریتان مرتبط است.

3-پتانسیل رشد نامحدود

در کسب و کارهای آنلاین، با اختصاص دادن زمان خود به انجام فعالیت‌های موثر نظیر توسعه وبسایت، مارکتینگ و سئو به طرز قابل توجهی میزان ساعت کاری مورد نیاز برای دستیابی به درآمدهای بالا را کاهش خواهید داد. پتانسیل رشد شما در بیزینس‌های آنلاین کاملا نامحدود بوده و به توانایی‌های فردی و مهارت‌های تیمی شما بستگی دارد؛ به عنوان مثال فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارند که سال‌ها پس از راه‌اندازی همچنان به درآمد قابل توجهی دست پیدا نکرده‌اند، اما در مقابل فروشگاه‌هایی مانند دیجی‌ کالا در ایران و آمازون در سطح جهانی در کار خود بسیار موفق هستند. 

برای فروش و کسب درآمد در بیزینس آنلاین، نیاز به حضور همیشگی شما پای سیستم نیست. تنها لازمه گسترش و پیشرفت کسب و کار آنلاین، مداومت در انتخاب استراتژی‌های موثر می‌باشد. برای رشد هرچه بیشتر در این کار، نیازمند دانش به روز و کافی در زمینه شغلی خود خواهید بود. به این منظور می‌توانید در کلاس‌ها، دوره‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی مرتبط شرکت کنید. بسیاری از مجموعه‌ها، دوره‌ها و کلاس‌های متنوعی به منظور آموزش کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند. از معروف‌ترین این موسسات می‌توان به سمینارما و جهشی اشاره کرد. 

4-عدم نیاز به داشتن دانش تخصصی و مدرک دانشگاهی 

برای فعالیت در بسیاری از مشاغل حال حاضر دنیا نیازمند گذراندن دوره‌های تخصصی و آکادمیک خواهید بود؛ اما برای کسب درآمد به صورت آنلاین تمرکز اصلی داشتن مهارت‌های فردی می‌باشد. با مطالعه مقالات موجود در وبسایت‌های حوزه کسب و کار آنلاین با دانش پایه‌ای این بیزینس آشنا خواهید شد. بسیاری از مقالات و آموزش‌های آنلاین در بستر نت به صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده شده است.

برای رشد بهتر در کسب و کار اینترنتی خود، می‌بایست از آخرین متدهای رایج در بازاریابی دیجیتالی و کسب و کارهای اینترنتی مطلع بوده و از اشتباهات رایج کسب و کارها در دیجیتال مارکتینگ تا حد امکان جلوگیری کنید. یکی دیگر از فواید کسب درآمد آنلاین، سادگی مفاهیم و دانش مخصوص این کار می‌باشد. برای پیشرفت در این کار، نیاز به خواندن مفاهیم ریاضی و فیزیک و بسیاری دیگر از مسائل سخت و پیچیده نخواهید داشت. با کسب دانش بیشتر وب سایت و یا شبکه اجتماعی شما به مرور زمان بزرگ‌تر خواهد شد و پس از مدتی به درآمد پایدار و بالا خواهد رسید.

5- امکان واگذاری مسئولیت‌ها به سایر افراد

در صورتی که کسب و کار اینترنتی شما به مرحله نسبتا خوبی از رشد رسیده باشد، می‌توانید برخی وظایف و مسئولیت‌های کاری را به سایر افراد بسپارید. به عنوان مثال، ممکن است در ابتدای مسیر رشد، بسیاری از مراحل کاری از جمله بازاریابی و تولید محتوای وب سایت و یا شبکه‌های اجتماعی بیزینس خود را به تنهایی انجام داده باشید؛ اما پس از اینکه صفحات اجتماعی شما میزان قابل توجهی مخاطب جذب کرد، دیگر مدیریت صفحه و تولید محتوا اولویت کار شما نخواهد بود. در این مرحله اولویت اصلی شما، پردازش ایده‌های جدید برای گسترش کسب و کار خود می‌باشد؛ بنابراین می‌توانید با استخدام افراد دیگر، بیزینس اینترنتی خود را به مراحل بالاتری از سوددهی برسانید. 

با اینکار تمرکز خود را روی مهم‌ترین جنبه‌های کار و همچنین علاقه‌مندی‌های خود گذاشته و از انجام کارهای خسته‌کننده‌ای که به آن‌ علاقه‌ای ندارید، دوری خواهید کرد. برای استخدام افراد دیگر برای همکاری در کسب و کار خود نیازمند صرف هزینه‌های نسبتا بالایی هستید. در ابتدا ممکن است این هزینه‌ها شما را نگران کند؛ اما باید این نکته را بدانید که در صورتی که از استراتژی‌های روز شغل خود بهره‌ ببرید، نه تنها تمامی این هزینه‌ها به شما باز می‌گردد بلکه هزینه‌هایی که کردید، باعث سوددهی هرچه بیشتر کسب و کارتان خواهد شد.

بهترین روش‌های کسب درآمد آنلاین

در بخش اول مقاله با علل برتری کسب و کارهای آنلاین نسبت به کسب و کارهای سنتی آشنا شدید. حال در این قسمت به بررسی راه‌های پولدار شدن از اینترنت می‌پردازیم. به طور کلی روش‌های بسیار زیادی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد. تنوع روش‌های درآمدزایی دیجیتال به قدری زیاد است که هر چند وقت یکبار ایده‌ها و رویکردهای جدیدی برای کسب درآمد از اینترنت به گوشتان خواهد خورد. به طور کلی می‌توان روش‌های کسب درآمد از اینترنت را به شکل زیر دسته بندی کرد:

1-کسب درآمد آنلاین از طریق فروشگاه‌های اینترنتی 

خرید از طریق فروشگاه‌های اینترنتی امروزه به اولویت اول بسیاری از کاربران تبدیل شده است. تاریخچه فروشگاه‌های اینترنتی در ایران به ابتدای دهه 80 بازمی‌گردد. در ابتدای پیدایش اینترنت در ایران بزرگترین چالشی که فروشگاه‌های اینترنتی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، عدم اعتماد کاربران به این فروشگاه‌ها بود. به همین دلیل بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران یعنی دیجی کالا تاسیس شد.

طبق گفته بنیان‌گذاران شرکت دیجی‌کالا، حمید و سعید محمدی، عدم وجود منابع و اطلاعات مناسب از محصولات باعث شد ایده تاسیس دیجی‌کالا به فکر آن‌ها خطور کند. هم اکنون دیجی‌کالا روزانه بیش از 2 میلیون بازدیدکننده داشته و 70 درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید : چگونه می‌توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد؟

ایده خرید اینترنتی به خصوص در خرید کالاهایی که به صورت حضوری سخت و غیرممکن است و یا فروشنده محصول در یک شهر و خریدار آن در شهر دیگر باشد، بسیار کاربردی است. برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی نیازی نیست که تولید کننده بزرگی باشید. شما می‌توانید در فروشگاه خود اقدام به فروش صنایع دستی، محصولات آموزشی مانند سی‌دی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی و یا حتی محصولات دیجیتالی مانند کتاب‌های صوتی یا فایل‌ها و … کنید.  حال سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چگونه فروشگاه اینترنتی خود را بازگشایی کنید؟ برای بازگشایی فروشگاه اینترنتی می‌بایست مراحل زیر را طی کنید:

مراحل لازم جهت بازگشایی فروشگاه اینترنتی:

انتخاب حوزه کاری (Niche)

بسیاری از افراد دوست دارند که مانند دیجی کالا یا آمازون به فروش محدوده وسیعی از محصولات بپردازند. در اکثر مواقع این انتخاب اشتباه می‌باشد. برای رشد بهتر و سریع‌تر در کسب و کار خود، حوزه کاری مشخصی را انتخاب کنید. یک فروشگاه تخصصی به علت تمرکز بر یک یا چند کالای خاص، کیفیت خدمات بهتری خواهد داشت. پس از رسیدن به میزان مشخصی از رشد می‌توانید به فکر گسترش فروشگاه خود باشید. 

انتخاب پلتفرم مناسب

برای داشتن فروشگاه اینترنتی، نیاز به یک سیستم فروشگاه‌ساز دارید. در ایران صدها شرکت با قیمت‌های متفاوت خدمات ساخت فروشگاه اینترنتی را عرضه خواهند کرد. از معروف‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به ویستااپ و فروش‌گستر اشاره کرد. در زمینه انتخاب پلتفرم حتما از یک متخصص مجرب درخواست کمک کنید. 

تامین زیرساخت لازم

برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی می‌بایست زیرساخت‌های لازم برای آن را فراهم کنید. مهم‌ترین نکته برای موفقیت در فروش، تأمین کالای اصلی با پایین‌ترین قیمت و موجودی دائمی می‌باشد. زیرساخت بعدی که باید رعایت کنید تشکیل دادن یک تیم متخصص می‌باشد. افرادی را در حوزه‌های پشتیبانی و ارتباط با مشتری، تولید محتوا، عکاسی، گرافیک و … استخدام کنید. مرحله بعدی اخذ نماد اعتماد الکترونیکی است که با مراجعه به سایت enamad.ir می‌توانید مجوز مربوطه را دریافت کنید. در نهایت باید از یک یا چند درگاه پرداخت آنلاین استفاده کنید. پس از ثبت‌نام در سایت این درگاه‌ها، یک صفحه پرداخت اختصاصی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. از معروف‌ترین درگاه‌های پرداخت ایرانی می‌توان به زرین پال، جهان پی و آیدی‌پی اشاره کرد.

تبلیغات

پس از بازگشایی فروشگاه آنلاین خود باید تمامی انرژیتان را صرف بازاریابی و جذب ترافیک و مشتری نمایید. جذب مشتری را می‌توان با تولید محتوای با کیفیت، استفاده از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از روش‌های دیگر به صورت رایگان انجام داد؛ اما برای جذب مشتریان بیشتر و سودبالاتر نیازمند استفاده از تبلیغات آنلاین هستید. تبلیغات آنلاین انواع مختلفی دارند و شرکت‌های زیادی در ایران در این زمینه مشغول فعالیت هستند. برای آشنایی بیشتر با انواع تبلیغات اینترنتی و بهترین شرکت‌های فعال در این زمینه مقاله زیر را مطالعه نمایید :

بهترین شرک های تبلیغات آنلاین در ایران کدام هستند و چه خدماتی ارائه می‌کنند؟

2-کسب درآمد آنلاین از طریق فریلنسینگ 

فریلنسینگ یکی از بهترین راه‌های پولدار شدن از طریق اینترنت می‌باشد. فریلنسینگ به معنای کسب درآمد از روش دورکاری و به صورت آزاد می‌باشد. به شخصی که  دارای مهارت خاصی بوده و قصد کسب درآمد از طریق آن به صورت  پروژه‌ای یا آزاد را داشته باشد، .فریلنسر گفته می‌شود.

مشتریان فریلنسرها کارفرمایان آنان محسوب می‌شوند. بسیاری از شرکت‌ها و کارفرمایان روزانه به استخدام فریلنسرهای متخصص می‌پردازند. سایت‌ها و موسساتی نیز در ایران با تمرکز بر روی استخدام فریلنسرها تاسیس شده‌اند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به کارلنسر، پونیشا، ورکفا و جابینجا اشاره کرد. در زیر لیستی از پرتقاضاترین مهارت‌های مورد نیاز کارفرمایان را مشاهده می‌کنید :

تولید محتوا

محتوا پادشاه کسب‌وکارهای آنلاین است. هر حوزه کاری که در زمینه تجارت آنلاین انتخاب کنید، روزانه می‌بایست با تعداد زیادی از رقبای تشنه به قدرت رقابت کنید. پیروز این رقابت کسب و کاری است که محتوای جذاب و موثر تولید کرده باشد؛ به همین دلیل اهمیت تولید محتوا در تمامی کسب و کارهای آنلاین از جمله فروشگاه‌های اینترنتی، افیلیت مارکتینگ، وبلاگ‌نویسی، شبکه‌های اجتماعی و … بسیار مشهود است. 

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یکی از داغ‌ترین عناوین استخدامی برای فریلنسرها می‌باشد. طراحان گرافیک کارهایی مانند ساخت لوگو، بنرهای تبلیغاتی، طراحی گرافیکی سایت، ساخت تیزرهای آموزشی و پروژه‌هایی از این قبیل را انجام می‌دهند.

برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسان در طراحی زیرساخت‌های وبسایت‌ها، کدنویسی نرم‌افزارها و بازی‌ها و به طور کلی هر کاری که بتوان با موبایل یا سیستم‌های دیگر انجام داد دخیل هستند. مهارت برنامه‌نویسی و توسعه وب همواره از پرتقاضاترین مهارت‌های فریلنسرها به شمار می‌رود.

سئو

بهینه‌سازی موتورهای جستجو به افزایش رتبه وبسایت شما کمک شایانی خواهد کرد. هرچه محتوای تولیدی شما با قوانین موتورهای جستجو بیشتر تطابق داشته باشد، فروش شما بیشتر خواهد شد. سئو فرآیندی پیچیده است و نیازمند علم زیاد و به روز می‌باشد.

فریلنسینگ یا دورکاری همانطور که از نامش پیداست به عنوان شغلی آزاد تلقی می‌شود و تمامی پیشرفت‌ها و شکست‌هایتان در این مسیر به تدابیر خودتان بستگی خواهد داشت. برای موفقیت هر چه بیشتر در این شغل، مهارت‌هایی نظیر مدیریت بهینه زمان، مدیریت چند پروژه به صورت همزمان، دسترسی به پلتفرم‌های فریلنسرینگ، ایجاد پورتفولیو، ارائه نمونه کارها و دانستن نحوه تعامل موثر با کارفرما ضروری می‌باشد.

3-کسب درآمد آنلاین از طریق افیلیت مارکتینگ

یکی دیگر از روش‌های پرسود برای کسب درآمد از اینترنت، سیستم همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ می‌باشد. از طریق این سیستم هم تولیدکنندگان محصولات و هم بازاریاب‌ها قادر به کسب درآمد می‌باشند. بر خلاف فروشگاه‌های اینترنتی که معمولا برای راه‌اندازی آن‌ها نیازمند سرمایه هستید، در افیلیت مارکتینگ می‌توانید نقش واسطه فروش را ایفا کنید. این بدان معناست که در این روش نیاز به داشتن محصول اولیه و حتی دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی نظیر پیگیری سفارشات، راه‌اندازی درگاه پرداخت و کسب مجوزهای لازم و … را نخواهید داشت.

به عنوان یک افیلیت مارکتر در سیستم همکاری در فروش، نقش شما جذب و ترغیب مشتری برای خرید محصولات فروشنده می‌باشد. پس از هر فروش مبلغی به عنوان پورسانت از فروشنده دریافت خواهید کرد. در صورتی که صاحب محصول هستید نیز افیلیت مارکتینگ به شما امکان دسترسی به مشتریان جدید و بالقوه را خواهد داد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع افیلیت مارکتینگ برای مبتدیان

مراحل کسب درآمد بالا از طریق افیلیت مارکتینگ:

انتخاب تولیدکننده و محصول مناسب

به عنوان یک افیلیت مارکتر در انتخاب محصول مناسب برای تبلیغ می‌بایست به حوزه فعالیت خود توجه کنید. به عنوان مثال در صورتی که وب سایت و صفحه اجتماعی در زمینه آموزش استایلینگ و مد روز دارید، باید محصولاتی مانند لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک، لوازم اصلاح و بهداشت شخصی و … را برای تبلیغ انتخاب کنید. نکته مهم دیگر انتخاب تولیدکننده با شرایطی متناسب با شرایط دلخواه شما می‌باشد. حین انتخاب و گزینش تولیدکنندگانی که قصد تبلیغ محصولشان را دارید، مواردی از جمله میزان کمیسیون و نحوه تسویه و پرداخت را در نظر بگیرید.

تولید محتوای با کیفیت

همانطور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، محتوا در اکثر کسب و کارهای اینترنتی اهمیت ویژه‌ای دارد. برای جذب مشتریان بیشتر و کسب درآمد پورسانتی از این طریق به محتوای جذاب و موثر نیاز خواهید داشت.

استفاده از شبکه‌های افیلیت

شبکه‌های افیلیت مارکتینگ واسطه‌ای میان تبلیغ‌دهنده و نمایش‌دهنده می‌باشند. این شبکه‌ها پلتفرم‌هایی هستند که مجموعه‌ای از شرکت‌ها (تولیدکنندگان محصولات) و افیلیت مارکترها را کنار یکدیگر جمع می‌کنند.شبکه‌های افیلیت نقش موتور جستجوگر را هم برای فروشنده و هم برای افیلیت مارکتر ایفا می‌کنند. اولین شبکه افیلیت مارکتینگ در ایران، افیلی نام دارد که فعالیت رسمی خود را از ابتدای سال 1399 آغاز کرده است. این پلتفرم بر خلاف سایر شبکه‌های افیلیت موجود در ایران، خدمات خود را به صورت کاملا رایگان در اختیار فروشندگان و افیلیت مارکترها قرار می‌دهد. درآمد افیلی از طریق کارمزد نبوده و این امکان در اختیار کاربران قرار داده شده که با رضایت خود اقدام به هزینه کنند. استفاده از شبکه‌های افیلیت همانند افیلی به رشد کسب و کارتان کمک شایانی خواهد نمود.

استفاده از تکنیک‌های بازاریابی

برای جذب مشتریان بیشتر، می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی نظیر تخفیفات ویژه مناسبتی یا آفرهای محدود، کاربران را ترغیب به تعامل بیشتر و در نتیجه خرید محصولات تبلیغی خود کنید. راه دیگر برای جذب مخاطبان، استفاده از لینک‌های افیلیت در پست‌های محبوب وب سایت یا شبکه اجتماعی خود می‌باشد. برای پویایی هرچه بیشتر صفحات اجتماعی خود، کاربران را به گذاشتن کامنت و شرکت در جشنواره‌های دوره‌ای پیج خود دعوت کنید.

4-کسب درآمد آنلاین از طریق سایت‌های کلیکی PPC

سایت‌های کلیکی از دسته سایت‌هایی می‌باشند که به ازای مشاهده تبلیغات، کلیک بر روی بنر و لینک تبلیغات و یا انجام فعالیت‌های کوچک (mini-tasks)، به شما پول پرداخت می‌کنند. بسیاری از سایت‌های فعال در این زمینه کلاهبردار می‌باشند؛ بنابراین باید نهایت دقت را در انتخاب سایت کلیکی مناسب به خرج دهید. درآمد سایت‌های کلیکی بر پایه تبلیغاتی است که از شرکت‌ها، اسپانسرها و اشخاص مختلف دریافت می‌کنند، درآمد این سایت‌ها نیز از طریق کاربرانی که تبلیغات را مشاهده می‌کنند تامین می‌شود.

فعالیت و پرداختی سایت‌های کلیکی به دسته‌بندی زیر تقسیم می‌شود :

  • PTC یا Paid To Click : به معنای پرداخت به ازای کلیک بر روی آگهی‌های سایت
  • PTR یا Paid To Read : به معنای پرداخت بابت مطالعه مطالب و ایمیل‌های تبلیغاتی موجود در سایت
  • GPT یا Get Paid To : به معنای پرداخت بابت انجام کارهای کوچک مانند شرکت در نظرسنجی‌ها؛ تکمیل فرم‌های مروری (Surveys) و کارهایی از این قبیل می‌باشد.

سایت‌های کلیکی به طور کلی جزو بهترین گزینه‌های پیش رو برای کسب درآمد از اینترنت به شمار نمی‌روند. درآمد در این سایت‌ها بسیار ناچیز می‌باشد. (حدود 100 تا 200 تومان در روز). اما تنها در صورتی که زیرمجموعه‌گیری کنید و زیرمجموعه‌های شما نیز به فعالیت در آن سایت بپردازند احتمال اینکه به درآمد نسبتا مناسبی برسید نیز وجود دارد.

در سایت‌های کلیکی دو نوع زیرمجموعه وجود دارد. یک دسته زیرمجموعه‌های مستقیم هستند که از طریق ثبت‌نام و فعالیت افراد از طریق لینکی که در اختیار شما قرار می‌گیرد به دست می‌آیند. دسته دیگر نیز زیرمجموعه‌های اجاره‌ای نامیده می‌شوند که با پرداخت مبلغی مشخص قابل خریداری می‌باشند. میزان درآمد شما از طریق سایت‌های کلیکی به تعداد زیرمجموعه‌هایتان و همچنین میزان فعالیت آن‌ها بستگی دارد.

5-کسب درآمد آنلاین از طریق فروش اطلاعات (Info Products)

فروش اطلاعات یکی از پرسودترین روش‌های کسب درآمد در دنیای اینترنت می‌باشد. در صورتی که در زمینه خاصی دانش بالایی داشته و علاقه‌مند به مربی‌گری و یا آموزش دانش خود به سایر افراد هستید، می‌توانید از طریق فروش اطلاعات به درآمدهای بالایی برسید. فروش اطلاعات از روش‌های زیادی قابل انجام است. برخی افراد با تولید کتاب‌های الکترونیکی به کسب درآمد از طریق دانش خود می‌پردازند. برخی دیگر نیز مربی حوزه‌های مختلفی از جمله روان‌شناسی و موفقیت، دیجیتال مارکتینگ، بورس و … شده و اقدام به تولید پکیج‌ها و دوره‌های آموزشی می‌کنند. 

مهم نیست برای کسب درآمد از این روش چه حوزه‌ای را انتخاب می‌کنید، در تمامی حوزه‌ها برای رسیدن به درآمد و سود بالا می‌بایست یک وبسایت یا صفحه اجتماعی با تعداد مخاطبین بالا داشته باشید و به نوعی می‌بایست با اصول برند شخصی (Personal Branding) آشنا باشید. برای کسب درآمد بالا از طریق فروش اطلاعات نیز همانند روش‌های پیشین، ساخت سایت یا صفحه اجتماعی، تولید محتوا و رعایت سئو به همراه بهره‌مندی از تکنیک‌های بازاریابی در جهت جذب مشتری ضروری می‌باشد.

6- کسب درآمد آنلاین از طریق دیجیتال مارکتینگ

به فرآیند بازاریابی که به وسیله ابزارهای دیجیتالی صورت می‌پذیرید، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. دیجیتال مارکتینگ از روش‌هایی مانند بازاریابی به وسیله شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی موتور جستجو، تبلیغات نمایشی (مانند بنرهای اینترنتی)، تبلیغات ویدیویی، پاپ آپ‌ها و بسیاری از روش‌های دیگر قابل انجام است. اکثر افرادی که از طریق دیجیتال مارکتینگ اقدام به کسب درآمد می‌کنند، با انجام برخی اشتباهات پتانسیل درآمدی خود را کاهش خواهند داد. برای آشنایی با اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ و چگونگی جلوگیری از این اشتباهات مقاله  10 اشتباه رایج کسب و کارها در دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

مراحل شروع کار از طریق دیجیتال مارکتینگ:

تعیین بازار هدف

برای شروع دیجیتال مارکتینگ، شناسایی بازار هدف  به عنوان امری بسیار مهم تلقی می‌شود. به عنوان مثال در صورتی که فروشنده پوشاک هستید و قصد کسب درآمد از طریق دیجیتال مارکتینگ را دارید، باید با نوع سلیقه؛ شرایط فرهنگی و جغرافیایی و ویژگی‌های شخصیتی مشتریان خود آشنا باشید. روش صحیح بازاریابی و جذب مشتریان با توجه به عوامل ذکر شده متفاوت است؛ بنابراین شناخت درست از بازار هدف از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده و باعث ایجاد تعامل بهتر شما با مشتریانتان می‌شود.

تعیین ویژگی‌های متمایز محصول

برای فروش در بازار رقابتی موجود، محصولتان می‌بایست دارای ویژگی‌های متمایز و منحصر به فردی باشد. مشتری به دلیل وجود این مشخصات خاص، در میان انبوهی از محصولات بازار محصول شما را انتخاب می‌کند. محصولاتی با ویژگی‌های منحصر به فرد انتخاب کنید که نیازهای اساسی خریداران را به طور کامل پوشش دهد. از ویژگی‌های متمایز محصول خود در تبلیغات محصول نیز استفاده کنید.

برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت هزینه

بسیاری از افرادی که وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ و دیگر حوزه‌های کسب درآمد اینترنتی می‌شوند، به دلیل آشنا نبودن با سیستم‌ها و روش‌های بهینه تبلیغات و فروش، هزینه‌های گزافی را صرف مسائل بی‌مورد می‌کنند. برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه خود می‌بایست برنامه‌ریزی مالی دقیقی داشته باشید. به عنوان مثال یک روش بهینه برای کنترل هزینه‌ها، اختصاص دادن میزان مشخصی از درآمد خود به تبلیغات و تست ابزارهای جدید بازاریابی می‌باشد.

رشد همگام با صنعت

مشاغل اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین با سرعت برق‌آسایی در حال رشد می‌باشند. برای اینکه همیشه در شغل خود موفق باشید، نیاز به دریافت آخرین اطلاعات به روز در حوزه کاری خود دارید. قوانین موتورهای جستجو، استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و روش‌های موثر کسب درآمد در حوزه آنلاین دائما در حال به‌روزرسانی‌ هستند و اگر با سرعت یکسان و همگام با این تغییرات اطلاعات خود را به روز نکنید، به احتمال زیاد در کار خود با شکست مواجه خواهید شد.

7-کسب درآمد آنلاین از طریق ارزهای دیجیتالی

ارزهای دیجیتالی یا همان CryptoCurrency روشی پرسود برای کسب درآمد آنلاین به حساب می‌آیند. برای کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال، به کیف پول الکترونیکی احتیاج خواهید داشت. کیف پول الکترونیکی، سندی مبنی بر وجود و مالکیت ارز دیجیتال می‌باشد. برخی از ارزهای دیجیتال با رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر مواجه شده‌اند. از جمله این ارزها می‌توان به بیت‌کوین اشاره کرد. بیت‌کوین در سال 2013 حدود 13 دلار ارزش داشت که این میزان در سال 2018 به میزان 20 هزار دلار افزایش یافت. این آمار حکایت از سودآوری بسیار بالای حوزه ارزهای دیجیتال دارد.

روش‌های کسب درآمد از طریق CyrptoCurrency ها

  • خرید و فروش : رایج‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار که در صرافی‌های ایرانی نیز خرید و فروش می‌شوند عبارتند از : بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و لایت‌کوین. بسیاری از ارزهای دیجیتال موجود در بازار در حال حاضر در مرحله آزمایشی فعالیت می‌کنند. سرمایه‌گذاری بر روی این ارزها با ریسک بالا همراه است؛ اما 4 ارزی که در بالا به آنها اشاره کردیم، ارزهایی هستند که سال‌های زیادی فعال بوده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • ماینینگ : علاوه بر خرید و فروش ارزهای دیجیتال، استخراج یا ماینینگ نیز روش موثر دیگری برای کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال می‌باشد. برای ماینینگ نیاز به تجهیزات حرفه‌ای و هزینه‌های بسیار بالا در جهت نگه‌داری از این دستگاه‌ها خواهید داشت. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های خنک‌کننده‌ها، ارتقادهنده‌های برق و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

انتخاب بهترین روش برای کسب درآمد اینترنتی

در بخش قبلی مقاله با مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد اینترنتی آشنا شدید. حال در این مرحله، سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چگونه بهترین و آسان‌ترین روش کسب درآمد را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید؟. برای پاسخ به این پرسش عوامل مختلفی را باید مدنظر قرار دهید. مهم‌ترین عامل برای انتخاب بهترین روش کسب درآمد، سبک زندگی و ویژگی‌های شخصیتی شما می‌باشد. برای اینکه بهتر بتوانید در جهت انتخاب روش مناسب برای شروع کسب‌وکار اینترنتی تصمیم بگیرید به سوالات زیر پاسخ دهید :

  • به کار کردن در چه حوزه‌ای علاقه دارم؟
  • در چه ساعاتی از روز بهره‌وری بیشتری دارم؟
  • میزان سرمایه‌ای که برای شروع کار دارم چه میزان است؟
  • در انجام چه کارهایی مهارت بیشتری دارم؟ انجام چه کاری برایم ساده‌تر است؟
  • چه مدت می‌توانم تا رسیدن به درآمد دلخواهم صبر و تحمل داشته باشم؟
  • آیا محصولی برای فروش دارم یا می‌خواهم محصولات افراد دیگر را بفروشم؟

پاسخ دادن به سوالات این چنینی، در تصمیم‌گیری شما برای انتخاب بهترین روش کسب درآمد تاثیر به‌سزایی دارد. درصورتی‌که  در حال حاضر صاحب کسب و کار خاصی هستید و می‌خواهید از اینترنت به منظور کسب درآمد و فروش بیشتر استفاده کنید، بهترین انتخاب پیش روی شما، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی می‌باشد؛ اگر سرمایه کافی برای این کار را نداشته و علاقه‌مند به کسب درآمد با حداقل سرمایه ممکن هستید، افیلیت مارکتینگ یا فریلنسینگ انتخاب مناسبی برای شما می‌باشد.

بیشتر بخوانید : بررسی و مقایسه درآمد افیلیت مارکتینگ و دیگر درآمدهای اینترنتی

به طور کلی انتخاب میان روش‌های مختلف کسب درآمد آنلاین به شرایط شخصی شما و ترجیحاتتان بستگی دارد و نمی‌توان یک روش را به عنوان نسخه برای تمامی افراد تجویز کرد. در انتخاب روش کسب درآمد خود تمامی جوانب را در نظر بگیرید و سپس شروع به کار کنید.

برای آشنایی بیشتر با روش های کسب درامد از طریق اینترنت، مقاله 10 راه برای کسب درآمد از اینترنت را به شما پیشنهاد می کنیم.

سخن پایانی :

اینترنت دریای پهناوری از فرصت‌ها برای شروع کسب و کارها و یا حتی کسب درآمد جانبی در کنار شغل اصلی اشخاص می‌باشد. لازمه موفقیت در بیزینس‌های اینترنتی، پشتکار و مطالعه بالا به همراه ریسک‌پذیری می‌باشد. اینترنت برای تمامی اشخاص فارغ از سن و جنسیت و وضعیت تحصیلی فضایی برای رشد فراهم کرده است. در نهایت این میزان مدیریت شخصیتی و پشتکار شما است که میزان موفقیتتان در بیزینس آنلاین را مشخص می‌کند. 

منابع: