()

امروزه نقش اینترنت در زندگی انسان‌ها بسیار پر رنگ است. فضای دیجیتال به بستری فراتر از راه ارتباط با دوستان، خانواده و همکاران تبدیل شده است. بسیاری از افراد از این موقعیت برای توسعه کسب و کار و درآمدزایی استفاده می‌کنند. استفاده از فضای آنلاین برای افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش، یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد است. اما یکی از مسائل قابل بررسی در این زمینه، مساله قانونی بودن افیلیت مارکتینگ است.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ بر پایه بازاریابی عملکردی است و در آن صاحبان کسب و کار، به ازای هر بازدیدی که از سایت آن‌ها صورت می‌گیرد و یا هر خرید مشتریان، به بازاریابان و همکاران فروش‌شان مبلغی را می‌پردازند. به عبارت دیگر در افیلیت مارکتینگ صاحبان کسب و کار با تحویل یک نتیجه مشخص که از قبل در مورد آن توافق شده به همکاران فروش خود پورسانت پرداخت می‌کنند.  این نوع از بازاریابی به صورت آنلاین است و وظیفه بازاریاب یا همکار فروش، تبلیغ آنلاین محصولات صاحبان کسب و کار است. 

در این نوع از بازاریابی تبلیغ‌دهنده یا صاحب کسب و کار لینک‌هایی برای تبلیغ‌کننده‌ها یا همان همکاران فروش درنظر می‌گیرند، پس از اینکه این بازاریاب‌ها در سایت خود تبلیغات را انجام می‌دهند، تبلیغ‌دهنده متوجه کلیک هر کاربر و اینکه از طریق کدام رسانه و کانال بازاریابی وارد شده، خواهد شد و بعد از اینکه نتیجه موردنظر که مورد توافق دو طرف بوده حاصل شد، هزینه و پورسانت تبلیغ‌کننده یا بازاریاب پرداخت می‌شود. 

یکی از مهم‌ترین مزایای افیلیت مارکتینگ در آزادی عمل  و قدرت انتخاب برای بازاریاب‌هاست. در حقیقت اشخاص در این نوع از بازاریابی رییس خودشان هستند و تصمیم می‌گیرند که با چه کسب و کاری همکاری کنند. علاوه بر این  می‌توانند برای رشد خلاقیت و مهارت‌شان تلاش کنند و هر چقدر که در این زمینه بهتر عمل کنند در آینده موفق‌تر هستند و درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

انواع سیستم‌های همکاری در فروش

در هر کدام از اشکال افیلیت مارکتینگ، صاحبان کسب و کار و تبلیغ‌کننده‌ها درمورد یک نتیجه نهایی توافق می‌کنند و هربار که کاربری از طریق تبلیغات آن تبلیغ‌کننده، آن نتیجه و عمل مورد توافق را انجام دهد، تبلیغ‌دهنده به تبلیغ‌کننده(نمایش‌دهنده) پورسانت می‌پردازد. افیلیت مارکتینگ انواع مختلفی دارد که به طور خلاصه عبارتند از:

1- پرداخت به ازای هر ثبت‌نام، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظرسنجی و غیره(CPL)

هربار که کاربری از طریق تبلیغ‌کننده به سایت تبلیغ‌دهنده برود و برای ثبت‌نام یا نظرسنجی و یا عضویت در خبرنامه اقدام کند، به تبلیغ‌کننده بعد از حاصل شدن نتیجه پورسانت داده می‌شود.

2- پرداخت به ازای هر فروش(CPO)

هربار که مشتری از طریق بازاریاب و همکار در فروش، محصول سفارش‌دهنده تبلیغ را بخرد، به بازاریاب مبلغ پورسانت مشخصی که در مورد آن توافق شده است، پرداخت می‌شود.

3- پرداخت به ازای هر بار تماشای تبلیغ(CPV)

در این روش، افیلیت‌ها در ازای هر باری که کاربران، تبلیغات صاحبان کسب و کار و فروشنده‌ها را در سایت آن‌ها می‌بینند، پورسانت می‌گیرند. این مدل از افیلیت مارکتینگ برای سایت‌های پر بازدید بسیار سودآور است. 

4- پرداخت به ازای هر بازدید(CPC)

برای مثال دو طرف با هم توافق می‌کنند که به ازای هر کاربری که از طریق لینک تبلیغ‌کننده وارد سایت تبلیغ‌دهنده می‌شود به بازاریاب یا همان تبلیغ‌کننده پورسانت پرداخت شود.

در این نوع از بازاریابی، به دلیل بالا بودن نرخ تبلیغات معمولا سود خوبی نصیب بازاریاب‌ها می‌شود و این امکان فراهم می‌شود که  افراد با داشتن اینترنت و سیستم کامپیوتری به راحتی کسب درآمد کنند. به همین دلیل ممکن است این سوال ایجاد شود که افیلیت مارکتینگ دقیقا چطور موجب کسب درآمد می‌شود؟ و آیا افیلیت مارکتینگ قانونی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این نوع از بازاریابی یک تجارت کاملا قانونی است و با اشکال دیگر تبلیغات دیجیتال تفاوتی ندارد. اما با این حال یک مساله قابل طرح است و آن میزان صداقت بازاریابان و همکاران فروش در تبلیغ محصول یا خدمت صاحبان کسب و کار است. به عبارت دیگر آیا همه تبلیغات حقیقت را به کاربران می‌گویند؟ آیا تبلیغ‌کننده‌ها در مورد کیفیت و مزایای آن محصول یا خدمت صداقت به خرج می‌دهند؟ آیا تبلیغ‌کننده یک محصول، خودش شخصا از این محصول استفاده می‌کند؟ پاسخ نهایی به این سوال می‌تواند به رفع ابهامات در مورد افیلیت مارکتینگ کمک کند.

از نظر قانونی این نوع از بازاریابی کاملا مشروع و موجه است. با این حال مانند هر شغل و حرفه‌ی دیگری، در بازاریابی افیلیت هر دو وجه مثبت و منفی وجود دارد. به عبارت دیگر انسان‌های خوب و بد و روش‌های صحیح یا غلط در هر حوزه‌ای وجود دارند. اینکه شخص تبلیغ‌کننده به خصوصیات و ویژگی‌های محصول یا خدمت خود باور دارد یا نه یک امر اخلاقی است. 

برای اطمینان از قانونی بودن افیلیت مارکتینگ و انتخاب سیستم همکاری در فروش می‌توانید به چند نکته که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد توجه کنید:

1- نوع محصول، میزان دسترسی به محصول، کیفیت و قیمت آن

از خودتان بپرسید که آیا محصولات و خدمات سفارش دهنده تبلیغات با کیفیت هستند؟ آيا قیمت مناسبی دارند؟ آیا شرکت سفارش دهنده تبلیغ، عرضه‌کننده انحصاری آن محصول است و یا این محصول به راحتی در بازار قابل یافتن است؟ آیا محصول عرضه شده گارانتی و ضمانت پس از فروش دارد؟ آیا صاحب آن کسب و کار در ارائه محصول یا خدمت خود صداقت به خرج داده است؟

2- پرداخت پورسانت در ازای چه چیزی است؟

آیا برای فروش محصول یا خدمت به همکاران فروش پورسانت پرداخت می‌شود یا این پرداخت در ازای عضوگیری و  جذب حمایت و افزایش اعضا است؟ اگر هدف مورد دوم باشد این کار غیرقانونی است و ممکن است یک فعالیت هرمی باشد.

3- نرخ پورسانت و مبلغ هر تبلیغ

باید بدانید نحوه محاسبه پورسانت به چه صورت است

4- آموزش

بررسی کنید که آیا این سیستم برای رسیدن به هدف خود که معرفی و فروش محصولاتش است، به شما آموزش می‌دهد یا خیر؟

5- شرایط فروش محصولات

برای فروش محصول چه شرایطی در نظر گرفته شده است؟ هزینه و نحوه ارسال محصول و یا مدت زمان ارسال آن چقدر است؟ آیا پرداخت مشتری درب منزل است یا در همان زمان سفارش این کار انجام می‌شود؟ این موارد می‌تواند در زمان دریافت پورسانت شما تاثیرگذار باشد.

سه نکته مهم برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ به صورت قانونی

1- محصولات با کیفیت

برای تبلیغات به سراغ محصولات با کیفیت و موفق بروید و برای کاربران پیشنهاد‌های خوب داشته باشید.

2- محتوای با کیفیت

محتوای باکیفیت تولید کنید و با ارائه محتوای جذاب توجه و اعتماد کاربران را جلب کنید. یکی از راه‌های جذب مخاطب استفاده از تصاویر است. نکته مهمی که در این زمینه نباید از آن غافل شوید استفاده از لینک برای تصاویر است.

3- نوآوری به خرج دهید

در نهایت برای موفقیت در این نوع از بازاریابی یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، میزان نوآوری و جدید بودن آن محصول است. چرا که همیشه این احتمال وجود دارد که محصولات جدید و کارآمد در جذب مشتری موفق‌تر عمل کنند.

کلام آخر

در نهایت فراموش نکنید که افیلیت مارکتینگ قانونی است و شما به عنوان بازاریاب و تبلیغ‌کننده، معرف محصولات و خدمات صاحبان کسب و کار هستید و مشتری یا کاربران را در فضای آنلاین به فروشنده اصلی متصل می‌کنید. شما و شرکت تبلیغ‌دهنده شریک هم نیستید، بلکه با هم برای فروش همکاری می‌کنید و در ازای تبلیغ پورسانت دریافت می‌کنید. در پرداخت به ازای تماشای آگهی، سفارش‌دهنده تبلیغ، این امکان را برای شما که تبلیغ‌کننده هستید فراهم می‌کند تا لینک‌های مخصوص به خودتان را با توجه به شماره اکانت‌تان ایجاد کنید و یا حتی از بنرهای از پیش طراحی شده سفارش‌دهنده استفاده کنید و با قراردادن آن‌ها در سایت خود تبلیغات را انجام دهید.

میزان موفقیت شما در این تجارت و مقدار سودی که در گذر زمان به‌دست می‌آورید به خودتان‌، انتخاب‌ها و مهارت‌هایتان بستگی دارد. این کار کاملا قانونی است اما نتیجه نهایی آن به خود شما وابسته است. در این نوع از بازاریابی هم مانند تمام تجارت‌های دیگر، احتمال سود یا ضرر وجود دارد.

منابع

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید