()

از زمانی که اینترنت به زندگی انسان وارد شد، موجی از تغییرات را همراه با خود به سبک زندگی بشر روانه کرد؛ تغییراتی که از چشم هیچکس پوشیده نیست. یکی از این تغییرات رواج مشاغل اینترنتی پرسود، مثل همکاری در فروش(افیلیت مارکتینگ) بود. در حالی که این مطلب را می‌خوانید، بیشتر از ۸۰ درصد از برند‌های معتبر در حال استفاده از این سبک از بازاریابی هستند و درآمد‌های بزرگی از این راه کسب می‌کنند. 

در هر صورت شاید خوب باشد شما هم از فرصت استفاده کنید و این کسب و کار اینترنتی پرسود را بیشتر بشناسید؛ در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی از این سیستم، نحوه عملکرد و همینطور مزایا و معایب این شغل در اختیارتان قرار دهیم.

سیستم همکاری در فروش چیست؟

همکاری در فروش یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی است که به عنوان بازاریابی دو سر سود هم شهرت دارد. این کار، روندی کم هزینه و آسان، برای تسهیل فروش و سود رسانی به صاحبان کسب و کار و ایجاد درآمد برای بازاریاب‌ها است. در حقیقت، افیلیت مارکتینگ فرایندی است که در آن بازاریاب به کمک تکنیک‌های مختلف، باعث فروش محصولات یا خدمات فروشگاه‌ها می‌شود؛ با این کار هم فروش اتفاق می‌افتد و هم بازاریاب طبق قرارداد، میزان معینی پورسانت دریافت می‌کند. این سیستم یکی از بهترین سبک‌های بازاریابی محسوب می‌شود. مزایای این سبک از بازاریابی باعث شده تا این مدل نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی ارجحیت داشته باشد.

همکاری در فروش چگونه کار می‌کند؟

روش کار همکاری در فروش

صاحبان کسب و کار، از طریق پلتفرم‌ها یا سیستم‌های همکاری در فروش با بازاریاب‌ها شروع به همکاری می‌کنند. بازاریاب‌ها محصولات و خدمات را به فروش می‌رسانند و از فروشی که ایجاد نموده‌اند، درصد مشخصی پورسانت دریافت می‌کنند. 

فروشگاه‌ها از این طریق در بازار هدف بیشتر شناخته می‌شوند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند و بازاریاب‌ها هم پورسانت خود را دریافت می‌کنند.

بخش‌های مختلف همکاری در فروش

بخش های مختلف همکاری در فروش

بخش‌های همکاری در فروش شامل چهار بخش اصلی و مهم هستند که باعث ایجاد و پیشروی فرایند همکاری در فروش می‌شوند.

مشتری‌ها

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، اولین بخش به مشتری‌ها تعلق می‌گیرد. مشتری‌ها در حقیقت همان بازار هدفی هستند که بر اساس نیازشان به دنبال تهیه و خرید محصولات مختلف هستند و ایجاد تقاضا می‌کنند.

فروشگاه‌ها 

هر تقاضایی نیاز به یک عرضه کننده دارد. فروشگاه‌ها با محصولات یا خدماتی که ارائه می‌کنند نیازی از مشتری‌ها بر طرف می‌نمایند. 

ناشران

این بخش همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است، محصولات را به بازار هدف معرفی می‌کنند و باعث فروش آن‌ها می‌شوند. این تبلیغ، توسعه و فروش به کمک لینک‌های افیلیت و بنرهای تبلیغاتی و… در بستر شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها شکل می‌گیرد.

بستر های همکاری در فروش

برای پیوستن به یک برنامه افیلیت دو مسیر مختلف پیش رو دارید:

۱- همکاری با برنامه‌های همکاری در فروش:

برنامه‌های همکاری در فروش در حقیقت نوعی زیرساخت برای مدیریت برنامه‌های افیلیت هستند. فروشگاه‌ها این برنامه‌ها را خریداری می‌کنند و پلن مخصوص خود را می‌سازند. این برنامه‌ها معمولا یا اجاره داده می‌شوند یا با مبلغی به فروش می‌رسند. با این که شخصی‌سازی پلن افیلیت در برنامه‌های افیلیت مارکتینگ امکان‌پذیر است، اما اعتماد کردن به سیستم آن‌ها گاهی سخت خواهد بود.

۲- همکاری با شبکه‌های همکاری در فروش:

شبکه همکاری در فروش پلتفرمی است که در آن بازاریاب‌ها و صاحبان کسب و کار یکدیگر را پیدا کرده و یک پنل اختصاصی امکان تعامل پیدا می‌کنند. در حقیقت این شبکه‌ها واسطی بین بازاریاب‌ها و فروشگاه‌ها هستند و ارتباط آن‌ها را محقق می‌نمایند. شبکه‌های همکاری در فروش رابط‌هایی معتمد و معتبر هستند و فرصت‌ دیده شدن در برابر هزاران بازاریاب از طریق آنها وجود دارد؛ البته معایبی هم بر این شبکه‌ها وارد است، که می‌توان به عدم داشتن دسترسی کامل به سیستم و شخصی‌سازی پلن‌های افیلیت اشاره کرد.

مزایای همکاری در فروش

مزایای همکاری در فروش

قطعا قسمت مهم شروع هر کاری، اطلاع داشتن از مزایا و معایبی است که در آینده با آن مواجه می‌شویم. همکاری در فروش به عنوان یک شغل دو سر برد شناخته می شود، دلایل زیر مهم‌ترین مزایای این حوزه هستند:

  1. عدم نیاز به سرمایه بالا
    تقریبا با بودجه صفر هم می‌توان این کار را آغاز کرد.
  2. عدم نیاز به تخصص:
    عدم نیاز به تحصیلات و دانش بالا، باعث می‌شود زنان خانه‌دار یا افرادی که تحصیلات مرتبط ندارند، بتوانند از آن درآمد کسب کنند.
  3. ساعت کاری منعطف:
    انعطاف زمانی باعث شده تا به همکاری در فروش به عنوان یک درآمد جانبی برای دانشجو‌ها و یا شغل دوم برای مخاطب‌ها تبدیل شود.
  4. درآمد غیر فعال:
    همکاری در فروش یکی از روش‌های خوب کسب درآمد غیرفعال محسوب می‌شود و به عنوان یک جریان درآمدی می‌توانید به آن تکیه کنید.
  5. عدم وجود مرز و محدودیت زمانی یا جغرافیایی:
    زمانی که از زمان و جغرافیا فراتر بروید، در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید در حال فروش باشید.
  6. بازار کار پویا و رقابتی:
    با این ویژگی هر زمان که لازم داشته باشید، فرصت تکیه کردن به درآمد این کار را دارید.
  7. برند سازی:
    یکی از اهداف اصلی هر فروشگاهی است. افیلیت مارکتینگ به این روند سرعت می‌بخشد.

مجموع این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا هر قشری با هر سن و تحصیلاتی امکان کسب درآمد از این راه را داشته باشد. 

معایب همکاری در فروش

معایب همکاری در فروش

مثل هر حوزه‌ای، همکاری در فروش معایب خاص خودش را دارد.

  • عدم نظارت بر کیفیت کالاها:
    فروشگاه‌های کوچک و بزرگی در این سیستم فعالیت می‌کنند و همیشه کیفیت کالا‌ها یا محصولات به اندازه‌ای که باید مناسب و قابل قبول نیست و باعث کم شدن فروش می‌شود.
  • عدم وجود صداقت:
    نبود صداقت در برخی از سیستم‌های افیلیت مارکتینگ، باعث ایجاد تجربه و دید منفی بین افراد می‌شود.
  • رقابت بالا:
    رقابت بالا باعث می‌شود تا نیاز به خلاقیت و هوشمندی بیشتری برای جلب نظر مخاطب داشته باشید یا رقبا، محصولات مشابه را با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه کنند و فروش شما را دچار مشکل کنند.

کانال‌های همکاری در فروش

کانال های همکاری در فروش

برای این که بتوانید در حوزه‌ی همکاری در فروش فعالیت کنید و از مزایا‌ی آن بهره ببرید، گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب پیش رو دارید. 

۱- بلاگری

بی‌شک یکی از بهترین‌ کانال‌های فعالیت در حوزه‌ی افیلیت مارکتینگ را از طریق بلاگری امکان پذیر است. در حال حاضر بلاگری از طریق شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و یوتیوب رواج زیادی پیدا کرده است. 

۲- وب‌سایت

وب‌سایت‌ها یکی از اصلی‌ترین کانال‌های همکاری در فروش هستند. آن‌ها می توانند تنوع زیادی داشته باشند، وب‌سایت‌های نقد و بررسی، وب‌سایت‌های تخفیف و یا مقایسه محصولی، نمونه‌های از این وب‌سایت‌ها هستند.

۳-شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر و… فرصت خوبی را برای فعالیت در حوزه‌ی همکاری در فروش ایجاد نموده‌اند. میلیون‌ها فروشگاه و ناشر از این کانال کسب درآمد می‌کنند. 

۴- ایمیل مارکتینگ

ایمیل یک کانال خوب برای ایجاد فروش در حوزه همکاری در فروش است. با این که شاید کمی زمان‌بر به نظر برسد، اما با رعایت تکنیک‌های تبلیغاتی، فرصت ایجاد اعتماد و وفاداری در مخاطبان را ایجاد می‌کند.

۵-پیام‌رسا‌ن‌ها

علاوه‌ بر وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ، پیام‌رسان‌ها هم کانال خوبی برای فعالیت در افیلیت مارکتینگ محسوب می‌شوند. به عنوان مثال گروه‌های تلگرام و واتس‌اپ یکی از این بستر‌ها هستند.

نکاتی که باید بدانید

نکات مهم همکاری در فروش

نکات زیادی وجود دارند که قبل از انتخاب یک سیستم همکاری در فروش باید به آن دقت کنید. موارد زیر اصلی‌ترین نکاتی هستند که پیشنهاد می‌کنیم در نظر بگیرید.

اعتبار:

به یاد داشته باشید اولین شرط شروع یک جریان درآمد مناسب، از یک بستر معتبر شروع می‌شود. قبل از آغاز فعالیت خود، حتما از سابقه سیستم‌های پیش رو مطمئن شوید. 

کیفیت:

دومین شرط، کیفیت بالای محصولات و خدمات است. هر مقدار کیفیت مناسب‌تر باشد، تقاضا و فروش هم بالاتر خواهد بود.

پلن پورسانت دهی:

تنوع پلن‌های پورسانت دهی یک سیستم همکاری در فروش، باعث ایجاد انگیزه بین بازاریابان و ایجاد فضای رقابتی می‌شود.

پشتیبانی:

تیم پشتیبانی قوی، یکی از نکاتی است که کیفیت یک سیستم همکاری در فروش را ارتقا می‌دهد. یک سیستم خوب به مشکلات و گره‌های ذهنی مخاطبان خود اهمیت می‌دهد.

جمع بندی

همکاری در فروش یک سبک از بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود که شهرت و اعتماد زیادی را بین سبک‌های دیگر پیدا کرده است. این روش از بازاریابی به نفع هر دو طرف تمام می‌شود. فروشگاه‌ها به فروش دست پیدا می‌کنند و قسمتی از سود هم به عنوان پورسانت، نصیب بازاریاب‌ها می‌شود.

سوالات متداول

همکاری در فروش چیست؟

همکاری در فروش سبکی از بازاریابی اینترنتی است که بازاریاب، محصولات یا خدمات یک فروشگاه را به کمک تکنیک‌های متفاوت به فروش می‌رساند؛ با این اتفاق فروشگاه به سود می‌رسد و بازاریاب هم پورسانت دریافت می‌کند.

مهم ترین مزایای همکاری در فروش چیست؟

عدم نیاز به سرمایه بالا، بازار پویا و رقابتی، انعطاف زمان کاری و دو سر برد بودن همکاری در فروش مهم‌ترین مواردی هستند که علاقه‌مندان این حوزه را بیشتر می‌کنند.

بخش‌های مختلف همکاری در فروش کدام‌اند؟

فروشگاه، ناشر و مشتری سه عضو اصلی همکاری در فروش هستند.

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید