()

فروشگاه‎های اینترنتی راهی جایگزین و به صرفه برای فروشگاه‌‌های سنتی هستند. هزینه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار کمتر از فروشگاه‌ فیزیکی می‌باشد؛ به همین دلیل این فروشگاه‌ها به انتخاب اول بسیاری از فروشندگان تبدیل شده اند. یکی از روش‌های ساخت آسان و بی‌دردسر فروشگاه اینترنتی، استفاده از فروشگاه سازها است. در این مقاله ابتدا با مفهوم فروشگاه‌ ساز آشنا شده و سپس با انواع آن‌ها آشنا می‌شویم.

فروشگاه ساز چیست و چه مزایایی دارد؟ 

به طور معمول برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی مراحل زیادی طی می‌شود. به عنوان مثال فروشنده می‌بایست دامنه، هاست و تک تک اجزای فروشگاه اینترنتی خود را به صورت مجزا آماده کند. برخی از مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی نیازمند تخصص و صرف وقت و هزینه بسیار زیاد است و در بسیاری از موارد به تنهایی ممکن نیست؛ به عنوان مثال برای طراحی و برنامه‌نویسی فروشگاه آنلاین خود نیازمند استخدام افرادی متخصص در این حوزه هستید. علاوه بر زمان‌بر بودن این مراحل، هزینه تهیه و اجرای تمام مراحل ساخت فروشگاه به صورت جداگانه بسیار بالا می‌باشد.

برای حل این مشکل پلتفرم‌های فروشگاه ساز راه‌اندازی شدند. نرم‌افزار تجارت الکترونیک (E-commerce) یا به اصطلاح «فروشگاه‌ ساز» ابزاری است که به کمک آن می‌توانید تمام فرآیندهای فروشگاه آنلاین خود را مدیریت کنید. پلتفرم‌های فروشگاه ساز به شما این امکان را می‌دهند که فروشگاه اینترنتی خود را از پایه راه‌اندازی کرده، محصولات و خدمات خود را فروخته و بر روی تمامی مراحل فروش نظارت کامل داشته باشید. از مزایای استفاده از فروشگاه سازها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • طراحی صفحات فروشگاه به‌ وسیله قالب‌های آماده
  • فروش آسان محصولات فیزیکی و آنلاین خود با ابزارهای آماده فروش (مانند درگاه فروش و پشتیبانی)
  • نگه‌داری و بهینه‌سازی فروشگاه آنلاین با کمترین هزینه ممکن
  • امکان نظارت بر تمامی مراحل خرید و فروش
  • قابلیت استفاده از افزونه‌های مختلف و شخصی‌سازی امکانات فروشگاه
انواع فروشگاه سازهای آنلاین
انواع فروشگاه سازها

انواع فروشگاه سازه

1-فروشگاه سازهای متن باز (Open Source)

فروشگاه ساز متن‌باز به فروشگاهی گفته می‌شود که دسترسی به کدهای آن به آسانی میسر است. فروشگاه‌های متن‌باز قابل تغییر و توسعه هستند. این قابلیت به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد به راحتی تغییرات دلخواه خود را در سایت فروشگاه ایجاد کرده و ویژگی‌های ظاهری و ساختاری آن را مطابق با سلیقه و ترجیحات خود تغییر دهند. فروشگاه سازهای متن‌باز بر روی هاست خریداری شده توسط شخص نصب می‌شوند؛ به همین دلیل تنها با داشتن دانش مختصر از کدنویسی قادر به استفاده از این فروشگاه سازها هستید.

در بسیاری از موارد این فروشگاه سازها در نسخه‌های رایگان و پولی به کاربران ارائه می‌شوند. نسخه‌ رایگان امکانات پایه‌ای و مختصری داشته و با پرداخت مبلغی مشخص قابلیت ارتقا و افزایش امکانات را خواهد داشت. فروشگاه سازهای متن‌ باز مورد استفاده توسط وبمستران ایرانی، سیستم‌هایی خارجی هستند. این سیستم‌ها در تمامی کشورهای دنیا بومی‌سازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ایران نیز بسیاری از شرکت‌ها و موسسات اقدام به ترجمه این پلتفرم‌ها نموده‌اند. در زیر با معروف‌ترین پلتفرم‌های اوپن سورس آشنا می‌شوید.

فروشگاه ساز ووکامرس  (WooCommerce)

فروشگاه ساز ووکامرس برای وردپرس

ووکامرس در اصل افزونه‌ای مجزا است که بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می‌شود. این افزونه به زبان فارسی نیز ترجمه شده و به یکی از محبوب‌ترین فروشگاه سازها در سطح جهان تبدیل شده‌ است. طبق بررسی‌های وبسایت SimilarTech که یکی از بزرگترین سایت‌های آنالیز دامنه جهان می‌باشد، افزونه ووکامرس تا به حال بر روی 848419 دامنه اختصاصی نصب شده و روزانه به تعداد کاربران این افزونه اضافه می‌شود. 

فروشگاه ساز اپن کارت (Opencart)

فروشگاه ساز متن باز اپن کارت

فروشگاه ساز اپن کارت نیز از جمله فروشگاه سازهایی است که کاربری آسانی دارد. اپن کارت بهترین انتخاب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌باشد. این پلتفرم تمامی ابزارهای لازم برای ساخت یک فروشگاه آنلاین را در خود جای داده است. OpenCart تعداد زیادی قالب‌ حرفه‌ای پولی و رایگان را در خود جای داده است که با استفاده از این قالب‌ها ظاهری سفارشی و جذاب به فروشگاه خود خواهید داد.

فروشگاه ساز مجنتو (Magento)

فروشگاه ساز متن باز مجنتو

در میان تمامی فروشگاه سازها، مجنتو قابل انعطاف‌پذیرترین پلتفرم موجود است. مجنتو از انواع ارزهای دیجیتالی و ارزهای رایج دنیا پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم از سیستم‌های مختلف پرداخت از جمله Paypal پشتیبانی می‌کند. مجنتو تا حد زیادی شبیه به ووکامرس است؛ اما برخلاف ووکامرس که یک افزونه است، مجنتو خود حکم یک فروشگاه ساز مستقل را ایفا می‌کند. این پلتفرم مناسب فروشگاه‌های آنلاین با تعداد محصولات بالا می‌باشد.

فروشگاه ساز پرستاشاپ (PrestaShop)

فروشگاه ساز اپن سورس پرستاشاپ

یکی دیگر از بهترین پلتفرم‌های ساخت فروشگاه، پرستاشاپ می‌باشد. کاربری پرستاشاپ بسیار آسان است. درست به مانند تمام پلتفرم‌هایی که تا به حال به آن اشاره کرده‌ایم، پرستاشاپ نیز فریمیوم می‌باشد. فریمیوم یک مدل درآمدی است که در آن یک سری امکانات پایه به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ اما برای بهره‌مندی از امکانات پیشرفته  می‌بایست اقدام به پرداخت هزینه مشخص نمایید. طبق آمار رسمی، بیش از 250000 فروشگاه اینترنتی در سراسر دنیا از پرستاشاپ استفاده می‌کنند. این پلتفرم بیش از 500 قابلیت ویژه را در خود جای داده است. همانند دیگر ابزارهای ساخت فروشگاه، دسترسی کامل به امکانات پرستاشاپ هزینه خواهد داشت. این پلتفرم بیش از 1500 قالب آماده رایگان و پولی را در اختیار کاربران خود گذاشته است.

فروشگاه ساز ویرچومارت (VirtueMart)

ویرچومارت

سیستم مدیریت محتوای جوملا نیز همانند وردپرس اقدام به ساخت افزونه‌ای در راستای ساخت فروشگاه اینترنتی کرده است. این افزونه ویرچومارت نام دارد. سیستم مدیریت محتوای جوملا نسبت به وردپرس از محبوبیت کمتری برخوردار است و بیشتر مورد استفاده اساتید دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد. استفاده از ویرچومارت نسبت به ووکامرس پیچیده‌تر بوده و سفارشی‌سازی آن نیازمند صرف زمان بیشتری است

 2-فروشگاه سازهای اشتراکی (SAAS)

بر خلاف ابزارهای متن‌باز که قابلیت دسترسی و ویرایش تمامی کدها در آن‌ها میسر می‌باشد، در سرویس‌های اشتراکی یا SAAS این دسترسی ممکن نیست. برای تهیه سیستم‌های اشتراکی می‌بایست از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده این سیستم‌ها به صورت اشتراک ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه اقدام به خرید طرح مورد نظر خود کنید.

کلمه SAAS مخفف عبارت Software as a service به معنای اجاره نرم‌افزار یا سرویس به صورت اشتراکی می‌باشد. در سیستم‌های اشتراکی نیاز به اجاره هاست ندارید. با خرید سرویس مورد نظر از شرکت‌های  ارائه‌دهنده ، تمامی خدمات مورد نیاز هاست شما توسط شرکت انجام می‌شود. فروشگاه سازهای اشتراکی بیشتر مناسب افرادی که قصد فروش محصولات فصلی یا کوتاه مدت دارند، می‌باشد. از این فروشگاه‌ها به منظور فروش فایل‌های الکترونیکی و برخی محصولات فیزیکی استفاده می‌شود. افراد مبتدی و کسانی که آشنایی خاصی با برنامه‌نویسی، طراحی سایت و یا دیجیتال مارکتینگ ندارند، بیشترین بهره را از فروشگاه‌های اشتراکی خواهند برد. در زیر با انواع پلتفرم‌های ساخت فروشگاه اشتراکی آشنا خواهیم شد.

فروشگاه ساز اینترنتی شاپی فای

فروشگاه ساز شاپیفای (Shopify)

بدون شک شاپیفای یکی از مطرح‌ترین فروشگاه سازهای اینترنتی در سراسر دنیاست. این فروشگاه ساز بیش از 325000 کاربر در سطح جهانی دارد. شاپیفای قابلیت ساخت فروشگاه‌هایی فوق‌ حرفه‌ای و در عین حال ساده را دارد. این پلتفرم بیشتر توسط خرده‌فروشان و کسب و کارهای نوپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه شاپیفای به دلیل تحریم‌های خارجی در دسترس کاربران ایرانی نمی‌باشد و تنها در صورتی می‌توانید از آن استفاده کنید که یا در خارج از کشور اقامت داشته و یا علاقه‌مند به کسب درآمد از ایران به صورت دلاری باشید.

فروشگاه ساز اینترنتی شاپفا

فروشگاه ساز شاپفا 

شاپفا یکی از بهترین فروشگاه سازهای ایرانی است. این ابزار ساخت فروشگاه دارای پلن‌هایی مقرون به صرفه و اقتصادی است. شاپفا در حال حاضر دارای سه پلن برلیان، طلایی و رایگان است. در پلن‌های طلایی و برلیان کاربران با پرداخت هزینه سالیانه اقدام به تمدید فروشگاه خود خواهند کرد. شاپفا طراحی فوق‌حرفه‌ای دارد و تا بالاترین مراحل رشد فروشگاه اینترنتی شما به یاریتان خواهد شتافت. از معایب شاپفا می‌توان به محدود بودن تعداد قالب‌های آن اشاره کرد.

فروشگاه ساز ایرانی پرتال

فروشگاه ساز پرتال

پرتال نیز یکی از محبوب‌ترین فروشگاه سازهای ایرانی می‌باشد. این پلتفرم دارای سه طرح فروشگاه کوچک، استاندارد و پیشرفته است. با انتخاب هر یک از این طرح‌ها به مدت یکسال عضو مشترکین آن خواهید شد و برای تمدید فروشگاه خود سالیانه موظف به پرداخت مبلغی مشخص هستید. در پرتال، هاست، دامنه و قالب فروشگاه اینترنتی شما هزینه جداگانه‌ای در بر نخواهد داشت. پرتال برای تمامی افراد با اهداف‌ متفاوت ساخته شده‌ است. به وسیله فروشگاه‌های ساخته شده توسط این ابزار قادر به فروش هر نوع محصولی اعم از فیزیکی، خدماتی و الکترونیکی خواهید بود. طرح فریمیوم این فروشگاه ساز ایرانی 7 روزه می‌باشد که می‌توانید برای تست از آن استفاده کنید.

فروشگاه ساز اینترنتی وبزی

فروشگاه ساز وبزی

ابزار ساخت فروشگاه وبزی به نسبت اکثر فروشگاه سازهای ایرانی از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به سرعت لود بسیار بالا، امکان طراحی قالب کاملا هماهنگ با انواع نمایشگرها و تغییر خودکار اندازه تصاویر برای افزایش سرعت نمایش (همانند ووکامرس) اشاره کرد. وبزی نهایت سعی خود را برای ایجاد فضای کاربری آسان برای مشتریان خود کرده است. برای طراحی قالب سفارشی‌ در وبزی، کافیست هر المان را در جای دلخواه قرار داده و قالبی متناسب با نیاز خود بسازید.

نکات مهم برای انتخاب بهترین فروشگاه ساز اینترنتی

در قسمت قبل با بهترین فروشگاه سازهای آنلاین آشنا شدید، حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان بهترین گزینه را از میان فروشگاه سازهای اینترنتی انتخاب کرد. به طور کلی نمی‌توان جواب قطعی  به این سوال داد زیرا بهترین گزینه انتخابی با توجه به نوع کسب و کار، وسعت فروشگاه و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد؛ با این وجود با رعایت برخی نکات می‌توانید بهترین پلتفرم ساخت فروشگاه را با توجه به کسب و کار خود پیدا کنید. در زیر به طور مختصر به این نکات می‌پردازیم :

  • سرمایه اولیه برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی : با توجه به بودجه مورد نظر می‌توانید از طرح‌ رایگان و یا طرح‌های مخصوص فروشگاه سازها استفاده کنید. همانطور که گفتیم برای دسترسی به امکانات بیشتر و ساخت فروشگاهی حرفه‌ای‌تر، نیازمند تهیه اشتراک مخصوص می‌باشید.
  • نوع و تعداد محصول : با توجه به نوع محصول مورد نظر خود (فیزیکی، خدماتی، الکترونیکی)  و تعداد محصول موجود برای فروش، فروشگاه ساز متناسب با نیازتان را انتخاب کنید؛ به عنوان مثال پلتفرم مجنتو مناسب برای فروش تعداد بالای محصولات و فروشگاه ساز اپن کارت مناسب با فروشگاه‌هایی با تعداد محصولات کم یا متوسط می‌باشد.
  • قالب سایت : با توجه به محصول یا خدمات قابل عرضه و همچنین نیاز خود، می‌بایست از قالب‌های سفارشی یا آماده طراحی سایت استفاده کنید.در صورتی که کسب و کاری خاص را هدایت می‌کنید، نیازمند طراحی قالبی حرفه‌ای‌تر هستید. بنابراین ابزارهایی همچون ووکامرس انتخاب مناسبی برای شما می‌باشند.

علاوه بر موارد بالا مواردی همچون پشتیبانی و خدمات پس از فروش، امنیت فروشگاه، رابط کاربری و بسیاری از موارد دیگر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. برای انتخاب بهترین فروشگاه ساز اینترنتی می‌بایست تمامی ملاک‌های گفته‌شده را مد نظر قرار داده و با مقایسه امکانات هر یک از فروشگاه سازهای موجود، پلتفرم مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

منابع :

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید