()

در مبحث بازاریابی و تبلیغات، انتخاب روش مناسب بین بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارهاست. مهم نیست که در چه زمینه‌ای فعالیت اقتصادی دارید، برای رشد و موفقیت کسب‌وکارتان حتما باید روی تبلیغات و بازاریابی سرمایه‌گذاری کرده و با انتخاب روش مناسب بازاریابی بتوانید به شیوه موثری برند، محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید و مخاطبان هدف را جذب نمایید. اما با توجه به محبوبیت اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، آیا باید روش‌های بازاریابی سنتی را کاملا کنار بگذاریم و به جای آن روی روش‌های بازاریابی دیجیتال تمرکز کنیم؟

بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال، کدام بازدهی بهتری دارد؟

انتخاب بین روش‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. اداره یک کسب‌وکار موفق، فقط انتخاب بازار مناسب یا داشتن محصول با کیفیت بالا نیست. بلکه در مورد استفاده از نوع صحیح تکنیک‌های بازاریابی، به‌منظور دستیابی به مخاطبان مورد نظر و تبدیل آن‌ها به مشتریان اصلی است. ممکن است برخی از مشاغل اهمیت کمتری به بازاریابی بدهند، اما اگر یک کسب‌وکار واقعا بخواهد سود خود را افزایش دهد، مطمئنا باید بودجه مناسبی را برای بازاریابی در نظر بگیرد.
شاید هنوز درصدی از افراد هستند که از اینترنت برای انجام معاملات خود استفاده نمی‌کنند. با این حال، بخش قابل توجهی از مردم به‌طور منظم از اینترنت برای مقاصد متعدد، از جمله انجام معاملات روزانه خود استفاده می‌کنند. بنابراین به‌عنوان یک کسب‌وکار، باید اطمینان حاصل کنید که از رقبا جلوتر هستید. این بدان معناست که دیگر نمی‌توانید به روش‌های بازاریابی قدیمی وابسته باشید .شما باید نگاهی فراتر از این داشته باشید و بفهمید که چگونه می‌توانید از آخرین تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات اینترنتی برای افزایش دسترسی خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تبلیغات اینترنتی و تاثیر آن در کسب و کار شما

بازاریابی سنتی چیست و چه انواعی دارد؟

در بررسی بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال، 
بازاریابی سنتی چیست و چه انواعی دارد؟

بازاریابی سنتی یک مقوله نسبتاً گسترده است که انواع مختلفی از تبلیغات و بازاریابی را در بر می‌گیرد. این روش بازاریابی شامل تبلیغاتی است که هر روز می‌بینیم و می‌شنویم. به این نوع بازاریابی، بازاریابی آفلاین هم می‌گویند که در مقابل آن بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین قرار دارد.
تیلیغات چاپی قدیمی‌ترین شکل بازاریابی سنتی است. این استراتژی که به‌صورت ساده به‌عنوان تبلیغات کاغذی تعریف می‌شود، از زمان‌های قدیم، زمانی که مصریان پیام‌های فروش و پوسترهای دیواری را روی پاپیروس ایجاد می‌کردند، مورد استفاده قرار می‌گرفت. به‌طور کلی استراتژی‌های بازاریابی سنتی در یکی از پنج دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • تبلیغات چاپی (تبلیغات در روزنامه‌ها، مجلات، خبرنامه‌ها و سایر مطالب چاپی)
  • تبلیغات از طریق پخش (تلویزیون، رادیو و …)
  • تبلیغات از طریق پست مستقیم (کاتالوگ، کارت پستال و غیره)
  • تبلیغات تلفنی (بازاریابی تلفنی، بازاریابی پیامکی و غیره)
  • تبلیغات محیطی (بیلبوردها، بنرهای تبلیغاتی، لایت باکس و غیره)

مزایای بازاریابی سنتی

بروشورها، پوسترها و بنرها همگی از اشکال بازاریابی سنتی محسوب می‌شوند. این روش‌ها سال‌ها است که مورد استفاده قرار گرفته‌‌‌اند و امروزه همچنان سودمند هستند. برخی از مزایای بازاریابی سنتی عبارتند از:

  • دسترسی آسان به مخاطبان هدف محلی: وقتی کسب‌وکار شما از طریق روزنامه‌ها، مجلات یا رادیو محلی معرفی و تبلیغ شود، می‌توانید به مشتریان بالقوه محلی دسترسی پیدا کنید.
  • درک آسان: از آنجایی که این سبک از تبلیغات پیشینه زیادی دارد تقریبا همه مخاطبان با آن آشنا هستند.

معایب بازاریابی سنتی

در مورد معایب بازاریابی سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تعامل و جذابیت کمتر برای مخاطب: بازاریابی سنتی در مقایسه با بازاریابی دیجیتال، شکل منفعل‌تری از بازاریابی است که در آن اطلاعاتی را ارائه می‌دهید و امیدوار هستید که مخاطبان شما جذب آن شده، خرید یا ثبت‌نام کنند و با شما در تعامل باشند. بازاریابی سنتی یک خیابان یک‌طرفه است که در آن تنها یک کسب‌وکار قادر به پخش یا ارائه اطلاعات در مورد محصول یا خدمات خود به مخاطبان هدف است.
  • هزینه‌های بالاتر: تولید محصولات چاپی مانند بروشورها و تبلیغات در روزنامه، مجلات، رادیو و تلویزیون اغلب هزینه زیادی دارد. به‌علاوه آگهی شما در یک روزنامه محلی تنها در صورتی موثر خواهد بود که در روز انتشار توسط مخاطبان هدف شما مشاهده شود، شانس شما در این مورد چقدر است؟ اگر بخواهید دوباره محصول یا خدماتی را تبلیغ یا اطلاعات آن را آپدیت کنید، باید یک کمپین تبلیغاتی چاپی جدید ایجاد و اجرا کنید. هنگامی که پوسترها یا بروشورهایی را در منطقه خود توزیع می‌کنید، فقط یک‌بار شانس دیده شدن توسط مخاطب را دارید. حال آن را با محتوایی که در وب‌سایت خود ایجاد می‌کنید مقایسه کنید که بدون هیچ هزینه اضافی می‌تواند بازدیدکنندگان مورد نظر را برای سال‌های آینده نیز داشته باشد.
  • مشکل جمع‌آوری داده‌: متاسفانه از طریق بازاریابی سنتی شما به‌طور دقیق نمی‌دانید چند نفر پوستر یا بروشور شما را دیده‌اند و یا کمپین بازاریابی شما چقدر موفق و کارآمد بوده است. جمع‌آوری این اطلاعات در بازاریابی سنتی تقریبا غیر ممکن است. ولی هنگامی که یک کمپین بازاریابی آنلاین را راه‌اندازی می‌کنید، می‌توانید براحتی تشخیص دهید که تا چه اندازه کارآمد و موفق بوده و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنید.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

اصول بازاریابی یکسان است، ایجاد استراتژی برای رساندن پیام‌های مناسب به افراد مناسب. بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین به معنای استفاده از ابزارهایی مانند: وب‌سایت‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی برای دسترسی بیشتر به مشتریان شماست. در واقع همه چیز از بازاریابی موتورهای جستجو گرفته تا بازاریابی از طریق فیس‌بوک، اینستاگرام و غیره تحت عنوان بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرد.
هر کسب‌وکاری صرف‌نظر از اندازه شرکت یا مدل کاری‌، می‌تواند از بازاریابی دیجیتال برای معرفی برند خود استفاده کند؛ با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کرده و تعداد بیشتری از آن‌ها را به مشتری قطعی تبدیل کند. اگرچه کسب‌وکارها به استفاده از روش‌های بازاریابی سنتی مانند: تبلیغات، پست مستقیم و روابط عمومی ادامه خواهند داد؛ بازاریابی دیجیتال عنصر جدیدی را به بازاریابی اضافه می‌کند. ماهیت انعطاف‌پذیر و مقرون به‌صرفه آن، آن را به‌ویژه برای مشاغل کوچک مناسب می‌کند.

مزایای بازاریابی دیجیتال

مزیت اصلی بازاریابی دیجیتال این است که می‌توان به روشی مقرون به‌صرفه و قابل اندازه‌گیری به مخاطب هدف دست یافت. از دیگر مزایای بازاریابی دیجیتال می‌توان به افزایش وفاداری به برند و افزایش فروش آنلاین اشاره کرد. به‌طور کلی مزایای بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • دسترسی جهانی: یک وب‌سایت به شما این امکان را می‌دهد که تنها با یک سرمایه‌گذاری کوچک، به بازارهای جدید دسترسی داشته باشید و در سطح جهانی تجارت کنید.
  • هزینه کمتر: یک کمپین بازاریابی دیجیتال با برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند، می‌تواند با هزینه بسیار کمتری نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی به مشتریان مناسب دست یابد.
  • نتایج قابل ردیابی و اندازه‌گیری: اندازه‌گیری بازاریابی آنلاین شما با تجزیه‌وتحلیل وب و سایر ابزارهای متریک آنلاین، تعیین میزان مؤثر بودن کمپین شما را آسان‌تر می‌کند. می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد نحوه استفاده مشتریان از وب‌سایت، و یا بازخورد تبلیغاتی که انجام می‌دهید، به‌دست آورید.
  • شخصی‌سازی: اگر پایگاه داده مشتریان به وب‌سایت شما مرتبط است، هر زمان که شخصی از سایت بازدید کرد، می‌توانید با پیشنهادات هدفمند از آن‌ها استقبال کنید، و به‌طور موثر بازاریابی کنید.
  • بهبود نرخ تبدیل: اگر یک وب‌سایت دارید، مشتریان شما فقط چند کلیک با خرید فاصله دارند. برخلاف سایر رسانه‌ها که از مردم می‌خواهند تماس تلفنی برقرار کنند یا به فروشگاه بروند، بازاریابی دیجیتال می‌تواند یکپارچه و فوری پاسخ‌گوی نیاز مشتری باشد.

معایب بازیابی دیجیتال

برخی از معایب و چالش‌های بازاریابی دیجیتال که باید از آن‌ها آگاه باشید عبارتند از:

  • مهارت‌ها و آموزش: شما باید اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما از دانش و تخصص مناسب برای انجام بازاریابی دیجیتال برخوردار هستند. ابزارها، پلتفرم‌ها و روندها به سرعت تغییر می‌کنند و به‌روز نگه داشتن دانش استفاده از این ابزارهای مختلف، برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است.
  • وقت‌گیر: کارهایی مانند بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین و ایجاد محتوای بازاریابی می‌تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. اندازه‌گیری و بررسی نتایج بسیار مهم است، تا بتوانید از بازگشت سرمایه اطمینان حاصل کنید.
  • رقابت بالا: اگرچه از طریق بازاریابی دیجیتال می‌توانید به مخاطبان جهانی دست پیدا کنید، ولی در مقابل رقابت جهانی نیز قرار دارید. ایستادگی در برابر رقبا و جلب توجه در میان پیام‌های متعددی که مخاطبان آنلاین روزانه با آن‌ها مواجه هستند، می‌تواند چالشی باشد.
  • شکایات و بازخورد: هرگونه بازخورد یا انتقاد منفی از برند شما می‌تواند از طریق رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های بررسی، برای مخاطبان قابل مشاهده باشد. انجام خدمات موثر به مشتریان به صورت آنلاین می‌تواند چالش برانگیز باشد. نظرات منفی یا عدم پاسخگویی موثر می‌تواند به اعتبار برند شما آسیب برساند.
  • مسائل امنیتی و حریم خصوصی: در مورد جمع‌آوری و استفاده از داده‌های مشتری برای اهداف بازاریابی دیجیتال، تعدادی ملاحظات قانونی وجود دارد. مراقب باشید که قوانین مربوط به حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها را رعایت کنید.

آمارها درباره بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال چه می‌گویند؟

آمارها درباره بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال چه می‌گویند؟

رشد فعلی دیجیتال مارکتینگ را در نظر داشته باشید. در اینجا آماری وجود دارد که به شما در درک رشد و برجستگی بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند.

  • تا به امروز، 60 درصد از بازاریابان در صنایع مختلف تلاش‌های خود را به‌سمت بازاریابی دیجیتال سوق داده‌اند.
  • بیش از 80 درصد از خریداران، قبل از سرمایه‌گذاری روی یک محصول یا خدمات، تحقیقات خود را آنلاین انجام می‌دهند.
  • 94 درصد از بازاریابان B2B به‌طور فعال از LinkedIn برای بازاریابی استفاده می‌کنند.
  • 90 درصد مشاغل B2C رسانه‌های اجتماعی را موثرترین تاکتیک بازاریابی محتوا گزارش می‌دهند.

صرف نظر از شغلی که در آن فعالیت می‌کنید، باید اهمیت بازاریابی دیجیتال را در نظر بگیرید. در غیر این‌صورت ممکن است از رقابتی که از جدیدترین تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کند شکست بخورید.

سرمایه‌گذاری روی بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال

تعیین بودجه بازاریابی برای یک کسب‌وکار، نکته مهمی است، اما اطمینان از اینکه آیا این بودجه اختصاص داده شده به تبلیغات، بازدهی خوبی خواهد داشت یا نه، نکته مهم‌تری است. به‌همین دلیل منطقی است که بررسی کاملی روی بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال داشته باشید و فقط بر روی آن کانال‌ها و روش‌های بازاریابی تمرکز کنید که به احتمال زیاد بهترین بازدهی را برای شما خواهند داشت.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و محبوبیت اینترنت، این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بازاریابی دیجیتالی می‌تواند در ایجاد نرخ فروش بالاتر بسیار موثر باشد. اگر به اطراف خود نگاه کنید، مشاغل با هر اندازه‌ای را خواهید دید که از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند. به‌ویژه به‌دلیل هزینه و موانع کمتر برای ورود، در مقایسه با روش‌های بازاریابی آفلاین مانند تبلیغات چاپی، بازاریابی دیجیتالی می‌تواند به یک شرکت نوپا در ایجاد پایه‌ای قوی برای ارتقاء موثر، کمک بسیاری کند. برای مقایسه بهتر این دو روش، در ادامه به بررسی بعضی جوانب آن‌ها می‌پردازیم:

سرمایه‌گذاری در تبلیغات سنتی

شکی نیست که تبلیغات سنتی مثل تبلیغات چاپی، در صورتی که به‌طور صحیح انجام شوند، می‌توانند عالی عمل کنند. با این حال، بدون ثبات و تداوم، تبلیغات چاپی نتایج مطلوبی را به‌دنبال نخواهد داشت. برای تبلیغ در یک مجله مهم یا روزنامه محلی، باید آماده باشید تا در مدت زمان طولانی پول هنگفتی را خرج کنید.
همچنین، وقتی نوبت به تبلیغات چاپی می‌رسد، چیزی که بسیاری از مشاغل درک نمی‌کنند جنبه تیراژ است. تعداد خوانندگانی که در واقع تبلیغ شما را می‌بینند، کمتر از تعداد مجلات و روزنامه‌های در گردش خواهد بود. زیرا درصدی از شماره‌های مجلات و روزنامه‌ها، تقریباً بدون فروش باقی می‌ماند.

سرمایه‌گذاری در تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال بیشتر از تبلیغات سنتی قابل سفارشی‌سازی هستند، که این نکته باعث می‌شود تا ریسک کمتری داشته باشند. به‌عنوان مثال، اگر شما یک کمپین تبلیغاتی را اجرا می‌کنید، می‌توانید تبلیغ خود را برای مخاطبان خاصی هدف قرار دهید و بعدا آن را تغییر دهید. انجام تنظیمات و تغییر تنظیمات تبلیغات بر اساس داده‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر است.
بیاید مقایسه‌ای بین تبلیغات مجلات با یک کانال تبلیغات آنلاین مانند Google Ads داشته باشیم، جایی که تنها به ازای هر کلیک از شما هزینه دریافت می‌شود. این بدان معناست که تبلیغات دیجیتال در برخی موارد می‌تواند هیچ هزینه‌ای برای شما نداشته باشد. بنابراین اگر کسب‌وکاری با بودجه محدود دارید و می‌خواهید شانس موفقیت خود را افزایش دهید، بازاریابی دیجیتال ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.


تا اینجا از سطح سفارشی‌سازی و ردیابی که با بازاریابی دیجیتال به‌دست می‌آورید آگاه شدید، علاوه بر این، شما کنترل بسیار بیشتری بر عملکرد تبلیغات و تجزیه‌وتحلیل‌های عمیق دارید و می‌توانید آن‌ها را در طول مسیر بهبود دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین شرکت های تبلیغات آنلاین در ایران

چرا بازاریابی دیجیتال می‌تواند انتخاب بهتری باشد؟

بین بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال، چرا بازاریابی دیجیتال می‌تواند انتخاب بهتری باشد؟

تا اینجا نکات مثبت و منفی بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال را بررسی کردیم و آشنایی نسبی با هر کدام داریم. برای برخی از مارک‌ها، به‌ویژه برندهای محبوب با مخاطبان آفلاین فراوان، بازاریابی سنتی ممکن است بسیار گران باشد که از جانب صاحبان مارک‌ها این هزینه نادیده گرفته شود. اما برای بسیاری از مشاغل کوچک که در تلاش هستند تا با بودجه محدود تاثیرگذار باشند، بازاریابی دیجیتال می‌تواند نجات‌دهنده باشد. به‌همین دلیل است که بسیاری از مشاغل جدید و قدیمی از قدرت بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند و در قیف بازاریابی تجدید نظر می‌کنند. در ادامه چند مزیت و دلیل مهم برای انتخاب بازاریابی دیجیتال مطرح خواهد شد از جمله:

۱. سطح بالاتری از مشارکت مشتری

بازاریابی سنتی اجازه تعامل مستقیم با مشتریان را نمی‌دهد، در حالی‌که بازاریابی دیجیتال سطح تعامل بالاتری را ارائه می‌دهد، چه از طریق نظرات رسانه‌های اجتماعی و چه از طریق پیام‌های الکترونیکی. مخاطبان هدف شما، در هر زمان و مکانی می‌توانند به‌راحتی از طریق کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال با شما در ارتباط باشند. وقتی کسب‌وکار شما با توجه به نیازهای مشتریان شما اجرا می‌شود، عملکرد بهتری خواهد داشت. بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید با مشتریان روبرو شوید و مسائل و مشکلات آن‌ها را بدون اتلاف وقت حل کنید.

۲. سهولت اندازه‌گیری نتایج

وقتی بروشورها را هدیه می‌کنید‌، بروشور پخش می‌کنید یا در مجلات تبلیغ می‌کنید، نمی‌دانید که بازاریابی شما تا چه اندازه موفق خواهد بود. ممکن است شما در مسیر اشتباه حرکت کنید، اما راهی برای فهمیدن سریع و ساده آن وجود ندارد.
برخلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد که نتایج را به‌سادگی اندازه‌گیری کنید. شما به اطلاعات زیادی در مورد مشتریان خود دسترسی دارید که به شما کمک می‌کند تا بفهمید به کجا می‌روید. به‌عنوان مثال چند درصد از تعداد افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند به مشتری تبدیل شده‌اند. این سطح دسترسی به اطلاعات و آمار که می‌توانید با بازاریابی دیجیتال به‌دست آورید، در بازاریابی سنتی به‌معنای واقعی کلمه وجود ندارد.

۳. محدوده مخاطبان بیشتر

بازاریابی سنتی از جهات مختلف محدود است. اما یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌هایی که با آن مواجه می‌شود ناتوانی در فراتر رفتن از مخاطبان منطقه‌ای یا محلی است. ممکن است کسب‌وکار شما از نظر جغرافیایی محدود نباشد، پس چرا دسترسی خود را محدود کنید؟
با استفاده از بازاریابی دیجیتال، می‌توانید یک کمپین سفارشی ایجاد کرده و دسترسی خود را به شهرهای مختلف یا حتی کشورهای مختلف گسترش دهید. بنابراین با رویکرد کلی بازاریابی سنتی خداحافظی کنید و به بازاریابی دیجیتال، که به شما امکان می‌دهد کمپین خود را فراتر از مرزهای جفرافیایی خود پیش ببرید، سلام کنید!

۴. ارزان‌تر و موثرتر

وقتی صحبت از صرف هزینه برای بازاریابی می‌شود، بازگشت سرمایه شما تعیین می‌کند که آیا کمپین شما موفق بوده است یا خیر؟ جای تعجب نیست که بازاریابی دیجیتال، بازگشت سرمایه‌ (ROI) بهتری برای شما به ارمغان می‌آورد زیرا از چندین جهت ارزان‌تر از بازاریابی یا تبلیغات سنتی است. آیا ترجیح می‌دهید در یک آگهی که بر اساس عملکرد پرداخت می‌کنید، سرمایه‌گذاری کنید یا در آگهی روزنامه‌ای پرهزینه که توسط مخاطبان محدودی دیده می‌شود؟ تبلیغات آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که هزینه کمتری را صرف کنید در حالی که نتیجه بیشتر به‌دست می‌آورید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره تبلیغات آنلاین بدانید

نتیجه‌گیری

امیدواریم با داده‌ها و حقایقی که مطرح شد، دید مناسبی نسبت به ویژگی‌های دو روش بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال پیدا کرده باشید. اگر قبلاً بازاریابی سنتی را امتحان کرده‌اید و نتایج رشد سریع مورد نظر خود را ندیده‌اید، پس به بازاریابی دیجیتال توجه کنید. ریسک کمی وجود دارد و نتایج شگفت‌انگیزی خواهید گرفت.

منابع

www.lyfemarketing.com
ٰwww.nibusinessinfo.co.uk

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید