()

افیلیت مارکتینگ یک گزینه خوب و پر بازده برای تبلیغات آنلاین است. یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای افیلیت مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی هستند. علت موفقیت افیلیت مارکتینگ در پلتفرم‌های سوشال مدیا، همگانی و عمومی بودن آن‌هاست. به عبارت دیگر در این شبکه‌های اجتماعی شما به بخش بزرگی از مخاطبان دسترسی دارید. برای همکاری در فروش در فضای مجازی، نیازی نیست که حتما به سراغ اینفلوئنسرهای پر مخاطب بروید، حتی میکرو اینفلوئنسرها یا هرکسی که اکانتی دارد می‌تواند به عنوان افیلیت با شما همکاری کند.

شبکه‌های مجازی بستر مناسبی برای تولید محتوای خلاقانه هستند و می‌توانند به طرز قابل‌توجهی موجب افزایش درآمد اینترنتی افیلیت‌ها و به طور همزمان، افزایش فروش کسب و کارها شوند. اما قبل از انتخاب پلتفرم سوشال مدیای مناسب کسب و کارتان، لازم است به دو نکته مهم توجه کنید:

1- مخاطب کسب و کار شما چه کسانی هستند؟

قبل از هرکاری باید جامعه هدف خود را مشخص کنید. باید با توجه به نوع کسب و کارتان پلتفرم سوشال مدیا مناسب برای همکاری در فروش را انتخاب کنید. اگر B2B  هستید فرآیند فروش شما یک پروسه نسبتا طولانی خواهد بود، چرا که مخاطب شما سایر کسب و کارها هستند. اما اگر B2C هستید و مستقیما با مصرف‌کننده‌ها در ارتباط هستید، پروسه فروش کوتاه‌تری خواهید داشت. با توجه به همین یک نکته بسیار مهم، می‌توانید پلتفرم سوشال مدیا مناسب خود را پیدا کنید.

معمولا لینکدین یا حتی یوتیوب گزینه مناسبی برای کسب و کارهای B2B است، اما فیسبوک، اینستاگرام و یا توییتر بیشتر مناسب شرکت‌های B2C است. زیرا مستقیما با مخاطبی در ارتباط است که می‌تواند مشتری بالقوه او باشد و ممکن است فورا با یک پست یا استوری برای خرید تصمیم بگیرد.

بهتر است با ذکر یک مثال در مورد اینستاگرام، بهتر با این موضوع آشنا شویم:

اینستاگرام معمولا مناسب B2B  نیست. زیرا در این پلتفرم تاثیرگذاری از طریق تصاویر و کپشن‌های کوتاه انجام می‌شود، در صورتی‌که برای اتخاذ تصمیمات تجاری به تحلیل‌های عمیق و طولانی مدت، گذر زمان، تحقیق و بررسی نیاز است. در نتیجه در این مورد شاید مخاطبان کسب و کارهای B2B در فضای اینستاگرام به راحتی برای برقراری رابطه و انجام تجارت ترغیب نشوند.

اما در مورد کسب و کارهای B2C اینستاگرام می‌تواند یکی از بهترین پلتفرم‌ها باشد. زیرا مصرف‌کننده‌ها اصولا تحت تاثیر استوری‌ها، فیلم‌ها و تصاویر قرار می‌گیرند و با همین موارد ساده، به راحتی تصمیم به خرید می‌گیرند.

برای شناخت مخاطب به جزئیات توجه کنید

علاوه بر همه این موارد، برای انتخاب بهترین پلتفرم سوشال مدیا برای افیلیت مارکتینگ، باید به طور دقیق‌تر و جزیی‌تر جامعه هدف خود را شناسایی کنید. برای مثال باید سن، جنسیت، محل سکونت و میزان درآمد مخاطبان خود را در نظر بگیرید و بعد با توجه به همه این معیارها، پلتفرم مناسب را پیدا کنید. در همین راستا، اینستاگرام مناسب نوجوانان، توییتر مناسب جوانان و لینکدین برای هدف قرار دادن افراد تحصیل کرده ایده‌آل است.

2- چه نوع تبلیغاتی مناسب کسب و کار شما هستند؟

برای تبلیغات روش‌های مختلفی پیش روی شماست. با این حال بهتر است با توجه به محصولات و خدمات‌تان نوع تبلیغ خود را انتخاب کنید. برای مثال فیلم‌‌های تبلیغاتی برای نمایش عملکرد محصولات، تصاویر برای معرفی شخصیت و هویت یک برند و متن‌های تبلیغاتی برای توصیف یک محصول و ارائه توضیحات مناسب هستند.

در قدم بعدی پس از انتخاب بهترین روش تبلیغ، می‌توانید پلتفرم مناسب آن را پیدا کنید. برای نمونه تبلیغاتی که در آن‌ها از تصاویر و عکس٬ها استفاده می‌شود با فضای اینستاگرام و تبلیغاتی که بر پایه فیلم و ویدئو هستند با محیط یوتیوب تطابق دارند.

در نهایت با درنظر گرفتن همه این مسائل، می‌توانید بهترین پلتفرم سوشال مدیا را برای همکاری در فروش و کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ انتخاب کنید. به همین منظور، در ادامه با جزئیات بیشتر و کمی دقیق‌تر به بررسی این پلتفرم‌ها می‌پردازیم.

انواع پلتفرم سوشال مدیا برای تبلیغ کسب و کارهای مختلف

شبکه اجتماعی فیسبوک

فیسبوک

قدرت و تاثیرگذاری فیسبوک غیرقابل انکار است. فیسبوک بیش از دو میلیارد کاربر دارد که طیف گسترده و متنوعی از افراد از سراسر کره زمین هستند. در فیسبوک امکان استفاده از تصاویر، متن، فیلم و لینک وجود دارد. این پلتفرم همچنین به کاربران این امکان را می دهد تا این مطالب را از در سایر پلتفرم‌ها و با دیگران به اشتراک بگذارند.

فیسبوک به دلیل داشتن مخاطبان مختلف در انواع رده‌های سنی و از نقاط جغرافیایی گونان، گزینه مناسبی برای بازاریابی وابسته در کسب و کارهای B2B  و B2C است.

شبکه اجتماعی اینستاگرام

اینستاگرام

اینستاگرام متعلق به فیسبوک است و پرطرفدارترین پلتفرم در میان نسل جوان است. در سال ۲۰۱۹ اینستاگرام حدود ۱ میلیارد کاربر فعال به‌دست آورد که ۵۰ در صد از آن‌ها هر روز صفحه خود را چک می‌کردند.

این پلتفرم با استفاده از تصاویر و فیلم‌ها، تاثیر باورنکردنی در مخاطبان دارد، به طوری که تنها با یک تصویر زیبا و حرفه‌ای می‌تواند به راحتی موجب برندسازی و جذب مخاطب برای یک کسب و کار شود. در مورد مزایا و ویژگی‌های اینستاگرام می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

1-  مناسب B2C

2-  امکان استفاده از انواع تصاویر و ویدیوها به شکل متنوع و کاملا خلاقانه

3-  کاربران جوان که ۵۳ درصد آن‌ها زیر ۳۰ سال هستند

4-  امکان جذب مخاطب و افزایش دنبال‌کننده‌ها در زمان کوتاه

5-  تاثیرگذاری فراوان

6-  امکان همکاری با اینفلوئنسرها و افزایش درآمد اینترنتی

7-  امکان استفاده از هشتگ‌ها و تگ‌ها

8-  استفاده از کپشن در کنار عکس‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر

شبکه اجتماعی توییتر

توییتر

توییتر با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان یکی از برترین و پربازدیدترین پلتفرم‌ها در فضای آنلاین است. برای نوشتن در توییتر، کاربران تا۱۴۰ کاراکتر امکان نگارش دارند، در نتیجه این پلتفرم برای نوشته‌ها و متن‌های کوتاه مناسب است. توییتر برای بازاریابی وابسته و همکاری در فروش مناسب است، زیرا تاثیر قابل توجهی در ترند شدن موضوعات دارد و می‌تواند به برندسازی کمک کند. این پلتفرم می‌تواند به برندها در برقراری ارتباط با مخاطب و فروش محصولات کمک کند. در ادامه ویژگی‌های این پلتفرم را مرور می‌کنیم:

1-  مناسب کسب و کارهای B2B  و B2C

2-  امکان برقراری تعامل با مشتریان و مصرف کنندگان در کسب و کارهای B2C

3-  قابلیت به اشتراک گذاری تصاویر، فیلم‌ها و پیوند‌ها

4-  دسترسی به طیف گسترده‌ای از مخاطبان جوان

5-  امکان هشتگ‌گذاری و پروموت کردن محتوا

6-  قابلیت Retweet کردن توسط کاربران که موجب بهتر دیده شدن یک توییت را فراهم می‌کند

شبکه اجتماعی لینکدین

لینکدین

لینکدین در آغاز فضایی برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی مناسب و معرفی کسب و کارها و شرکت‌ها بود، امروزه با بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر LinkedIn به یک کانال تبلیغاتی مؤثر در بین مشاغل تبدیل شده است. در لینکداین امکان به اشتراک‌گذاری تصاویر، فیلم‌ها، اسلایدها، مقالات و لینک‌ها وجود دارد. علاوه بر این، LinkedIn صاحب SlideShare است که یک بستر محبوب برای به اشتراک‌گذاری اینفوگرافیک، فیلم، اسناد و سخنرانی‌ها است.

ویژگی‌های لینکدین:

1-  مناسب بازاریابی B2B

2-  امکان تمرکز روی مخاطبان تحصیل‌کرده و متخصص که تجربه کار حرفه‌ای را دارند

3-  قابلیت به اشتراک‌گذاری تصاویر، ویدیو و لینک‌ها

4-  نرخ تعامل بالا(High engagement rates)

5-  گروه‌های تشکیل شده در لینکداین می‌تواند مخاطبان خاص هر کسب و کاری را مورد هدف قرار دهد

شبکه به اشتراک گذاری فیلم یوتیوب

یوتیوب

یوتیوب دومین سایت پربازدید جهان است. YouTube بیش از دو میلیارد کاربر دارد و ۷۴ درصد از این کاربران هر هفته حداقل یک ویدیو را در این پلتفرم مشاهده می‌کنند. یکی از بهترین و تاثیرگذارترین راه‌های معرفی محصولات و خدمات، استفاده از ویدیو و فیلم است. یوتیوب این امکان را برای صاحبان کسب و کارها فراهم می‌کند که با استفاده از ویدیوهای باکیفیت، محصولات خود را به کاربران معرفی کنند. طبق تحقیقات انجام شده، ۹۰ درصد از مردم معتقدند که تماشای این فیلم‌ها تاثیر به‌سزایی در تصمیم‌گیری برای خرید دارند و حدود ۶۴ درصد از افراد بعد از تماشای یک فیلم برای بار دوم، محصول معرفی شده در آن ویدیو را خریداری می‌کنند.

یوتیوب با توجه به موقعیت عالی و مخاطبان خود، یکی از بهترین پلتفرم‌های سوشال مدیا برای افیلیت مارکتینگ و همکاری در فروش است. در ادامه به برخی از مزایای یوتیوب اشاره شده است:

1-  بازاریابی B2B و B2C

2-  امکان اشتراک گذاری ویدیو

3-  دارای کاربرانی در همه گروه‌های سنی از سراسر جهان

4-  پشتیبانی از ۷۶ زبان زنده دنیا

5-  نرخ تعامل بالا(High engagement rates)

6-  مناسب برای بهبود سئو و ارتقای رتبه گوگل

7-  امکان به دست آوردن بازدیدهای بالا

8-  تاثیرگذاری بالا

9-  امکان قراردادن یک لینک مستقیم از ویدیو به سایت موردنظر

شبکه اجتماعی تصویری پینترست

پینترست

پینترست یک شبکه اجتماعی تصویری است و برای کسب و کارهایی که در حوزه مد، زیبایی، سلامت، خانه‌داری و باغ‌داری فعال هستند مناسب است.  Pinterest در حال حاضر بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر فعال دارد که ۶۱ درصد از آن‌ها بعد از دیدن یک محصول اقدام به خرید می‌کنند. برخی از ویژگی‌های این پلتفرم به شرح زیر است:

1-  مناسب بازاریابی  B2C

2-  امکان به اشتراک گذاری تصویر و استفاده از لینک‌های وابسته

3-  اکثر مخاطبان آن خانم‌ها هستند

4-  بیشترین مخاطب را در ایالات متحده دارد

نتیجه‌گیری

شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی فضای مناسبی برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ و همکاری در فروش هستند. در ایران، اینستاگرام، لینکدین، توییتر و یوتیوب محبوب‌ترین پلتفرم‌های سوشال مدیا هستند. با این حال برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید به خوبی جامعه هدف خود را مشخص کنید و با در نظر گرفتن هدف تجاری خود، مناسب‌ترین و بهترین پلتفرم سوشال مدیا برای افیلیت مارکتینگ را انتخاب کنید.

منابع

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید