()

همکاری در فروش یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است که نسبت به هزینه آن بازده نسبتا خوبی دارد. اگر تولیدکننده یا فروشنده محصول یا خدماتی هستید و برای رونق فروش و تبلیغ محصول و خدمات خود افیلیت مارکتینگ را انتخاب کرده‌اید، لازم است در مورد هزینه‌ها و بودجه لازم برای راه اندازی برنامه افیلیت اطلاعاتی داشته باشید.

قبل از شروع کار با بررسی بودجه می‌توانید به طور تقریبی از هزینه‌های لازم برای راه اندازی برنامه افیلیت خود آگاه شوید و منابع مالی خود را مدیریت کنید. در مورد بودجه لازم برای راه اندازی برنامه افیلیت آمار دقیقی قابل ارائه نیست اما با بررسی برخی موارد می‌توانید یک دید کلی از هزینه‌های خود بدست بیاورید.

آیا می‌دانستید…؟

تبلیغ محصول و خدمات از طریق بازاریابی وابسته نسبت به سایر روش‌های بازاریابی هزینه کمتری دارد.

در مقاله‌ای تحت عنوان مزایای افیلیت مارکتینگ بر سایر روش‌های تبلیغ، این موضوع را مفصل بررسی کرده‌ایم.

همانطور که گفتیم ارائه رقم دقیقی برای بودجه مورد نیاز برنامه افیلیت ممکن نیست زیرا هزینه‌های بازاریابی وابسته به تصمیم خودتان بستگی دارد. کار بازاریابی وابسته را می‌توانید از طریق یک برنامه افیلیت داخلی انجام دهید و خودتان آن را مدیریت کنید یا اینکه از طریق یک شبکه وابسته آن را پیش ببرید و مدیریت آن را برون سپاری کنید.

بیش‌تر بخوانید: نکات مثبت و منفی افیلیت مارکتینگ و راه و روش موفق شدن در آن

بودجه راه اندازی برنامه افیلیت به چه مواردی وابسته است؟

شاید در ابتدا اینطور به نظر برسد که راه اندازی یک برنامه افیلیت داخلی و استفاده از یک برنامه ردیابی لینک در وبسایت خود بهترین انتخاب است. با وجود اینکه این کار می‌تواند نسبتاً آسان و مقرون به صرفه انجام شود اما شما نیاز به زیرساخت و برنامه‌نویسان مناسب دارید تا بتوانید برنامه را توسعه داده و به درستی از آن استفاده کنید. علاوه بر این هزینه‌های جاری و پیش بینی نشده‌ای هم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

قبل از هر چیز فراموش نکنید که یک برنامه افیلیت به مدیریت صحیح نیاز دارد، شخصی که کارش تنها مدیریت افیلیت مارکتینگ باشد. بنابراین اگر فکر می‌کنید که در کنار کار خودتان بازاریابی وابسته را هم انجام دهید مطمئنا پس از مدتی به مشکل می‌خورید. پس یا شخصی را برای مدیریت برنامه وابسته شرکت خود استخدام کنید یا کار افیلیت مارکتینگ را به یک شرکت وابسته بسپارید.

زمانی که می‌خواهید کار افیلیت مارکتینگ را به یک شرکت وابسته بسپارید باید برخی فاکتورها را برای تعیین کمیسیون در نظر بگیرید:

کمیسیون

برنامه‌های افیلیت زیادی در جهان وجود دارند که نرخ کمیسیون را بر اساس فاکتورهای متفاوتی تعیین می‌کنند.

کمیسیون با توجه به نوع محصول و خدمات شما، پلتفرم تبلیغاتی، نوع شرکت وابسته و سایر موارد می‌تواند از 1% تا حتی 100% متغیر باشد.

سود خالص

بدیهی است که شما نمی توانید 50٪ کمیسیون برای محصولات و خدماتی ارائه دهید که فقط 20٪ سود خالص داشته باشند. بنابراین با تعیین قیمت تمام شده برای تولید محصول یا ارائه خدمات خود، حداقل سود خالص و قیمت واقعی فروش می‌توانید درصدی را برای کمیسیون مشخص کنید.

هزینه جذب مشتری جدید

شما به عنوان تولیدکننده یا فروشنده محصول مشتریان خاص خود را دارید، تعداد این مشتریان با توجه به سابقه و نوع محصول و خدماتتان می‌تواند متفاوت باشد. فروشندگان همواره در پی افزایش تعداد مشتریان هستند، زمانی که می‌خواهید برای محصول خود کمیسیون تعیین کنید به این نکته توجه داشته باشید که اگر بخواهید خودتان مشتری جدید جذب کنید چه مقدار باید هزینه کنید؟

در تبلیغات افیلیت مارکتینگ معمولا مشتریان جدیدی برای محصولات شما پیدا می‌شوند، حال اگر هزینه جذب مشتری جدید 10% است می‌توانید این مقدار را به شرکت وابسته پیشنهاد دهید.

میزان کمیسیون رقبا

هیچ قانون و استاندارد مشخصی برای میزان کمیسیون در افیلیت مارکتینگ وجود ندارد اما شما با توجه به رقبای خود و میزان کمیسیونی که برای فروش محصولات خود ارائه می‌دهند می‌توانید یک میانگین برای کمیسیون خود بدست بیاورید. اگر کمیسیون ارائه شده توسط شما نسبت به رقبا خیلی پایین‌تر باشد احتمال اینکه تبلیغ شما توسط شرکت های وابسته پذیرفته شود کم است زیرا آنها هم زمانی که با پیشنهاد همکاری شما مواجه شوند کمیسیون شما را با کمیسیون ارائه شده توسط رقبایتان مقایسه می‌کنند.

قدمت برند و میزان شناخته شده بودن آن نیز در تعیین نرخ کمیسیون موثر است. به طور مثال یک برند قدیمی و شناخته‌شده  معمولا کمیسیون کمتری در نظر می‌گیرد زیرا دیگر نیازی به جا انداختن برند در بین مشتریان نیست و معمولا نرخ تبدیل بالایی دارد.

تخفیف

شما به عنوان یک فروشنده باید برای جذب بهتر مشتریان تخفیف در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای کسانی که اولین بار وارد وبسایت شما می‌شوند و اقدام به خرید یا ثبت نام می کنند 10% تخفیف در نظر بگیرید. حال با توجه به این 10%، کمیسیون را تعیین کنید زیرا در نهایت از قیمت فروش 10% کاسته می‌شود.

نوع محصول

علاوه بر این‌ها نوع محصول می‌تواند در میزان کمیسیون بسیار موثر باشد. به طور مثال بسیاری از انواع محصولات دیجیتال مانند موزیک، فیلم و کتاب الکترونیکی کمیسیون‌های نسبتاً کمی دارند و مقدار آن حتی به یک درصد هم می‌رسد. در مقابل محصولات مالی کمیسیون‌های بالاتری دارند و کمیسیون آنها معمولا بین 20 تا 30 درصد متغیر است.

در بین انواع محصولات، محصولات صنعت بهداشت اعم از محصولات آرایشی و بهداشتی، ویتامین‌ها، مکمل‌ها و محصولات بهداشتی ارگانیک تا برنامه‌های کاهش وزن و برنامه‌های رژیمی ویژه برای مبتلایان به دیابت کمیسیون نسبتا بالایی دارند. کمیسیون محصولات صنعت بهداشت معمولا بین 7 تا 50% است. پس با توجه به نوع محصول خود باید بتوانید کمیسیون مناسب را برای تبلیغ محصول خود در نظر بگیرید.

بودجه برنامه افیلیت درون سازمانی به چه مواردی وابسته است؟

مواردی که در بالا ذکر شد برای زمانی است که کار افیلیت مارکتینگ شما را یک شرکت وابسته انجام می‌دهد.

حال می خواهیم بودجه و هزینه‌ها را برای شرایطی بررسی کنیم که می‌خواهید برنامه افیلیت داخلی خود را راه اندازی و مدیریت و تنها انتشار را به شرکت‌های وابسته بسپارید.

قبل از ایجاد برنامه افیلیت خود باید تصمیم بگیرید که قرار است یک برنامه وابسته درون سازمانی داشته باشید یا می‌خواهید آن را روی یک شبکه افیلیت ایجاد کنید؟ گاهی نیز لازم است از هر دو گزینه استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید درست تصمیم بگیرید باید از تفاوت‌های اصلی بین یک برنامه وابسته درون سازمانی و یک برنامه مبتنی بر شبکه آگاه باشید.

میزان هزینه مورد نیاز

راه اندازی یک برنامه افیلیت درون سازمانی قبل از هر چیز نیازمند یک پلتفرم است تا بتوانید در این بستر شخصی کار افیلیت مارکتینگ محصولات خود را مدیریت کنید. بسته به نوع محصولتان بودجه لازم برای راه اندازی این پلتفرم می‌تواند متفاوت باشد در صورتی که شبکه‌های افیلیت تمام زیرساخت‌ها را اعم از ردیابی فروش، گزارش‌دهی و راه‌حل‌های پرداخت را برای شما فراهم می‌کنند.

یک برنامه افیلیت درون سازمانی معمولا هزینه شروع بالاتری دارد اما هزینه‌های حین کار آن در دراز مدت کمتر می‌شود. یک برنامه مبتنی بر شبکه برای شروع ارزان‌تر است اما در دراز مدت ممکن است هزینه‌های آن افزایش پیدا کند.

میزان کنترل پذیری

راه اندازی یک برنامه وابسته درون سازمانی باعث می‌شود بر تمام جنبه‌های آن کنترل کامل داشته باشید و فرصتی برای کار مستقیم با همکاران خود در اختیار داشته باشید اما این در صورتی است که خودتان یک مدیر افیلیت مارکتینگ خوب باشید یا اینکه یک مدیر افیلیت مارکتینگ را استخدام کنید که مطمئنا هزینه‌هایی برای شما دربر دارد. در صورتی که در شبکه افیلیت حجم کارهای مدیر افیلیت مارکتینک به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

مدت زمان به نتیجه رسیدن

اینکه برنامه وابسته درون سازمانی شما به نتیجه برسد معمولا نسبت به شبکه افیلیت زمان بیشتری نیاز دارد. شما باید برنامه را بسازید، آن را تبلیغ کنید، عضو شرکت‌های وابسته شوید و عملکرد آنها را بررسی کنید در صورتی که در شبکه افیلیت تعداد زیادی از شرکت‌های وابسته بالقوه و طیف گسترده‌ای از ابزارها و راه‌حل‌های فوری را در دسترس شما قرار می‌گیرد.

آیا می‌دانستید…؟

شبکه افیلیت مارکتینگ افیلی اولین شبکه افیلیت در ایران است و تمام امکانات آن برای شما رایگان است.

حال با توجه به موارد گفته شده می‌توانید تصمیم بگیرید که برنامه افیلیت شما درون سازمانی باشد یا اینکه در بستر یک شبکه افیلیت ایجاد شود.

موجودی خلاق

صرفنظر از اینکه برنامه افیلیت شما درون سازمانی یا درون شبکه افیلیت است به یک موجودی خلاق نیاز دارید. این موجودی خلاق شامل لینک‌های متنی، آگهی‌ها، فیلم‌ها، محتوای فلش و هر چیز دیگری است که شرکت‌های وابسته می‌توانند برای تبلیغ محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

کوچک بودن این موجودی ممکن است در ابتدا از نظر هزینه به صرفه به نظر برسد اما اگر این موجودی کافی نباشد ناشران ممکن است تبلیغ محصولات و خدمات شما را نپذیرند یا اگر بپذیرند امکان دارد از عملکرد آن‌ها راضی نباشید. اگر خودتان مهارت‌های گرافیکی و برنامه‌نویسی لازم را داشته باشید ممکن است بتوانید همه این‌ها را مدیریت کنید در غیر این صورت باید کار را به متخصص بسپارید که نیازمند هزینه‌های اضافی است.

اگر تعداد محصولات یا خدمات شما محدود است ممکن است لینک‌های ارجاعی برای کار شما کافی باشند و هزینه‌های شما می‌تواند به راه اندازی یک برنامه ردیابی لینک محدود شود. اما اگر تعداد محصولات و خدماتتان زیاد است اندازه موجودی خلاق شما باید متناسب با موجودی محصولات و خدماتتان باشد. شرکت‌های وابسته برای تبلیغ محصولات شما علاوه بر لینک‌های متنی به ویدئو، بنر، مطالب خاص و موارد این چنینی نیاز دارند که در این صورت سپردن برنامه وابسته به یک شبکه افیلیت به صرفه‌تر است.

فید محصولات و لندینگ پیج‌ها

بسته به نوع شغلتان و محصولات ارائه شده توسط شما، بودجه اختصاص داده شده باید هزینه‌های ایجاد فید محصول و یا لندینگ پیج‌های شرکت‌های وابسته را تحت پوشش قرار دهد.

فید محصولات چیست؟

فیدهای محصولات وابسته فایل‌هایی هستند که لیست تمام محصولات یک فروشنده و برخی از ویژگی‌های آن‌ها (نام محصول، شناسه، قیمت، صفحه، دسته و غیره) را نشان می‌دهد. این فیدها برای فعالیت انواع مختلفی از شرکت‌های وابسته به ویژه سایت‌های مقایسه قیمت، موتورهای جستجوی خرید، سایت‌های محتوا و موارد دیگر اساسی هستند.

اگر تنها یک یا دو محصول یا خدمات را برای تبلیغ انتخاب کرده‌اید و برای هدایت ترافیک و فروش به شرکت‌های وابسته متکی هستید ایجاد لندینگ پیج جداگانه رویکرد هوشمندانه‌تری است.

مدیریت برنامه افیلیت

پس از طی مراحل بالا باید برنامه وابسته خود را آماده اجرا کنید. یعنی در این مرحله شما برنامه وابسته درون سازمانی یا شبکه‌ای خود را راه اندازی کرده‌اید، مواردی را که شرکت های وابسته به آن احتیاج دارند، آماده کرده‌اید و محصولات لازم برای فید و لندینگ پیج را تهیه کرده‌اید. حال باید به فکر مدیریت برنامه وابسته خود باشید هزینه‌های مدیریت برنامه وابسته شامل موارد زیر هستند:

  • استخدام و فعال کردن افیلیت‌ها
  • ایجاد و حفظ قوانین و خط مشی‌های خود
  • بهینه سازی برنامه خود مطابق با بهترین شیوه‌های صنعت و آمارهای عملکرد شرکت‌های وابسته
  • ایجاد و مدیریت کمپین‌های بازاریابی
  • و موارد دیگر

افیلی برنامه همکاری در فروش شما را مدیریت می‌کند

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده در بالا متوجه می‌شوید که تصمیم گیرنده نهایی درباره هزینه‌ها و بودجه اختصاص داده شده به برنامه افیلیت در نهایت خود شما هستید شما با بودجه کم هم می‌توانید محصولات خود را از طریق بازاریابی وابسته تبلیغ کنید. این را هم در نظر داشته باشید که صرفنظر از نحوه اجرای برنامه وابسته و هزینه‌هایی که برای کمپین‌های بازاریابی می‌کنید، موفقیت شما به کیفیت محصولات (یا خدماتی) که ارائه می‌دهید و قیمت های رقابتی شما بستگی دارد.

منابع

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید