()

تمامی کسانی که به دیجیتال مارکتینگ روی آورده‌اند، از مزایای شگفت انگیز آن باخبر هستند. اما کمتر کسی می‌داند که برای دیجیتال مارکتینگ به بهترین نحو ممکن، لازم است تمامی تکنیک‌ها شناخته شده و به درستی از آنها استفاده شود. با وجود این بسیاری از کسب و کارها، در دیجیتال مارکتینگ با مشکلاتی مواجه شده و در نهایتا با شکست مواجه می‌شوند. به همین دلیل قرار است در این مطلب به اشتباهات رایجی که ممکن است در این زمینه برایتان رخ دهد، اشاره کنیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به کارهایی که برای تبلیغ محصول و یا خدمات یک کسب و کار با استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت انجام می‌شود، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند.

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده‌تر از بازاریابی به روش‌های قدیمی بوده و با در نظر گرفتن افراد زیادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، بازاریابی دیجیتال می‌تواند کمک زیادی به رشد کسب و کار شما داشته باشد. برای این کار می‌توان از رسانه‌های مختلفی استفاده کرد؛ اما انجام آن به همین سادگی نبوده و نیازمند دانستن نکات و قوانین بازاریابی دیجیتال خواهد بود.

 همانطور که گفته شد برخی از کسب و کارها اشتباهاتی را در این زمینه مرتکب می‌شوند. بنابراین ضروری است اشتباهات رایج را شناخته و از انجام آنها دوری کرد. در ادامه این مشکلات رایج در دیجیتال مارکتینگ را بیان خواهیم کرد.

بزرگ‌ترین اشتباه عدم استفاده از دیجیتال مارکتینگ است

با در نظر گرفتن این امر، اگر کسب و کار شما به صورت کاملا سنتی در حال فعالیت باشد، به احتمال خیلی زیادی بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد. به علاوه، این امکان نیز وجود دارد که مشتریان قدیمی‌تان هم به سمت کسب و کارهای موجود در اینترنت جذب شده و به این ترتیب خیلی از مشتریان فعلی خود را نیز از دست دهید.

برخی از صاحبان کسب و کار به طور کلی عقیده دارند که استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار آنها مفید نبوده و در واقع فایده‌ای را به همراه ندارد. این تصور کاملا غلط است زیرا امروزه عده زیادی از مردم به صورت اینترنتی خرید می‌کنند و یا حداقل در اینترنت درباره فروشگاه‌های مناسب برای خرید جستجو می‌کنند.

استفاده از تمامی شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی دیجیتال

برخی از کسب و کارها تصمیم می‌گیرند که از تمامی شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و به معرفی محصولات یا خدمات خود در آنها بپردازند. این کسب و کارها با انجام این کار مجبور به صرف هزینه و زمان زیادی خواهند شد؛ این در حالی است که کاملا مطمئن نیستند مشتریان آنها در تمامی این شبکه‌ها حضور دارند یا خیر.

بنابراین راه حل بهتر آن است که ابتدا مشتریان هدف را شناسایی کرده و سپس بررسی شود که این مشتریان بالقوه در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور پررنگ‌تری دارند. در نهایت می‌توان یک یا دو شبکه اجتماعی را برای فعالیت انتخاب کرد.

نادیده گرفتن ویژگی‌های متمایز محصول در دیجیتال مارکتینگ

در دنیای رقابتی امروز، هر محصول برای ماندگاری به ویژگی‌های متمایزی نیاز دارد. این ویژگی‌ها همان چیزهایی هستند که سبب می‌شوند یک مشتری محصول یا خدمات شما را به دیگران ترجیح دهد. بسیاری از کسب و کارها از چنین ویژگی‌هایی برخوردار هستند اما در تبلیغات و در بازاریابی دیجیتال به آن اشاره واضحی نمی‌کنند.

بنابراین بهتر است همواره ویژگی متمایز محصول یا خدمات خود را در نظر داشته باشیم و با توجه به آن اقدام به تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ نماییم.

توجه نکردن به مشتریان کنونی کسب و کار

هر کسب و کاری مشتریان وفاداری دارد که یک یا چند بار اقدام به خرید کرده‌اند. بنابراین شانس خرید مجدد چنین مشتریانی خیلی بالا است؛ زیرا این مشتریان یکبار از محصول شما خوششان آمده است و احتمال آنکه مجددا محصول شما را خریداری کنند زیادتر است.

با وجود این بسیاری از کسب و کارها مشتریان فعلی خود را نادیده گرفته و تمام تمرکز خود را بر روی جذب مشتریان جدید معطوف می‌کنند. این در حالی است که احتمال اینکه یک مشتری جدید از شما خرید کند بسیار پایین‌تر از آن است که مشتری قدیمی مجددا چیزی را از شما بخرد.

بنابراین بهتر است برای مشتریان قدیمی خود تدبیرهایی را در نظر بگیرید. برای مثال کد تخفیفی ویژه به آنها اختصاص داده و یا به آنها خبر دهید در حال عرضه محصولات جدید هستید. در نهایت یکی از راه‌های ساده‌ نیز فرستادن فرم نظرسنجی برای مشتریان قدیمی است؛ با این کار به آنها نشان می‌دهید که نظر آنها درباره محصولاتتان برایتان مهم است.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

برخی از کاربرانی که با الگوریتم‌های جدید گوگل آشنا نیستند، تصمیم می‌گیرند برای کسب رتبه بهتر به تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی استفاده کنند. این در حالی است که با توجه به الگوریتم‌های جدید گوگل، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی منجر به پایین آمدن رتبه سایت شما در گوگل خواهد شد و استراتژی مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ نیست. 

روش بهتر آن است که همواره در پی دانستن الگوریتم‌های جدید گوگل و قوانین به روز شده سئو باشید تا بتوانید محتوایی منطبق با اصول جدید سئو تولید کنید.

عجول بودن برای دستیابی به نتیجه دیجیتال مارکتینگ

بسیاری از کسب و کارها پس از بکارگیری استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، انتظار دارند خیلی زود به نتیجه دلخواه دست یابند. اما باید بدانید که مدتی طول می‌کشد تا هر کمپین و هر استراتژی به نتیجه مطلوب برسد. بنابراین شما نباید ناامید شده و دست از ادامه کار بکشید. یکی از ارکان مهم در دیجیتال مارکتینگ صبور بودن است. شما باید از صبر کافی برخوردار باشید و پیوسته به راه خود ادامه دهید تا در نهایت موفق شوید. 

همچنین لازم به ذکر است که باید در دوره‌های منظم نتیجه کار خود را بررسی کرده و ببینید که آیا در حال بکارگیری استراتژی درستی هستید یا خیر.

در دیجیتال مارکتینگ نیازی به صرف هزینه زیاد نیست

شاید تصور کنید که خیلی ساده می‌توانید با راه‌اندازی یک سایت و استفاده از قالب‌های آماده و سرویس‌های رایگان، اقدام به بازاریابی دیجیتال کنید و در نتیجه هزینه زیادی برای این کار در نظر نداشته باشید. اما این تصور کاملا غلط است. حتی اگر صاحب کسب و کاری کوچک هستید نیز باید هزینه‌ای را برای انجام امور بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرید. شاید مبلغی که پرداخت می‌کنید، خیلی زود به شما بازنگردد اما با سرمایه‌گذاری صحیح در این زمینه، اطمینان خواهید داشت که با گذشت زمان به سود خوب دست پیدا می‌کنید.

در نظر داشتن گروه عظیمی به عنوان بازار هدف

بسیاری از کسب و کارها ادعا می‌کنند که محصولات و یا خدمات آن‌ها برای همه یا گروه بسیاری بزرگی از مردم مناسب است. این در حالی است که چنین ادعایی به ندرت صحیح بوده و در بسیاری از مواقع ناشی از درست نشناختن مخاطبان و بازار هدف است. کمتر محصولی را می‌‌توان یافت که واقعا برای همه مردم مناسب باشد؛ بنابراین در دیجیتال مارکتینگ و امور مربوط به آن باید توجه داشته باشید که نیاز است بازار هدف خود را به درستی شناخته و افرادی که به محصولات شما نیاز دارند را به طور کامل شناسایی کنید. تنها با انجام این کار است که می‌توانید سرمایه گذاری درستی در تبلیغات و امور مربوط به بازاریابی دیجیتال انجام دهید.

عدم برنامه ریزی صحیح در دیجیتال مارکتینگ

یکی از مشکلاتی که در خیلی از زمینه‌های زندگی و در دیجیتال مارکتینگ رخ می‌دهد، نداشتن یک برنامه ریزی صحیح و کامل است. برای مثال در برنامه ریزی –همانطور که در مورد قبل نیز به آن اشاره شد- لازم است بازار هدف و مخاطبان خود را بشناسید. همچنین نیاز است اهداف بازاریابی خود را نیز مشخص کنید و با توجه به بودجه خود، در نظر بگیرید برای هر کانال فروش چه مبلغی را در نظر داشته باشید. به طور کلی در نظر داشتن یک برنامه کامل و جامع اهمیت بالایی دارد.

اشاره نکردن به نیاز کاربران

بسیاری از خریداران بالقوه بیش از آنکه به ویژگی‌های یک محصول توجهی داشته باشند، می‌خواهند بدانند که آن محصول چه نیازی را از آنان رفع می‌کند. اگر شما در توضیحات محصولات و یا خدمات خود فقط روی ویژگی‌های آنها تمرکز کرده باشید و هیچ اشاره‌ای به نیازی که این محصول رفع می‌کند نداشته باشید، احتمالا نمی‌توانید مشتریان زیادی را برای خرید آن محصول ترغیب کنید.

سخن پایانی

همانطور که قبلا گفتیم، عدم توجه به دیجیتال مارکتینگ می‌تواند ضرر زیادی را برای یک کسب و کار به همراه داشته باشد و سبب شود مشتریان زیادی را از دست دهید. اما این امر به معنای آن نیست که تنها یک کانال ارتباطی نظیر اینستاگرام را در نظر داشته باشید و بدون داشتن استراتژی اقدام به تولید محتوا در آن کنید.

در این مطلب به بسیاری از اشتباهاتی که کسب و کارها می‌توانند در زمینه بازاریابی دیجیتال مرتکب شوند اشاره شد. با دانستن این نکات، احتمالا بهتر می‌توانید کار بازاریابی دیجیتال را انجام دهید اما اگر فکر می‌کنید هنوز هم به اندازه کافی در این زمینه اطلاعات ندارید، شاید بهتر باشد انجام این کار را به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ واگذار کنید. در نتیجه مطمئن خواهید بود که هزینه و زمانی که صرف می‌کنید هدر نرفته و به نتایج خوبی دست خواهید یافت.

حالا نوبت شما است که اشتباهات مرتکب شده خود در زمینه بازاریابی دیجیتال را بیان کنید. آیا هیچ یک از اشتباهات بیان شده در این مطلب را داشته‌اید؟ تجربیات شما در این زمینه چیست؟ لطفا نظر خود را برایمان بنویسید.

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید