()

قبل از اینکه به سراغ آموزش افیلیت مارکتینگ بپردازیم باید بدانیم افیلیت مارکتینگ چیست، افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش یکی از روش‌های بازاریابی عملکرد محور است که در آن تبلیغ دهنده هزینه تبلیغات را در ازای یک عمل مشخص و از پیش تعیین شده (مانند فروش محصولش) به بازاریاب پرداخت می‌کند. این نوع از بازاریابی می‌تواند برای بسیاری شغل ایده‌آلی باشد، چرا که اگر بازاریاب به خوبی عمل کند می‌تواند به درآمد قابل توجهی برسد.

مانند هر حوزه‌ای دیگری برای آموزش افیلیت مارکتینگ نیز در ابتدا نیاز است با تعاریف پایه آن حوزه آشنا شویم، در ادامه با اصلی ترین تعاریف این حوزه آشنا خواهیم شد.

تعاریف افیلیت مارکتینگ

تعاریف مرتبط با افیلیت مارکتینگ

مهمترین چیزی که باید برای شروع افیلیت مارکتینگ بدانیم آشنایی با تعریف ارکان اصلی یک قرارداد افیلیت مارکتینگ است. هر قرارداد افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش یا Affiliate Marketing) معمولا چهار طرف دارد: فروشنده (صاحب محصول یا خدمات)، ناشر (بازاریاب وابسته)، شبکه همکاری در فروش (مانند افیلی) و مشتری.

فروشنده(صاحب محصول یا خدمات)

فروشنده، که تحت عناوین تولید‌کننده، صاحب محصول یا برند هم از آن یاد می‌شود. فروشنده‌ها انواع مختلفی دارند و طیف وسیعی از شرکت‌های بزرگ تا افراد مجزا را در بر می‌گیرند. فروشنده لازم نیست به‌طور فعال درگیر فرآیند افیلیت مارکتینگ باشد، بلکه اطلاعات مربوط به محصولات را در اختیار شبکه افیلیت مارکتینگ قرار می‌دهد. ناشران فعال در شبکه، با توجه به زمینه فعالیت خود محصولات مرتبط را انتخاب و تبلیغ برای آن را آغاز می‌کنند. در نهایت فروشنده به‌ازای هر فروش یا تعامل موفق (ثبت نام در سایت، بازدید و…) که از طریق رسانه ناشران صورت می‌گیرد، به آن‌ها پورسانت پرداخت می‌کند.

ناشر

ناشران (بازاریابان وابسته یا افیلیت‌ها) می‌توانند طیف وسیعی از افراد به‌صورت مجزا یا کل یک شرکت باشند. در افیلیت مارکتینگ، ناشر در نقش بازاریاب عمل می‌کند. در واقع ناشر محصولات را در رسانه (وب‌سایت، اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر و …) خود معرفی و تبلیغ می‌کند. با جلب نظر مشتریان بالقوه، در نهایت پس از اتمام پروسه خرید یا تراکنش مد نظر، پورسانت خود را از فروشنده یا صاحب محصول دریافت می‌کند.
برای این کار ناشر می‌تواند وبلاگی برای نوشتن نظرات خود، درباره محصولات فروشنده راه‌اندازی کند یا یک وب‌سایت مستقل بسازد و آن را به پیدا کردن محصولات جالب و مرتبط با یک موضوع، و تبلیغ برای آن‌ها اختصاص دهد. در اینستاگرام و یوتیوب ناشران اغلب تحت عنوان اینفلوئنسر شناخته می‌شوند. در سال‌های اخیر با توجه به محبوبیت شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسرها با تبلیغ محصولات و خدمات در قالب ویدئو و عکس بسیار موفق عمل کرده‌اند و درآمدهای بسیار بالایی از این طریق دارند.

شبکه افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش)

بعضی‌ها شبکه همکاری در فروش را بخشی از معادله افیلیت مارکتینگ در نظر نمی‌گیرند. اما اگر بخواهیم افیلیت مارکتینگ را به‌طور جامع بررسی کنیم، باید به نقش پراهمیت شبکه‌‌ها هم اشاره کنیم.

شبکه‌های افیلیت مارکتینگ مانند افیلی پلتفرم‌هایی برای مدیریت فرآیند همکاری در فروش هستند. شبکه‌ها این امکان را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند، که بتوانند به طیف وسیعی از ناشران دسترسی داشته باشند و با ناشران برگزیده همکاری کنند. همین‌طور ناشران با عضویت در شبکه‌های افیلیت مارکتینگ حق انتخاب بیشتری با توجه به تخصص یا زمینه کاری خود دارند.
بنابراین شبکه افیلیت مارکتینگ به‌عنوان نوعی پایگاه داده‌ از محصولات مختلف نیز عمل می‌کند، که ناشر می‌تواند در آن‌جا محصول مورد نظر خود را انتخاب کند.

مشتری

مشتریان یا مصرف‌کنندگان نهایی محصول، کاربرانی هستند که از طریق لینک‌های ناشران وارد وب‌سایت صاحب محصول شده و خرید می‌کنند. تمامی اطلاعات خرید هر مشتری به‌طور کامل از طریق همین لینک‌ها ذخیره شده و کمیسیون ناشر بر اساس آن‌ها پرداخت می‌شود. بعد از جذب مشتری از طریق شبکه‌های اجتماعی، بیلبوردهای دیجیتالی یا به‌وسیله موتورهای جستجو، این‌که مشتری بداند جزئی از یک سیستم افیلیت مارکتینگ است یا نه، بر اساس انتخاب ناشر است. بعضی‌ از ناشران که تعداد آن‌ها روزبه‌روز هم در حال افزایش است، به مشتریان خود اطلاع می‌دهند و با شفافیت عنوان می‌کنند که بازاریابی و تبلیغات آن‌ها انگیزه مالی دارد و در ازای هر خرید درصدی به‌ عنوان پورسانت دریافت می‌کنند. ولی برخی از آن‌ها هم‌چنان ترجیح می‌دهند این موضوع را مطرح نکنند.

چهار گام اساسی برای شروع افیلیت مارکتینگ

چهار گام اساسی برای شروع افیلیت مارکتینگ

چگونه افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟

در این قسمت قصد داریم به صورت گام‌به‌گام مراحل افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش را توضیح دهیم. در صورتی‌که سوالی داشتید، می‌توانید در قسمت نظرات سایت کامنت بگذارید.

گام اول: انتخاب محصول مناسب

به‌عنوان یک وبلاگ‌نویس به دو صورت می‌توانید محصول مناسب را انتخاب کنید:

  • تبلیغ محصولاتی که از قبل می‌شناسید و به آن‌ها علاقمند هستید
  • محصولات را از طریق شبکه‌های افیلیت مارکتینگ پیدا کنید

گزینه اول: تبلیغ محصولاتی که از قبل می‌شناسید و به آن‌ها علاقمند هستید

رایج‌ترین راه برای ورود به دنیای افیلیت مارکتینگ همین است. شما به‌عنوان ناشر محصول یا خدماتی که خودتان استفاده کرده، تجربه خوبی با آن داشته‌اید و از توصیه آن به دیگران حس خوبی دارید، وارد عمل می‌شوید. باید کاملاً مطمئن باشید که سایرین هم اگر روش شما را در پیش بگیرند با استفاده از محصول یا خدمات پیشنهادی، نتیجه‌ای مشابه نتیجه شما (یا بهتر) می‌گیرند. به‌عنوان مثال اگر یک دوره آموزشی یا کتاب الکترونیکی نقش زیادی در موفقیت شما داشته‌ و مخاطبان شما هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، کاملاً منطقی است که درباره آن صحبت کنید و نتایج خود را به اشتراک بگذارید. اکنون تنها کافی است ببینید آیا فروشنده برنامه همکاری در فروش دارد یا خیر.

گزینه دوم: محصولات را از طریق شبکه‌های افیلیت مارکتینگ پیدا کنید

اگر تجربه یا آگاهی کاملی درباره محصولات مرتبط با زمینه فعالیتتان که بتواند به مخاطبان کمک کند ندارید، می‌توانید در شبکه‌های افیلیت مارکتینگ (مانند افیلی) محصولات مناسبی پیدا کنید. البته میزان زمان و هزینه صرف شده برای تحقیق و بررسی محصول، در این روش بیشتر از گزینه اول است. چرا که باید همه جوانب را بررسی کنید تا بتوانید شهرت و اعتباری را که در میان مخاطبان خود ایجاد کرده‌اید ‌حفظ کنید.

در نهایت باید به شما بگوییم که اگر می‌خواهید به‌عنوان یک ناشر کار کنید، فارق از اینکه کدام روش را انتخاب می‌کنید برای گرفتن نتیجه خوب، باید برای یافتن محصولاتی که به مخاطبانتان معرفی می‌کنید، وقت و هزینه صرف کنید، زیرا آن‌ها سرمایه اصلی شما هستند.

نکات مهم در انتخاب محصول

  1. در ابتدا بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که قبلا خودتان از آن‌ها استفاده کرده‌اید. با این کار شما محصولی را تبلیغ می‌کنید که شناخت کاملی از آن دارید و در نتیجه می‌توانید به خوبی آن را به مخاطبان خود معرفی کنید. 
  2. به محصولاتی که توسط سایر صفحات به روش افیلیت مارکتینگ تبلیغ می‌شوند توجه نمایید و آن‌ها را آنالیز و ارزیابی کنید.
  3. محصولات انتخابی امکان تهیه و ارزیابی داشته باشند. می‌توانید پیش از انتخاب آن محصول برای تبلیغات، یک نمونه خریداری کنید. البته ممکن است فروشنده یک نمونه محصول را به صورت رایگان در اختیارتان قرار دهد.
  4. محصول یا خدمتی که انتخاب می‌کنید باید برای کاربران و مخاطبان شما جذاب و مفید باشد و خواهان آن باشند.
  5. محصولات با نیازهای مخاطبان شما سازگار باشد و از اعتمادی که در آن‌ها ایجاد کرده‌اید ‌سوءاستفاده نکند.
  6. در نهایت به این نکته توجه کنید که فروشنده خدمات پس از فروش و پشتیبانی مناسبی ارائه دهد.

گام دوم: ثبت اطلاعات و عضویت به‌عنوان ناشر

چه مستقیم با فروشنده‌ها کار کنید و چه به واسطه شبکه‌ها، باید درخواست همکاری و عضویت بدهید و تأیید شوید تا بتوانید شروع به فعالیت کرده و کمیسیون دریافت کنید. بعد از عضویت فروشنده باید یک لینک افیلیت (Affiliate link) در اختیار شما قرار دهد. هر بار که محصولی از طریق رسانه شما فروخته می‌شود، از طریق این لینک قابل رهگیری است.

گام سوم: تبلیغ برای محصولات منتخب

برای این‌که افراد توصیه شما را بپذیرند و خرید کنند، باید بتوانید توصیه‌هایتان را به شکل مناسبی برای مخاطبان مطرح کنید. مهم‌تر از آن، توصیه‌هایتان باید قابل اعتماد باشد. اینجاست که بسیاری از ناشران اشتباه می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند گذاشتن چند بنر که به محصولات مورد نظر لینک بدهد، کافی است. در ادامه می‌گوییم که در این مرحله باید چه کاری انجام دهید و از چه روش‌های بازاریابی استفاده کنید:

– در وبلاگتان یک صفحه مرجع ایجاد کنید

یک صفحه مرجع مناسب، می‌تواند شامل محصولات متعددی باشد، اما در عین حال آن‌ها را بر اساس نوع مخاطبان و نیازهای آنان در لحظه، طبقه‌بندی کند. علاوه بر این، توضیح می‌دهد که چرا این محصولات برای آن‌ها مفیدند. به عبارت دیگر، صفحه مرجع فقط یک ارائه فروش نیست. صفحه مرجع کاربرد آموزشی دارد و از آنجایی که محتوای زیادی دارد و به خوبی سئو شده است، رتبه خوبی در گوگل کسب می‌کند و می‌تواند بازدیدکننده ارگانیک جذب کند.

– محتوای سفارشی تولید و برای آن تبلیغ کنید

استراتژی بازاریابی محتوا، باید در حکم تکیه‌گاه اصلی اقدامات شما در زمینه افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش عمل کند. نکات مهم زیر را برای تولید محتوای موفق در نظر داشته باشد:

1- نوشتن نقد و بررسی‌های مفصل

می‌توانید برای محصولات، دوره‌های آموزشی، کتاب‌ها یا محصولات نرم‌افزاری که به‌عنوان ناشر برای آن‌ها تبلیغ می‌کنید بررسی‌های مفصلی بنویسید. می‌توانید یک محصول را به‌تنهایی مورد بررسی قرار دهید یا آن را با محصولات دیگر مقایسه کنید. روش دوم اعتماد بیشتری در مخاطب ایجاد می‌کند اما به‌دلیل این‌که چند محصول را به مخاطب توصیه می‌کند می‌تواند ذهنش را مغشوش کند.

2- نوشتن محتوای معتبر و جامع درباره یک موضوع

می‌توانید برای آموزش مخاطبان خود یک پست جامع در سایتتان بنویسید و از تکنیک فروش نرم استفاده کنید. این کار به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند. درباره هر موضوعی که می‌نویسید، مطمئن شوید که محتوای سبز یا بدون تاریخ مصرف تهیه کنید. منظور از محتوای بدون تاریخ مصرف، اطلاعاتی است که تا سال‌ها مفید و ارزشمند باشند. می‌توانید پست وبلاگی، ویدئو یا اینفوگرافیک تهیه کنید. اما در هر صورت نباید آن‌ها را در قالب صفحه فروش ارائه دهید. روی ایجاد اعتماد و اعتبار متمرکز شوید.‌‌
در آخر باید به سئو توجه زیادی داشته باشید. پست‌هایتان را برای کلمات کلیدی مناسب بهینه‌سازی کنید، سرعت سایت‌تان را بالا ببرید. برای محتوای‌ خود لینک‌سازی کنید تا به‌طور مداوم از گوگل بازدید‌کننده بگیرید.

3 – محتوای جایزه‌ای تولید کنید

اگر قراردادی که با فروشنده بسته‌اید ‌اجازه بدهد، می‌توانید محتوایی به‌عنوان جایزه‌، مخصوص مخاطبانتان تولید کنید. افراد عاشق جایزه‌اند! این یک راه بسیار عالی است تا خودتان را از سایر وبلاگ‌نویسانی که همین محصول را ارائه می‌دهند، متمایز کنید. چند نمونه از محتواهای جایزه‌ای که می‌توانید به مخاطبان خود ارائه دهید:

  • راهنمای جامع برای آشنایی با یک موضوع
  • بررسی‌ها یا دموهای ویدئویی
  • خدمات اضافه یا تخفیف

گام چهارم: پیروی از مقررات قانونی

در بعضی کشورها قانون از شما می‌خواهد که حتماً دریافت کمیسیون از تبلیغات خود را به مخاطبانتان اطلاع دهید. اما حتی اگر این‌طور نباشد، توصیه ما این است که این کار را انجام دهید، زیرا نشان‌دهنده حسن نیت شماست. ترسی از شفافیت نداشته باشید. مخاطبان صداقت شما را تحسین می‌کنند. پس هرگاه یک لینک افیلیت مارکتینگ به اشتراک گذاشتید، چه در پست‌های وبلاگی، صفحات وب یا ایمیل‌ها، به خوانندگان‌ خود اطلاع دهید که اگر به واسطه شما خرید کنند، مبلغی به‌عنوان کمیسیون به شما تعلق می‌گیرد. به آن‌ها اطمینان دهید که تنها محصولاتی را توصیه می‌کنید که خودتان از آن استفاده کرده باشید و احتمالا می‌تواند برای آن‌ها هم مفید و کاربردی باشد.
در نهایت، حتی با در نظر گرفتن این موارد، بهتر است یک صفحه هم برای سلب مسئولیت در همکاری در فروش (Affiliate Disclaimer) در سایت‌ خود ایجاد کنید

مزایای افیلیت مارکتینگ

یکی از بزرگ‌ترین مزایای افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) در این است که بازاریاب، مدیر و رییس کسب و کار خودش است. البته نمی‌توان از سود و درآمد مناسب این شغل نیز چشم‌پوشی کرد. علاوه بر این در افیلیت مارکتینگ شما می‌توانید در هر کجا و در هر موقعیت جغرافیایی با هر  فروشنده‌ای، حتی با کسانی که کیلومترها از شما فاصله دارند، همکاری کنید. میزان موفقیت در این نوع از بازاریابی به خود شما و توانایی‌هایتان بستگی دارد. اگر هدفمند و حرفه‌ای عمل کنید، به مرور درآمد بسیار خوبی خواهید داشت.

چگونه در افیلیت مارکتینگ موفق باشیم؟

آموزش افیلیت مارکتینگ با آموزش شروع آن تمام نمی شود. میزان موفقیت شما در افیلیت مارکتینگ به تلاش، خلاقیت و مهارت خودتان بستگی دارد. برای اینکه در این مسیر موفق باشید و درآمد خود را افزایش دهید بهتر است به چند نکته توجه کنید:

1- محتوای با ارزش تولید کنید

برای جلب اعتماد مخاطبان و بهبود رتبه سایت‌تان حتما به کیفیت محتوایی که ارائه می‌کنید توجه داشته باشید. سعی کنید محتوای باکیفیت و بدون تاریخ انقضا تولید کنید. محتوایی که همیشه قابل ارجاع و استناد باشد. علاوه بر این به سئوی مطالب‌تان هم توجه کنید. سعی کنید محتوایی بنویسید که اطلاعات مفید و با ارزشی در اختیار کاربران قرار دهد. 

برای مثال می‌توانید برای محصولاتی که تبلیغ می‌کنید نقد و بررسی بنویسید. از این طریق می‌توانید مزایای محصولی که تبلیغ می‌کنید را برای مخاطبان‌تان شرح دهید.

2- خلاقیت داشته باشید

همیشه کلید طلایی موفقیت در هر کسب و کاری است. برای تبلیغات و برای فعالیت در افیلیت مارکتینگ، خلاقانه عمل کنید. برای مثال یکی از روش‌های بازاریابی و فروش، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام است. برخی از افراد با ساختن کانال‌های تلگرامی به تبلیغات می‌پردازند.

3- همیشه سعی کنید با مخاطبان‌تان صادق و روراست باشید

با این کار حسن نیت خود را نشان می‌دهید و اعتمادشان را بدست می‌آورید. در همین راستا به سراغ تبلیغ محصولات یا خدماتی بروید که در گذشته از آن‌ها استفاده کرده‌اید و از آن رضایت داشته‌اید. اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهید که واقعی و کاربردی باشند. جلب اعتماد کاربران موجب افزایش درآمد شما می‌شود.

4- بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد محصول، آن را تبلیغ نکنید

در صورت نیاز می‌توانید از شرکت فروشنده بخواهید که اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد.  هرگز برای کسب درآمد روی اعتماد مخاطبان‌تان ریسک نکنید. چرا که اگر آن‌ها با تبلیغ شما محصول نامناسب و بی کیفیت بخرند، در آینده مجدد به شما اعتماد نخواهند کرد و اعتبارتان را از دست می‌دهید.

5- برای شرکت های معتبر تبلیغ کنید

برای تبلیغات به سراغ محصولات با کیفیت و شرکت‌های خوش‌نام بروید. سعی کنید محصولات شرکت‌های معتبر و حرفه‌ای را تبلیغ کنید.

6- کاربران و مخاطبان خود را بشناسید

کاربران و مخاطبان خود را بشناسید و با توجه به نیاز آن‌ها تبلیغ کنید. بهتر است روی تبلیغ محصولاتی تمرکز کنید که با موضوع سایت‌تان مرتبط هستند. این سوال را از خودتان بپرسید که مخاطبان شما به دنبال چه هستند؟ برای مثال بررسی کنید که یک مادر با یک فرزند معمولا چه نیازهایی دارد؟ یا یک دانشجو ممکن است به چه کالاهایی نیاز داشته باشد؟

۷- محتوای سایت خود را بروزرسانی کنید

مطمئن شوید که به طور منظم محتوای سایت خود را آپدیت می‌کنید. برای درج محتوا در وب سایت خود برنامه زمانی منظم داشته باشید و محتوای قدیمی را نیز بروزرسانی کنید.

۸- روی یک نوع محصول خاص تمرکز کنید

دقیق و حساب‌شده عمل کنید و روی یک نوع محصول خاص تمرکز کنید. به عبارت دیگر بعد از اینکه محصولات مورد نیاز مخاطبان‌تان را شناسایی کردید نوع هر کدام از این محصولات، میزان دسترسی به آنها  و حجم تقاضا در بازار را  نیز بررسی کنید و در نهایت یک دسته خاص از محصولات را برای تبلیغ انتخاب کنید.

سعی نکنید انواع و اقسام محصولات و خدمات را تبلیغ کنید بلکه به جای آن، روی یک نوع خاص متمرکز باشید. دلیل اینکه بهتر است حتما روی یک دسته از محصولات تمرکز کنید این است که شما باید در این حوزه به منبع موثقی برای مخاطبانتان تبدیل شوید و در مورد این نوع از محصولات محتوای مرتبط تولید کنید. اگر مرجع تخصصی آن موضوع باشید، حتما مسیر موفقیت برایتان هموارتر خواهد بود.

۹- اطلاعات خود را به‌روز کنید

در دنیای آنلاین امروز، همه چیز دائما در حال تغییر است. در چنین موقعیتی نیازها و انتظارات کاربران نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل برای باقی ماندن در چنین دنیایی باید به‌روز باشید و با مطالعه و بررسی‌های دقیق متناسب با شرایط عمل کنید. برای مثال ممکن است یک نوع از تبلیغات به اندازه گذشته کارآمد نباشد، شما باید این موضوع را بدانید و به سراغ این نوع از تبلیغات نروید و به دنبال جایگزین‌های بهتر باشید.

شبکه‌های همکاری در فروش (شبکه‌های افیلیت مارکتینگ) چه نقشی در روند همکاری دارند؟

تبلیغ‌کننده‌ها می‌توانند از طریق شبکه‌های افیلیت مارکتینگ محصولات یا خدمات مورد نظرشان را برای تبلیغ پیدا و انتخاب کنند. بسیاری از فروشنده‌ها از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند، در نتیجه با عضویت در چنین فضایی می‌توانید محصول و شرکت دلخواه‌تان را به راحتی و در کمترین زمان پیدا کنید و سریع‌تر برای تبلیغات وارد عمل شوید. به عبارت دیگر همانطور که پیش از این گفتیم، شبکه‌های افیلیت مارکتینگ راه ارتباطی و برقرار کننده رابطه میان بازاریاب و فروشنده هستند.

عضویت در افیلی

کلام آخر

کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، تنها با پشتکار، خلاقیت و تجربه امکان‌پذیر است. برای اینکه بتوانید وارد این نوع از بازاریابی شوید و در آن موفق باشید به صبر و تلاش نیاز دارید. در کنار همه این موارد هرگز فراموش نکنید که کسب رضایت کاربران و مخاطبان‌تان تنها راه شما برای افزایش اعتبار و در نتیجه افزایش درآمد است، پس صادقانه عمل کنید و پیش از انتخاب هر محصول یا خدمتی حتما تمام جوانب آن را بررسی کنید. امیدوارم مقاله آموزش افیلیت مارکتینگ برای شما افیلیت های مبتدی کارآمد باشد.

منابع:

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید