()

مارکت پلیس چیست؟ احتمالا سؤالی است که در ذهن خیلی از افراد وجود دارد و شاید تعداد زیادی از ما تاکنون خرید از یک مارکت پلیس را تجربه کرده‌ایم. چه بسا که برای خرید یک ماشین یا رهن و اجاره خانه به سایت دیوار سر زده باشیم، شاید هم بسیاری از خریدهای روزمره‌ خود را از دیجیکالا انجام می‌دهیم و به احتمال زیاد از اسنپ و تپسی هم برای فرار از خستگی رانندگی در روزهای پرترافیک استفاده می‌کنیم.

همه اینها نمونه‌هایی از یک مارکت پلیس هستند. پس اگر به دنبال این هستید که بدانید مارکت پلیس چیست؟ چه کاربردی دارد و مزایای آن چیست، با ما همراه باشید.

مارکت پلیس چیست؟

یک پاساژ و مرکز خرید را تصور کنید، مغازه‌داران زیادی در آن مشغول به کار هستند ولی هر کدام از آنها یک مغازه را برای فروش محصولات خود خریده یا اجاره کرده‌اند؛ در پاسخ به این سؤال که مارکت پلیس چیست باید همان مرکز خرید را در فضای مجازی تصور کنیم؛ یعنی یک بازار آنلاین که بستری را برای فروشندگان و خریداران فراهم می‌کند تا به فرایند خریدوفروش بپردازند.

قبل از اینکه به تعریف مارکت پلیس بپردازیم، شاید بد نباشد مصداق‌های آن را مرور کنیم. ما به سایت‌هایی مثل آمازون، اوبر، دیجیکالا، دیوار، اسنپ و تپسی، مارکت پلیس می‌گوییم.

بیایید کمی دقیق‌تر شویم. این سایت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چه خدماتی ارائه می‌دهند. اگر شما یک فروشنده لوازم بهداشتی هستید، می‌توانید محصولات‌تان را در سایت دیجیکالا بفروشید یا به عنوان یک راننده در اسنپ کار کنید.

یک پاسخ ساده به سؤال مارکت پلیس چیست؟ این است: نوعی فروشگاه مجازی است که امکان فروش و خرید کالا را برای فروشندگان و خریداران فراهم می‌کند. درست مانند یک بازار که فروشنده‌ها محصولات خود را در معرض فروش قرار می‌دهند.

مسأله اینجاست که فرایند خرید و فروش در سیستم مارکت پلیس در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و بنابراین یکی از ابزارهای تجارت الکترونیک (e-commerce) محسوب می‌شود.

پس در پاسخ به این سؤال که مارکت پلیس چیست می‌توانیم بگوییم پلتفرمی است که برای فروشندگان بستری را برای فروش محصولات‌شان فراهم می‌کند و در مقابل باید در ازای دریافت این خدمت، یعنی امکان فروش کالا در یک بازار مجازی، کمیسیون یا حق عضویت پرداخت کنند.

تفاوت مارکت پلیس با فروشگاه اینترنتی چیست؟

ممکن است این شبهه ایجاد شود که مارکت پلیس همان فروشگاه اینترنتی است؛ اما این دو، مفهوم و کارکرد متفاوتی از هم دارند. در یک فروشگاه اینترنتی از ابتدا تا پایان فرایند فروش بر عهده خود فروشنده است، مثلا اگر شما یک سایت فروشگاهی در زمینه محصولات بهداشتی دارید، تمام کارها بر عهده خود شماست: از راه‌اندازی سایت گرفته تا تأمین و انبارداری و ارسال کالا و… این در حالی است که در سیستم مارکت پلیس تنها یک بازار مجازی وجود دارد؛ یعنی پلتفرمی که افراد می‌توانند محصولات خود را در آن به فروش برسانند و باقی کارها نیز بر عهده خود فروشنده خواهد بود.

در یک فروشگاه اینترنتی تنها محصولات و خدمات یک کسب‌وکار ارائه می‌شود، در حالی که در پلتفرم مارکت پلیس با کسب‌وکارهای متعددی روبه‌رو هستیم که هر کدام مشغول ارائه خدمات خود هستند؛ به همین دلیل هم عموما فروشگاه‌های اینترنتی روی برندینگ خود هم کار می‌کنند.

انواع مدل‌های مارکت پلیس

بازارگاه‌‌های اینترنتی یا همان مارکت پلیس‌ها را می‌توان در سه دسته کلی جای داد. هر کدام از انواع مارکت پلیس خصوصیاتی دارند که هر کسب‌وکار می‌تواند متناسب با خدمات خود در یکی از انواع آن حضور داشته باشد.

مارکت پلیس عمودی

مارکت پلیس عمودی

در پلتفرم مارکت پلیس عمودی ما با یک دسته مشخص از محصولات و خدمات روبه‌رو هستیم. این نوع از مارکت پلیس با هدف ارائه یک دسته خاص از محصولات راه‌اندازی شده است، مثلا در حوزه فروش لباس یا لوازم بهداشتی فعالیت می‌کند و فروشندگان می‌توانند از بستر آن برای فروش محصولات خود استفاده کنند که در همان حوزه خاص فعالیت کنند.

مارکت پلیس افقی

مارکت پلیس افقی

در تعریف مارکت پلیس افقی باید بگوییم که این نوع نسبت به نوع قبلی گسترده‌تر است، یعنی می‌توان انواع مختلفی از محصولات را در آن پیدا کرد و محدود به یک دسته خاص نیست.

اما نکته مهم در رابطه با مارکت پلیس افقی این است که محصولات ارائه شده در یک ویژگی خاص با هم مشترک هستند، مانند پلتفرمی که با هدف فروش محصولات دست دوم شکل گرفته باشد.

مارکت پلیس جهانی

مارکت پلیس جهانی

پاسخ به این سؤال که مارکت پلیس جهانی چیست ؟ کاملا مشخص است. در سیستم مارکت پلیس جهانی تمام محصولات از هر حوزه‌ای به فروش می‌رسند و محدودیتی در دسته‌بندی کالاها و خدمات آن وجود ندارد. این نوع از مارکت پلیس‌ها می‌توانند جوابگوی نیاز متنوع کاربران بوده و حجم زیادی از خدمات و کالاها را به صورت یک جا ارائه دهند.

مزایای مارکت پلیس 

حالا که متوجه شدیم مارکت پلیس چیست ؟ بهتر است برخی از مزایای این پلتفرم‌ها را نسبت به بازارهای فیزیکی و سایت‌های فروشگاهی بیان کنیم.

هزینه کمتر مارکت پلیس

هزینه‌های مارکت پلیس

راه‌اندازی یک بستر برای اینکه دیگران محصولات و خدمات‌شان را در آن بفروشند و در مقابل حق عضویت یا کمیسیون فروش به شما پرداخت کنند از اینکه خودتان یک سایت فروشگاهی طراحی کنید، کمتر است. چرا که در این صورت نیازی به تأمین کالا یا هزینه انبار و… نیست و در مقابل، تنها باید پلتفرم مارکت پلیس خود را راه‌اندازی کرده و مدیریت کنید.

از سوی دیگر هزینه فروش در سیستم مارکت پلیس برای فروشندگان کمتر است؛ به این صورت که بدون اجاره فضای فیزیکی و هزینه‌های رهن و اجاره یک مغازه، می‌توانند محصولات خود را در فضای آنلاین به فروش برسانند.

این نکته را هم در نظر بگیریم که مارکت پلیس‌ها نیازی به تبلیغات و بازاریابی ندارند و این هزینه هم برای آنها کمتر می‌شود، چرا که خود فروشندگان به تبلیغ محصولات خود پرداخته و لینک فروش در مارکت پلیس را تبلیغ می‌کنند.

رقابت بیشتر و کیفیت بهتر در مارکت پلیس

رقابت و کیفیت در مارکت پلیس

از آنجایی که فروشندگان زیادی در مارکت پلیس‌ها فعالیت می‌کنند، یک فضای رقابتی شکل می‌گیرد و همه سعی می‌کنند محصولات و خدمات باکیفیت و در عین حال با قیمت مناسب‌تر را ارائه دهند. چنین روندی باعث می‌شود رفته رفته نسبت به یک مارکت پلیس اعتماد بیشتری ایجاد شود. 

مارکت پلیس 24 ساعته است

مارکت پلیس 24 ساعته

خرید در فضای آنلاین محدود به زمان و مکان خاصی نیست و خریداران و فروشندگان می‌توانند در هر نقطه از دنیا که باشند و در هر زمانی که بخواهند به خرید و فروش بپردازند. یعنی اگر شما یک مارکت پلیس داشته باشید، حتی ممکن است زمانی که در خواب هستید هم درآمد داشته باشید.

مزایای مارکت پلیس برای فروشندگان و خریداران

فروشندگانخریداران
هزینه کمترقیمت‌های مقایسه‌ای و ارزان‌تر
سود بیشترکیفیت بالاتر
عدم نیاز به دانش فنی خاصتنوع محصولات
مشتری زیادخرید آسان

چطور در یک مارکت پلیس فعالیت کنیم؟

حالا که متوجه شدیم مارکت پلیس چیست و چه مزایای دارد، ممکن است تمایل پیدا کنیم که به عنوان یک فروشنده در یکی از مارکت پلیس‌ها فعالیت کنیم، در این صورت باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

قدم اول، ثبت‌نام در مارکت پلیس است. بعد از ثبت نام اولیه و انتخاب نوع فروشگاهی که قصد فعالیت در آن حوزه را داریم باید مدارک خواسته شده را برای مارکت پلیس مورد نظرمان ارسال کنیم.

اما کار کردن در مارکت پلیس الزاماتی هم دارد:

باید به اینترنت دسترسی داشته باشیم و با فضای آنلاین آشنا باشیم.

نسبت به خریداران تعهد داشته و محصول را به موقع به دست‌شان برسانیم؛ در غیر این صورت از سوی مارکت پلیس جریمه می‌شویم.

باید قوانین و مقررات فعالیت در مارکت پلیس آنلاین را بخوانیم و به آن عمل کنیم.

حرف آخر

مارکت پلیس چیست ؟ در این مقاله سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم. مارکت پلیس یک بازارگاه اینترنتی است که بستری را برای فروش محصولات و خدمات فراهم می‌کند و هر فروشنده‌ای می‌تواند از این بستر برای فروش محصولات خود استفاده کند.

مارکت پلیس ها سه نوع اصلی عمودی، افقی و جهانی دارند که به ترتیب تنوع محصولات آنها بیشتر می‌شود. مارکت پلیس عمودی در یک دسته خاص فعالیت می‌کند، نوع افقی محصولات گسترده‌تری را ارائه می‌دهد و مارکت پلیس جهانی هیچ محدودیتی در دسته محصولات و خدمات ندارد.

سوالات متداول

چرا باید با مارکت پلیس‌ها همکاری کنیم؟

مزایای زیادی در همکاری با مارکت پلیس‌ها وجود دارد. از جمله اینکه خریداران به فروشگاه‌های زیادی با کالاهای متنوع دسترسی دارند. فروشگاه‌ها هم بدون صرف هزینه برای راه‌اندازی مغازه فیزیکی، به گستره بزرگی از خریداران دسترسی خواهند داشت. 

مارکت پلیس‌ها چند نوع هستند و چه مزایایی دارند؟

مارکت پلیس ها به سه نوع عمومی، افقی و جهانی تقسیم می‌شوند که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. از جمله اینکه به لحاظ میزان دسترسی خریداران به تنوع کالایی بیشتر با همدیگر متفاوت هستند. 

افیلی به‌عنوان یک مارکت پلیس چه خدماتی را برای ناشران و فروشگاه‌ها فراهم کرده است؟

افیلی در نقش یک مارکت پلیس بستری را برای ناشران و فروشگاه‌ها فراهم کرده است تا از خدمات و مزایای همدیگر استفاده کرده و فروش و درآمد خود را افزایش بدهند. 

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید