()

برنامه‌های بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ به یک بخش جدانشدنی از کسب و کارهای آنلاین تبدیل شده‌اند؛ و هزاران شرکت و ده‌ها شبکه وجود دارند که این برنامه‌ها را برای استفاده پیشنهاد می‌کنند. این حجم بالای تنوع انتخاب یک برنامه بازاریابی وابسته را برای اغلب کاربران سخت و مشکل می‌کند.

به همین خاطر در این مقاله از افیلی به سراغ اصول پایه افیلیت مارکتینگ رفته‌ایم. دانستن این اصول اولیه به شما کمک می‌کند که برای شروع کسب درآمد از طریق بازاریابی وابسته تصمیم‌های بهتری بگیرید و انتخاب‌های مناسب‌تری داشته باشید.

فهرست مطالب

معرفی رایج‌ترین نمونه‌های افیلیت مارکتینگ

در اینجا رایج‌ترین نمونه‌های بازاریابی وابسته را برایتان آورده‌ایم تا بهتر بتوانید این روش کسب درآمد را بشناسید.

1. بازاریابی وابسته تمام وقت

در این حالت کل کسب و کارتان بر اساس بازاریابی وابسته اداره می‌شود. شما محصولات مختلف را بررسی می‌کنید و لینک‌های افیلیت مارکتینگ را در وب سایت یا شبکه اجتماعی‌تان به نمایش می‌گذارید. این تبلیغات تنها منبع درآمد شما هستند.

2. بازاریابی وابسته پاره وقت

در این حالت بازاریابی وابسته منبع اصلی درآمد شما است؛ ولی تنها منبع درآمدتان نیست! شما ممکن است از طریق روشهای تبلیغاتی دیگر و فروش محصولات مختلف مانند کتاب‌های الکترونیکی در وب سایتتان هم درآمدزایی داشته باشید.

3. بازاریابی وابسته به‌عنوان منبع درآمد جانبی

در این حالت، تمرکز اصلی کسب و کارتان روی محصولات و خدماتی است که ارائه می‌کنید. در کنار این موارد می‌توانید محصولات و خدمات شرکت‌های دیگر را معرفی کرده و از طریق بازاریابی وابسته هم کسب درآمد کنید.

با توجه به سیاستی که برای تجارتتان در نظر گرفته‌اید، می‌توانید یکی از این روش‌ها را برای درآمدزایی استفاده کنید.

از ترافیک وب سایتتان کسب درآمد کنید.

تابلوهای تبلیغاتی موجود در بزرگراه‌های شلوغ و پرتردد را دیده‌اید؟ این ایده برای شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب و وب سایت‌های پربازدید هم جواب می‌دهد.

اگر مالک یک وب سایت با ترافیک بالا هستید؛ در حقیقت توانسته‌اید یکی از خیابان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد را در دنیای مجازی بسازید. حالا باید چند تابلوی تبلیغاتی در نقاط مختلف این خیابان نصب کردن و از طریق آن‌ها کسب درآمد کنید.

البته در بازاریابی وابسته پرداخت‌ها بر اساس بازدید کاربران انجام نمی‌شود؛ بلکه باید کاربرانی که در وب سایتتان رفت‌وآمد دارند، روی لینک‌های به نمایش گذاشته‌شده کلیک کرده و محصول یا خدمات خاصی را دریافت کنند.

بااین‌وجود هر چقدر ترافیک وب سایت بالاتر برود؛ احتمال اینکه کاربرانی از طریق لینک‌های بازاریابی وابسته خریدشان را انجام دهند بیشتر می‌شود. به همین نسبت شما هم درآمد بیشتری از طریق لینک‌های تبلیغاتی وب سایتتان به دست خواهید آورد. 

سوال‌هایی که هر افیلیت مارکتری باید از خود بپرسد

اگر به‌تازگی با بازاریابی وابسته آشنا شده‌اید یا اینکه چندین و چند بار از این طریق کسب درآمد کرده‌اید، باید این سوالها را از خودتان بپرسید و به آن‌ها جواب دهید.

1. آیا باید فقط برای یک شبکه افیلیت کار کنم، یا تعداد بی‌شماری از آن‌ها؟

برای شروع افیلیت مارکتینگ؛ بهتر است که تنها یک محصول را برای تبلیغ انتخاب کنید. چون با این روش می‌توانید شیوه کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ و زیروبم‌های چگونگی معرفی محصولات به مخاطبانتان را بشناسید.

دانشتان که در این زمینه بیشتر شد، کم‌کم می‌توانید محصولات و خدمات دیگر را هم به‌عنوان تبلیغات در وب سایتتان قرار دهید و درآمدتان را بیشتر کنید.

2. آیا باید با شرکت تبلیغ‌ دهنده به‌صورت مستقیم کار کنم یا از طریق شبکه معرفی‌شده؟

بسیاری از وب سایت‌های ارائه‌دهنده محصولات و خدمات متنوع، صفحه افیلیت یا افیلیت پیج (Affiliate Page) را در وب سایتشان دارند. با کمک این صفحات به‌راحتی می‌توانید فروشنده مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و لینک تبلیغاتش را در وب سایتتان قرار دهید.

در این حالت هر برنامه بازاریابی وابسته باید به‌صورت جداگانه راه‌اندازی شود؛ بنابراین استفاده از چند برنامه ممکن است مقدار زیادی زمان ببرد.

اما وقتی از یک شبکه برای این کار استفاده می‌کنید؛ می‌توانید تعداد زیادی از برنامه‌ها را تنها با یک کلیک موس فعال کنید و هدر رفت زمان نخواهید داشت.

نکته:

بازاریاب‌های حرفه‌ای برای راحت‌تر شدن ارتباط با فروشنده‌ها از شبکه‌های افیلیت مارکتینگی مانند افیلی استفاده می‌کنند. چون ارتباط با فروشنده‌های مختلف و کار کردن با هر کدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه سخت است.

3. آیا وب سایت من ظرفیت این را دارد که تنها از طریق تبلیغات کلیکی درآمد کسب کند؟

برای اینکه بتوانید از طریق تبلیغات کلیکی به درآمد قابل‌توجهی دست پیدا کنید؛ باید یک وب سایت با ترافیک بالا داشته باشید. می‌توانید هم این روش را برای درآمدزایی از طریق اینترنت امتحان کنید و هم افیلیت مارکتینگ را. به هر حالت امتحان کردن ضرر ندارد.

اما اغلب وبمسترها طبق تجربه‌شان به این نکته اشاره می‌کنند که، تبلیغات بازاریابی وابسته نسبت به تبلیغات کلیکی درآمدزایی بیشتری دارند.

4. آیا بهتر است که بعضی از خدمات و محصولات خاص را در وب سایتم معرفی کنم؟

بهتر است چیزی که برای تبلیغ در وب سایتتان قرار می‌دهید با نوع محتوای سایت مرتبط باشد. به‌عنوان‌مثال اگر یک آژانس مسافرتی آنلاین را اداره می‌کنید؛ می‌توانید محصولات و خدمات مرتبط با سفر مانند انواع چمدان، بیمه مسافرتی و… را معرفی کنید.

این نوع تبلیغات با سلیقه و نیاز مشتریان شما سازگارتر هستند و می‌توانند درآمد خوبی از طریق بازاریابی وابسته برایتان به ارمغان بیاورند.

در نقطه مقابل اگر بخواهید روی لینک‌های محبوب گوگل سرمایه‌گذاری کنید و تبلیغاتی مانند معرفی محصولات و خدمات مربوط به خانه و تعمیرات آن یا کاهش وزن و … را در وب سایتتان به نمایش بگذارید؛ انتظار نتیجه چندان جالبی نداشته باشید! چون مشتری که وارد صفحه آژانس مسافرتی می‌شود؛ به این محصولات و خدمات چندان توجهی ندارد و فکر و ذکرش پیش سفری است که در پیش رو دارد.

5. تا چه اندازه می‌توانم روی محتوای تبلیغاتی معرفی‌شده کنترل داشته باشم؟

اگر با شبکه‌های بازاریابی وابسته کار می‌کنید؛ ممکن است از شما بخواهند بخش خاصی از وب سایتتان را برای درج تبلیغات در اختیار آن‌ها قرار دهید. در این حالت شبکه‌های بازاریابی هستند که درباره نوع محتوای تبلیغ تصمیم می‌گیرند. 

گاهی اوقات این تبلیغات با محتوای سایت شما مرتبط هستند؛ و گاهی اوقات کوچک‌ترین ارتباطی با محتوایی که در وب سایتتان دارید ندارند!

البته بعضی از شبکه‌های ارائه‌کننده خدمات بازاریابی وابسته از جمله سایت افیلی، به شما این امکان را می‌دهند که محتوا، تصاویر و پیام‌های خاصی را برای نمایش در وب سایتتان انتخاب کنید.

در کل، اگر می‌خواهید تبلیغاتی را انتخاب کنید که با وب سایت شما و هدف آن مرتبط هستند، بهتر است خودتان به سراغ وب سایت‌های تبلیغ دهنده بروید. چون تبلیغاتی سوددهی بالا دارند که با نیاز مخاطبان وب سایت بیشترین تطابق را داشته باشند.

6. آیا تبلیغاتی که انتخاب می‌کنم باید با طراحی و تصویر شرکت من مطابقت داشته باشد؟

آیا نمایش محصولات لاغری در یک وب سایت که کتاب‌های کودکانه معرفی می‌کند کار درستی است؟ یا اینکه درست است که تبلیغات مرتبط به پرورش گل و گیاهان خانگی را در وب سایت مرتبط با مدل لباس‌های روز دنیا نمایش دهیم؟

اینجا است که پای توجه به طراحی و تصویر وب سایت نزد مخاطب به میان می‌آید. اگر قرار است افیلیت مارکتینگ بستری برای کسب درآمد یا افزایش درآمدتان باشد؛ باید به سراغ تبلیغاتی بروید که با تصویر وب سایت شما بیشترین تطابق را دارند و مخاطب با دیدن آن‌ها تعجب نمی‌کند!

7. چطور خیالم بابت تبلیغاتی که در وب سایتم قرار می‌دهم راحت باشد؟

حواستان باشد که شما در برابر لینک‌های تبلیغاتی که در وب سایتتان قرار می‌دهید مسئول هستید؛ و نمی‌توانید از ترافیک بالای وب سایتتان برای معرفی محصولات غیرقانونی یا نامناسب استفاده کنید.

برای اینکه از صحت محصولات و خدمات معرفی‌شده برای تبلیغات مطمئن شوید؛ اولین راه مراجعه به وب سایت تبلیغ دهنده است. باید زیروبم سایتی که قرار است معرفی کنید را ببینید و درباره شرایط فروش محصولات و گارانتی که به مشتریان می‌دهد اطلاعات کسب کنید.

اگر باز هم برای معرفی لینک‌های افیلیت مارکتینگ معرفی‌شده تردید دارید؛ کافی است از طریق موتور جستجو درباره شرکت مورد نظر اطلاعات جمع‌آوری کنید. تجربه کاربران را درباره خرید از آن بخوانید؛ و با سایر وب سایت‌های معرفی کننده لینک‌های تبلیغاتی وب سایت مورد نظر گفتگو کنید.

جزئیات برنامه بازاریابی وابسته را در نظر بگیرید.

اگر میخواهید یک افیلیت مارکتر موفق باشید؛ باید جزئیات برنامه افیلیت مارکتینگ را به‌دقت تحت نظر داشته باشید. در ادامه این موارد را برایتان آورده‌ایم.

 8. جزئیات پرداخت

قبل از اینکه لینک تبلیغی را در وب سایتتان قرار دهید؛ باید درباره نحوه پرداخت آن اطلاعات به دست بیاورید. بعضی از تبلیغ دهندگان تنها به ازای فروش محصولاتشان یا به تعداد دانلود محصولات معرفی‌شده به شما درصد فروش می‌دهند.

بعضی دیگر از تبلیغات دهندگان به ازای کلیک روی تبلیغ و مراجعه کاربران از طریق سایت شما درصدی را می‌پردازند. 

با توجه به مبلغی که برای هر کدام از این روش‌های تبلیغاتی در نظر گرفته‌شده؛ می‌توانید پرسودترین تبلیغات را انتخاب کرده و در وب سایت یا شبکه اجتماعی‌تان به نمایش بگذارید.

– نحوه پرداخت سود حاصل از تبلیغات در افیلیت مارکتینگ چگونه است؟

بعضی از شرکت‌های ارائه‌دهنده تبلیغ ممکن است هرگز سودی را به تبلیغ‌کننده نپردازند! به همین خاطر بهتر است همان ابتدای کار درباره نحوه پرداخت و روش آن صحبت کنید. 

معمولا شرکت‌ها و شبکه‌های ارائه‌کننده خدمات افیلیت مارکتینگ، درآمد حاصل از تبلیغات را به یک حساب معرفی‌شده از سمت نمایش‌دهنده واریز می‌کنند. این واریزها می‌تواند به‌صورت روزانه؛ هفتگی یا ماهانه باشد.

– پیگیری پرداخت‌ها در افیلیت مارکتینگ به چه صورت است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در افیلیت مارکتینگ باید به آن توجه داشته باشید، امکان پیگیری پرداخت‌های انجام‌شده است. اغلب وب سایتهای تبلیغ دهنده یک پنل کاربری دارند که کاربران با عضویت در آن‌ها می‌توانند میزان سود حاصل از نمایش تبلیغات در وب سایت را بررسی کنند. 

این پنلها، اغلب آمار ترافیک روزانه، هفتگی و ماهانه کلیک‌های روی تبلیغات را به شما نشان می‌دهند. با کمک این پنل می‌توانید از درست بودن درآمدهای واریز شده اطمینان حاصل کرده؛ و رفتار کاربران‌تان را درباره تبلیغات به نمایش گذاشته‌شده بررسی کنید.

9. کوکی‌های ردیابی افیلیت چطور کار می‌کنند؟

از دیگر نکات مهم در بازاریابی وابسته می‌توان به استفاده از کوکی‌های ردیابی 14 تا 30 روزه اشاره کرد. این کوکی‌ها به‌محض اینکه کاربر روی لینک تبلیغ کلیک کند؛ اطلاعات مربوط به وی را ذخیره می‌کنند. سپس اگر در طول بازه زمانی مشخص‌شده کاربر مجددا به لینک معرفی‌شده سر بزند و خریدش را انجام دهد؛ شما می‌توانید کمیسیون یا سود حاصل از فروش محصول مورد نظر را دریافت کنید.

نیازمندی‌های مشترک تمام برنامه‌های افیلیت مارکتینگ چیست؟

اگر چه تمام برنامه‌های افیلیت مارکتینگ یک جور کار نمی‌کنند؛ اما اغلب آن‌ها نیازمندی‌های یکسانی دارند. از جمله این نیازمندی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یک وب سایت یا یک شبکه اجتماعی هدفمند و پرمخاطب
  • عدم نقض شرایط و قوانین مشخص‌شده توسط وب سایت یا شبکه اجتماعی
  • تامین امنیت مخاطبان 
  • مشخص کردن شرایط استفاده از لینک‌های تبلیغاتی و درج قوانین سلب مسئولیت قانونی از وب سایت تبلیغ‌کننده

سخن آخر

در این مقاله تمام نکات مربوط به افیلیت مارکتینگ و چگونگی کسب درآمد از این طریق را برایتان آوردیم. با دانستن این نکات خیالتان راحت است که بی‌گدار به آب نزده‌اید و با دید باز وارد این حیطه کسب درآمد آنلاین شده‌اید.

حالا که می‌توانید به‌عنوان یک افیلیت مارکتر حرفه‌ای کار کنید؛ وقتش رسیده یک وب سایت یا شبکه اجتماعی پربازدید برای خودتان راه بیندازید؛ و با قرار دادن لینک‌های تبلیغاتی مختلف در آن یک منبع درآمد خوب برای خودتان دست‌وپا کنید.

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید