()

افیلیت مارکتینگ یک شیوه فروش منطقی و بسیار انعطاف‌پذیر است. افیلیت مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که از چندین و چند منبع درآمد داشته باشید؛ و از طریق فروش خدمات و محصولات مختلف کسب درآمد کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این روش بازاریابی یک شبه شما را به پول نمی‌رساند و انجام دادن آن کار چندان ساده‌ای نیست.

افیلیت مارکتینگ هم مانند سایر مدل‌های کسب درآمد مزایا و معایبی دارد. قبل از شروع فعالیت در این حوزه توجه به این مزایا و معایب به شما این امکان را می‌دهد که بدانید آیا این روش بازاریابی و فروش با اهداف مالی و تجاری‌تان سازگار است یا خیر!

بررسی مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

مزایای افیلیت مارکتینگ

1- عدم نیاز به پرداخت هزینه اضافی

بیشتر برنامه‌های همکاری در فروش رایگان هستند؛ بنابراین برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست که هزینه‌ای بپردازید. تنها هزینه شما مربوط به بخش بازاریابی مخاطبان و ارجاع آن‌ها به سایت فروشنده است.

2- عدم نیاز به وجود محصول فیزیکی برای فروش

تا اسم بازاریابی به میان می‌آید، عده‌ای تصور می‌کنند که باید محصول خاصی را به مخاطب معرفی کنند؛ و تمام موارد مربوط به نگهداری، حمل و تحویل محصول به مشتری بر عهده آن‌ها است. درصورتی‌که افیلیت مارکتینگ این‌طور کار نمی‌کند!

در این روش بازاریابی تنها باید یک یا چند محصول خاص را برای معرفی انتخاب کنید؛ و لینک آن‌ها را در وب سایت یا شبکه اجتماعی‌تان قرار دهید. سپس به ازای هر خرید از طریق این لینک‌ها، شما تنها درصد فروشتان را به دست می‌آورید و تمام مراحل دریافت وجه، تحویل کالا و… به عهده خود فروشنده محصول است.

3- انعطاف ‌پذیری بالا

تا زمانی که مالک یک وب سایت یا شبکه اجتماعی پربازدید هستید و به اینترنت دسترسی دارید؛ می‌توانید از طریق بازاریابی وابسته کسب درآمد کنید.

4- افزایش درآمد

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته یک روش کسب درآمد جانبی یا اضافی محسوب می‌شود؛ یعنی برای درآمدزایی از این طریق نیازی نیست که در مکان خاصی حضور داشته باشید یا کار بخصوصی را انجام دهید. فقط باید محصولاتی که با روحیه و سلیقه مخاطبانتان سازگار است را معرفی کنید، تا آن‌ها ترغیب به خرید شوند. بعد از آن سود حاصل از هر فروش به‌حساب شما واریز می‌شود.

5- درآمد غیر فعال

ایجاد درآمد غیر فعال را شاید بتوان از مهمترین مزایای افیلیت مارکتینگ دانست؛ چرا که در صورت یک ایجاد سیستم درست برای افیلیت مارکتینگ این مدل بازاریابی می‌تواند برای شما درآمد غیر فعال و پایداری ایجاد نماید که دائما در حال افزایش است.

معایب افیلیت مارکتینگ

1- صرف زمان طولانی برای افزایش مخاطبان سایت یا شبکه اجتماعی

برای اینکه بتوانید از طریق بازاریابی وابسته کسب درآمد کنید، باید یک بازه زمانی مشخص را برای افزایش ترافیک سایت یا افزایش مخاطبان شبکه اجتماعی‌تان در نظر بگیرید.

2- عدم پرداخت سود حاصل از فروش توسط شرکت‌های همکار

چه بخواهیم و چه نخواهیم همیشه کسانی پیدا می‌شوند که در پرداخت هزینه تبلیغات بدقول هستند. بازاریابی وابسته هم با این مشکل مواجه است. ممکن است پس از فروش بعضی از خدمات و محصولات؛ شرکت مورد نظر هیچ هزینه‌ای را برای تبلیغ‌کننده واریز نکند!

3- کنترل نداشتن روی کیفیت محصولات و خدمات

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در بازاریابی وابسته وجود دارد؛ کنترل نداشتن روی کیفیت و خدماتی است که شرکت‌های همکار به مشتریانشان ارائه می‌کنند. 

ممکن است بعضی از مخاطبانتان که از طریق لینک تبلیغاتی شما محصولی را خریده‌اند یا خدماتی را دریافت کرده‌اند؛ از کیفیت آن راضی نباشند. این موضوع باعث می‌شود که این دسته از کاربران دیگر شما را دنبال نکنند و اعتمادی به وب سایت یا شبکه اجتماعی‌تان نداشته باشند. 

به همین خاطر است که همیشه تاکید می‌شود، برای بازاریابی وابسته حتما محصولات و شرکت‌های ارائه‌کننده آن‌ها را به‌دقت ارزیابی کرده؛ و بهترین کسب و کارها را برای تبلیغ انتخاب کنید.

4- رقابت بالا

قبل از اینکه وارد گود افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته شوید؛ باید به این نکته توجه داشته باشید که در این روش بازاریابی رقابت بسیار بالا است. چون ممکن است اکثر وب سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مشابه شما برای همان محصولات و کسب و کارها تبلیغ کنند؛ و مخاطبان مشترکتان از طریق لینک‌های رقبا خرید محصول را انجام دهند.

5- عدم اطلاع درباره مشتری

مشتری متعلق به فروشنده است؛ و این وب سایت تبلیغ‌ دهنده است که همه‌چیز را درباره مشتریان می‌داند. شما به‌عنوان مالک یک وب سایت یا شبکه اجتماعی پربازدید؛ اطلاعاتی درباره اینکه چه کسی روی لینک تبلیغ کلیک کرده و محصول را خریده ندارید. 

اگر بدانید که چه کسی مشتری چه محصولی بوده است، بهتر می‌توانید محصولات محبوب مخاطبانتان را به آنها معرفی کنید. این همان  تبلیغات ریتارگتینگ است. اگر درباره این نوع تبلیغات چیزی نمیدانید؛ پیشنهاد میکنیم مقاله ریتارگتینگ و تاثیر آن در افیلیت مارکتینگ را  در افیلی مطالعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله بازاریابی وابسته و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم؛ و با اصول موفقیت در افیلیت مارکتینگ آشنا شدیم. با این گفته‌ها؛ حتما متوجه شده‌اید که یک شبه نمی‌توان در بازاریابی وابسته موفق شد!

چون در این روش سرمایه اولیه‌ای که برای کارتان کنار گذاشته‌اید، توانایی شما در جذب مخاطب برای رسانه‌ای که در اختیار دارید و میزان مشارکت مخاطبانتان در خرید از لینک‌های تبلیغاتی بسیار مهم است. 

این نکته را هم فراموش نکنید که بازاریابی وابسته درآمد ثابتی ندارد و می‌توانید به‌عنوان شغل دوم روی آن حساب کنید.

درصورتی‌که می‌خواهید درباره چگونگی کسب درآمد از طریق بازاریابی وابسته اطلاعات بیشتری به دست بیاورید؛ پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ پرداخت کمیسیون در افیلیت مارکتینگ به چه صورت است؟ را در افیلی بخوانید.

سوالات متداول

مهمترین مزیت افیلیت مارکتینگ چیست؟

قابلیت ایجاد درآمد غیر فعال مهمترین مزیت افیلیت مارکتینگ است.

معایب افیلیت مارکتینگ کدامند؟

رقابت بالا، عدم کنترل روی کیفیت محصولات، نیازمند صرف زمان نسبتا طولانی و … از جمله معایب افیلیت مارکتینگ به حساب می‌آیند.

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید