()

شما به عنوان یک تبلیغ دهنده، که همکاری در فروش را برای تبلیغ محصول یا خدمات خود انتخاب کرده‌اید، قبل از شروع کار باید مکانیسم پرداخت کمیسیون و روش‌های آن در افیلیت مارکتینگ را بشناسید، روش مد نظرخود را انتخاب کنید، و با توجه به آن برنامه افیلیت خود را تنظیم کنید.

بررسی مدل‌های پرداخت کمیسیون در افیلیت مارکتینگ، یکی از مهمترین جنبه‌هایی است که باید قبل از شروع برنامه افیلیت انجام شود. روشی که برای پرداخت کمیسیون انتخاب می‌کنید، می‌تواند در پذیرش تبلیغ شما توسط ناشران و افیلیت‌ها نقش بسیار مهمی داشته باشد.

داشتن یک روش پرداخت کمیسیون، نه تنها تعهدات مالی شما به افیلیت‌ها را تعیین می‌کند، بلکه دید افیلیت ها را، نسبت به برنامه افیلیت شما باز می‌کند. پس هنگام تعریف و تعیین روش پرداخت کمیسیون، هم منافع خود را به عنوان فروشنده در نظر بگیرید و هم منافع افیلیت را مد نظر داشته باشید.

قبل از هر چیزی باید بدانیم چه عواملی در تعیین مدل پرداخت کمیسیون نقش دارد.

عوامل تعیین کننده مدل پرداخت کمیسیون در افیلیت مارکتینگ

قبلا در مقاله‌ای تحت عنوان بررسی بودجه در افیلیت مارکتینگ، توضیح دادیم که برای تعیین درصد کمیسیون، رقبای خود را بررسی کنید. بحث بررسی رقبا در تعیین روش پرداخت نیز جوابگو است.

عملکرد رقبا

برای انتخاب روش پرداخت کمیسیون خود، باید عملکرد رقبای خود را بررسی کنید، و ببینید رقبای اصلی شما چه روش‌هایی را انتخاب کرده‌اند. افیلیت‌ها برای پذیرش تبلیغات شما، مطمئنا روش پرداخت کمیسیون شما را با رقبایتان مقایسه می‌کنند. پس باید مزیت رقابتی ایجاد کنید و روشی را برای پرداخت کمیسیون انتخاب کنید، که برای افیلیت جذاب و در عین حال از لحاظ اقتصادی به‌صرفه باشد.

روش شما باید نسبت به روش‌های رقبا، ویژگی قابل توجهی داشته باشد که شما را از سایر رقبا متمایز کند. این تمایز می‌تواند باعث جلب توجه افیلیت‌ها برای انتشار تبلیغات شما شود.

هدف شما از تبلیغات

نوع کسب و کار شما و اهدافتان از تبلیغات، می‌تواند در تعیین روش پرداخت کمیسیون موثر باشد. ممکن است تبلیغ کننده‌ای بخواهد استراتژی خود بر اساس اولویت‌بندی افیلیت‌هایی که مشتریان ماندگار جذب می کنند، تنظیم کند.

گاهی نیز تبلیغ کننده می‌خواهد افیلیت‌هایی را در اولویت قرار دهد، که مشتریان جدید را به وبسایت او هدایت می‌کنند. پس هدف شما از تبلیغ در تعیین مدل پرداخت نقش مهمی دارد. اگر تنها هدفتان هدایت کاربر و مشتری به سایت است، مطمئنا مدل پرداخت شما با کسی که هدفش فروش است، متفاوت خواهد بود.

مدل پرداخت کاملا به هدف شما بستگی دارد

مدل پرداخت در افیلیت مارکتینگ می تواند از پرداخت به ازای کلیک، پرداخت به ازای فروش، پرداخت به ازای هدایت کاربر یا حتی پرداخت به ازای تماس متغیر باشد.

نیازهای تبلیغ کننده و افیلیت

در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مدل پرداخت، باید به نیازهای تبلیغ کننده و افیلیت توجه شود. تبلیغ دهنده می‌خواهد پس از حصول نتیجه و محقق شدن فروش هزینه تبلیغ را پرداخت کند، در کنار آن افیلیت می‌خواهد به ازای ترافیکی که از وبسایت خود برای شما دریافت می‌کند، بیشترین درآمد را داشته باشد. پس با توجه به این دو مورد یکی از مدل‌های پرداخت را که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، انتخاب کنید.

با انتخاب یک مدل پرداخت، تبلیغ کننده فقط هزینه نتایجی را پرداخت می‌کند که در راستای مدل پرداخت باشند، در واقع فقط بابت نتیجه هدف گذاری هزینه پرداخت می‌کند. انتخاب بهترین مدل پرداخت برای کسب و کارتان به معنای انتخاب نوع عملکردی است که توسط افیلیت‌ها به شما ارائه می‌شود. 

اثر بخشی افیلیت مارکتینگ، در پیشرفت کسب و کارهای مختلف به وضوح دیده می‌شود. هر تبلیغ دهنده‌ای با توجه به نیازهای کسب و کار خود و هدفی که از ارائه تبلیغ به افیلیت‌ها دارد، باید یک مدل برای پرداخت کمیسیون انتخاب کند.

در انتخاب مدل پرداخت 5 گزینه پیش رو دارید. در ادامه به بررسی این پنج مدل پرداخت در افیلیت مارکتینگ می‌پردازیم:

انواع مدل‌های پرداخت کمیسیون در همکاری در فروش

1. مدل پرداخت به ازای خرید (PPS)

در بین کلیه مدل‌های پرداخت، مدل PPS از همه محبوب‌تر است و تقریبا یک مدل تثبیت شده، در افیلیت مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال است. می‌توان گفت کل صنعت افیلیت بر اساس این روش بنا شده است.

در این روش، هزینه تبلیغ پس از فروش کامل پرداخت می‌شود. اما ممکن است شرایط پرداخت توسط تبلیغ دهنده تغییر کند. برخی تبلیغ دهندگان پرداخت را پس از فروش نهایی تعریف می‌کنند. عده ای دیگر، آخرین کلیک قبل از فروش را مبنای پرداخت هزینه قرار می‌دهند.

روش PPS یکی از مدل‌های محبوب و به صرفه برای تبلیغ دهندگان است

در این مدل پرداخت دقیقا به ازای نتیجه واقعی هزینه پرداخت می‌کنید و امکان استفاده از ربات‌ها و اکانت‌های فیک برای ایجاد بازدید، وجود ندارد.

اگر افیلیت، کار تبلیغ را به گونه‌ای هدایت نکند که منجر به فروش شود، تبلیغ دهنده هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد. این روش باعث می‌شود افیلیت‌ها ترغیب شوند تا به درستی برند شما را تبلیغ کرده و مشتریان واقعی برای شما ایجاد کنند.

در این مدل نرخ کمیسیون می‌تواند با توجه به نوع کسب و کار شما و محصول یا خدماتتان متفاوت باشد. معمولا نرخ کمیسیون در این مدل پرداخت، از 4% تا 10% متغیر است.

نقطه ضعف مدل PPS

با اینکه مدل PPS در برخی موارد محبوب ترین مدل است، اما تضمین فروش و فعالیت کاربر در آن کار سختی است. به عبارتی برای افیلیت، هدایت کاربر به سمت فروش سخت است. لذا باید برای ایجاد انگیزه در ناشر تبلیغات، بهتر است کمی شرایط پرداخت را تغییر دهید.

به عنوان مثال فرض کنید یک تبلیغ دهنده با انتخاب مدل پرداخت PPS، کار تبلیغ محصول خود را به یک افیلیت می‌سپارد. افیلیت هم با تولید محتوای مناسب محصول را تبلیغ کرده، اما تلاش او منجر به فروش نشده است. در این شرایط تعریف پرداخت به ازای آخرین کلیک قبل از فروش، یا در نظر گرفتن یک هزینه ثابت می‌تواند در افیلیت برای عملکرد بهتر، انگیزه ایجاد کند.

2. مدل پرداخت کمیسیون به ازای جذب لید (PPL)

ممکن است فروش تنها راه منفعت شما از عملکرد افیلیت‌ها نباشد. گاهی پر کردن یک فرم یا انجام یک عمل تستی، اشتراک در خبرنامه و اینگونه فعالیت‌ها نیز می‌توانند با ارزش باشند. زمانی که یک مشتری متقاعد می‌شود اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار دهد یا محصولات و خدمات شما را تست کند، تبدیل کردن او به مشتری واقعی کار چندان سختی نمی‌تواند، باشد.

مدل دیگری که برخی از تبلیغ دهندگان انتخاب می‌کنند مدل PPL یا پرداخت به ازای جذب لید یا مشتری بالقوه است. در این روش به جای پرداخت کمیسیون در ازای هر فروش، بابت جذب هر مشتری بالقوه، کمیسیون پرداخت می‌کنید. بنابر این پر کردن فرم، تست محصول و عضویت در خبرنامه می‌تواند مبنای پرداخت مدل PPL باشد.

این مدل زمانی کاربرد دارد که انتظار خرید مستقیم از بازیدکننده نداشته باشیم.

یک مثال ساده در مورد مدل PPL:

فرض کنید به عنوان یک ارائه دهنده نرم افزار حسابداری، کار تبلیغ محصول خود را به یک افیلیت سپرده اید. در این مورد مدل PPL، می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای پرداخت باشد. بدین صورت که شما پرداخت را به ازای تست نرم افزار خود تعریف می‌کنید، پس اینکه یک کاربر نرم افزار شما را تست کرد کمیسیون آن به افیلیت تعلق می گیرد. 

منفعت شما در اینگونه تبلیغات چیست؟ حقیقت این است که کمتر کسی یک نرم افزار را بدون اینکه آن را تست کند، می خرد. پس تست آزمایشی نرم افزار می‌تواند مشتری را با عملکرد نرم افزار شما آشنا کند تا بتواند تصمیم نهایی را برای خرید محصول بگیرد. لذا هم نرم افزار شما به مشتریان معرفی شده و هم مشتری بالقوه ایجاد می‌شود.

3. مدل پرداخت کمیسیون به ازای هر کلیک (PPC)

متداول ترین مدل پرداخت در بازاریابی دیجیتال مدل PPC است. در مواردی که مدل PPS  و PPL پاسخگوی نیاز شما نباشند، از مدل عمومی‌تری تحت عنوان پرداخت کلیکی یا PPC استفاده می‌شود. در این روش با توجه به کلیک بازدید کننده، روی تبلیغ یا لینکی که توسط افیلیت منتشر شده است، کمیسیون در نظر گرفته می‌شود.

این مدل پرداخت بیشتر در وبسایت‌های مد و فشن و وبسایت‌های تور و گردشگری رایج است. مدل PPC نسبت به مدل‌های ذکر شده در بالا، ریسک بیشتری دارد. زیرا در اکثر موارد مردم تبلیغ را می‌بینند اما لزوما روی آن کلیک نمی کنند، ضمن اینکه کلیک کردن روی تبلیغ به هیچ عنوان فروش را تضمین نمی‌کند.

این روش برای برخی از کسب و کارها یک مدل مناسب است در حالی که برای برخی دیگر، می‌تواند هیچ گونه بازخورد مثبتی نداشته باشد. پس با توجه به نوع کسب و کار خود می‌توانید تصمیم بگیرید که مدل PPC برای شما مناسب است یا خیر.

4. هزینه ثابت

گزینه دیگری که پیش روی شما قرار دارد، پرداخت هزینه ثابت به عنوان کمیسیون است که معمولا به صورت ماهانه می‌باشد. میزان هزینه ثابتی که پرداخت می‌کنید، تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند میزان اعتبار ناشر، تعداد کاربران و دنبال کنندگان او و میزان و مدت نتیجه‌ای که از تبلیغ دریافت می‌کنید، قرار می‌گیرد.

5. مدل پرداخت کمیسیون به ازای تماس 

گاهی اوقات نوع کسب و کار شما به گونه‌ای است، که امکان فروش آنلاین برایتان وجود ندارد و روش‌های بالا پاسخگوی هدفتان نیستند.

شرکت‌های خدماتی، وبسایت‌های املاک و مستغلات، شرکت‌های حقوقی و مشاوران مالی، یا فروشندگان کالاهای لوکس از این دسته کسب و کارها هستند، که روش پرداخت به ازای تماس برایشان کاربردی‌تر است. در این روش، تبلیغ دهندگان به ازای هر تماسی که از طریق تبلیغات افیلیت، برای این کسب و کارها برقرار می‌شود، کمیسیون پرداخت می‌کنند.

کسانی که این مدل پرداخت را برای افیلیت مارکتینگ انتخاب می کنند، باید برنامه مناسب برای ردیابی تماس‌ها را نیز داشته باشند تا بتوانند به درستی پرداخت های خود را مدیریت کنند.

دوره‌های پرداخت کمیسیون

پس از اینکه مدل پرداخت کمیسیون در افیلیت مارکتینگ را انتخاب کردید، و در مورد آن با افیلیت به توافق رسیدید، نوبت به دوره پرداخت کمیسیون می‌رسد. دوره پرداخت در واقع یک بازه زمانی است که شما پس از طی شدن آن، کمیسیون افیلیت را به ازای فروش‌های انجام شده یا نرخ تبدیل پرداخت می‌کنید. دوره پرداخت یک مقوله توافقی است که عمدتا به صورتی هفتگی یا ماهانه تنظیم می‌شود.

به عنوان مثال اگر شما مدل پرداخت PPS را، با دوره پرداخت یک ماهه انتخاب کرده‌اید، پس از گذشت یک ماه از شروع تبلیغ، باید تمامی کمیسیون حاصل از فروش را که توسط افیلیت انجام شده است، به او پرداخت کنید.

گاهی اوقات در تعیین دوره پرداخت نیاز است کمی سخت گیری کنید. شرایطی را در نظر بگیرید که تبلیغ افیلیت، منجر به فروش محصول شده و کمیسیون آن نیز به حساب افیلیت واریز شده است، اما پس از چند روز کالای فروخته شده برگشت می خورد، این اتفاق دو دلیل می تواند داشته باشد: 

1. کالای شما کیفیت لازم را نداشته، و رضایت مشتری را جلب نکرده است. که در این صورت مسئولیت بازگشت کالا به عهده شما است و کمیسیون افیلیت در هر صورت باید پرداخت شود.

2. افیلیت با انتشار تبلیغلات غیر واقعی و زیاده روی در تعریف از محصولات شما، مشتری را ترغیب به خرید می‌کند. طبیعتا مشتری پس از دیدن محصول و عدم مطابقت آن با تبلیغ، اقدام به بازگشت کالا می‌کند. اگر این اتفاق در مورد چندین و چند محصول بیفتد، نیاز است دوره پرداخت کمیسیون به تعویق بیفتند و تبلیغات بررسی شود، تا دلیل بازگشت کالا مشخص شود.

سخن پایانی

مدل‌هایی که برای پرداخت کمیسیون در افیلیت مارکتینگ معرفی کردیم، تنها گزینه‌های پیش روی شما نیستند. ممکن است تنها یکی از این مدل‌ها پاسخگوی نیازها و هدف شما نباشد، لذا می‌توانید ترکیبی از دو یا چند مدل را براس روش پرداخت کمیسیون انتخاب کنید، تا هم خودتان به هدفتان برسید هم برای افیلیت‌ها درآمد مناسب حاصل شود.

منابع

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید