()

ایجاد یک برنامه افیلیت و استفاده از افیلیت مارکتینگ برای تبلیغ محصول؛ یا خدمات خود یکی از بهترین روش ها برای افزایش فروش، جذب ترافیک بیشتر به وبسایت و آشنا‌ کردن مردم با برند و کسب کار شما است.

خیلی از شرکت‌ها، فروشندگان و صاحبان مشاغل مختلف اصلا شناختی از افیلیت مارکتینگ ندارند یا به دلیل کمبود وقت، نداشتن تخصص، مشغله زیاد؛ یا ترس از عدم دریافت نتیجه مطلوب به این نوع بازاریابی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

اگر در مورد افیلیت مارکتینگ، نحوه عملکرد آن و چگونگی کسب درآمد از آن به اندازه کافی اطلاعات ندارید، ممکن است خواندن این مقاله برایتان کمی گیج‌کننده باشد، بنابراین توصیه می کنیم قبل از خواندن این مقاله نگاهی به مقاله افیلیت مارکتینگ چیست بیندازید.

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته یک روش عالی برای تبلیغ محصول یا خدمات است. با استفاده از این روش می‌توانید با هزینه معقول به هدفی که در وب سایتتان انتظار دارید برسید. این روش بازاریابی نسبت به روش‌های سنتی ریسک کمتری دارد و هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید، بازدهی مطلوب را به دنبال خواهد داشت.

برای شروع افیلیت مارکتینگ، تبلیغ دهندگان باید یک برنامه افیلیت یا Affiliate Program تنظیم کنند. اما این برنامه افیلیت چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه باید یک برنامه افیلیت را تنظیم کرد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

برنامه افیلیت چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از برنامه افیلیت داشته باشیم باید بگوییم: برنامه افیلیت توافق‌نامه‌ای است که شرکت‌ها یا تبلیغ دهندگان طبق آن به نمایش‌دهنده یا افیلیت به ازای ترافیک یا فروشی که به وب سایتشان هدایت می‌کند، کمیسیون پرداخت می‌کنند.

تبلیغ و هدایت کاربران به وب سایت تبلیغ دهنده توسط افیلیت مارکترها می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی انجام شود که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از: محتوای وب (وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها) و رسانه‌های اجتماعی (مانند اینستاگرام و یوتیوب)

جزئیات برنامه افیلیت برای هر کسب و کاری می‌تواند متفاوت باشد اما در کل باید طبق یک چارچوب مشخص برنامه افیلیت را ایجاد کرد.

چگونه یک برنامه افیلیت مارکتینگ موفق ایجاد کنیم؟

همانطور که گفتیم برای شروع افیلیت مارکتینگ باید یک برنامه افیلیت خوب ایجاد کنیم. برای اینکار اول باید ویژگی‌های یک برنامه افیلیت مارکتینگ خوب را بدانیم و از مراحل راه‌اندازی آن آگاه باشیم.

راه‌اندازی یک برنامه افیلیت به روش صحیح شامل چند مرحله اصلی است که عبارتند از:

انتخاب محصول یا خدمات مناسب

قبل از انجام هر کاری، شما باید محصول یا خدماتی برای عرضه داشته باشید. محصول یا خدمات شما باید به گونه‌ای باشد که برای مخاطبان ارزشمند باشد و حاضر باشند برای آن هزینه کنند. پس انتخاب یک محصول کم کاربرد انتخاب مناسبی برای افیلیت مارکتینگ نیست.

به عنوان یک تبلیغ‌دهنده سعی کنید یک یا چند کالای با کیفیت را انتخاب کنید؛ یا اگر قرار است خدماتی به مشتریان عرضه کنید به بهترین نحو ممکن آن را انجام دهید.

به یاد داشته باشید که یک نمایش‌دهنده یا افیلیت زمان و انرژی زیادی برای جذب مخاطبان خود صرف کرده‌است و ممکن است با تبلیغ یک کالای بی‌کیفیت مخاطبان خود را از دست بدهد؛ یا شاید اصلا به مرحله تبلیغ نرسد و افیلیت با دیدن محصول بی‌کیفیت شما از تبلیغ آن در پلتفرم تبلیغاتی خود صرف نظر کند.

علاوه بر این، اگر محصول شما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد امکان مرجوع شدن و درخواست بازپرداخت مبلغ از طرف مشتریان بالا می‌رود. در این موارد برای مدیریت پرداخت کمیسیون به افیلیت با مشکل مواجه می‌شوید و تکلیف کمیسیون کالاهای مرجوع شده مشخص نخواهد شد.

تعیین ساختار برنامه افیلیت

گام بعدی برای ایجاد یک برنامه وابسته تعریف ساختار آن است. تعریف ساختار برنامه افیلیت شامل تصمیم‌گیری در مورد نحوه عملکرد آن و تنظیم یک سری پارامترهای مشخص است. در تعریف ساختار برنامه وابسته باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

هدف تبلیغ

در این مرحله باید تعیین کنید کمیسیون را به ازای چه نوع عملکردی پرداخت می‌کنید. در واقع باید هدف خود را از تبلیغ مشخص کنید. به طور مثال اگر اقدام اصلی در وبسایت شما فروش است، باید تعیین کنید به ازای فروش محصول، به افیلیت کمیسیون پرداخت می‌کنید.

اگر قصد دارید در وب سایت خودتان یک نظرسنجی راه‌اندازی کنید، کمیسیون را به ازای پر کردن فرم نظرسنجی در نظر بگیرید. گاهی اوقات هم تنها بازدید از سایت، ثبت نام در سایت و عضویت در خبرنامه می‌توانند برای تبلیغ‌دهنده هدف باشند.

میزان کمیسیون

تعیین مبلغ کمیسیون باید کاملا عادلانه انجام شود. این مبلغ باید به اندازه‌ای باشد که بتواند نظر افیلیت‌های خوب را به خود جلب کند، همچنین ارزش آن را داشته باشد تا افیلیت برای هدایت کاربران به وب سایت شما تلاش کند.

از طرف دیگر مبلغ این کمیسیون باید به اندازه‌ای باشد که برنامه افیلیت شما در نهایت به سودآوری معقول برسد. به عبارتی مبلغ کمیسیون به گونه نباشد که تمام سود حاصل از فروش به عنوان کمیسیون به افیلیت پرداخت شود.

در تعیین مبلغ کمیسیون به روش‌های متفاواتی می‌توانید عمل کنید. به عنوان مثال اگر فروش محصول، هدف شما باشد می‌توانید تعیین کنید به ازای هر 1000 فروش 5% از کل مبلغ فروش به افیلیت تعلق بگیرد.

همچنین می توانید یک روند صعودی یا نزولی برای کمیسیون تعیین کنید بدین صورت که برای 1000 فروش اول، 5% کمیسیون و برای 1000 فروش دوم 7% کمیسیون سهم افیلیت باشد.

کوکی‌ها

کوکی‌ها بخش جدانشدنی تمام برنامه افیلیت مارکتینگ هستند. از کوکی‌ها برای ردیابی مشتریان استفاده می‌شود تا شبکه افیلیت بفهمد کدام مشتری از طریق کدام افیلیت به سایت شما ارجاع داده شده‌است.

 قبل از اینکه تبلیغات خود را به یک افیلیت بسپارید، باید میزان اعتبار کوکی‌های ردیابی افیلیت را تعیین کنید. مدت زمان استاندارد برای اعتبار کوکی‌ها 30 روز است.

یعنی از زمانی که بازدید‌کننده روی لینک افیلیت کلیک کرد و کوکی‌های ردیابی افیلیت در مرورگر او قرار گرفتند تا یک ماه بعد، اگر بازدید کننده اقدام هدف را در وب سایت شما انجام دهد، موظفید به افیلیت کمیسیون پرداخت کنید.

با توجه به نوع کسب و کار خود و مدت زمانی که برای تبلیغات در نظر گرفته‌اید، می‌توایند طول عمر کوکی‌ها را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. در مقاله‌ای تحت عنوان نقش کوکی‌های ردیابی افیلیت در افیلیت مارکتینگ به طور مفصل در مورد این کوکی‌ها صحبت کرده‌ایم.

شرایط و ضوابط

زمانی که کار تبلیغ برند و محصولات خود را به یک افیلیت می‌سپارید، در واقع به او اجازه داده‌اید تا به شیوه‌های مختلف از نام تجاری شما برای جذب مخاطب استفاده کند. پس سعی کنید شرایط و قوانینی برای برنامه افیلیت خودتان تنظیم کنید تا به اعتبار برندتان لطمه وارد نشود.

به طور مثال: می‌توانید تعیین کنید افیلیت‌ها می‌توانند از ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ لینک‌های افیلیت استفاده کنند، اما اجازه ایجاد کوپن یا کد تخفیف را ندارند؛ یا اینکه نمی‌خواهید از روش پرداخت کلیکی برای نمایش لینک محصولاتتان استفاده شود.

شرایط و ضوابط را خودتان با توجه به اهدافتان از تبلیغات تعیین می‌کنید.

توسعه استراتژی افیلیت مارکتینگ

مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند در راه‌اندازی یک برنامه افیلیت مناسب به شما کمک کنند. شما باید منابع تبلیغاتی را قبل از سپردن تبلیغات به افیلیت مورد نظر خود آماده کنید. شاید بخواهید محصول خود را از طریق یک بنر تبلیغاتی، تصاویر با کیفیت یا حتی لندینگ پیج‌ها به نمایش بگذارید.

اکثر افیلیت‌ها و نمایش‌دهندگان برای تبلیغ محصولات وابسته از ترکیبی از بازاریابی محتوا (شامل وبلاگ، پادکست و ایمیل) و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با توجه به این شما باید منابعی برای آن‌ها آماده کنید که در تمامی این پلتفرم‌ها قابل استفاده باشند.

تهیه بنرهای تبلیغاتی جذاب، تصاویر واقعی و با کیفیت، اندازه مناسب تصاویر برای نمایش در پلتفرم های مختلف و ایجاد بنرهای مختلف با اندازه‌های متفاوت می‌تواند در توسعه استراتژی افیلیت مارکتینگ به شما کمک کند.

انتخاب پلتفرم مناسب

پلتفرم‌های افیلیت در واقع همان شبکه‌های افیلیت هستند که طیف وسیعی از نمایش‌دهندگان بالقوه را برای تبلیغ محصول یا خدمات شما جمع آوری کرده‌اند. انتخاب و عضویت در یک پلتفرم افیلیت به شما در شروع، مدیریت و رشد برنامه افیلیت کمک می‌کند.

انتخاب پلتفرم افیلیت ممکن است از برخی جهات هزینه بیشتری در بر داشته باشد، اما در عوض مزایای آن نیز بیشتر است و بخش زیادی از کار مدیریت تبلیغات را برای شما انجام می‌دهد.

انتخاب افیلیت یا نمایش‌دهنده مناسب

در این مرحله شما آماده‌اید تا برنامه افیلیت خود را وارد فاز اجرایی کنید. برای تبلیغ و معرفی محصول یا برند خود باید یک افیلیت یا نمایش‌دهنده خوب انتخاب کنید. اگر بخواهید این کار را خودتان به صورت مستقیم انجام دهید باید زمان زیادی صرف کنید، ضمن اینکه نمی‌توانید کاملا افیلیت مورد نظر را تایید کنید.

شبکه‌های افیلیت مثل افیلی این کار را برای شما آسان کرده اند. با عضویت در این شبکه‌ها به تعداد زیادی افیلیت تایید شده دسترسی پیدا خواهید کرد که می‌توانید در میان آن‌ها جستجو کرده و گزینه مناسب را برای تبلیغ محصولات و یا خدمات خود انتخاب کنید.

بیش‌تر بخوانید: شبکه افیلیت مارکتینگ افیلی چیست و چه می‌کند؟

ارزیابی و بهبود برنامه افیلیت

شاید فکر کنید با سپردن تبلیغ به یک نمایش‌دهنده خوب کار شما تمام می‌شود و دیگر مسئولیتی ندارید. اما ایجاد و راه‌اندازی یک برنامه وابسته تنها بخشی از کار است و قسمت مهم‌تر آن حفظ و توسعه برنامه افیلیت است.

در حین اجرای یک برنامه افیلیت باید بتوانید از نمایش‌دهنده حمایت کنید و به هرگونه مشکل یا درخواستی که در خصوص اجرای برنامه افیلیت شما داشته باشد پاسخگو باشید.

اگر نحوه اجرا و میزان بازدهی برنامه افیلیت خود را آنالیز کنید مطمئنا به نکاتی بر می‌خورید که اصلاح آن‌ها می‌تواند به بهتر شدن برنامه وابسته شما کمک کند.

برنامه افیلیت ما در چه بسترهایی و توسط چه کسانی قابل اجرا است؟

شما به عنوان کسی که  قصد دارد محصول یا خدمات خود را از طریق افیلیت مارکتینگ تبلیغ کند، باید بتوانید یک برنامه افیلیت مناسب ایجاد کنید. برنامه افیلیت مارکتینگ شما باید در یک بستر مشخص و توسط افیلیت مناسب اجرا شود. برای انتخاب بهترین گزینه باید نوع محصول یا خدمات خود را در نظر بگیرید، علاوه بر این باید بدانید مشتریان و مخاطبانتان بیشتر وقت خود را روی چه پلتفرمی صرف می‌کنند.

سرچ افیلیت‌ها

در این مورد، نمایش‌دهنده برای اجرای برنامه افیلیت و نمایش تبلیغات شما در نتایج جستجو یا سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی آنلاین مانند تبلیغات فیسبوک یا گوگل هزینه‌ای پرداخت می‌کند. در واقع افیلیت یک بستر آماده ایجاد می‌کند تا بدون دردسر تبلیغات شما را در نتایج جستجو به نمایش بگذارد. تمامی مراحل درج تبلیغات نیز توسط افیلیت انجام می‌شود.

وبلاگ‌نویسان و اینفلوئنسرها

اگر در زمینه فعالیت شما وبلاگ نویسان یا اینفلوئنسرهای مشهوری وجود دارند که با مشتریان بالقوه شما در ارتباط هستند، می‌توانید برای اجرای برنامه وابسته خود با آن‌ها همکاری کنید. به طور مثال اگر تولید‌کننده پوشاک هستید می‌توانید با افرادی که در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام؛ یا حتی وبلاگ خود در زمینه مد و فشن فعالیت می کنند همکاری کنید.

اگر این افراد در پست‌ها یا ویدئوهای خود از محصولات شما استفاده کنند و آن را به مخاطبان خود پیشنهاد دهند، مخاطبان به وب سایت شما مراجعه می‌کنند و در صورت تمایل برای خرید اقدام می‌کنند.

سایت‌های نقد و بررسی

اگر محصول یا خدماتی ارائه می‌دهید که قیمت بالایی دارند یا به یک دسته‌بندی خاص مربوط هستند، به سادگی موفق به فروش نمی‌شوید. در این موارد معمولا مشتریان در مورد محصول یا خدمات شما تحقیق و بررسی می‌کنند.

بهترین راه این است که محصول یا خدمات شما در وب سایت‌های نقد و بررسی مورد ارزیابی قرار گیرند و لینک محصول یا خدمات شما در متن نقد و بررسی ارائه شود.

سایت‌های تخفیف و کوپن

این بستر تبلیغاتی بیشتر برای افرادی مناسب است که محصول یا خدمات جدیدی دارند و آن محصولات یا خدمات آن‌چنان که باید و شاید در بازار محبوب نیستند. اگر چنین شرایطی دارید بهترین راه همکاری با سایت‎های تخفیف و کوپن است.

ارائه تخفیف کلی روی محصولات یا خدمات یک شرکت تازه کار ممکن است از لحاظ مالی به صرفه نباشد، از این رو می‌توانید در ارائه تخفیف محدودیت‌هایی را اعمال کنید. به طور مثال: تنها کسانی بتوانند از کوپن تخفیف استفاده کنند که برای اولین بار به وب سایت یا فروشگاه شما مراجعه می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی

اگر کسانی که ایمیل تبلیغاتی را دریافت می‌کنند به درستی انتخاب شوند، این بستر می‌تواند برایتان یکی از بهترین بسترهای تبلیغاتی باشد.

البته در صورتی در بازاریابی ایمیلی به موفقیت خواهید رسید که لینک‌های افیلیت، به صورت دسته جمعی برای انبوهی از مخاطبان ارسال نشوند. زیرا ممکن است دریافت‌کنندگان اصلا علاقه‌ای به محصول یا خدمات شما نداشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکاتی که برای ایجاد یک برنامه افیلیت مارکتینگ موفق نیاز دارید را برای شما بازگو کنیم. در تنظیم برنامه افیلیت خود به گونه‌ای عمل کنید که نتیجه‌گیری از آن نه چنان ساده باشد که افیلیت‌ها بتوانند به راحتی از طریق آن کمیسیون دریافت کنند و نه چندان سخت باشد که تلاش‌های آن‌ها بی‌نتیجه بماند. سعی کنید در تعیین مبلغ کمیسیون، عمل هدف، شرایط و ضوابط تعادل را رعایت کنید.

منابع:

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید