افیلیت مارکتینگ چیست؟ سودمندترین راه پول درآوردن در اینترنت است. درصورتی‌که با این روش بازاریابی آشنا باشید و بدانید افیلیت مارکتینگ چیست می‌توانید ماهیانه بدون آنکه کار خاصی انجام دهید درآمد خوبی از این راه کسب کنید.

آشنایی با برنامه‌های همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ سودمندترین راه پول درآوردن در اینترنت است. شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید افیلیت مارکتینگ چیست؟ پس تا انتهای این مقاله با ما باشید تا تمامی اطلاعات لازم درباره این روش درآمدزایی بی درد سر (درآمد غیر فعالانه یا Passive income) را به زبانی ساده برایتان عنوان کنیم.

پس اگر قصد ورود به دنیای افیلیت مارکتینگ را به‌عنوان یک تازه‌کار دارید و هنوز ابتدای کار هستید ، تا انتهای مقاله با ما همراه شوید و به‌دقت موضوعات این مطب را دنبال کنید.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing یا بازاریابی از طریق همکاری در فروش) یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. در این روش زمانی که شما شخصی را به یک محصول آنلاین ارجاع دهید و آن شخص بر اساس توصیه شما آن محصول را بخرد، مبلغی را به‌عنوان کمیسیون دریافت می‌کنید. مبلغ این کمیسیون برای هر شرکت و هر محصول متفاوت است و به پلن درآمدی آن بستگی دارد. البته گاهی از شما خواسته می‌شود بازدیدکننده را برای انجام کار دیگری جز خرید محصول به سایت مرجع هدایت کنید. مانند عضویت در خبرنامه سایت، عضویت در سایت و….

افیلیت مارکتینگ چگونه عمل می‌کند

برای اینکه بهتر متوجه شوید افیلیت مارکتینگ چیست و چگونه عمل می‌کند آن را به چهار مرحله ساده تقسیم کرده‌ایم:

  1. در یک برنامه همکاری در فروش (affiliate program) عضو می‌شوید.
  2. محصولی را برای تبلیغ انتخاب می‌کنید. یک لینک معرف اختصاصی به شما داده می‌شود.
  3. این لینک را از طریق رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ، ویدئوهای یوتیوب، آگهی‌های فیس‌بوک یا به هر شکل دیگری به اشتراک می‌گذارید.
  4. زمانی که کسی از طریق لینک شما وارد وب‌سایت یا اپلیکیشن شود و محصول را خریداری کند یا اقدامی را که سایت مرجع از کاربر می‌خواهد انجام دهد، کمیسیون همکاری در فروش قابل‌توجهی دریافت می‌کنید.

می‌توانید خیلی راحت در این برنامه‌ها ثبت‌نام کنید و لینک معرف اختصاصی خود را دریافت کنید. اکنون، هرجایی که درباره محصول آن‌ها مطلب بنویسید، می‌توانید از این لینک معرف استفاده کنید و به مخاطبان توصیه کنید به وب‌سایت شرکت وارد شوند. اگر خوانندگان و بازدیدکنندگان با کلیک روی لینک معرف شما محصولی بخرند، شما کمیسیون خواهید گرفت.

چگونه به دنیای افیلیت مارکتینگ راه پیدا کنیم

پس‌ازاینکه متوجه شدید افیلیت مارکتینگ چیست باید کار خود را آغاز کنید. برای آغاز افیلیت مارکتینگ راه‌های زیادی پیش روی شماست. به‌عنوان‌مثال برای شروع می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  • یک وبلاگ درست کنید و از آن برای تبلیغ محصولات استفاده کنید.
  • یک‌چند یوتیوب راه‌اندازی کرده و از آن برای تبلیغ محصولات استفاده کنید.
  • از فیس‌بوک بازدید بخرید و آن را به صفحات فرود سایت‌ها ارجاع دهید.
  • یک مینی وب‌سایت درست کنید و از طریق آن فهرستی از ایمیل‌ها را جمع‌آوری کنید.
  • پادکست درست کنید و از طریق آن محصولات را تبلیغ کنید.

نکته: مینی وب‌سایت نوعی وب‌سایت ویژه است که چند صفحه سفارشی بیشتر ندارد و تنها باهدف بازاریابی برای یک محصول یا خدمات خاص یا دستیابی به هدفی بخصوص مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مراحل شروع افیلیت مارکتینگ از طریق وبلاگ

  1. یک وبلاگ راه‌اندازی کنید.
  2. یک صنعت پرسود را انتخاب کنید و یک گروه مخاطب اختصاصی یا بازار بی رقابت را برای وبلاگمان برگزینید.
  3. محصولاتی را که می‌توانید آن‌ها را تبلیغ کنید انتخاب کنید.
  4. درباره آن محصولات محتوا تولید کنید.
  5. برای وب‌سایت یا پستی که درباره محصولات ایجاد کرده‌اید بازدیدکننده جمع کنید.
  6. از سرویس‌های بازاریابی ایمیلی برای جمع‌آوری ایمیل بازدیدکنندگان استفاده کنید.
  7. برای ماشینی کردن روند ایجاد قیف فروش، ایمیل‌های زمان‌بندی‌شده و مرتب ارسال کنید.
  8. تمرکزتان را روی جلب بازدیدکننده بگذارید و همین روند را تکرار کنید.

وبلاگ نویسی یکی از موثرترین راه‌ها برای آغاز افیلیت مارکتینگ است. دلیل آن‌هم این است که به حداقل سرمایه‌گذاری ممکن نیاز دارد و خیلی سریع می‌توانید تمامی شگردهای کار را یاد بگیرید. از اینجا به بعد، موضوع واقعاً مهم این است که چقدر تعهد، زمان و هوشمندی صرف رشد کسب‌وکار افیلیت مارکتینگ تان می‌کنید و هدف اصلی‌تان از ورود به دنیای افیلیت مارکتینگ چیست.

افیلیت مارکتینگ

اصطلاحات افیلیت مارکتینگ

برای اینکه درک کنید افیلیت مارکتینگ چیست باید با اصطلاحات آن آشنا باشید. در ادامه بعضی از رایج‌ترین اصطلاحات افیلیت مارکتینگ را معرفی می‌کنیم:

معرف‌ها (Affiliates یا افیلیت ها)

افرادی که با انتشار لینک‌های برنامه همکاری در فروش به تبلیغ محصولات و فروش آن‌ها کمک می‌کنند.

شبکه‌های همکاری در فروش (Affiliate networks)

سایت‌هایی که به عنوان پایگاه مرکزی برنامه‌های همکاری در فروش‌های بازارهای مختلف عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال سایت‌هایی مثل افیلی، کلیک بانک و shareasale

نرم‌افزار همکاری در فروش (Affiliate software)

نرم‌افزاری که شرکت‌ها جهت ایجاد برنامه همکاری در فروش برای محصولاتشان از آن استفاده می‌کنند. مانند سیستم همکاری در فروش دیجی‌کالا.

لینک معرف (Affiliate link)

یک لینک رهگیری ویژه که برنامه همکاری در فروش آن را در اختیار شما قرار می‌دهد تا روند پیشرفت تبلیغات از راه معرفی توسط شما را دنبال کند.

شناسه معرف (Affiliate ID)

شناسه معرف هم مانند لینک معرف عمل می‌کند. با این تفاوت که بسیاری از برنامه‌های همکاری در فروش یک شناسه اختصاصی به شما تخصیص می‌دهند که می‌توانید آن را به هر یک از صفحات سایت محصول اضافه کنید.

روش پرداخت (Payment mode)

هر برنامه همکاری در فروشی روش پرداخت خاص خود را دارد. به‌عنوان‌ مثال چک، واریز نقدی و…

مدیر برنامه همکاری در فروش (Affiliate Manager/OPM)

بسیاری از شرکت‌ها یک مدیر برنامه همکاری در فروش اختصاصی دارند. این مدیران با نمایشان گذاشتن نکاتی برای بهینه‌سازی روال کار به ناشرین، آن‌ها را در کسب درآمد بیشتر یاری می‌کنند.

میزان یا درصد کمیسیون (Commission percentage/amount)

میزان یا درصدی که با هر فروش، از درآمد حاصل از معرفی دریافت می‌کنید.

افیلیت مارکتینگ 2 لایه ای (2-tier affiliate marketing)

افیلیت مارکتینگ 2 لایه ای روش بسیار مناسبی برای کسب درآمد از برنامه‌های همکاری در فروش است. با این روش، سایرین را به عضویت در برنامه همکاری در فروش دعوت می‌کنید و وقتی زیرمجموعه شما فروش داشته باشد نیز کمیسیون دریافت می‌کنید (مشابه بازاریابی چند سطحی). به درآمد حاصل از این فروش نیز، کمیسیون حاصل از زیرمجموعه می‌گویند.

صفحه فرود (Landing pages)

صفحه فروش محصولات یا صفحه پیش‌نمایش که برای افزایش فروش مورداستفاده قرار می‌گیرد. اکثر برنامه‌های همکاری در فروشی که برای آن‌ها تبلیغ می‌کنید صفحه‌های فرود زیادی دارند و می‌توانید با استفاده از آزمون آ/ب (A/B testing) تشخیص دهید که کدام صفحات بازدیدکنندگان بیشتری را به خریدار تبدیل می‌کنند.

کوپن سفارشی (Custom coupons)

بسیاری از برنامه‌ها به معرف‌ها این امکان را می‌دهند تا کوپن‌های سفارشی ایجاد کنند. از این کوپن‌ها نیز برای رهگیری فروش استفاده می‌شود. کوپن‌های تخفیف سفارشی به افزایش فروش از طریق سیستم‌های همکاری در فروش نیز کمک می‌کنند.

این روش یکی از بهترین روش‌هاست تا شرکت‌هایی که برنامه همکاری در فروش ارائه می‌دهند تبلیغات رایگان دریافت کنند و به‌این‌ترتیب مبلغ قابل‌توجهی را از بودجه تبلیغات پس‌انداز کنند.

به‌عنوان‌مثال، اکثر وقت‌هایی که از کوپن یا لینک تخفیف استفاده می‌کنید، در اصل از طریق لینک‌های معرف وارد وب‌سایت فروشنده می‌شوید. بنابراین وقتی خرید می‌کنید، وب مس‌ترها به درآمد می‌رسند.

سیاست‌های برنامه‌های همکاری در فروش

هر برنامه همکاری در فروشی دارای مجموعه‌ای از شرایط خدمات‌دهی (TOS یا Terms of service) است که از آن میان می‌توان به شرایط پرداخت، سیاست مربوط به کوکی‌ها (Cookie Policy) و… اشاره کرد.

بگذارید بیشتر درباره سیاست مربوط به کوکی‌ها توضیح دهیم. دوره نگهداری کوکی در بسیاری از برنامه همکاری در فروش‌ها بین 15 تا 30 روز است. یعنی اگر بازدیدکننده‌ای روی لینک معرف شما کلیک کند و وارد صفحه محصول شود، حتی اگر بلافاصله محصول را نخرد، اما طی 15 تا 30 روز آینده مجدداً وارد سایت شود و آن موقع محصول را بخرد، شما کمیسیون خود را دریافت خواهید کرد.

چگونه برنامه همکاری در فروش مناسب را پیدا کنیم؟

پیدا کردن برنامه همکاری در فروش مناسب کار چالش‌برانگیزی است، و اگر در این مرحله درست تصمیم‌گیری کنید، شانس خود برای داشتن درآمد بالا را افزایش می‌دهید. این هم چند راه برای پیدا کردن برنامه همکاری در فروش‌های جدید:

  • شبکه‌های همکاری در فروش (Affiliate Network یا شبکه افیلیت) و پلتفرم‌های بازاریابی: این شبکه‌ها و پایگاه‌های همکاری در فروش در پیدا کردن برنامه همکاری در فروش‌های جدید به شما کمک می‌کنند.
  • افزونه Affiliatizer برای گوگل کروم: این افزونه نیز در پیدا کردن برنامه همکاری در فروش‌های جدید به شما کمک می‌کند.
  • تحلیل رقبا: وب‌سایت‌های برتر بازار خاصی که هدف گرفته‌اید را تجزیه‌وتحلیل کنید. فهرستی از محصولاتی را که تبلیغ می‌کنند تهیه کنید. به این شکل می‌توانید محصولات ارزشمندی برای فروش از طریق افیلیت مارکتینگ پیدا کنید.

منابع