افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از نمونههای موفق و پرکاربرد اینترنت در زمینه فروش واسطهای و بازاریابی مدرن، بهصورت دو سر برد است. این سیستم بهسرعت به یکی از پرطرفدارترین تاکتیکهای نوین کسب درآمد از اینترنت تبدیل شده است. طبق گزارشات بینالمللی معتبر، میزان کسب درآمد از بازاریابی افیلیت در سال ۲۰۱۷ در آمریکا بیش از پنج میلیارد دلار بود و تا سال ۲۰۲۲ احتمالا به رقم هشت میلیارد دلار خواهد رسید. بهعنوان یک نمونه موفق، آمازون اولین وبسایتی بود که با پیادهسازی سیستم افیلیت مارکتینگ در سال ۱۹۹۶ توانست فروش خود را چندین برابر کند.
اگرچه افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش در سطح بینالمللی بیش از دو دهه پیشینه دارد، ولی در ایران چند سالی است که فراگیر شده، لذا هنوز فرصتهای بسیار عالی در این زمینه پیش روی فعالان عرصه تولید و فروش قرار دارد.
فهرست مطالب
افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چگونه کار میکند؟

به زبان ساده افیلیت مارکتینگ روشی است که در آن شخصی که وبسایت، صفحه اینستاگرام، کانال تلگرام، توییتر و یا هر رسانه آنلاین و پرمخاطب دیگری در اختیار دارد، میتواند کالایی را انتخاب و آن را در رسانه خود تبلیغ کند. از طریق این تبلیغات، جذب مخاطب و انتقال او به وبسایت هدف، این شخص به ازای بازدهی مد نظر شرکت، که اغلب فروش کالا میباشد، درصدی را بهعنوان پورسانت از صاحب محصول دریافت میکند.
نکته حائز اهمیت در این روش این است که:
بهتراست کالا یا خدماتی که ناشر یا همان فرد دارای رسانه پرمخاطب، در رسانه خود معرفی و تبلیغ میکند، همراستا با حوزه فعالیت رسانه خود باشد. چرا که باعث القای حس اعتماد به کاربر میشود که شما با توجه به تجربه و علم به آن موضوع، اقدام به معرفی و تبلیغ نمودهاید. در نهایت شانس یافتن کاربر هدف را هم افزایش دادهاید.
ارکان اصلی افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
همانطور که گفته شد این رویکرد بازاریابی، مستقیما با میزان بازدهی تبلیغات (معمولا فروش) سروکار دارد و شامل چهار رکن اصلی است که عبارتند از:
۱- فروشندگان یا صاحبان محصول: فروشنده (Merchant) که قصد دارد کالا یا خدمات خود را از طریق رسانه افیلیت به فروش برساند.
۲- صاحبان رسانه یا ناشران: ناشر یا افیلیت (Affiliate) رسانهای است که اغلب تعداد قابل توجهی مخاطب دراختیار دارد. ناشر با قرار دادن لینکهای وبسایت فروشنده یا بنرهای تبلیغاتی در رسانه خود و جذب مشتریان درآمد کسب میکند.
۳- شبکههای افیلیت: (Networks Affiliate) شبکههایی که فرآیند افیلیت مارکتینگ را بهطور دقیق مدیریت میکنند. صاحبان محصولات و ناشران میتوانند با عضویت در این شبکهها به فعالیت در این زمینه بپردازند.
۴- کاربران یا مشتریان: کاربریا مشتری (Customer) شخصی که افیلیت را دنبال کرده، روی لینکهای فروشندگان محصول کلیک کرده و خرید یا عمل مورد نظر فروشندگان (خرید، پر کردن فرم اطلاعات، شرکت در نظرسنجی و غیره) را انجام میدهد.
بیشتر بخوانید: اصطلاحات پرکاربرد افیلیت مارکتینگ
روشهای پرداخت کمیسیون ناشران در افیلیت مارکتینگ
پرداخت به ازای هر فروش
در مدل پرداخت به ازای هر فروش (CPS: Cost Per Sale)، ناشر (افیلیت) به ازای هر خریدی که برای صاحبان محصول ایجاد میکند کمیسیون میگیرد. این مدل رایجترین نوع کمیسون در افیلیت مارکتینگ است چون تقریباً همه ریسک را ناشر متقبل میشود.
پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه
در روش پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL: Cost Per Lead / PPL: Pay Per Lead )، بسته به نوع برنامه، ناشران زمانی درآمد کسب میکنند که مشتری بالقوه (مشتری راغب) را به سایت صاحب محصول هدایت کنند؛ و آن مشتری در وبسایت ثبتنام کند یا فرمی را پر کند که احتمالا در آینده منجر به مشتری بالفعل برای صاحب محصول شود. در این روش ناشر به ازای هر نفر که از طریق لینک افیلیت وارد وبسایت شود و اطلاعات خود را ثبت کند کمیسیون دریافت میکند. مثلا وبسایتهای فروش خودرو که معمولا مشتری برای بار اول ممکن است خرید انجام ندهد و صرفا بازدید از سایت داشته باشد، میتوانند در این دستهبندی قرار بگیرند.
پرداخت بر اساس نمایش آگهی
در مدل پرداخت بر اساس هر هزار بار نمایش آگهی (CPM: Cost Per Mile / CPT: Cost Per Thousand)، ناشران به ازای تعداد دفعات نمایش آگهیهای صاحبان محصول در وبسایت خود، کمیسیون دریافت میکنند، چه کاربر روی تبلیغات کلیک کند چه نکند. وبسایتهایی که ترافیک خوبی دارند از این روش میتوانند درآمد خوبی کسب کنند.
پرداخت به ازای کلیک
در مدل پرداخت به ازای کلیک (CPC: Cost Per Click / PPC: Pay Per Click)، ناشر به ازای تمام کلیکهایی که از طرف او ایجاد شده، بدون در نظر گرفتن اینکه به خرید منجر شده یا نه کمیسیون دریافت میکند (البته این مدل بسیار نادر است مگر اینکه صاحب محصول در مرحله معرفی محصول باشد و هدفش بیشتر افزایش ترافیک و آشنایی مشتریان باشد).
پرداخت به ازای هر عمل
در مدل پرداخت به ازای هر عمل (CPA: Cost Per Action)، ناشر بر اساس تعداد ورود کاربران از طریق لینکی که در رسانه خود منتشر کرده است کمیسیون دریافت میکند.
بیشتر بخوانید: مدلهای پرداخت کمیسیون در سیستم همکاری در فروش
انواع سیستمهای افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

۱. شبکه افیلیت مارکتینگ
شبکه افیلیت (Affiliate network)، پلتفرمی است برای مدیریت فرآیند افیلیت مارکیتینگ یا همکاری در فروش. فروشندگان برای عضویت در این شبکه باید هزینهای را بهصورت ماهیانه یا سالانه پرداخت کنند و در ازای آن یک پنل ادمین و رابط کاربری آنلاین در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا از طریق آن برنامه افیلیت خود را مدیریت کنند. عضویت برای ناشران(بازاریابان) بهصورت رایگان است، و آنها نیز پنل اختصاصی خود را خواهند داشت تا بتوانند محصولات یا خدمات مناسب خود را با توجه به زمینه فعالیت و تعداد کاربران رسانه خود انتخاب و با فروشندگان همکاری کنند.
۲. نرمافزاهای افیلیت مارکتینگ
نرمافزار افیلیت (Affiliate Software)، یک رابط کاربری برای مدیریت سیستم همکاری در فروش است. این نرمافزار به دو صورت عرضه میشود:
۱- نصب در سرور فروشنده (self hosted)
۲- بهصورت استفاده ابری (cloud base)
فروشندگان(صاحبان محصول) میتوانند با خرید یا اجاره لایسنس نرمافزار از شرکتهای افیلیت مثل افیلی از آن استفاده کنند.
مزیت استفاده از نرمافزاهای افیلیت نسبت به شبکه افلیت
در نرمافزار افیلیت هر فروشنده میتواند سیستم افیلیت اختصاصی خود را داشته باشد که با توجه به استراتژی کاری و نیازهایش، توسط شرکت ارائه دهنده افیلیت شخصیسازی میشود. برای مثال شرکت نامآشنای دیجیکالا که از نمونههای موفق در عرصه فروش آنلاین است از این نرمافزاهای اختصاصی بهره گرفته است.
مزایای افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
شاید بتوان گفت افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش بهدلیل نکات مثبت فراوان و همگامی با زندگی مدرن امروزی، جایگاه اول را بهعنوان موفقترین و پردرآمدترین روش بازاریابی و فروش در سطح جهانی به خود اختصاص داده، و مورد توجه بسیاری از صاحبان کالا، ناشران و مشتریان قرار گرفته است. برخی از این نکات مثبت عبارتند از:
- با توجه به بازار رقابتی امروز، افیلیت مارکتینگ امکان دیده شدن کالا و خدمات شما را در فضای وسیعتری فراهم میکند که میتواند منجر به جذب مشتری بیشتر و نهایتا میزان فروش بالاتر شود. بهعلاوه کالای شما میتواند در کنار محصولات محبوب از برندهای مختلف قرار بگیرد که میتواند تبلیغ خوبی برای محصول شما باشد.
- افیلیت مارکتینگ فرصت مناسبی برای فروش محصولات بدون نیاز به تولید و یا انبارداری محصولات است.
- صاحبان برندها و مشاغل کوچک هم میتوانند با هر بودجهای تبلیغات کنند و فروش خود را افزایش دهند.
- آمار و اطلاعات دقیقی که افیلیت مارکتینگ در اختیار صاحبان مشاغل قرار میدهد میتواند برای شناخت بازار، مشتریان و خواستههای آنها بسیار مفید باشد و به آنها در تولید محصولات مناسب و مشتری پسندتر کمک کند.
- مشارکت در افیلیت مارکتینگ میتواند راهکار سادهای برای ناشران باشد، تا از رسانه خود بهراحتی کسب درآمد کنند و با وجود پلتفرمهایی مثل افیلی، نگران محاسبات وجه خود نباشند.
- مشتریان هم نیازی به حضور فیزیکی، صرف وقت و هزینه اضافی برای رفتوآمد ندارند و میتوانند بهراحتی کالای مورد نظر خود را تهیه کنند.
معایب افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
با تمام نکات مثبت و مزایایی که برای افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش برشمردیم چند مورد منفی هم وجود دارد، که البته انتخاب یک پلتفرم افیلیت مارکتینگ معتبر و قابل اعتماد مثل افیلی میتواند این موارد را رفع نماید. بهعنوان مثال:
- ممکن است ناشران برای بالا بردن فروش و پورسانت خود از تبلیغات نامناسب استفاده کنند، یا بزرگنمایی کرده و اطلاعات نادرست به کاربر بدهند، که در نهایت در بلندمدت با نارضایتی کاربر و ضرر صاحبان مشاغل همراه خواهد بود.
- شرکتها ممکن است بدون اطلاع به ناشران، برنامه همکاری در فروش را خاتمه داده و از پرداخت کمیسیون به ناشران سر باز بزنند.
ترفندهای افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

همانطور که تا اینجا گفتیم افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از مهمترین و بزرگترین منابع درآمد آنلاین در دنیاست. افیلیت مارکتینگ بر پایه جذب و تعامل با مخاطبان بنا نهاده شده و یکی از زیرمجموعههای بازاریابی عملگراست. به این معنا که پرداخت پول تنها در ازای انجام عملی مثل ثبتنام، خرید یا موارد دیگر صورت میگیرد. پس برای جذب حداکثری مخاطب، راهکارها و نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم:
۱. شناخت مخاطب
اولین و مهمترین نکته شناخت مخاطب میباشد. اینکه چرا مخاطب، رسانه شما را دنبال میکند، در چه رده سنی قرار دارد، بهدنبال دریافت چه نوع خدماتی از رسانه شما است، و مواردی از این قبیل که نیاز به آنالیز فاکتورهای روانشناختی ،اجتماعی و غیره دارد، تا بتوانیم با استفاده از آن تبلیغات مرتبط و مناسبتری در رسانه خود قرار داده و نهایتا بازخورد بهتری بگیریم.
۲. قابل اعتماد بودن
مخاطب امروزی با توجه به تعداد زیاد وبسایتها، رسانههای مختلف و رقابتی که بین آنها وجود دارد، مخاطبی عمدتا آگاه و باهوش است که بهراحتی میتواند تبلیغات افیلیتی را تشخیص دهد. پس بهترین راهکار این است که تلاش کنیم برای مخاطب خود قابل اعتماد باشیم و این حس را القا نکنیم که صرفا برای منافع مالی در حال تبلیغ محصول یا خدمات خاصی هستیم؛ چرا که حفظ مخاطب وفادار که به دفعات به وبسایت یا رسانه ما سر بزند در بلندمدت برای ما بسیار ضروری و مفید خواهد بود.
۳. مفید بودن
تبلیغات افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش باید بهصورت مکمل برای محتوای تولید شده شما باشد، در واقع محتوایی که تولید میکنید باید کاربردی، دادهمحور و مفید باشد تا بتواند ارزشی را انتقال دهد و برای مخاطب جالب و جذاب باشد تا تبلیغات شما هم در کنار آن دیده شود. مثلا برای فروش یک محصول ابتدا یک بررسی شخصی بهطور دقیق از محصول در قالب یک پست جامع ارائه دهید و در انتها لینک خرید برای آن بگذارید و تبلیغ کنید. به یاد داشته باشید صرفا تبلیغ بدون داشتن محتوای مناسب جوابگو نخواهد بود.
۴. دقت و صداقت
در انتخاب محصول یا خدماتی که قصد تبلیغ آن را دارید دقت کنید. کارایی، کیفیت و قیمت آن را با نمونههای مشابه مقایسه کنید و با مخاطبان خود صادق باشید.
۵. محتوای سبز
از عوامل تاثیرگذار دیگر تولید محتوای سبز(Evergreen Content) است، محتوایی کاربردی برای مخاطبان که تاریخ انقضا ندارد و همیشه میتوانند به آن رجوع کنند و برایشان مفید باشد. قطعا این محتوا میتواند مخاطبان وفاداری داشته باشد و در کنار اینگونه محتوا نتیجه تبلیغات هم میتواند موثرتر باشد.
نکته بسیار کلیدی و مهم
اگر تبلیغات، مرتبط و متناسب با محتوای شما باشد، شانس رسیدن به کاربر هدف افزایش مییابد.
نمونههایی از سایتهای موفق افیلیت در ایران
- دیجیکالا
افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش دیجیکالا، که اصلیترین خردهفروشی آنلاین در ایران بهشمار میرود در شهریور ۱۳۹۷ بهعنوان یکی از کانالهای بازاریابی، با نام “سیستم مشارکت در فروش ” راه اندازی شد. سیستم کسب درآمد در دیجیکالا پرداخت به ازای هر خرید میباشد.
- میهن استور
بستری برای ایجاد وبسایت و فروش محصولات متنوع میباشد. شما بعد از عضویت میتوانید یک فروشگاه برای خودتان ایجاد کنید، و با روشهای تبلیغاتی متفاوتی که در اختیار دارید محصولات را تبلیغ و کمیسیون خود را دریافت نمایید. میهن استور، بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات ویژه شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام و غیره را از طریق پنل همکاری در فروش خود و ربات تلگرامی، در اختیار ناشران قرار میدهد؛ پس از دریافت سفارش مشتری پورسانت به حساب ناشر واریز میگردد.
- توربین
توربین، دارای سیستم مشارکت در فروش خدمات گردشگری بلیط هواپیما، تور و هتل است. با عضویت در آن، این امکان به شما داده میشود که آژانس مسافرتی شخصی و مجازی خود را داشته باشید، به مخاطبان سایت خود خدمات گردشگری مانند بلیط هواپیما، تور و هتل بفروشید و از توربین پورسانت دریافت کنید.
نمونههایی از سایتهای موفق افیلیت در جهان
- آمازون
آمازون، یکی از بزرگترین برنامههای افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش در جهان را دارد، که با میلیونها محصول و برنامه، این امکان را برای سازندگان محتوا، ناشران و وبلاگنویسان فراهم میسازد تا از ترافیک خود کسب درآمد کنند. اگر شما رسانهای پرمخاطب دارید با ثبتنام و سپس دریافت تأیید فوری میتوانید لینکهای وابسته آمازون را در سایت خود قرار دهید. وقتی کسی از طریق یکی از پیوندهای شما از آمازون خرید میکند، حق کمیسیون را دریافت خواهید کرد، بههمین سادگی است.
- جت
جت توسط والمارت خریداری شد و به آن امکان فروش محصولات بزرگتر و متنوعتر، مراکز توزیع فیزیکی و حملونقل بهتر اضافه شد، تا جایی که امروز آن را به یکی از بهترین تجربههای خرید آنلاین تبدیل کرده است. جت شرکتهای وابسته(ناشران) را از هر نوع، میپذیرد و در همه زمینهها از جمله وسایل الکترونیکی، مبلمان و لوازم خانگی، پوشاک و حتی ابزار و لوازم خودرو فعالیت میکند. جذابیت جت، قیمتهای آن است که به مشتریان امکان میدهد هنگام خرید بیشتر پس انداز کنند.
کمیسیونهای برنامه جت بهطور متوسط ۳٪ برای کلیه سفارشات میباشد. جت همچنین یک برنامه تشویقی برای پرداخت ۲۰٪ کمیسیون به ناشران بزرگ در زمینههایی خاص دارد.
- والمارت
کمپانی موفق دیگر Walmart است که از افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش بهره گرفته است. این کمپانی یک خبرنامه هفتگی با آگهیها، پیوندها، بنرها و اطلاعات مربوط به محصولات برای نمایش در سایت ناشران در اختیار آنها قرار میدهد تا از این طریق به جذب مخاطب بپردازند. کمیسیون دریافتی برای ناشران در حال حاضر در این سایت حداکثر ۴% به ازای هر فروش میباشد.
- تارگت
تارگت شرکتی است که بیش از یک قرن از فعالیت آن میگذرد. اولین فروشگاه خود را در سال ۱۹۰۲ افتتاح کرد، و در سال ۱۹۹۹ بهصورت Target.com آنلاین شد، و اندکی بعد Target Affiliate ایجاد شد.
تارگت افیلیت از نظر دامنه، قابل مقایسه با آمازون است و یکی از بزرگترین خردهفروشان ایالات متحده (شماره ۲ بعد از والمارت) بهشمار میآید. با کاهش اخیر نرخ کمیسیونهای آمازون، شرکت تارگت در بیشتر موارد نسبت به آمازون کمیسیون بیشتری پرداخت میکند.
ابزارهای افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

با ابزارهای افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش بهراحتی میتوان اطلاعات و دادههای مختلف را بررسی کرد. برخی از این ابزارها عبارتند از :
- Indoleads
یک شبکه پریمیوم افیلیت مارکتینگ است که یک شبکه افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش بسیار بزرگ و با کیفیت در سراسر دنیا دارد و میتواند به شما در پیدا کردن مشتریهای جدید، ردیابی دقیق، جلوگیری از کلاهبرداری، ارائه صورتحساب شفاف، گزارش درآمد و غیره کمک بسیاری کند. پرداخت در آن فقط به ازای انجام یک کار مشخص صورت میگیرد. برندهایی نظیر eBay, Americanas, Malaysia Airlines, Lazada, Agoda, AliExpress از این ابزار برای تقویت سیستم همکاری در فروش خود استفاده میکنند. همچنین میتوانید از طریق این ابزار به آگهیدهندگان بزرگ متصل شوید و از لینکها، بنرها و همچنین کوپنهای تخفیف آنها درآمد زیادی کسب کنید.
- Linktrust
این پلتفرم به شما قابلیت دسترسی به پرداختها، محتوا، آنالیز تبلیغات و محصولات را میدهد و قابلیت شخصیسازی سیستم این شرکت میتواند انواع آگهیها را از طریق کانالهای مختلف ردیابی کند. برای بررسی بیشتر، دمو رایگان آن، با درخواست از شرکت سازنده در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
- AffTrack
بهترین قسمت درباره این نرمافزار این است که بهدلیل قیمت مناسب آن حتی مشاغل کوچک هم میتوانند از این نرمافزار استفاده کنند.
- HitPath
یک پلتفرم ردیابی مولتی چنل با ظاهری بسیار کاربرپسند و ساده است که قابلیت شخصیسازی هم دارد. میتوانید برای آشنایی بیشتر با آن درخواست یک دمو رایگان را از طریق سایت آنها ارسال کنید.
- Everflow
قابلیت آنالیز آنی این ابزار کار را برای ردیابی و مدیریت کمپینهای افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش شما بسیار سادهتر میسازد و به شما این امکان را میدهد تا از تقلب در کلیک، نمایش، نرخ تبدیل و همچنین فعالیتهای پس از تبدیل مشتری، محافظت کنید. برای آشنایی با نحوه عملکرد آن، نسخه آزمایشی ۳۰ روزه رایگان این پلتفرم بهراحتی در دسترس میباشد.
سخن آخر
برای دستیابی به موفقیت و درآمدزایی در دنیای مدرن امروز، که تکنولوژی و اینترنت نقش اساسی در همه زمینهها ایفا میکند. استفاده از افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، چه برای شرکتهای بزرگ و چه کوچک الزامی است. افیلیت مارکتینگ حتی میتواند تحولات وسیعتری در عرصه فروش و بازاریابی ایجاد کند، بهطوری که شاید در آینده، دیگر فروشگاههای فیزیکی به شکل امروزی را نداشته باشیم.