()

آیا تا به حال به شروع کردن یک کسب و کار جدید فکر کرده‌اید؟! فکر می‌کنید سخت‌ترین قسمت شروع یک کسب و کار جدید کجاست؟ ایده‌ی کار، شروع کار و یا منتظر ماندن برای رسیدن به درآمد؟

بسیاری از افرادی که به عنوان کارمند برای دیگران کار می‌کنند و جرات شروع یک کسب و کار جدید برای خودشان ندارند، از قسمت آخر می‌ترسد. یعنی جرات شروع یک کسب و کار جدید را ندارند چون زمان رسیدن به درآمد معمولاً طولانی است و در این بازه زمانی باید از پس‌انداز و سرمایه اولیه استفاده کنند. 

منظور از شغل زود بازده چیست؟

شغل زودبازده چیست

بازدهی یک شغل به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله می‌توان به میزان سرمایه اولیه، مهارت مورد نیاز برای شروع شغل و بازه زمانی رسیدن به درآمد اشاره کرد. در این میان شغل‌هایی نیز وجود دارند که عنوان کسب و کار زود بازده شناخته می‌شوند و با شروع این مشاغل زودتر به درآمد خواهید رسید. 

در شغل زود بازده زمان خواب سرمایه کوتاه‌تر است و مدت زمان کمتری طول می‌کشد که به درآمد مورد نظرتان برسید. به عبارتی در کسب و کار زود بازده برای رسیدن به درآمد بازه زمانی کوتاه‌تری را منتظر می‌مانید.

در این مقاله قصد داریم تعدادی شغل زود بازده را که بازه‌ی زمانی رسیدن به درآمد برای آن‌ها کوتاه‌تر است، معرفی کنیم. با شروع این کسب و کارها به عنوان شغل زود بازده مدت زمانی کوتاهی را در انتظار درآمد خواهید بود و سرمایه اولیه شما حفظ می‌شود.

معرفی 8 ایده برای شغل زود بازده

۱- راه‌اندازی شرکت‌های خدماتی

شرکت خدمات و بازدهی سریع

شرکت‌های خدماتی از آن دسته مشاغل زود بازده هستند که برای شروع کار نیاز به سرمایه چندانی ندارند. کافی است چند نیروی کار مطمئن استخدام کنید و با آن‌‌ها قرارداد به صورت ساعتی ببندید تا مجبور نباشید در ابتدای کار به آن‌ها حقوق پرداخت کنید. البته شاید لازم باشد در شروع کار خودتان نیز به عنوان یک نیروی خدماتی فعال همراه دیگر پرسنل کار کنید تا شرکت روی روال بیفتد. سپس یک تراکت ساده برای شرکت طراحی کنید و شماره‌های دفتر و موبایل‌تان را روی این تراکت درج کنید. 

موقعیت‌های مکانی که تبلیغات شما انجام می‌شود، اهمیت زیادی دارد. باید سعی کنید دفتر کارتان به این موقعیت‌های مکانی نزدیک باشند. در ابتدای کار مردم به شرکت‌های نظافتی و خدماتی تازه تأسیس دیرتر اعتماد می‌کنند. اما اگر دفتر کار شما نزدیک محل زندگی آن‌ها باشد، این اعتماد راحت‌تر شکل می‌گیرد. 

۲- راه‌اندازی آشپزخانه و شرکت کترینگ

تاسیس آشپزخانه بازدهی بالا

اگر به کار آشپزی علاقه دارید، این شغل زود بازده دقیقاً برای شما ساخته شده است. راه‌اندازی رستوران در ابتدای کار بسیار پر هزینه است و نیاز به یک مکان عالی و میز و صندلی و … دارید که همه‌ی این‌ها سرمایه هنگفتی لازم دارند. اما اگر به کار آشپزی علاقه دارید، یک راه‌ حل دیگر وجود دارد. می‌توانید یک آشپزخانه کوچک که غذای بیرون بر طبخ می‌کند راه‌اندازی کنید. برای این کار نیاز به یک مغازه بزرگ ندارید و حتی می‌توانید در آشپزخانه خانه خودتان این کار را شروع کنید. 

برای جذب مشتری یک تراکت ساده طراحی کنید و لیست غذاهایی که به صورت روزانه طبخ می‌کنید روی آن درج کنید. فراموش نکنید قیمت و حجم غذا را هم بنویسید. تجربه نشان داده است که مشتریان ترجیح می‌دهند غذا را از منویی انتخاب کنند که اطلاعات بیشتری در مورد غذا به آن‌ها می‌دهد. به همین دلیل ترجیحاً جزئیاتی از غذا که فکر می‌کنید برای مشتری اهمیت دارد را نیز روی تراکت‌ها که در واقع به‌مثابه منوی آشپزخانه شما هستند را بنویسد. 

برای مثال اگر چلو جوجه‌کباب با برنج یکی از غذاهایی است که در منوی شما وجود دارد، بهتر است وزن گوشت و برنج و همچنین نوع برنجی که استفاده می‌کنید، (ایرانی، هندی، تایلندی و …) را با فونت ریزتر کنار عنوان غذا بنویسید. 

برای شروع کار به سراغ بوفه‌ها بروید. بوفه‌های مدارم و باشگاه‌ها معمولاً غذای خود را از آشپزخانه‌ها و کترینگ‌ها خریداری می‌کنند. لازم نیست در همان روز اول شروع کار منوی شما شامل 10 مدل غذای گرم و سرد باشد. با غذاهای ساده مانند مرغ، سالاد ماکارونی و ساندویچ‌ها شروع کنید و بعداً منوی خودتان را گسترش دهید.

نکته‌ی مهمی که در مورد راه‌اندازی آشپزخانه به عنوان یک شغل زود بازده وجود دارد، کسب مجوزهای لازم از اداره بهداشت است که حتماً باید در این مورد نهایت دقت را به خرج دهید، زیرا بسیاری از آشپزخانه‌ها به دلیل عدم رعایت نکاتی که اداره بهداشت گوشزد می‌کند، تعطیل می‌شوند و اجازه فعالیت نخواهند داشت. 

۳- فروشگاه آنلاین اینستاگرام

درآمد بالا با فروشگاه آنلاین

این روزها شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک بازار فروش فوق‌العاده و بستری برای شغل زود بازده شده‌اند. به همین دلیل اکثر کسب و کارها در تلاش هستند که خود را در این شبکه‌ها معرفی کنند. شما هم می‌توانید یک پیج اینستاگرام راه‌اندازی کنید و به کمک آن فروش آنلاین داشته باشید. 

حتماً با خودتان می‌گویید که هزینه تهیه جنس برای فروشگاه بسیار زیاد است و این کار سرمایه زیادی لازم دارد. اما این‌طور نیست. تنها کاری که لازم است انجام دهید، صحبت کردن با چند فروشگاه و توافق با آن‌ها است. شما می‌توانید از اجناس آن‌ها عکس بگیرید و با مشخصات در پیج قرار دهید. در مورد حاشیه سود و قیمت خودتان تصمیم می‌گیرید و پس از فروش سود خودتان را برداشته و قیمتی که مغازه‌دار تعیین کرده به او پرداخت می‌کنید. 

با این کار نیاز به سرمایه هنگفتی نخواهید داشت و با گذراندن چند دوره‌ی کوتاه در مورد نحوه فروش آنلاین در اینستاگرام و شبکه‌‌های اجتماعی به‌راحتی می‌توانید یک پیج فروشگاهی پرفروش، راه‌اندازی کنید. 

۴- کارواش

راه اندازی کارواش

این روزها با آپارتمانی شدن اکثر منازل دیگر شستن ماشین توسط خود مردم انجام نمی‌شود و نیاز به کارواش هرروز بیشتر می‌شود. برای راه‌اندازی کارواش به دنبال موقعیت‌های مکانی باشید که در نزدیکی آن‌ها کارواش دیگری وجود نداشته باشد. تجربه نشان داده است که اگر کسب و کار شما در نزدیکی کسب و کار مشابه، تأسیس شود، از همان ابتدای کار در یک بازی رقابت قرار می‌گیرید که برای بردن این بازی یا باید از سود خود چشم‌پوشی کنید و یا خدمات بسیار استثنایی به مشتریان ارائه کنید. 

براش شروع این کسب و کار زود بازده و معرفی کارواش‌تان یک تراکت ساده طراحی کنید. خدماتی که ارائه می‌کنید را به صورت تیتروار توضیح دهید و برای اولین حضور مشتریان در کارواش‌تان تخفیف‌های ویژه ارائه دهید. فقط کافی است که مشتری یک بار ترغیب شود و به کارواش شما مراجعه کند. اگر خدمات را به درستی انجام دهید، مشتری تبدیل به یک مشتری وفادار و همیشگی خواهد شد. 

۵- تولید محتوا

تولید محتوا یک شغل زود بازده

این کار از آن دسته کارهایی است که عملاً برای شروع نیاز به هیچ سرمایه‌ای ندارد و فقط به مهارت شما در این زمینه وابسته است. تولید محتوا نه تنها یک شغل زود بازده است، بلکه تقریباً سرمایه اولیه‌ی لازم برای شروع آن صفر است. 

بستر اینترنت یک فضای فوق العاده برای فعالیت کسب و کارها است و همین باعث شده است که اهمیت سئو و تولید محتوا بیش از پیش خود را نشان دهد. به سراغ شرکت‌هایی بروید که نویسنده و متخصص تولید محتوا به صورت دورکاری استخدام می‌کنند. 

اگر مهارت کافی ندارید، چند دوره و کارگاه آموزشی در این زمینه بگذرانید و سپس برای استخدام اقدام کنید. تقریباً همه‌ی شرکت‌های تولید محتوا برای جذب نویسنده و تولید کننده‌ی محتوا یک آزمون ورودی کوچک از شما می‌گیرند. به همین دلیل بسیار مهم است که در همان ابتدای کار مهارت ابتدایی داشته باشید و با اصول اولیه این کار آشنا باشید. 

۶- فست فود سیار

بازدهی بالای فست فود سیار

حتماً اتوبوس‌ها و یا مینی‌بوس‌هایی که اغذیه می‌فروشند را در پارک‌ها و همچنین جلوی درب مدارس دیده‌اید. این فست فودهای سیار به دلیل عدم محدودیت موقعیت مکانی و امکان تردد در سطح شهر می‌توانند چندین بازار فروش متنوع برای خودشان داشته باشند. 

همچنین دیگر نیازی به اجازه سنگین مغازه و پیدا کردن یک موقعیت مکانی بکر ندارند. نیاز به ابزار طبخ حرفه‌ای هم ندارند و فقط با یک اجاق ساده و یک مایکروویو برای گرم کردن سریع غذا و همچنین یک یخچال سیار کوچک که می‌تواند با برق خودرو کار کند، این شغل زود بازده راه‌اندازی می‌شود. 

غذاها را در خانه طبخ کنید و در ظروف مناسب بسته‌بندی کنید. سپس در یخچال قرار دهید و با قرار گرفتن در موقعیت مکانی مورد نظر، فقط مرحله نهایی طبخ غذا مانند سرخ کردن و یا گرم کردن را انجام دهید. 

موقعیت‌های مکانی پرفروش و زمان‌های پر تردد را فهرست کنید. متناسب با آن‌ها اقدام به طبخ غذا برای هر موقعیت مکانی کنید. برای مثال فروش آش رشته اصلاً ایده مناسبی برای فروش مقابل یک مدرسه نیست. به جای آن دنبال ساندویچ‌های ساده و فلافل باشید. همچنین اگر قصد دارید جلوی یک باشگاه ورزشی فروش داشته باشید، باید سعی کنید غذاهای رژیمی آماده کنید.  

البته فراموش نکنید که برای راه‌اندازی یک فست فود سیار نیاز دارید از شهرداری مجوزهای لازم برای فروش در موقعیت‌های مکانی مختلف را اخذ کنید. 

۷- تهیه و طبخ محصولات خانگی برای طبخ غذا

تهیه و طبخ محصولات خانگی

بسیاری از مردم علاقه‌ای به تهیه سبزی قورمه‌سبزی و باقلا و سیر داغ و … ندارند و این محصولات را به صورت آماده از بیرون تهیه می‌کنند. اگر این محصولات خانگی باشد، مصرف‌کننده تمایل بیشتری برای خرید آن‌ها خواهد داشت تا محصولات شرکتی. 

به سراغ محصولات پر مصرف مانند سبزی خوردن، نعنا خشک، سبزی قورمه‌سبزی، باقلا سبز و … بروید. یک بسته سبزی خوردن پاک شده همیشه در لیست خرید زوج‌هایی که هر دوی آن‌ها شاغل هستند، وجود دارد. 

برای به دست آوردن بازار فروش هم می‌توانید خودتان مستقیم فروش را انجام دهید که برای این کار نیاز به آماده کردن و چاپ تراکت دارید. می‌توانید با پیک محصولات را برای مشتریان ارسال کنید و در وقت آن‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد، اما هزینه پیک به هزینه تولید و متعاقباً هزینه پرداختی مشتری اضافه می‌شود که ممکن است  باعث گران‌تر شدن محصولات و سخت‌تر شدن کار شما در بازار رقابت شود.

روش دوم فروش به صورت غیر مستقیم است که در این روش باید به سراغ سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی بروید. در این حالت باید بخشی از سود‌تان را به فروشنده اختصاص دهید. فراموش نکنید که در ابتدای کار باید مرجوعی کالا را بپذیرید و اکثر فروشندگان مسئولیتی در مقابل کالاهای فروش نرفته قبول نمی‌کنند. اما در صورتی که کیفیت کار شما مطلوب باشد، در مدت زمان کوتاه مشتریان زیادی جذب محصولات شما خواهند شد. 

برای فروش بیشتر حتماً به کیفیت و جذاب بودن بسته‌بندی نیز دقت کنید. نکته مهم دیگری که وجود دارد، درج قیمت روی محصولات است تا هر فروشنده نتواند محصولات را از قیمتی بیشتر از قیمت تعیین شده به مشتریان بفروشد. 

۸- خدمات کامپیوتری

انجام امور کامپیوتری

با پیشرفت هر روزه اینترنت و انجام شدن همه کارها در بستر اینترنت، خدمات کامپیوتری نیز تبدیل به یکی از شغل‌های پرطرفدار و کسب و کار زود بازده شده است. انجام خدمات کامپیوتری با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌دهید هم می‌تواند به صورت حضوری و هم غیر حضوری باشد. 

در صورتی که قصد ندارید در ابتدای کار سرمایه زیادی صرف کنید می‌توانید در شروع کار فقط خدمات تایپ در منزل ارائه دهید. البته درآمد این کار چندان زیاد نیست ولی خوب باید در نظر بگیرید که برای شروع این شغل زود بازده به جز یک سیستم کامپیوتری کاملاً ساده به ابزار و سرمایه دیگری نیاز ندارید. 

اما اگر به دنبال درآمد بیشتری هستید، با اجازه یک مغازه و ارائه خدمات متنوع‌تر مانند ثبت‌نام کنکور و انواع آزمون‌ها، ثبت‌نام خدمات کشوری و … درآمد قابل توجهی کسب کنید.

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید