()

کسب درآمد از نویسندگی شاید ساده نباشد، اما برای اهل قلم، مسیر جذاب این حرفه ارزش تمام سختی ها را دارد. در این مطلب از بلاگ افیلی سعی داشته‌ایم به شما نویسندگان و اهالی قلم چند پیشنهاد مفید برای کسب درآمد از نویسندگی بدهیم. 

اگر قلم خوبی دارید و از توانایی خود در زمینه‌ی نویسندگی اطمینان دارید، قطعا می‌توانید از این مهارت ارزشمند خود درآمدزایی کنید. با وجود اینکه حالا شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های محتوای تصویری و ویدیویی به شدت فراگیر شده‌اند، اما همچنان راه‌کار اصلی کسب‌وکارها برای ارتباط، انتقال پیام، بازاریابی محصولات و فروش خدمات محتوای متنی است. اگر از نوشتن واقعا لذت می‌برید، بهتر است بدانید برای مهارت شما تقاضای زیادی در بازار کار وجود دارد. 

نویسندگی چیست؟

نویسندگی چیست

تعریف‌های زیادی از نویسندگی وجود دارد. برای مثال پاسكال، ریاضیدان و فيلسوف شهیر فرانسوی، نویسندگی را نوشتن مطالبی می‌داند که مخاطب بدون زحمت قادر به فهم آنها باشد و پس از خواندن نوشته، حس علاقه و عشق نسبت به آن پیدا کند. بوفون، دیگر فیلسوف و نویسنده فرانسوی نیز نویسندگی را حرکات و نظمی می‌داند که به افکار داده می‌شود. دكتر پرویز ناتل خانلری، نویسنده و زبان‌شناس معاصر ایرانی نیز نویسنده را کسی می‌داند که با نوشته‌های خود سود یا لذتی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. در همین حال، بر اساس تعریف معیار، نویسندگی وسیله‌ای است برای بیان افکار و احساسات در قالبی از الفاظ کلمات به‌جا و دلنشین به صورتی که مخاطب به راحتی مقصود و نیتی که نویسنده در ذهن داشته را بفهمد. 

نویسندگی انواع مختلفی دارد. کسانی هستند که می‌نویسند و آثار خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. به این دسته، نویسندگان آنلاین گفته می‌شود. نویسندگان آنلاین در حوزه‌های مختلف از علم و فناوری تا خودرو و موضوعات دیگر قلم می‌زنند. پس از آن نویسندگانی را داریم که تنها در حوزه‌های ادبی و هنری و به خصوص داستان قلم می‌زنند، این دسته را نویسندگان خلاق می‌گویند. در همین حال، وبلاگ‌نویسان، تولیدکنندگان محتوا و نویسندگان متن‌های تبلیغاتی (کپی‌رایترها) را نیز نویسنده به حساب می‌آورند. شاید قبل از هر چیزی بهتر باشد به این فکر کنید که می‌خواهید در چه حوزه‌ای بنویسید و اصولا چه نوع نویسنده‌ای باشید. حالا که تا حدودی دانستید نویسنده کیست، بهتر است برویم سراغ اینکه چطور می‌توانید یک نویسنده شوید.

چطور نویسنده شویم؟

چطور نویسنده شویم

اگر شما هم یکی از آن دست افرادی هستید که دوست دارید بنویسید، اما فکر می‌کنید استعداد کافی در این زمینه ندارید، اصلا نگران نباشید. به عقیده بسیاری از نویسندگان برجسته از جمله افرادی مانند استیون کینگ که میلیون‌ها نسخه از آثارشان در سراسر دنیا به فروش رفته، برای نوشتن و نویسندگی اصلا احتیاجی به استعداد ندارید!

متأسفانه معمولا وقتی صحبت از ورود به عرصه نویسندگی می‌شود، اولین بحث لزوم داشتن استعداد است. همه‌ی این بحث‌ها باعث می‌شود فرد از مهم‌ترین کار غافل شود و آن اینکه برای نویسنده شدن بهتر است ابتدا قلم دست بگیرید و بنویسید. بنا به گفته بزرگان ادب و هنر، پشتکار و ممارست می‌تواند از هر کسی نویسنده بسازد. اگر احساس می‌کنید نیاز به کمک و راهنمایی دارید شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های نویسندگی (آنلاین و حضوری) می‌تواند شروع خوبی برای مسیر نویسندگی شما باشد. اما بهتر است بدانید، بسیاری از کسانی که حالا نویسنده شده‌اند و آثارشان مخاطبان زیادی دارد، بدون تحصیلات آکادمیک و دوره‌های آموزشی نویسندگی را شروع کرده‌اند. شاید شما هم بتوانید جا پای این نویسندگان بگذارید. با این حال، فراموش نکنید شاید شرکت در دوره‌های نویسندگی بتواند به شما مسیر درست نویسندگی را بیاموزد. چه بسا اگر خودتان همین مسیر را با آزمون و خطا طی می‌کردید، نیاز به زمان طولانی‌تری برای موفقیت می‌داشتید.

ویژگی‌های یک نویسنده خوب

ویژگی های یک نویسنده خوب

معمولا دانستن این واقعیت که واقعا نویسنده خوبی هستید، سخت است. اگر شما هم به خودتان شک دارید که نویسنده خوبی هستید یا خیر، شاید بهتر باشد ویژگی‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم را در خودتان سراغ بگیرید. ویژگی‌هایی که در ادامه ذکر کرده‌ایم برای هر نویسنده‌ای ضروری هستند.

به جزئیات توجه می‌کنند

نویسندگان خوب قبل از هر چیز مشاهده‌گران استثنایی هستند. آنها هر آنچه می‌بینند را به ذهن می‌سپارند و بعد از تغییرات ظریفی روی کاغذ می‌آورند. این توجه به جزئیات نه تنها از هر نویسنده‌ای یک ویراستار فوق‌العاده دقیق و تیزبین می‌سازد، بلکه باعث می‌شود کوچک‌ترین جزئیات از زیر دست آنها رد نشود. جزئی‌نگری در همین حال باعث می‌شود تا نوشته‌های این نویسندگان عمق پیدا کنند و حس و حال خاصی داشته باشند. بدیهی است که این نویسندگان خوب، هیچ جزئیات توصیفی‌ای را از قلم نمی‌اندازند.

منظم و منضبط هستند

نویسندگان خوب با سخت‌کوشی و کلافه‌گی ناآشنا نیستند. آنها با بازنویسی، ویرایش و بهبود بخشیدن متن‌هایشان همیشه با نظم و انضباط به دنبال پیدا کردن راه خود در نویسندگی می‌گردند. این نویسندگان بدون توجه به حجم اثر خود همیشه به دنبال بازبینی و بازنگری در آثارشان هستند تا بتوانند در آینده نوشته‌های بهتری بنویسند. نویسندگان خوب تمام تمرکز خودشان را روی هنر نویسندگی گذاشته‌اند و دائما به فکر بهتر شدن هستند.

صریح و روشن می‌نویسند

نویسندگان خوب افکار و اندیشه‌های پیچیده را با زبانی ساده و صریح بیان می‌کنند تا مخاطبان با سرعت و سهولت مفهوم اصلی را درک کنند. این کیفیت ارزشمند به آنها کمک می‌کند تا سخت‌خوان‌ترین مضامین و موضوعات را به نوشته‌هایی جذاب و سرراست تبدیل کنند.

دایره لغات بالایی دارند

هیچ‌کس دوست ندارد همیشه کلمه‌های تکراری را بخواند. بنابراین، داشتن یک دایره لغات بالا ابزار ضروری هر نویسنده‌ای است. هر نویسنده‌ای می‌تواند با چیدن کلمات جالب و غیرعادی در نوشته‌های خود توجه خوانندگان را جذب کند و به آنها این امکان را دهد تا با دنیای پیرامون خود به نحو مؤثرتری ارتباط برقرار کنند.

با اشتیاق پذیرای تغییر و تحولات‌اند

نویسندگان خوب ذهن بازی دارند و اصلا از تغییر و تحولات هراسی ندارند. ترس نداشتن از ویرایش‌ها و بازنویسی‌های پی‌درپی و پذیرفتن پیشنهادات دیگران یک ویژگی مهم نویسندگان خوب است، چون به آنها کمک می‌کند در دراز مدت به نویسندگان بهتر و قوی‌تر تبدیل شوند. یک ذهن باز به هر نویسنده‌ای کمک می‌کند تا اثر خود را از دید دیگران ببیند و راحت‌تر نقاط ضعف اثر را تشخیص دهد.

همیشه تشنه خواندن هستند

کتاب‌خوان‌های قهار اکثر اوقات خودشان به نویسندگان خوبی تبدیل می‌شوند، چون غرق شدن در دنیای جادویی کلمات به آنها کمک می‌کند درک بهتری از مهارت‌های نوشتاری (مانند دستور زبان، نحو و نثر و موارد دیگر) داشته باشند. اینها اصلی‌ترین ابزارهای نویسندگی هستند که هر نویسنده‌ای می‌تواند با خواندن به آنها دست پیدا کند.

اگر هرکدام از این ویژگی‌ها را ندارید، برای به دست آوردنشان تلاش کنید

اگر ۶ ویژگی بالا را خواندید و حس کردید می‌توانید در برخی از این زمینه‌ها بهتر شوید، اصلا نگران نباشید. می‌توانید از همین حالا مسیر پیشرفتتان در حوزه نویسندگی را شروع کنید. 

راه‌های کسب درآمد از نویسندگی

اکنون که به تمام جنبه‌های نویسندگی پرداختیم، بهتر است به موضوع اصلی مقاله که کسب درآمد از نویسندگی است برگردیم. اگر به دنبال کسب درآمد از راه نویسندگی هستید، بهتر است 9 راهی که در ادامه گفته‌ایم را امتحان کنید. 

۱-با نوشتن مقاله برای وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌ها درآمد کسب کنید

مقاله نویسی

روزنامه‌نگاری حرفه‌ی فوق‌العاده جذابی برای تمام دوست‌داران نویسندگی و اهل قلم است. اگر واقعا به نویسندگی علاقه دارید، حتما توصیه می‌کنیم این مسیر شغلی را دنبال کنید. با این حال، مهم است که بدانید که در این حوزه کاری رقابت شدیدی حکم‌فرماست. مشهور است که روزنامه‌نگاری شغلی است که مجبورید در ابتدای راه با دستمزد کم و کارآموزی (بدون حقوق) روزگار بگذارنید.

هر چند این مسیر شغلی ممکن است آسان نباشد، اما پیشنهاد می‌کنیم برای شروع به عنوان یک کار پاره‌وقت به آن نگاه کنید. می‌توانید برای شروع در ازای نوشتن مقاله دستمزد بگیرید. برای این کار اصلا نیاز به تحصیلات در زمینه روزنامه‌نگاری ندارید، تنها کافی است که نویسنده‌ خوبی باشید و تا جای ممکن مهارت کافی در روایت‌گری و پرداخت جزئیات داشته باشید.

در ابتدای راه برای اینکه رزومه خوبی برای خودتان بسازید، می‌توانید خودتان دست به کار شوید و یک وبلاگ راه‌اندازی کنید. با این کار می‌توانید به دیگران علایق و سطح نویسندگی خود را نشان دهید. وقتی که تجربه و مهارت کافی به دست آوردید، می‌توانید مقاله‌هایی که نوشته‌اید را به عنوان نمونه کار در اختیار وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های آنلاین و آفلاین بگذارید. حالا اگر کسی نوشته‌های شما را دوست داشت، قطعا بدش نمی‌آید شما را به عنوان نویسنده فریلنسر (آزادکار) استخدام کند. 

مبلغی که برای نوشتن هر مقاله به دست می‌آورید بسته به اینکه حجم مطلب، موضوع و سبک نوشتاری شما متفاوت است، اما می‌توان دستمزدی بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان و حتی بالاتر از آن را به صورت میانگین در نظر گرفت. فراموش نکنید هر چقدر که مهارت‌های نویسندگی شما بالاتر می‌رود و نوشته‌های شما تخصصی‌تر می‌شود، دستمزد شما هم بالاتر می‌رود.

۲- در مسابقات نویسندگی شرکت کنید

شرکت در مسابقات نویسندگی

ممکن است شرکت در مسابقات نویسندگی کمی ترسناک باشد. اما فقط به این فکر کنید که در صورت برنده شدن در یکی از این مسابقات چقدر به نفع شما خواهد شد. قطعا افراد بسیاری برای کسی که در یک مسابقه نویسندگی برنده شده یا جایزه برده احترام قائل هستند و البته چنین جوایزی برای رزومه شما هم عالی خواهند بود. البته که نمی‌توان به راحتی از خیر جایزه گذشت که گاهی می‌تواند چند برابر حقوق ماهانه یک نویسنده تازه‌کار باشد. بنابراین به مسابقه‌های نویسندگی علاوه بر یک راه کسب درآمد از نویسندگی به عنوان یک راه انگیزه‌ دادن به خودتان استفاده کنید. می‌توانید به راحتی با یک جستجوی سردستی در گوگل فهرستی از مسابقات نویسندگی خلاق و مقاله‌نویسی و موارد دیگر را پیدا کنید.

۳- از راه ترجمه درآمد کسب کنید

کسب درآمد از راه ترجمه

یکی از راه‌های عالی برای کسب درآمد از نویسندگی استفاده از مهارت‌های زبانی و ترجمه کردن است. کسب‌وکارهای زیادی هستند که همین حالا حاضرند به افرادی مانند شما دستمزد مناسبی برای ترجمه متون مختلف پرداخت کنند. درآمد ترجمه بسته به موضوع (متن‌ها و محتواهای تخصصی قطعا درآمد بالاتری دارند) و همین‌طور زبان مبدأ و مقصد متفاوت است. می‌توانید برای شروع کار در یکی از سایت‌های خدمات ترجمه ثبت‌نام کنید و به عنوان مترجم آزمایشی شروع کار کنید. البته بهتر است قبل از ثبت‌نام در هرکدام از وب‌سایت‌های خدمات ترجمه آنلاین قوانین و تعرفه‌های ترجمه را به دقت مطالعه کنید.

۴- وبلاگ یا وب‌سایت خودتان را به درآمد برسانید

کسب درآمد از راه اندازی وبلاگ شخصی

تبدیل یک وب‌سایت یا وبلاگ به یک منبع درآمد به تلاش زیادی نیاز دارد و معمولا ماه‌ها و چه بسا سال‌ها از وقت شما را می‌گیرد. اما وقتی که به نتیجه برسید می‌توانید از حرفه‌ای که واقعا دوستش دارید، یعنی از نویسندگی درآمد کسب کنید. در همین حال، به درآمد رساندن وبلاگ و وب‌سایت می‌تواند پوئن مثبتی برای درج در رزومه شما باشد. می‌توانید به روش‌های مختلفی از بازاریابی وابسته، تبلیغات، محتوای حمایت‌شده (اسپانسر دار) و موارد دیگر به درآمد برسید.

۵- نوشتن در شبکه‌های اجتماعی

نویسندگی در شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از نویسندگی نوشتن در شبکه‌های اجتماعی است. اگر تا به حال به این حوزه فکر نکرده‌اید، بهتر است بدانید نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی ممکن است واقعا درآمد خوبی داشته باشد. می‌توانید در ابتدای کار با نوشتن محتوا برای حساب‌های کاربری خودتان و روش‌های بازاریابی وابسته به فکر کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی باشید. همچنین می‌توانید برای سایر کسب‌وکارها بنویسید و در ازای نوشته‌های خود دستمزد بگیرید. بسیاری از کسب‌وکارها به شدت به دنبال نویسنده‌های خوش‌ذوق و متبکری هستند تا برای آنها پست‌های مفیدی در توئيتر و فیسبوک یا کپشن‌های جذابی در اینستاگرام بنویسند.

۶- کپی‌رایتر شوید

کسب درآمد از کپی رایتینگ

اگر تا به حال سری به فهرست مشاغل مرتبط به نویسندگی زده باشید، شکی نیست که چیزی از موقعیت شغلی کپی‌رایتینگ یا نویسنده متن‌های تبلیغی به گوشتان خورده باشد. هر چند کپی‌رایتری شغلی است که بهتر است برای بلند مدت به آن فکر کنید، اما یکی از پردرآمدترین مشاغل نویسندگی قطعا کپی‌رایتینگ است.

برای اینکه وارد عرصه کپی‌ رایتینگ شوید، بهتر است مهارت‌های نویسندگی شما در سطح بالایی باشد و درک بالایی از سه مبحث عنوان‌نویسی، ساده‌نویسی و اختصاصی‌نویسی داشته باشید. به عبارت ساده‌تر، یک کپی‌رایتر کسی است که مهارت‌های نویسندگی را با علم بازاریابی و فروش ترکیب می‌کند و متن‌های تبلیغاتی می‌نویسد که به بالا رفتن فروش محصولات یا خدمات کسب‌وکار کمک می‌کند. نوشته‌های تبلیغاتی که شما به عنوان کپی‌رایتر می‌نویسید در قسمت‌های مختلفی از جمله بیلبوردهای شهری، روزنامه‌ها و مجلات، بروشورها، وب‌سایت‌ها و نشریات آنلاین و موارد دیگر منتشر می‌شوند. 

۷- کتاب بنویسید

کسب درآمد از نوشتن کتاب

قطعا نوشتن کتاب اصلا سریع‌ترین راه برای کسب درآمد از نویسندگی نیست. نوشتن کتاب نه تنها ممکن است بسیار سخت باشد، بلکه برای این کار ممکن است نیاز به صرف وقت زیادی داشته باشید.

با این حال، اگر در تصمیم خود جدی هستید، اصلا نگران این جنبه‌های فرعی کارتان نباشید. می‌توانید درباره هر چیزی و هر موضوعی و در هر زمینه‌ای کتاب بنویسید. می‌توانید یک رمان بنویسید. یا اینکه مجموعه شعر یا داستان‌های کوتاه‌تان را به چاپ برسانید. حتی می‌توانید به فکر نوشتن کتاب‌های غیرداستانی باشید. برای مثال یک کتاب راهنمای دانش‌آموزان بنویسید و در آن از تجربه‌های واقعی خودتان از درس خواندن برای کنکور صحبت کنید.

شاید بخواهید به یک انتشاراتی مراجعه کنید و در مورد نحوه چاپ اثر و حق‌التحریر مذاکره کنید. خوشبختانه کتاب‌های الکترونیکی به راحتی قابل انتشار هستند و می‌توانید از راه انتشار این کتاب‌ها خیلی سریع‌تر به درآمد برسید. 

۸- نویسنده فنی شوید

نویسندگی فنی

اگر تا به حال اصطلاح نویسنده فنی به گوشتان نخورده، اصلا جای نگرانی نیست. تعریف شغل نویسنده فنی بسته به تخصص‌‌های کسب‌وکارها و صنایع مختلف با هم فرق دارد. اما نویسنده فنی کسی است که اطلاعات فنی و پیچیده را به صورت متن‌های ساده و مختصری در می‌آورد. 

یکی از کارهای رایجی که نویسنده‌های فنی انجام می‌دهند، نوشتن کتابچه راهنما برای محصولات و موضوعات مختلف است. شما برای نوشتن یک کتابچه باید تحقیقات جامع و کاملی انجام دهید و برآیند تحقیقات خودتان را به صورت یک کتابچه‌ی مختصر و مفید با زبانی ساده و همه‌فهم ارائه دهید.

احتمالا برای ورود به این موقعیت شغلی به تجربه نویسندگی زیادی احتیاج خواهید داشت. بنابراین بهتر است برای شروع کسب درآمد از نویسندگی بقیه پیشنهادهای ما در این مقاله را در نظر بگیرید. اما اگر همچنان جدی هستید و مهم‌تر استعداد خوبی در تحقیق دارید، از سروکله زدن با اطلاعات فنی و سخت لذت می‌برید، مطمئن باشید در حرفه نویسنده فنی موفق می‌شوید.

۹- یک سایه‌نویس شوید

سایه نویسی

خیلی از افراد نویسنده‌های قابلی هستند، اما ترجیح می‌دهند از کانون توجهات به دور باشند. اگر شما هم یکی از همین آدم‌های حاشیه‌گریز هستید، اصلا اشکالی ندارد، می‌توانید برای کسب درآمد از نویسندگی به سایه‌نویسی روی بیاورید. سایه‌نویس‌ها کسانی هستند که به دیگران در نوشتن متن‌های مختلف از کتاب تا سخنرانی کمک می‌کنند، اما در ازای کار خود تنها پول دریافت می‌کنند و اعتبار اثر را به مشتریان خود می‌فروشند.

از آنجایی که سایه‌نویسی جز مشاغل چندان متداول نیست، به سختی می‌توانیم میانگین درآمد این شغل جذاب را بدانیم. اما مطمئنا بسته به سطح کار و مشتریان خود درآمدهای متفاوتی کسب خواهید کرد. درست به مانند نویسندگی فنی برای شروع سایه‌نویسی به تجربه نویسندگی زیادی احتیاج دارید. هر چند کمی زمان می‌برد تا پروژه‌های مناسب را به دست بیاورید و رزومه قوی بسازید، اما در نهایت می‌توانید با آدم‌های جالب زیادی در این حوزه کار کنید و مهم‌تر از همه از انجام کاری که عاشقانه‌ دوستش دارید، یعنی نویسندگی درآمد کسب کنید.

سخن پایانی

اکنون که در مورد تمام گزینه‌های روی میز برای کسب درآمد از نویسندگی اطلاع پیدا کردید، وقت آن است که آستین‌ها را بالا بزنید! فراموش نکنید، هیچ‌کس در ابتدای راه بی‌نقص نبوده و حتی بهترین نویسنده‌ها نیز در گام‌های اول با موانع زیادی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. پس بهتر است به خودتان ایمان داشته باشید و مسیری را شروع کنید که در ادامه‌ی آن بتوانید از حرفه‌ و مهارت مورد علاقه‌تان کسب درآمد کنید.

سوالات متداول

نویسندگی چیست؟

نویسندگی وسیله‌ای است برای بیان افکار و احساسات در قالبی از الفاظ کلمات به‌جا و دلنشین به صورتی که مخاطب به راحتی مقصود و نیتی که نویسنده در ذهن داشته را بفهمد. 

چطور نویسنده شویم؟

اگر احساس می‌کنید نیاز به کمک و راهنمایی دارید شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های نویسندگی (آنلاین و حضوری) می‌تواند شروع خوبی برای مسیر نویسندگی شما باشد.

روشهای کسب درآمد از نویسندگی کدامند؟

مقاله نویسی، شرکت در مسابقات نویسندگی، ترجمه، راه اندازی وبسایت شخصی، نویسندگی شبکه های اجتماعی، کپی رایتینگ، کتاب نویسی، نویسندگی فنی و سایه نویسی از روش های کسب درآمد از نویسندگی هستند.

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید