()

راه‌های کسب درآمد غیرفعال در ایران

درآمد غیرفعال چیست؟ شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که درآمد فعال و غیرفعال به چه نوع درآمدهایی گفته می‌شود و چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید حتی زمانی که در خواب هستید هم پول در بیاورید؟ درآمد غیر فعال همان چیزی است که می‌تواند رویای پول در آوردن در خواب را به حقیقت تبدیل کند.

عموما در تعریف درآمد غیرفعال یا passive income گفته می‌شود که در مقابل Active income قرار می‌گیرد و راهی است که می‌توان از طریق آن به درآمد بیشتر اما بدون فعالیت دست یافت! این تعریف شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد، زیرا همیشه کسب درآمد با فعالیت و انجام کار همراه بوده است، حالا چطور ممکن است حتی هنگامی که در خواب هستیم یا فعالیتی نمی‌کنیم، درآمد داشته باشیم؟

زندگی افراد ثروتمند نشان می‌دهد که آنها به شغل معمولی خود اکتفا نکرده‌اند و درآمد غیرفعال را به عنوان راهی برای ثروتمند شدن انتخاب کرده‌اند. پس اگر شما هم به دنبال پول بیشتر، موفقیت و استقلال مالی هستید با ما همراه باشید تا با درآمدزایی غیرفعال، انواع و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید.

درآمد فعال چیست؟

   تعریف درآمد فعال

قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهیم که درآمد غیرفعال چیست؟ شاید بهتر باشد درآمد فعال را تعریف کنیم. درآمد فعال همان درآمدی است که احتمالا همه افراد در زندگی خود به دست می‌آورند، یعنی در ازای یک فعالیت مشخص، حقوق دریافت می‌کنند و با اتمام آن فعالیت هم درآمدشان قطع خواهد شد.

درآمد فعال که در مقابل درآمد غیر فعال قرار دارد، یک مدل درآمدی مشخص است که برای افرادی که شغل ثابت دارند، تعریف شده است، اما نوع دیگر درآمد هم وجود دارد که حتما نباید یک شغل ثابت داشته باشیم، اما امکان درآمد بیشتر و ثروتمند شدن را برای‌مان فراهم می‌کند.

درآمد غیرفعال چیست؟

رسیدیم به موضوع اصلی این مقاله: یعنی درآمد غیر فعال چیست؟

این درآمد به درآمدهای منظمی گفته می‌شود که از منابعی غیر از همکاری با کارفرما یا پیمانکار به دست می‌آیند. یعنی بدون اینکه فعالیت مشخصی را برای یک شخص یا اداره خاصی انجام دهیم، بتوانیم از طریق ایجاد خدمات و خلق ارزش به درآمد برسیم. به این نوع درآمد، درآمد منفعل هم می‌گویند و منظور این است که افراد بی‌آنکه فعالیت اقتصادی روزانه‌ای داشته باشند، روش‌هایی را در پیش می‌گیرند که طریق آنها به درآمدزایی برسند. یعنی ظاهرا فعالیتی ندارند و منفعل هستند. هرچند که برای داشتن درآمد غیرفعال باید زمینه‌سازی‌هایی صورت بگیرد و داشتن مهارت‌هایی ضروری است. 

فرض کنید ملکی دارید و آن را اجاره داده‌اید یا در زمینه خرید و فروش سهام فعالیت می‌کنید یا از طریق سرمایه‌گذاری روی یک کسب‌وکار، بخشی از درآمد آن را کسب می‌کنید یا اینکه همگام با فضای دیجیتال به فروش محصولات و خدمات در فضای مجازی روی آورده‌اید؛ درآمدهایی که از این طریق دارید، همگی به نوعی درآمد غیرفعال محسوب می‌شوند.

ایده درآمد غیرفعال خیلی جذاب به نظر می‌رسد، همه دوست دارند بدون اینکه طی ساعات مشخصی از صبح تا عصر کار کنند، درآمد داشته باشند؛ اما نباید دچار این اشتباه شویم که برای کسب درآمد غیرفعال، کار خاصی نباید انجام دهیم و فقط باید منتظر پولدار شدن باشیم!

تاد ترسیدر، مربی مالی، در این خصوص می‌گوید: “بسیاری از مردم اینطور تصور می‌کنند که کسب درآمد غیرفعال نیاز به هیچ کاری ندارد، اما این یک جذابیت برای سریع ثروتمند شدن است و در باطن، ایجاداین نوع از درآمد و ساختن یک زندگی دلخواه کار چندان آسانی هم نیست.”

درواقع، برای اینکه درآمد غیر فعال داشته باشیم هم باید کار کنیم، فرض کنید اگر شما از راه اجاره دادن ملک خود به درآمد رسیده‌اید، باید از ملک خود به خوبی نگهداری کنید یا اگر در زمینه فروش اینترنتی فعالیت می‌کنید باید محصولات یا خدمات‌تان را به‌روز نگه دارید.

بر این اساس درآمد غیرفعال به عنوان یک راه دوم برای پول درآوردن می‌تواند در افزایش امنیت مالی افراد و ثروتمند شدن آنها تاثیر قابل توجهی داشته باشد؛ اگرچه ممکن است در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم داشته باشد.

مزایا و معایب درآمد غیر فعال

از آنجایی که برای رسیدن به درآمد غیرفعال نیاز به حضور در محل کسب‌وکار نداریم، طبیعتا مزایای قابل توجهی را از نظر صرفه‌جویی در زمان و مکان به دنبال خواهد داشت، اگرچه ریسک این کار را هم باید بپذیریم و حداقل 3 تا 5 سال برای رسیدن به این درآمدزایی صبر کنیم.

مزایای درآمد غیرفعال

در ادامه 3 مزیت عمده درآمد غیر فعال را معرفی می‌کنیم:

درآمد غیرفعال چه مزایایی دارد؟

رسیدن به ثروت و استقلال مالی

اگر در طول زندگی خود به درآمد ثابت و فعال خود بسنده کنیم، شاید یک زندگی معمولی رو به متوسط داشته باشیم، اما اگر به دنبال منابع درآمدی دیگری هم باشیم، می‌توانیم از طریق سرمایه‌گذاری یا خریدوفروش یا حتی راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی پول بیشتری در بیاوریم؛ یعنی در عین حال که درآمد فعال خود را داریم، روش‌های جدیدتری هم برای درآمدزایی به دست بیاوریم.

زمان نامحدود

فرض کنید در طول شبانه‌روز به ازای 8 ساعت فعالیت، حقوق مشخصی دریافت می‌کنید، این زمان محدود است؛ اما در درآمدزایی غیرفعال محدودیت زمانی وجود ندارد، یعنی اگر یک کارگاه تولید لباس راه‌اندازی کنید، بدون حضور شما، تعداد افراد زیادی می‌توانند 8 ساعت کار کنند.

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس راه‌اندازی کرده‌اید، از این پس حتی زمانی که شما خواب هستید هم ممکن است در سایت‌تان خرید و فروش انجام شود و درآمد داشته باشید.

مکان نامحدود

برخلاف درآمدزایی فعال که باید در یک مکان خاص حضور داشته باشیم، برای کسب درآمد غیر فعال نیاز به حضور فیزیکی نداریم. مثلا نویسنده‌ای که کتاب‌هایش در نقاط مختلف دنیا به فروش می‌رسد، صاحب کارخانه‌ای که در شهرهای مختلف شعبه دارد یا کسی که در زمینه فروش اینترنتی فعالیت می‌کند، هیچ کدام محدود به یک مکان خاص نیستند.

معایب درآمد غیرفعال

انواع درآمد غیرفعال در کنار مزایای قابل توجهی که دارند، ممکن است در ابتدای کار معایبی هم داشته باشند:

معایب درآمد غیرفعال

نیاز به سرمایه اولیه

هنگامی که درآمد فعال را انتخاب می‌کنیم، نیاز به سرمایه اولیه خاصی نداریم و با استخدام توسط یک کارفرما درآمد خواهیم داشت؛ اما درآمدزایی غیرفعال نیاز به سرمایه اولیه دارد. اگر قصد خرید و فروش سهام را دارید، یا می‌خواهید یک کارگاه تولیدی راه‌اندازی کنید یا یک سایت فروش مجازی داشته باشید، حتما باید میزان مشخصی از سرمایه را در اختیار داشته باشید.

نداشتن نتیجه آنی

برای ایجاد درآمد غیرفعال باید صبور باشیم. با انتخاب یک شغل ثابت از همان روز اول درآمد خواهیم داشت اما اگر می‌خواهید پول بیشتری به دست آورده و ثروتمند شوید، باید سختی‌های آن را هم بپذیرید. روش درآمدزایی غیرفعال در لحظه نتیجه‌بخش نخواهد بود، فرض کنید وارد خرید و فروش املاک شده‌اید یا قصد راه‌اندازی یک کارخانه یا وب سایت فروش را دارید، برای همه این کارها باید زمان بگذارید، برندسازی کنید و صبور باشید تا بعد از گذشت چند ماه یا چند سال به نتیجه برسید.

ریسک بالا

درآمد غیرفعال در مقابل کسب درآمد فعال ریسک بیشتری دارد چون باید سرمایه‌گذاری کنید و صبور باشید تا در نهایت بتوانید به موفقیت برسید. درست است که درآمد فعال یک حاشیه امن برای شما ایجاد می‌کند، اما اگر بتوانید به درآمدزایی از روش دیگری هم برسید، امنیت مالی خود را در سال‌های آینده تأمین کرده و شانس بیشتری برای ثروتمند شدن خواهید داشت.

چگونه درآمد غیر فعال داشته باشیم

درآمد غیرفعال چیست و چگونه می‌توان درآمد غیر فعال داشت؟

اگر به دنبال این هستید که منبع درآمد غیرفعال چیست و چطور می‌توانید به چنین منابعی دست پیدا کنید، با ما همراه باشید تا با مراحل رسیدن به passive income آشنا شوید.

ارزش یا خدمت خود را مشخص کنید

در قدم اول باید ببینید که سرمایه اولیه شما چیست؟ آیا سرمایه نقدی دارید یا دارای مهارتی هستید که می‌توانید از طریق آن درآمدزایی داشته باشید.

اگر سرمایه اولیه دارید، می‌توانید ارزش خود را در قالب یک محصول ایجاد کنید، مثلا به فکر یک کارگاه تولیدی یا کارخانه باشید تا به مرور زمان آن را گسترش دهید و افراد زیادی را به استخدام خود درآورید. همینطور می‌توانید از سرمایه اولیه خود برای خرید و فروش املاک یا سهام استفاده کنید.

مهارت‌های شما هم می‌تواند منبع درآمدی برای شما باشد. به عنوان مثال اگر یک نویسنده هستید یا مهارتی مانند تولید محتوای ویدئویی و محتوای آموزشی دارید، خیلی راحت می‌توانید با نوشتن یک کتاب یا آموزش آشپزی و تولید محتوا، به درآمد غیرفعال برسید.

امکانات خود را بسنجید

در مرحله بعد ببینید که چه امکاناتی دارید، آیا به جز سرمایه نقدی یا مهارت، امکانات دیگری مانند نیروی انسانی، منابع تبلیغاتی و… هم دارید؟ با تهیه فهرستی از امکانات در دسترس خود می‌توانید نقشه راه کسب‌وکارتان را دقیق‌تر ترسیم کنید و مشخص کنید که به چه میزان هزینه و امکانات جانبی نیاز خواهید داشت.

نیازهای خود را مشخص کنید

برای انجام هر کاری محدودیت‌ها و نیازهایی وجود دارد، به همین دلیل بهتر است بعد از انتخاب حوزه کاری خود برای درآمد غیرفعال، محدودیت‌هایی را که دارید لیست کرده و نیازهای‌تان را مشخص کنید. در این صورت می‌توانید برای رفع نیازها و محدودیت‌ها به فکر کمک گرفتن از منابع دیگر و حتی شراکت با دیگران بیفتید.

زمان رسیدن به درآمد غیرفعال را مشخص کنید

هر کاری باید به صورت هدفمند صورت بگیرد. درست است که درآمدزایی غیرفعال نیاز به صبر و حوصله دارد، اما باید با توجه به منابعی که در اختیار دارید، یک برنامه مشخص برای آن تدوین کنید و زمان تقریبی رسیدن به این درآمد را تعیین کنید.

انواع روش‌های رسیدن به درآمد غیر فعال در ایران

روش‌های رسیدن به درآمد غیر فعال در ایران

هر کدام از ما به عنوان یک ایرانی می‌توانیم در کنار درآمد ثابت خود، به فکر کسب درآمدهای دیگر هم باشیم. در ادامه برخی از مهم‌ترین انواع درآمد غیر فعال را معرفی خواهیم کرد:

دوره‌های آموزشی

آموزش به عنوان یکی از بهترین روش‌های درآمد غیرفعال شناخته می‌شود. این روزها که به لطف فضای دیجیتال، فرصت‌های آموزشی زیادی ایجاد شده است، اگر دارای مهارت خاصی هستید، مثلا آشپزی، خیاطی، برنامه‌نویسی و… می‌توانید محتوای آموزشی تولید کنید.

کافی است یک سایت آموزشی راه‌اندازی کنید یا محتوای خود را در یوتیوب یا شبکه‌های اجتماعی قرار دهید، خواهید دید حتی زمانی که خواب هستید هم ممکن است افرادی آموزش شما را خریداری کنند و درآمد داشته باشید.

نوشتن کتاب ، خصوصا کتاب الکترونیکی

درست است که چاپ و انتشار یک کتاب هزینه زیادی به همراه دارد، ولی انتشار یک کتاب الکترونیکی هزینه زیادی ندارد، شما می‌توانید با فروش آن در سایت‌های فروش کتاب، موفق به کسب درآمد غیرفعال شوید. ممکن است کتاب شما سال‌ها به فروش برسد و شما و حتی فرزندان‌تان از درآمد آن استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری در املاک

یکی از راه‌هایی که از گذشته تاکنون برای ایجاد درآمد غیرفعال شناخته می‌شود، سرمایه‌گذاری در خرید و فروش یا اجاره املاک است. اگر سرمایه‌ای دارید، می‌توانید آن را تبدیل به یک ملک استیجاری کنید تا برای سال‌های متوالی بتوانید از طریق اجاره دادن یا فروش آن ملک و خرید ملکی دیگر به درآمد بیشتری دست پیدا کنید.

همکاری در فروش

یکی از منابع تقریبا جدید برای درآمد غیر فعال، سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ است. در این روش می‌توانید بستری اینترنتی را ایجاد کنید تا اینفلوئنسرها، وبلاگ‌نویسان و حتی افراد عادی بتوانند محصولات و خدمات دیگر برندها را به فروش برسانند و مبلغی را به عنوان پورسانت به شما پرداخت کنند.

در این شیوه هم ممکن است حتی هنگامی که خواب هستید، از طریق سیستم همکاری در فروش شما، یک فروش صورت بگیرد و درآمد داشته باشید. اگر قرار باشد که به بهترین درآمد غیرفعال اشاره شود، می‌توان فعالیت از طریق همکاری در فروش را جزو بهترین‌ها معرفی کرد که افراد را به سرعت به سمت استقلال مالی هدایت می‌کند. چون در حال حاضر، بازاریابی به روش همکاری در فروش جزو محبوب‌ترین روش‌های بازاریابی است و برندها و فروشگاه‌های بسیاری خواهان همکاری با ناشران و بازاریاب‌ها برای مشارکت در فروش محصولات و خدمات‌شان هستند. بنابراین فرصت مناسبی است که از این طریق درآمدزایی قابل توجهی کسب کرد. 

برای آشنایی بیشتر با سیستم همکاری در فروش می‌توانید به این لینک مراجعه کنید: 

تولید اپلیکیشن

تولید اپلیکیشن برای کسب درآمد غیر فعال

این روزها اگر بتوانید اپلیکیشن‌های کاربردی و مناسب با نیاز مردم را طراحی و تولید کنید، شانس زیادی برای کسب درآمد خواهید داشت. فرض کنید که یک برنامه برای پرداخت‌های بانکی و قبوض مردم طراحی می‌کنید، اگر زمان و هزینه لازم را برای بازاریابی و تبلیغات آن برنامه صرف کنید و باگ‌های آن را برطرف کنید، منبع درآمد غیرفعال خود را به دست خواهید آورد.

سرمایه‌گذاری در سهام

بسیاری از افراد ثروتمند دنیا، در زمینه خرید و فروش سهام فعالیت داشته‌اند، بنابراین اگر سرمایه‌ای دارید، می‌توانید آن را در حوزه بورس صرف کنید. 

البته فراموش نکنید که برای ورود به بورس باید مطالعات لازم را انجام دهید و ریسک‌های آن را هم بپذیرید.

راه‌اندازی وب سایت فروشگاهی

راه‌اندازی وب سایت فروشگاهی و رسیدن به درآمد غیر فعال

یکی دیگر از منابع درآمد غیرفعال ، فروش اینترنتی است. کافی است یک سایت فروشگاهی راه‌اندازی کرده و امکان فروش محصولات مختلف را برای سایر افراد فراهم کنید، در این صورت فرایند فروش به خودی خود انجام می‌شود و نیازی به حضور شما نخواهد بود، اما درآمدهایی برای‌تان محاسبه خواهد شد.

نتیجه‌گیری

منابع درآمد غیرفعال به همین موارد محدود نمی‌شوند و راه‌های زیادی برای آن وجود دارد. مثلا کافی است بتوانید مهارت خود را در قالب یک محتوای آموزشی در اختیار دیگران قرار دهید تا درآمد داشته باشید. با این کار بدون اینکه کار زیاد انجام دهید، یک بار یک محتوا را تولید می‌کنید و به صدها و شاید هزاران نفر آن را می‌فروشید و درآمدزایی می‌کنید.

این درآمدزایی می‌تواند در کنار داشتن یک شغل ثابت، منجر به کسب درآمد بهتر و رسیدن به امنیت مالی بیشتر شود. در این مقاله سعی شد با تعریف درآمد غیرفعال و درآمد فعال و همینطور مزایا و معایبی که دارند، برخی از رایج‌ترین انواع درآمد غیر فعال هم معرفی شوند.

سؤالات متداول

درآمد غیرفعال چیست؟

راهکاری برای کسب درآمد که بدون حضور فیزیکی انجام می‌شود؛ یعنی برخلاف درآمد ثابت زمان و مکان مشخصی ندارد و از طریق ارائه ارزش در قالب خدمات و محصولات ایجاد می‌شود.

درآمد فعال چیست؟

درآمدی که به ازای انجام یک کار مشخص، حقوق ثابتی دریافت می‌کنیم.

آیا برای درآمد غیرفعال باید کار ثابت خود را رها کنیم؟

خیر. می‌توان در کنار شغل ثابت، به فکر کسب درآمد غیرفعال هم بود.

 مزایا و معایب درآمد غیرفعال چیست؟

مزایا: استقلال مالی، زمان نامحدود، مکان نامحدود
معایب: نیاز به سرمایه اولیه، نداشتن نتیجه آنی، ریسک بالا

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید