()

فکر می‌کردید روزی بدون نیاز به برقراری تماس یا مراجعه حضوری، به کالاهای داروخانه‌ دسترسی پیدا کنید و حتی خرید کنید؟ یا مثلا به این نکته توجه کرده‌اید که انجام کارهای اداری با وجود اینترنت چقدر راحت‌تر انجام می‌گیرد؟ حالا با این همه امکانات و فوایدی که اینترنت ایجاد کرده است، شما هم به فکر افتاده اید که شاید بهتر باشد کسب و کارتان را در فضای مجازی گسترش دهید؟
با گسترش تکنولوژی و البته با شیوع ویروس کرونا، تب و تاب کسب و کار‌های اینترنتی بیشتر شد و اعتمادسازی‌ها جلوه دیگری به خود گرفت. هر چقدر با زمان جلوتر برویم، روش‌های قدیمی بیش از پیش جای خود را به روش‌های نوین می‌دهند و نحوه دریافت خدمات یا کالا‌ها از طریق اینترنت رونق بیشتری پیدا می‌کند. 

این روز‌ها تقریبا هر نوع کالا و حتی خدمات را هم می‌توانیم به کمک اینترنت و بسته به نیاز خود تهیه کنیم. از پزشک، پرستار و مشاوره، تا تاکسی، کالاهای داروخانه‌ای، امور بانکی و خرید روزانه! 

به راحتی می‌توان گفت فکر راه انداختن کسب کار اینترنتی، حداقل یک بار از ذهن همه ما عبور کرده است، اما به دلایلی شاید این فکر‌ها یا پیشنهاد‌ها را پشت گوش انداخته یا از انجام آن منصرف شده باشیم. شاید به این سوال رسیده باشیم که برای شروع یک شغل اینترنتی از کجا باید شروع کنیم؟ 

یا یک علامت سوال درون ذهنمان ایجاد شده باشد که آیا راه اندازی کسب و کار اینترنتی از صفر و با دستان خالی امکان پذیر است یا خیر؟
البته که هر کاری ابعاد مختلف و جنبه‌های مثبت و منفی خاص خودش را دارد. توصیه می‌کنیم تا انتهای این متن همراه ما باشید، چرا که در این مقاله تصمیم داریم صفر تا صد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را معرفی کرده و آن‌ را از جنبه‌های گوناگون ارزیابی کنیم تا از معایب و مزایای این حوزه بیشتر از قبل آگاه شویم.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید کسب و کار اینترنتی، به چه فعالیت‌هایی گفته می‌شود؟
اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، باید بگوییم که همه صاحبان فروشگاه ها و صاحبان کسب و کارهایی که در فضای اینترنت به خرید و فروش کالا یا خدماتی مشغول هستند، کسب و کار اینترنتی دارند. 

یعنی اگر فردی در فضای آنلاین به خرید فروش کالا و خدماتی می پردازد و مثلا کسی به عنوان نویسنده، خیاط، سلبریتی، اینفلوئنسر، گرافیست، طراح سایت و… خدماتی ارائه بدهد و کاربر یا خریداری هم از این خدمات استفاده کند و بابت شان هزینه بپردازد، چنین فردی دارای کسب وکار در فضای آنلاین است و کسب و کار اینترنتی دارد. 

کسب و کارهای اینترنتی به دلیل اینکه سرمایه اولیه اندکی برای راه اندازی نیاز دارند، بر بستر اینترنت شکل می گیرند و نیازی به فضای فیزیکی ندارند، این امکان را ایجاد کرده اند که هر فردی بتواند از فضای آنلاین درآمد کسب کند. 

اما چرا مشاغل آنلاین هر روز رشد بیشتری می‌کنند و افراد بیشتر از قبل به آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند؟

چرا راه اندازی کسب و کار اینترنتی؟

قبل از شروع هر کاری خوب است که از نقاط قوت و ضعف آن با خبر شویم؛ بیایید با نقاط قوت راه اندازی کسب و کار‌های اینترنتی بیشتر آشنا شویم: 

مزایای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

نقاط قوت راه اندازی کسب و کار اینترنتی

با این که مزایای زیادی را می‌توان برای این حوزه در نظر گرفت، اما موارد زیر اصلی‌ترین نقاط قوتی هستند که باعث رشد و توسعه زیاد این حوزه هستند و هر فردی را برای قدم گذاشتن در این راه ترغیب می‌کنند.

نیاز به سرمایه بسیار کم

باید بگوییم شاید اولین و بهترین ویژگی مشاغل اینترنتی، عدم نیاز به سرمایه اولیه بالاست. تقریبا هر کسب و کار غیر آنلاینی نیاز به سرمایه قابل توجه و مشخصی دارد. به عنوان مثال یک فروشگاه برای شروع فعالیت خود نیاز به اجاره یک مکان، پرداخت قبوض، پرداخت مالیات، حضور فیزیکی و هزینه‌های رفت و آمد و… دارد اما خوشبختانه، بابت شروع فعالیت‌ و کسب درآمد از اینترنت لازم نیست نگران این مسائل باشید. برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق نیازی نیست هزینه‌های کمرشکنی را متقبل شوید. می‌توان با دست خالی هم در فضای مجازی یک کسب و کار موفق و پویا ایجاد کرد.

برای آشنایی بیشتر می توانید روش های کسب درآمد بدون سرمایه را از وبلاگ افیلی مطالعه کنید.

منعطف بودن ساعت‌های کاری

با شروع کسب و کار در محیط مجازی دیگر رئیس خودتان هستید. میزان زمان فعالیت بستگی به تصمیم‌تان دارد. این ویژگی برای دانشجو‌ها یا افرادی که شغل دوم دارند، اهمیت زیادی دارد. با این که کسب درآمد از اینترنت ساده و امکان‌پذیر است اما نباید فراموش کنید که رسیدن به سود در حوزه اینترنت نیازمند برنامه‌ریزی و صرف زمان و صبور بودن است.

فرصت تغییر

با شناختن بازار کار، نحوه ارتباط با مشتری و آزمون و خطاها، فرصت خوبی پیدا می‌کنید تا مشکلات را شناسایی کنید. علاوه بر آن امکان تعویض ویترین کالاها، در هر زمان که اشاره کنید وجود دارد. تنوع تصاویر و تبلیغات باعث جذب بیشتر مشتریان و معرفی بهتر کالای شما می‌شود.

مدیریت ساده‌تر

نداشتن مسئولیت در قبال کارمند‌های متعدد و مشکلات مدیریت راه را برای صاحبان این حرفه ساده‌تر می‌کند. هر مقدار پیچیدگی  کار کمتر باشد، به طبع مدیریت کردن این نوع از مشاغل ساده‌تر خواهد بود.

تعامل بیشتر با مخاطب

هر مقدار تعامل شما با مشتری‌ها بیشتر شود، فرایند اعتماد‌سازی راحت‌تر انجام می‌پذیرد و از سمتی نیاز‌ها و نقاط مثبت و منفی بیشتر آشکار می‌شود. سلیقه، طرز تفکر مخاطبان، نیاز بازار و بسیاری از نکات و جزئیاتی که معمولا از چشم دور می‌مانند از طریق تعامل در می‌یابید و از دستی دیگر با تعامل بالا، فرصتی برای تبدیل مشتریان گذرا به مشتری دائمی هم به وجود می‌‌آید.

شناخت نیاز بازار

وجود رقبا، مخاطبان و چالش‌های بین راه باعث می‌شود خواسته و نیازها را بهتر بررسی کنید و برای رفع آن‌ها سریع‌تر اقدام کنید. از شکست‌ها و استراتژی آن‌ها درس بگیرید و سعی کنید متفاوت‌تر عمل کنید. بررسی سیر توسعه، خط مشی‌ها و الگو‌های بازار رقبا می‌تواند تاثیر زیادی در هموار شدن مسیر شما داشته باشد. این فرصت در کسب و کار‌های آنلاین به وضوح حس می‌شود.

فعالیت بدون نیاز به واسطه

در کسب و کار اینترنتی شما با مخاطب‌تان به صورت مستقیم ارتباط دارید. مدیریت خرید و اعتمادسازی با خودتان است و به هر نحوی که دوست داشته باشید می‌توانید مشتری خود را جذب کنید. درگیری فکری برای ایجاد مشکلات احتمالی با واسطه وجود ندارد و نیازی به تنظیم قرارداد یا صرف وقت برای پیشرفت کار از جانب واسطه نیست.


معایب راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 معایب و چالش‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی

همانطور که ابعاد مثبتی در راه اندازی کسب و کار‌های اینترنتی وجود دارد، معایب و چالش‌هایی هم جلوی پای صاحبان آن‌ها قرار دارد. نحوه چاره‌جویی و برخورد با این مشکلات است که استقامت این کسب و کار‌ها را می‌سنجد و اعتبار آن‌ها را بالا می‌برد. این معایب عدم وجود اعتماد مخاطبان، اختلالات اینترنتی، حضور رقبای سرسخت و در نهایت مسئولیت بالای فروشگاه‌های آنلاین نسبت به کسب و کار سنتی است. در ادامه به چند مورد از معایبی که متوجه کسب‌وکارهای آنلاین است، اشاره می‌کنیم.

مرجوع کردن کالا

اینکه مشتری نمی‌تواند کالا را قبل از خرید امتحان کند یا ببیند، یکی از معایب این کسب‌وکارهاست و میزان مرجوعی را در این حوزه بالا برده است.  

مشتری در خرید حضوری، کالا را می‌بیند، امتحان کرده و سپس برای خرید اقدام می‌کند. در این صورت مسئولیت این خرید را هم بر عهده می‌گیرد. اما در خرید آنلاین، این مشکل همچنان وجود دارد که برخی از مشتریان، کالا را مرجوع می کنند که هزینه‌های زیادی را متوجه صاحب کسب‌وکار می‌کند. 

سختی راضی کردن مشتری به خرید

فروشندگان برای فروش یک کالا به صورت حضوری، از فنون مختلفی استفاده می‌کنند. اما وقتی مشتری به صورت آنلاین خرید می‌کند، فروشنده چنین امکانی را ندارد که با فنون فروشندگی و ارتباط کلامی بتواند او را برای خرید تشویق کند. پس تعدادی زیادی از مشتریان به این صورت از دست می‌روند.

رقابت شدید

اعتبار در بازار آنلاین و در بین کسب‌وکارهای اینترنتی، حرف اول را در بازار می‌زند. هر کسب‌وکاری برای اینکه بتواند بیشتر و بهتر بفروشد، باید اعتبار زیادی بین مشتریان کسب کند. این اعتبار هم با گذشت زمان به دست می‌آید.

گذشت زمان، داشتن صداقت و شفافیت با مشتریان، داشتن زیرساخت‌های فنی مناسب، پاسخ‌دهی به موقع به مشتریان، تعهد به مشتری و… از مهمترین فاکتورهایی هستند که یک کسب‌وکار آنلاین باید رعایت کند. در کنار اینها، هزینه‌های زیادی هم باید بابت تبلیغات بپردازد تا میزان آگاهی از برند خودش را در بین مشتریان افزایش بدهد. یکی از دلایل سختی رقابت در بازار آنلاین مربوط به هزینه‌هاست که تعداد زیادی از کسب‌وکارها توان پرداختش را ندارند. 

نرخ بالای شکست

راه‌ اندازی یک کسب و کار اینترنتی ریسک زیادی دارد. ناشناخته بودن بازارهای فیزیکی برای صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین، عدم آشنایی با قواعد بازار کار، سختی رقابت، رگولاتوری سخت و شدید، زمان‌بر بودن آشنایی مشتریان با فروشگاه‌های آنلاین، دامنه گسترده خرید حضوری و علاقه مشتریان به خرید از فروشگاه‌های فیزیکی و… بخشی از دلایلی هستند که نرخ شکست را در میان کسب‌وکارهای آنلاین افزایش داده‌اند.   

ساعات کاری زیاد

یکی دیگر از معایب کسب‌وکارهایی از جنس اینترنتی این است که ساعات کاری ممتد و طولانی دارند. برخی حتی خدمات 24 ساعته ارائه می‌دهند. اگر هنوز تیمی تشکیل نداده باشید و بخواهید با تعداد نفر اندک به این کار بپردازید، دچار مشکلات زیادی می‌شوید. چون توان پاسخگویی به نیازهای مشتریان را نخواهید داشت. اگر نتوانید ساعات کاری خود را مدیریت کنید، با کاهش بهره‌وری مواجه می‌شوید. 

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی (صفر تا صد)

برای موفقیت در حوزه مشاغل اینترنتی باید اصول راه اندازی کسب و کار اینترنتی را به خوبی بشناسید، از پیچ و خم‌ها، چالش‌ها و به صورت کلی باید و نبایدها با خبر باشید. نکات زیر از مواردی هستند که کمک شایانی به افزایش اطلاعات صاحبان این شغل‌ها می‌کند.

۱-دید منطقی داشته باشید

دید منطقی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید فکر شده باشد. به آن آسانی که فکر می‌کنید، هم نیست! حواس‌تان باشد ریسک غیرمنطقی نکنید. بی‌گدار به آب زدن احتمال شکست خوردن ایده‌ شما را بالاتر می‌برد. 

رقبا، ایده‌های نو و بسیاری از موارد دیگر، باعث می‌شوند که خیلی زود شکست بخورید و در این کسب و کار ناکام بمانید؛ پس پیشنهاد می‌کنیم قدم به قدم و با برنامه‌ریزی اصول راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی را طی کنید.

۲-ایده نو و خلاقانه داشته باشید

خلاقیت و ایده های نو رمز موفقیت و رشد کسب و کارهای اینترنتی است

هر مقدار ایده شما ناب و بکر باشد احتمالا موفقیت و رشد شما بیشتر خواهد بود. برای پیدا کردن ایده‌ جدید استعداد‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید. به این فکر کنید که از چه کاری بیشتر از همه لذت می‌برید و از انجام چه کاری خسته نمی‌شوید. 

به نظر شما چه نیازی هنوز از طریق اینترنت برآورده نشده است یا حتی اگر اجرا شده شما چه نقاط قوتی می‌توانید به آن‌ها اضافه کنید تا از رقبا متمایز شوید. علایق و ایده‌های خود را بنویسید و برای پیدا کردن آن وقت بگذارید اما مراقب زمان باشید، ممکن است رقبا این ایده را زودتر از شما پیدا کنند.

ما در مقاله ایده های پولساز به طور کامل ایده های اجرایی که می توانند به شما در شروع کمک کنند را معرفی و بررسی کرده ایم.

۳-بررسی بازار رقبا

بررسی بازار رقبا و فکر کردن در مورد چگونگی اجرای ایده خود

اگر ایده شما بکر باشد، راه ساده‌تری در پیش دارید. فقط کافی است یک برنامه اصولی بچینید و مراحل را به ترتیب طی کنید؛ اما با سرعت پیشرفت تکنولوژی، بازار رقبا هم قوی‌تر از قبل می‌شود. بررسی نحوه عملکرد بازار رقیب یکی از اصلی‌ترین ملزومات راه اندازی کسب کار اینترنتی است. 
برای بررسی بازار رقبا در کسب و کارهای آنلاین راه‌های متفاوتی پیش رو دارید؛ این راه‌ها می‌تواند با توجه به گستردگی سازمان شما یا رقیب متفاوت باشد. 

به عنوان مثال از گوگل استفاده کنید، کلمات کلیدی شغل خود را جستجو کنید و شرکت‌های مشابه را پیدا کنید؛ بعد از این مرحله، رقبایی که خط مشی یکسان با شما را دارند در دسته جداگانه‌ای قرار دهید.
پس از این مراحل اطلاعات زیادی از الگوی رقیب، هدف و نحوه پیشرفت آن‌ها آگاه خواهید شد. در صورتی که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارید می‌توانید از ابزار‌های تحلیل رقیبان کمک بگیرید.

۴-بررسی نیاز مخاطبان

شناسایی و بررسی نیاز مخاطبان در یک کسب و کار اینترنتی

همزمان با بررسی بازار رقبا و فکر کردن در مورد چگونگی اجرای ایده خود، به نیاز مخاطبان خود توجه داشته باشید. پیدا کردن این نیاز‌ها می‌تواند به جدیدتر بودن ایده و تشکیل خط مشی مناسب به شما کمک کند. ارضا نیازهایی که پاسخ داده نشده‌اند، می‌تواند یکی از بهترین راه‌های شروع کسب و کار اینترنتی شما باشد. 

زمانی که مخاطبان کسب و کار خود را بررسی می‌کنید به درخواست‌ها، میانگین وسع مالی و سلیقه آن‌ها توجه کنید. آمار نشان می‌دهد حدود ۶۰درصد از مخاطبان، برای آگاهی از محصولات جدید و محصولات مورد نظرشان فروشگاه‌های آنلاین را دنبال می‌کنند؛ بنابراین تلاش کنید تا به‌روز‌رسانی و نیاز‌های مخاطبان‌تان را تامین کنید.

۵-برنامه‌ریزی و تعیین چشم‌انداز

برنامه‌ریزی، تعیین چشم‌انداز و نقشه راه در راه اندازی کسب و کار اینترنتی بسیار مهم است.

حالا که ایده‌ی تازه، بازار رقبا و نیاز مشتری‌های خود را بررسی کردید، نوبت به تعیین نقشه‌ی راه می‌رسد. در این مرحله، به طور جدی‌تری فعالیت شما در این محیط آغاز می‌شود. برند سازی، قیمت گذاری، معرفی خدمات یا ویژگی‌های متفاوت کار شما، از همین پله شکل می‌گیرد.

۶-انتخاب نام مناسب برای فروشگاه

انتخاب نام مناسب برای فروشگاه و تاثیر آن در موفقیت کسب و کار

بعد از شناخت محصول یا خدمات تان و پیدا کردن تعریف مناسب برای آن‌ها، برای سایت، اینستاگرام و هر بستری که برای فعالیت در آن آماده شده‌اید، اسمی انتخاب کنید. به یاد داشته باشید اسم در عین سادگی باید منحصر به فرد و کوتاه باشد. اسم فروشگاه شما باید مرتبط با حوزه فعالیت‌تان انتخاب شود تا در ذهن افراد بماند. 

نام فروشگاه در واقع بخش مهمی از فرایند برندینگ و برندسازی آن را تشکیل می دهد. این نام فروشگاه شماست که قرار است در یادها بماند و در ذهن کاربران ثبت شود. پس لازم است که بیشترین دقت در این زمینه صورت بگیرد. چون شما نمی توانید هر روز نام فروشگاه خود را تغییر بدهید. 

برندینگ هزینه دارد. شما برای برندسازی هزینه های زیادی متحمل می شود. پس باید از همان ابتدا با دقت بیشتر نامی انتخاب کنید که مجبور به تغییر آن نشوید. 

۷-وبسایت فروشگاه خود را طراحی کنید (طراحی سایت)

طراحی وبسایت فروشگاه اینترنتی

با توجه به این که در چه بستری تصمیم به فعالیت دارید، راه‌های گوناگونی هم در پیش دارید. به طور مثال برای فعالیت در اینستاگرام، نیاز به یک صفحه دارید اما برای فعالیت در سایت علاوه بر هاست، نیاز به تهیه مجوز‌های مربوط به راه اندازی کسب و کار اینترنتی از اتحادیه ها و انجمن های مشاغل اینترنتی‌ و تهیه درگاه‌ پرداخت هم دارید. درگاه پرداخت را هم از بانک ها و هم از کسب وکارهای آنلاینی چون زرین پال می توانید دریافت کنید. 

شما برای طراحی سایت باید از شرکت های طراحی یا افراد که به صورت فریلنسری به طراحی می پردازند، کمک بگیرید. به طور متوسط برای طراحی یک سایت فروشگاه باید تا 15 میلیون تومان هزینه کنید. 

در ابتدا باید نامی مناسب برای دامنه وب سایت خود انتخاب کنید. نام هایی که تلفظ آسانی دارند، معمولا دو سیلابی هستند و در لهجه ها یا به زبان های مختلف، خوانش آسانی دارند، گزینه های بهتری محسوب می شوند. 

بعد از این مرحله، باید دامنه خود را ثبت کنید. شما باید انتخاب کنید که دامنه «.ir» یا دامنه «.com» می خواهید. بسته به اینکه کدام را انتخاب کنید، باید در سایت های مرتبط به هر کدام دامنه خود را ثبت کنید. برای ثبت دامنه ir باید وب سایتی مثل نیک یا ایرنیک بروید. 

به‌صورت‌ کلی دو نوع دامنه داریم؛ یکی دامنه ir. که مخصوص ایران است و باید فرایندی را در وب‌سایت‌های ایرانی و مرجع ثبت دامنه‌های ir. طی کنید. در این میان دامنه خارجی هم داریم که ثبت آنها راحت‌ است و جای نگرانی نیست. حتی اگر برای اولین بار است که مراحل ثبت دامنه را انجام می‌دهید، نباید مضطرب شوید. چون کافی است که در یک وب‌سایت فرایند را پیش ببرید. دامنه‌های خارجی شامل دامنه‌های com ،.net ،.org. و co. و… هستند. برای دامنه‌های خارجی مرجع خاصی مد نظر نیست و نیازی ندارید که در یک وب‌سایت خاص اول ثبت‌نام کنید، احراز هویت شوید و بعد دامنه خود را ثبت کنید. برای پیداکردن وبسایت ثبت دامنه، کافی است که در گوگل، عبارت «ثبت دامنه» را جستجو کنید تا فهرست بلند بالایی از این وبسایت ها را به شما معرفی کنید. 

بعد از ثبت دامنه، شما باید هاست یا میزبان خود را هم انتخاب کنید. برای این کار باید به سایت کسب و کارهایی که خدمات هاست ارائه می دهند، مراجعه کنید. شرکت هایی چون ایران هاست در ایران خدمات هاستینگ می دهد. 

اقدام دیگری که برای راه اندازی وب سایت کسب و کار آنلاین خود باید انجام بدهید، انتخاب cms سایت تان است. اغلب کسب و کارها، وبسایت های خود را با cms وردپرس ساخته اند که ابزاری عالی برای مدیریت محتواست. همچنین افزونه یا پلاگین woocommerce وردپرس، فروشگاه آنلاینی را برای فروش کالا و خدمات در اختیارتان قرار می دهد. 

۸- راه اندازی شبکه های اجتماعی

نقش مهم شبکه های اجتماعی برای یک کسب و کار اینترنتی

راه اندازی کسب و کار و طراحی سایت و شروع کار، به حضور گسترده و پررنگ در شبکه های اجتماعی گره خورده است. امروزه یک حساب اینستاگرام یا یک کانال تلگرام به تنهایی می توانند فروش بالایی را برای صاحبان کسب و کارها رقم بزنند. برای ساختن یک حساب اینستاگرام یا یک کانال تلگرام باید اپلیکیشن های هر کدام را از فروشگاه هایی چون گوگل استور یا بازار دانلود کنید. سپس حساب کاربری خود را در آنها بسازید. 

گام مهم و اساسی بعدی، تولید محتوای متنی، ویدئویی و تصویری است. استخدام ادمین برای کانال تلگرام یا حساب اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. افراد متخصصی در این حوزه فعالیت می کنند که شبکه های اجتماعی شما را رشد می دهند. تا جایی که به منبع مهمی برای درآمدزایی تبدیل می شوند. 

این بستر‌های آنلاین ویترین فروشگاه شما هستند. سعی کنید در ساده‌ترین حالت ممکن به ویترین فروشگاه خود جلوه دهید. با تولید محتواهای باکیفیت، توجه کاربران بیشتری را به فروشگاه خود جلب می‌کنید. 

۹-بازاریابی کنید

تبلیغات و بازاریابی

بدون تبلیغ و بازاریابی، رشد شما کند و تقریبا صفر خواهد بود. کالا یا خدمات خود را در فضاهای مناسب معرفی کنید. این فضاها می‌تواند تبلیغات در سایت‌ها، پلتفرم‌های اینترنتی و حتی تبلیغات پیامکی باشد. ایجاد نیاز و پیدا کردن بازار هدف یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که باید در نظر داشته باشید. بازاریابی باید بارها و در طول زمان اتفاق بیافتد چرا که نیاز مردم همیشه در حال تغییر است. برای بازاریابی می‌توانید از سایت‌های همکاری در فروش مثل افیلی استفاده کنید. با این روش سود و فروش تضمینی است و نیاز به تلاش زیادی ندارید برای اینکه ناشران و بازاریاب‌های حاذق از روش‌های فروش و بازار‌های مستعد باخبر هستند.
به یاد داشته باشید جذب مشتری، به خصوص مشتری وفادار، باعث مستحکم‌تر شدن پایه‌های کار شما می‌شود. توجه داشته باشید که این فرایند ممکن است طول بکشد، پس برنامه خود را تا شناخته شدن ادامه دهید و در انجام مراحل استمرار داشته باشید. معمولا با شناخته شدن و خوش قول بودن احتمال پیشرفتتان بالاتر می‌رود.

۱۰-برای رشد کسب و کارتان زمان بیشتری اختصاص دهید

اختصاص زمان برای رشد کسب و کار اینترنتی

پایبند بودن به برنامه، شکیبا بودن، گذشت کردن از فعالیت‌های جانبی و اختصاص دادن زمان زیاد، نقاط مشترک تمام کسب و کار‌های اینترنتی است. برای رسیدن به رویاها و چشم اندازی که دارید باید از خوشی‌ها و سرگرمی‌های خود بزنید و برای به دست آوردن آینده تلاش کنید.
در صورتی که از دیگران کمک می‌گیرید از متعهد بودن و پشتکار آن‌ها مطمئن شوید چرا که استمرار و پشتکار در همه مراحل این دسته مشاغل اهمیت ویژه‌ای دارند.

۱۱-از نقاط ضعف خود درس بگیرید

شناسایی نقاط ضعف و اصلاح اشتباهات، شما را در مسیر موفقیت کسب و کارتان قرار می‌دهد

بهترین معلم، تجربه است. با وجود نکاتی که گفته شد، گاهی شناخت و اصلاح اشتباهات یا نقاط ضعف در شغلتان، باعث حرکت صعودی و رشد بیشتر می‌شود. 

یادتان باشد قرار نیست تمام افراد مخاطب شما باشند، اما رضایت یا عدم رضایت مشتریان می‌تواند راه را برای شما هموارتر کند. همانطور که نقاط ضعف رقبا را ارزیابی می‌کنید، در جستجوی قسمت‌های تاریک و نقاط ضعف خود هم باشید و برطرف کردن آن‌ها را پشت گوش نیاندازید.

12- دریافت نماد الکترونیک و مجوز نظام صنفی

 دریافت نماد الکترونیک و مجوز نظام صنفی

فرقی نمی کند که کسب و کار اینترنتی باشد یا نه، در هر صورت برای شروع هر فعالیتی نیاز به دریافت پروانه کسب دارید تا قانونی بودن شغل خود را اثبات کنید. برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی دریافت اینماد یا نماد الکترونیک و مجوز نظام صنفی، برای شروع کار لازم است. 

این مجوز که از طریق مرکز توسعه تجارت به صاحبان سایت تعلق می‌گیرد، مهر تاییدی است به قانونی بودن سایت مورد نظر. نماد الکترونیک را در دو نوع یعنی  تک ستاره یا دو ستاره قابل دریافت هستند. برای کسب کردن نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره لازم است تا گواهی امنیتی SSL دریافت کنید و اعتبار سایت خود را بالا ببرید.

به مجوز نظام صنفی یارانه‌ای، زمانی نیاز دارید که شرکت خود را ثبت کرده و برای فروشگاه اینترنتی خود نیاز به مجوز داشته باشید.

13- تولید محتوا برای رشد کسب و کار آنلاین

 تولید محتوا برای رشد کسب و کار آنلاین

کسب و کار اینترنتی و فروش آنلاین وابسته به محتوایی است که یک برند تولید می کند. محتوا برای معرفی خود برند، محصولات و خدمات آن کارایی بسیار بالایی دارد. از طریق محتوای متنی، ویدئویی، تصویری و… می توانید به خوبی خود را معرفی کنید. محتوا را می توانید در کانال های مختلف منتشر کنید، بنابراین به شما کمک می کند که کاربران بیشتری با شما آشنا شوند. این آشنایی زمینه تبدیل شدن کاربران را به مشتریان فروشگاه شما فراهم می کند. 

14- برندینگ و بازاریابی

برندینگ و بازاریابی

کسب و کارها در مسیر رشد خود به برندهایی تبدیل می شوند که کاربران با دیددن نام، تصویر یا لوگوی آنها به خوبی به یادشان می آورند. در واقع از طریق ساخت یک برند موفق است که مشتریان با کسب و کارها عهد ذهنی عمیقی پیدا می کنند. محصولات و خدمات کسب و کارها در ذهن شان نقش می بنند و به اصطلاح با چشم بسته هم خریدار کالای شان هستند. 

خوشنامی، شفافیت، ارائه خدمات باکیفیت، پاسخگویی به موقع، عرضه کالای استاندارد و… همگی در ساختن یک برند موفق تاثیرگذار هستند. 

از آنجایی که برای ساخت یک برند، علاوه بر ارائه خدمات و کالای باکیفیت، باید معرفی خوبی هم از خودتان و کسب و کارتان داشته باشید، می توانید از تبلیغات و بازاریابی کمک بگیرید. در این زمینه، افراد متخصص و کسب و کارهای مختلفی هستند که به شما کمک می کنند تا روندهای بازاریابی را به خوبی پیش ببرید. 

15- بازاریابی به روش افیلیت مارکتینگ

 بازاریابی به روش افیلیت مارکتینگ

بازاریابی به روش افیلیت مارکتینگ هم در حال حاضر، یکی از شاخه های پرطرفدار است که توسط شرکت ها و برندهای برتر دنیا با استقبال مواجه شده است. این شاخه از بازاریابی با کمک گرفتن از شبکه های اجتماعی، وبسایت به ویژه اینفلوئنسرهای خرد، توانسته زمینه های درآمدزایی قابل توجهی را برای صاحبان فروشگاه ها و برندها ایجاد کند. امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ، یک شاخه مهم از بازاریابی به شمار می رود و درآمدزایی بالایی به همراه دارد. 

برای استفاده از بازاریابی به سبک افیلیت مارکتینگ، کافی است که با شبکه های معتبر افیلیت مارکتینگ مانند افیلی همکاری خود را آغاز کنید. افیلی همه خدمات مورد نیازتان را به شما ارائه می کند. از راه اندازی این بخش بازاریابی در کسب و کارتان گرفته تا متصل کردن ناشران و بازاریاب های معتبر به برند شما. ناشرانی که طی فرایندی اصولی جذب شده اند و آموزش های لازم هم در اختیارشان قرار گرفته است. 

افیلی چه زمانی به کمک صاحبان کسب و کار‌های اینترنتی می‌آید؟

کمک افیلی به صاحبان کسب و کار اینترنتی

دقیقا از زمانی که موعد فروش فرا برسد! رشد کردن در بازاری که تعداد رقبا در آن بالاست در حالی که در این بازار نوپا هستید، می‌تواند چالش سخت و طاقت‌فرسایی باشد. همینجاست که همکاری در فروش به رشد مجموعه‌ها یاری می‌رساند. این رشد، زدن یک تیر با دو نشان است. چه چیزی بهتر از این که بدون هزینه اضافی برای تبلیغات، محصولات خود را به فروش برسانید و ناشران هم از این فرصت استفاده کنند و از ایجاد فروش، درصدی را به عنوان پورسانت و کمیسیون دریافت کنند. 

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

با توضیحات بالا تمام اصول اولیه راه اندازی کسب و کار‌های اینترنتی را دریافت کرده‌اید و از چالش‌ها، نقاط قوت و معایب این مشاغل آشنا شدید. حالا نوبت شماست تا تصمیم بگیرید و ایده‌های خود را با این راه و روش‌ها عملی کنید.

سوال‌های متداول

برای شروع یک کسب و کار اینترنتی نیاز به سرمایه زیاد وجود دارد؟

خیر. بسته به نوع شغل، می‌توانید مقدار کمی سرمایه‌ داشته باشید یا حتی بدون سرمایه اولیه، فعالیت خود را آغاز کنید.

 مجوز‌های لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی کدامند؟

سه مجوز کلی یعنی پروانه کسب، ای‌نماد و مجوز نظام صنفی اصلی‌ترین مجوز‌های لازم برای فعالیت در فضای اینترنت هستند.

تفاوت یک کسب و کار سنتی با یک شغل اینترنتی در چیست؟

عوامل زیادی باعث برتری مشاغل اینترنتی به نوع سنتی می‌شوند؛ مثل عدم محدودیت زمانی و جغرافیایی، عدم نیاز به سرمایه، هزینه‌های کمتر، نوع فروش و تبلیغات بهتر و…

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید