افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یعنی چه؟ افیلیت مارکتینگ روشی در‌‌‌ بازاریابی است که با استفاده از آن می‌توانید فروش محصولات فروشگاه خود‌‌‌ را افزایش دهید. در‌‌ این روش بازاریابی، افراد به طور غیر مستقیم در کسب و کار شما فعالیت می‌کنند. به بیان ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر‌‌ در بازاریابی پورسانتی پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی و‌ب‌سایت‌، وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب توسط صاحبان این رسانه‌ها که به آن‌ها ناشر می‌گوییم قرار داده می‌شود و اگر این تبلیغ در جهت اهداف صاحبان محصول(که اغلب این هدف فروش است) موفق باشد، مبلغی به‌عنوان پورسانت از طرف صاحب محصول به ناشر پرداخت می‌شود. سیستم افیلیت مارکتینگ می‌تواند در تمامی زمینه‌ها از همکاری در فروش لباس گرفته تا همکاری در فروش محصولات آموزشی مورد استفاده باشد و هیچ محدودیتی از لحاظ نوع کالا ندارد.

فروشگاه آمازون یکی از پیشگامان همکاری در فروش

فروشگاه آمازون یکی از پیشگامان همکاری در فروش

فروشگاه آمازون یکی از پیشگامان در زمینه‌ی افیلیت مارکتینگ بوده است؛ و در حال حاضر بسیاری از مردم در سراسر دنیا از طریق آن، درآمد کسب می‌کنند؛ به این صورت که فروشندگان، محصولات خود را برای فروش در سایت آمازون قرار می‌دهند و بسیاری از افراد مانند: اینفلوئنسرها‌‌ یا‌‌ بلاگر‌‌های مطرح دنیا از طریق شبکه‌های اجتماعی خود به روش‌های مختلف مانند: آنباکس کردن یا معرفی کامل محصول، مردم را تشویق به خرید کالاهای دلخواهشان می‌کنند و در ازای خرید محصول توسط مشتریان، کمیسیون یا پورسانت دریافت می‌کنند. به این نوع روش بازاریابی، افیلیت مارکتینگ گفته می‌شود.

‍‍‍‍

همکاری در فروش چگونه کار می‌کند؟

(افیلیت مارکتینگ)همکاری در فروش چگونه کار می‌کند؟

یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید، این فروشگاه(که اصطلاحاً به آن merchant گفته می‌شود) با سایت‌هایی که قصد کسب درآمد از طریق معرفی محصول را دارند ارتباط برقرار می‌کند. این سایت‌ها که به آن‌ها ناشر یا افیلیت مارکتر گفته می‌شود، با قرار دادن تبلیغات‌ بنری یا متنی در سایتشان و لینک به فروشگاه اینترنتی، پیشنهاد خرید محصول را به بازدیدکنندگان می‌دهند. در صورتی‌که بازدیدکننده بر روی لینک کلیک کرده و از آن سایت خرید کند، فروشگاه اینترنتی مبلغی را به ناشر تبلیغات(افیلیت مارکتر) پرداخت می‌کند. این مبلغ می‌تواند مبلغی مشخص و یا درصدی از فروش محصول باشد.

شاید به فکرتان رسیده باشد اگر بازدید کننده برای بازدید اول از سایت خرید انجام ندهد و در بازدید دوم و یا سوم این کار را انجام دهد، آن زمان تکلیف پورسانت ناشر چه میشود!

در این‌جا نکته‌ي مهمی وجود دارد که اگر بازدیدکننده در اولین بازدید، خرید خود را انجام ندهد، با توجه به ثبت اطلاعات کاربر و ناشر، توسط کوکی‌های سایت فروشگاه اینترنتی و ناشر، خرید از طرف ناشر مورد نظر ثبت شده و ناشر پورسانت خود را دریافت خواهد کرد.

کوکی چیست؟

کوکی در واقع بسته‌ای از اطلاعات است که در قالب یک فایل متنی توسط وب‌سایت‌ها بر روی کامپیوتر، موبایل و تبلت کاربر ذخیره می‌شود، تا از طریق آن کاربر شناسایی شود؛ برای این‌که چنین فایلی روی سیستم شما ذخیره شود باید سایتی که شما در حال بازدید از آن هستید از مرورگر شما تقاضا کند که چنین فایلی را ایجاد کند.

بخش‌های مختلف همکاری در فروش

بخش های مختلف همکاری در فروش

فروشندگان محصولات 

صاحبان کسب‌وکارها هستند که محصولی برای فروش دارند.

ناشران افیلیت مارکتینگ

کسانی که وب‌سایت‌ها،‌‌ وبلاگ‌ها و‌ یا شبکه‌های اجتماعی( اغلب پرمخاطب) دارند و می‌خواهند با قرار دادن لینک‌های افیلیت و یا بنر‌های تبلیغاتی، محصولاتی را به مخاطبین خود معرفی کنند، و کسب درآمد داشته باشند.   

کاربران 

کسانی که بر روی لینک‌های افیلیت کلیک می‌کنند و محصولی را خریداری می‌کنند.

روش‌های محاسبه کمیسیون در همکاری در فروش

محاسبه کمیسیون همکاری در فروش

 پرداخت بر اساس نمایش آگهی(cpm)

این روش به معنای پرداخت به ازای دیده شدن آگهی است؛ اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم پرداخت در این مدل به ازای هر هزار بازدیدی که برای شما اتفاق می‌افتد صورت می‌گیرد.

پرداخت به ازای کلیک(cpc)

در این مدل، پرداخت زمانی صورت می‌گیرد که بازدیدکننده روی لینک تبلیغ شده کلیک کند و محصول شما را ببیند. به معنای روشن‌تر، پرداخت بر اساس تعداد کلیک صورت می‌گیرد.

مقایسه پرداخت بر اساس cpm و cpc

در مرحله اول بازاریابی، معرفی برند کسب‌وکار دارای اولویت است. استفاده از روش پرداخت براساس مشاهده تبلیغ(cpm) روش مناسبی برای این هدف است. البته پرداخت به ازای کلیک(cpc) ریسک کمتری نسبت به روش(cpm) دارد، بنابراین اگر هدفتان معرفی و افزایش آگاهی در مورد برند است می‌توانید از روش(cpc) هم استفاده کنید.

پرداخت به ازای جذب لید(cpl)

در این مدل، ناشر به ازای هر مشتری بالقوه که ایجاد کرده هزینه دریافت می‌کند. (مثل ثبت‌نام و عضویت در وب‌سایت)

پرداخت با تعرفه ثابت:

در این روش به ازای منتشر شدن تبلیغ بر روی سایت و یا شبکه‌های اجتماعی در مدت زمان معین، مبلغ ثابتی از صاحب محصول دریافت می‌شود.

مزایای همکاری در فروش برای کسب‌وکارها

مزایای همکاری در فروش
  • صاحبان کسب‌وکار می‌توانند محصولات خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهند و مشتری بیشتری جلب کنند(در سطح جهانی).
  • پلتفرمی کم‌هزینه و کم‌‌ریسک برای تبلیغ صاحبان کسب‌وکار و جذب مخاطبان فراوان است.
  • سیستم همکاری در فروش نیازمند سرمایه‌گذاری نیست زیرا هزینه کمی دارد.

به نظر شما کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از افیلیت مارکتینگ استفاده کنند؟

همکاری در فروش یکی از بهترین روش‌ها برای تبلیغ کسب‌وکار اینترنتی است، زیرا از ریسک کمی‌ برخوردار است و این خیلی می‌تواند به کسب‌وکارهای کوچک کمک کند. شما بدون نیاز‌ به سرمایه اولیه می‌توانید کار خود را شروع کنید و اگر نتیجه دلخواه خودتان را بگیرید مثل: بازدید از سایت، خرید از سایت و… در این شرایط هزینه را به بازاریاب پرداخت می‌کنید.

معایب همکاری در فروش

همکاری در فروش
  • صاحبان محصول امکان دارد شما را با درصد کمیسیون بالاتر ترغیب به همکاری کنند اما بعد از مدتی میزان کمیسیون را کاهش دهند، بنابراین بهتر است تا جای ممکن با فروشگاه‌های معتبر همکاری کنید.
  • ممکن است هکرها لینک افیلیت شما را بدزدند و کمیسیون را برای خودشان بردارند.

9 راه کسب درآمد از سیستم همکاری در فروش(افیلیت مارکتینگ)

راه های کسب درآمد از سیستم همکاری در فروش
  • ساخت یک وب‌سایت
  • تولید محتوای باکیفیت، کلید اصلی موفقیت
  • محصولاتی که از آنها استفاده کرده‌اید، تبلیغ کنید.
  • لینک افیلیت را در پست‌های محبوب قراردهید.
  • لینک افیلیت را می‌توانید در کمپین ایمیل مارکتینگ خود قرار دهید.
  • با افیلیت مارکترهای مختلف همکاری کنید.
  • از مدل لینک‌های مختلف استفاده کنید.
  • پیج منبع (صفحه ای که تمام محصولات پیشنهادی درآن قرار می‌گیرد) بسازید.
  • از صاحبان محصول برای مشتریان تقاضای تخفیف کنید.

چه نکاتی را برای موفقیت در همکاری در فروش باید بلد بود؟

همکاری در فروش

برای موفقیت در زمینه‌ی افیلیت مارکتینگ باید مهارت‌هایی را بلد باشید، مانند: سئو، طراحی‌ وب و کپی‌‌رایتینگ و یا به یک تیم نیاز دارید، که سایت شما را برای به نتیجه رسیدن در بازاریابی اینترنتی بهینه سازی کند. چند نکته‌ی مهم برای موفقیت در این روش عبارتند از:

شناخت مخاطبان

مهمترین نکته برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ شناخت مخاطب است. بیشتر افرادی که وارد صنعت افیلیت مارکتینگ می‌شوند، هر نوع محصولی را در سایت خود قرار می‌دهند. گذاشتن محصولات مختلف بدون توجه به موضوع وب‌سایت و علایق مخاطبین، علاوه بر کاهش بازدید باعث کاهش ترافیک وب‌سایت نیز می‌شود.

تولید محتوای جذاب و با کیفیت در سایتتان

این نکته باعث می‌شود تا بتوانید با حفظ مخاطبان همیشگی، ترافیک سایتتان را بالا ببرید. درست است که ما با بهبود سئو، بازدید کنندگان جدیدی را با سایت آشنا می‌کنیم ولی ما باید با محتوای جذاب، مخاطب را همیشگی کنیم.

لینک افیلیت را در پست‌های مرتبط قرار دهید

اگر تا الان محتوا تولید کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که بعضی از پست‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. با بررسی موقعیت قرارگیری لینک محصول تبلیغ شده در دو حالت:

1- محصول پیشنهاد شده، مرتبط با محتوای تولید شده است.

2- محصول پیشنهاد شده، به محتوا ربطی ندارد و کاملا غیر مرتبط است.

متوجه خواهید شد، محصولی که در محتوای مرتبط تبلیغ شده تقاضای بیشتری داشته و مورد توجه قرار گرفته است.

محصولاتی که مورد رضایت خودتان است و قبلا از آن‌ها استفاده کرده‌اید را تبلیغ کنید

همیشه سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که، بتوانید درباره‌ی آنها اطلاعات کافی به کاربر خود بدهید. اگر خودتان محصول را نشناسید خیلی سخت است که بتوانید کاربر را قانع کنید که خرید انجام دهد.

لینک افیلیت را در کمپین ایمیل مارکتینگ خود قرار دهید

اگر مطمئن هستید که ایمیلی که می‌خواهید ارسال کنید، با محصول مرتبط است، ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند. این کار خیلی هم عاقلانه است؛ زیرا همراه با محتوا، محصول مرتبط هم به آنها معرفی می‌کنید و اگر اعتماد کافی وجود داشته باشد به احتمال خیلی زیاد منجر به خرید می‌شود.

در افیلیت مارکتینگ کاملا صادق باشید

همیشه محصولاتی که دارای کیفیت بالا هستند، به مخاطبان خود پیشنهاد دهید؛ به هیچ وجه توضیح اغراق‌آمیز درباره‌ی یک محصول نداشته باشید.

با انتشار ویدئو از محصول، مخاطبان خود را جذب کنید

با این کار دید مناسب‌تری به مخاطبان خود می‌دهید و خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند خرید کنند. هم‌چنین خواندن متن طولانی ممکن است برای بعضی‌ها خسته کننده باشد، بنابراین یک ویدئو کوتاه می‌تواند بسیار مفید و موثر واقع شود.

جمع‌بندی

بازاریابی وابسته(سیستم همکاری در فروش) یا افیلیت مارکتینگ روشی ساده و آسان برای درآمدزایی بدون هیچ‌گونه مهارت است. شما با ثبت‌نام در سیستم‌های همکاری در فروش مرتبط با حوزه‌ی‌کاری خودتان می‌توانید قدمی جدید برای کسب درآمد بردارید؛ هم‌چنین اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، همکاری در فروش به شما این اجازه را می‌دهد که بتوانید فروش بیشتری داشته باشید. به‌علاوه این سیستم به‌صورت غیر مستقیم بر روی سئو و اعتبار سایت شما تاثیر دارد.