اگر دنبال افزایش نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایهتان هستید، و تمایل دارید با کمترین هزینه مخاطبان خود را هدف قرار دهید، از روش تبلیغات ریتارگتینگ استفاده کنید.
تمامی صاحبین کسب و کارها تمایل دارند، همیشه بیزینسشان در ایدهآلترین حالت ممکن قرار داشته باشد، و هر کسی که از سایت آنها بازدید میکند به نحوی در آن سایت فعالیت مثبت داشته باشد. به عنوان مثال کالای آنها را بخرد، در خبرنامهها عضو شود، فایلهای دانلودی را دانلود کند یا هر کاری که به نحوی در وبسایت آنها هدف است، توسط مخاطب انجام شود.
اما در حقیقت تنها 2% از بازدیدکنندگان برای بار اول در یک وبسایت اقدام به انجام عمل هدف (به عنوان مثال خرید) میکنند و 98% باقی مانده، عملیات را نیمه کاره رها کرده و یا اصلا بجز بازدید کار دیگری در سایت انجام نمیدهند.
ریتارگتینگ فرصتی برای این افراد بوجود میآورد تا بتوانند آن 98% را دوباره به وبسایت برگردانند و آنها را به مشتریان واقعی تبدیل کنند.
فهرست مطالب
ریتارگتینگ چیست؟
ریتارگتینگ در لغت به معنای “هدف گیری مجدد” است و در مارکتینگ یک روش تبلیغاتی است، که شما را قادر میسازد تبلیغات را تنها برای کسانی نمایش دهید که قبلا با وبسایتتان تعامل داشتهاند، و به نحوی از کل سایت یا بخشی از وبسایت شما دیدن کردهاند.
زمانی که یک کاربر از وب سایت شما بازدید میکند و سپس بدون انجام اقدام مورد نظر وبسایت را ترک میکند، میتوانید از تبلیغات ریتارگتینگ برای تبلیغ محصول خود برای آنها در سراسر وب استفاده کنید.
فرض کنید شما یک وبسایت فروش ساعت مچی دارید، کاربری برای اولین بار وارد وبسایت شما میشود، از محصولات شما دیدن میکند و یکی از محصولات شما مورد توجه او قرار میگیرد. این شخص در ابتدا تصمیم به خرید میگیرد، وارد صفحه محصول میشود، محصول را به سبد خرید اضافه میکند اما در دقایق آخر از خرید منصرف میشود. منصرف شدن بازدید کننده از خرید، دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. از جمله عدم اعتماد کاربر به وبسایت شما، نداشتن موجودی کافی و موارد اینچنینی.
پس کاربر تا این مرحله پیش میرود اما سبد خرید را رها میکند و از سایت خارج میشود. این به این معنا است که شما یک مشتری بالقوه را از دست دادهاید. با استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ میتوانید این کاربر را دوباره به وبسایت برگردانید، تا اقدام به خرید کند.
پیکسلهای ریتارگیتینگ این کاربر را در سراسر وب ردیابی میکنند و تبلیغ محصول شما را مجددا به او نشان میدهند. کالای شما برای کاربر آشناست و زمانی که چندین بار تبلیغ آن را در بخشهای مختلف وب ببینید به خرید ترغیب میشود، و به احتمال بسیار زیاد به وبسایت شما برمیگردد و اقدام به خرید میکند.
نحوه عملکرد ریتارگتینگ
گفتیم در تبیلغات ریتارگتینگ، بازدیدکنندگانی که قبلا از وبسایت بازدید کردهاند و سایت را بدون اقدام رها کردهاند، دوباره بازیابی میشوند. اما این کار چگونه انجام میشود و مکانیسم تبلیغات ریتارگتینگ چگونه است؟
ریتارگتینگ از یک مکانیسم ساده پیروی میکند. در این نوع تبلیغات از کوکیهای ردیابی برای دنبال کردن کاربران استفاده میشود. افرادی که از سایت شما بازدید میکنند، به لطف یک قطعه کد معروف به پیکسل ردیابی، در سراسر وب دنبال میشوند.
با استفاده از اطلاعاتی که از کاربر درون کوکیها ذخیره شده است، ارائهدهندگان ریتارگتینگ اقدام به نمایش تبلیغات، به این کاربران میکنند و با به کار بردن این اطلاعات در کمپینهای تبلیغاتی، تبلیغات را شخصیسازی میکنند.
در ریتارگتینگ از اطلاعاتی استفاده میشود که مشتری یا بازدیدکننده در وبسایت فروشنده از آنها استفاده کرده است. به طور مثال اگر مشتری یک محصول خاص را بازدید کرده یا جستجو کرده است، ریتارگتینگ آن کاربر را بر اساس این محصول ردیابی میکند و در تبلیغات همان محصول یا محصولی از همان دستهبندی را به او نمایش میدهد.
تاثیر ریتارگتینگ در افیلیت مارکتینگ
ریتارگتینگ یکی از بهترین روشهای تبلیغاتی در همکاری در فروش است و تاثیر زیادی در افزایش نرخ تبدیل و بهبود ROI(بازگشت سرمایه) دارد. افیلیت مارکترها میتوانند مشتریان بالقوه را در سراسر وب دنبال کرده، و با استفاده از هر فضای تبلیغاتی آنلاین مانند بنرها و سایدبارها برای تبلیغ و بازگرداندن مشتری به سایت اقدام کنند.
افیلیتها کوکیهایی را در بخشهای مختلف یا در تمام سطح وبسایت فروشنده قرار میدهند تا بتوانند اطلاعات بازدیدکنندگان را جمع آوری کنند. زمانی که کاربران از سایتهای دیگر بازدید میکنند، متعاقبا از همین اطلاعات برای شناسایی کاربران استفاده میکنند تا آنها را مورد هدف قرار دهند.
با این کار بازدیدکنندهای که از خرید منصرف شده دوباره به وبسایت برمیگردد، خرید میکند و کمیسیون آن به افیلیت تعلق میگیرد. در ریتارگتینگ تبلیغات تنها به کاربرانی نمایش داده میشود که حداقل یک بار از وبسایت دیدن کرده اما اقدام مورد نظر را انجام ندادهاند.
بلاگری را در نظر بگیرید که در وبسایت خود تعداد زیادی لینک افیلیت دارد و هر کدام از این لینکها به فروش محصولی خاص در وبسایت یک فروشنده برمیگردد. دانستن اینکه چه کسی روی آن لینکهای افیلیت کلیک کرده است، میتواند در بازیابی آن کاربر و حتی هدایت کاربرانی با همان علایق به وبلاگ، به آن بلاگر کمک کند.
کوکیهای ردیابی هر کاربری را که در وبسایت فروشنده وارد شده است، به عنوان یک مخاطب ذخیره می کنند. افیلیت میتواند با استفاده از اطلاعات این مخاطب، با توجه به علایق او اقدام به تولید محتوا کند یا روی محصول خاصی که کاربرروی لینک آن کلیک کرده تمرکز کند، آن را تکمیل کند یا حتی روی محصولاتی با همان دسته بندی مانور دهد. سپس آن پست وبلاگ یا تبلیغ محصول را دوباره به همان کاربر نشان دهد تا او را به سمت خرید هدایت کند.
ریتارگتینگ و ریمارکتینگ
یک روش بازاریابی دیگر تحت عنوان ریمارکتینگ وجود دارد که اغلب با ریتارگتینگ اشتباه گرفته میشود. با وجود اینکه این دو روش تبلیغاتی، بسیار به هم شبیه هستند اما دو روش مجزا هستند.
در تبلیغات ریمارکتینگ، زمانی که کاربر روند پرداخت را شروع میکند و اطلاعات خود را در فرم پرداخت وارد میکند، آدرس ایمیل او ذخیره میشود. حال اگر کاربر سبد خرید را رها کند، در یک بازه زمانی کوتاه ایمیلی برای او ارسال میشود که او را دوباره به سایت دعوت میکند، تا اطلاعات بیشتر یا تبلیغات دیگری در اختیار او قرار دهد.
در واقع ریمارکتینگ تنها در مراحل پیشرفته کاربرد دارد، زیرا بازدیدکننده باید کالا را به سبد خرید خود اضافه کند و روند پرداخت را آغاز نماید. ایمیلهای ذخیره شده توسط ریزمارکتینگ فقط برای بازاریابی ایمیلی استفاده میشوند. از مهمترین ابزارهای بازاریابی ریمارکتینگ میتوان به گوگل ریمارکتینگ و فیسبوک ریمارکتینگ اشاره کرد.
مزایای ریتارگتینگ
کارایی بالا
ریتارگتینگ به شما کمک میکند تا هزینه کمپینهای تبلیغاتی خود را کاهش دهید. این روش تبلیغاتی راهحلی است که از طریق آن میتوانید تنها کسانی را که، به صورت ضمنی یا مستقیم نسبت به کالا یا خدمات شما علاقه نشان داده اند، مورد هدف قرار دهید.
تاثیر آنی
مزیتی که تبلیغات ریتارگتینگ بر سایر روشهای تبلیغ دارد، این است که پس از راه اندازی، به صورت خودکار انجام میشود و برای درست کار کردن نیازی به تعامل انسانی ندارد. حتی به محض اینکه بازدیدکنندگان وبسایت شما را ترک کنند، قابلیت نمایش تبلیغات ریتارگتینگ به آنها وجود دارد.
اثربخشی
طبق شواهد، تبلیغات ریتارگتینگ بیشتر توسط کاربران اینترنت دیده میشوند و نسبت به تبلیغات معمولی اثربخشی بیشتری دارند. کاربرانی که مورد هدفگیری مجدد قرار میگیرند، به این دلیل که قبلا در مورد آن محصول کنجکاو بوده یا آن را مشاهده کردهاند، به احتمال زیاد در مواجهه دوباره با تبلیغ محصول، نسبت به آن مشتاق میشوند.
استراتژی های کاربردی در ریتارگتینگ
واقعیت این است که تبدیل تمامی بازدیدکنندگان به مشتریان واقعی کار بسیار سختی است و تنها بخش کوچکی از ترافیک وبسایت شما به خرید منجر میشود. به عبارتی میتوان گفت تبدیل کردن تمام بازدیدکنندگان به مشتری عملا ممکن نیست، و در هر صورت عدهای از بازدیدکنندگان، نسبت به خرید محصول شما تمایل نشان نمیدهند. اما استراتژیهای کاربردی در ریتارگتینگ وجود دارد که درصد تبدیل مشتریان بالقوه را به مشتری بالفعل بالا میبرند.
هدف گیری کاربران با اقدامات خاصی که در سایت انجام میدهند
یکی از متداولترین روشهای ریتارگتینگ هدفگیری مجدد بازدیدکنندگان در 90 روز گذشته است. اما آیا تمامی این بازدیدکنندگان، پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند؟ یا از نظر زمانی بهصرفه است بخواهید تمام این بازدیدکنندگان را ردیابی کنید؟ هدف گیری تمام این کاربران باید به یک روش انجام شود؟
دو نوع بازدید کننده را در نظر بگیرید، نوع اول شخصی که وارد وبسایت شما میشود، یک پست وبلاگ را میخواند و سایت را ترک میکند. نوع دوم شخصی که وارد وبسایت شما میشود، همان پست وبلاگ را میخواند، فرم تماس شما را پر میکند، محصولات شما را چک میکند و حتی قیمت آنها را بررسی میکند. از بین این دو شخص کدام یک بیشتر از دیگری مستعد تبدیل شدن به یک مشتری واقعی است؟
اگر قرار است هر دوی این افراد مجددا به سایت دعوت شوند، آیا روش بازگرداندن هر دو یکسان است؟ مطمئنا پیشنهاد پر کردن فرم، برای شخص دوم نتیجه ای نخواهد داشت زیرا قبلا فرم را پر کرده است. پس باید سطح بالاتری از عملکرد برای جذب او به کار گرفته شود. لذا سعی کنید با توجه به اقداماتی که هر کاربر، در وبسایت شما انجام داده است نسبت به نمایش مجدد تبلیغ، و ترغیب او برای خرید اقدام کنید.
هدفگیری مشتریان موجود
شاید برایتان سوال شود مگر ریتارگتینگ روش بازگرداندن کاربرانی که تا کنون از سایت خرید نداشتهاند، نیست؟ پس چرا باید مشتریان موجود را هدف گیری مجدد کرد؟
بسیاری از کاربران تنها یک بار از شما خرید کردهاند، پس بازگرداندن آنها به وبسایت و تشویق آنها به خرید به اندازه ایجاد مشتری جدید، می تواند ارزشمند باشد.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم تبلیغات ریتارگتینگ و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم تا بتوانید هم به عنوان یک افیلت و هم به عنوان یک تبلیغ دهنده در نوع تبلیغ خود تصمیم گیری بهتری داشته باشید.