امروزه با توجه به فراهم شدن امکانات اینترنت و گوشی‌های هوشمند اکثریت مردم در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. در ایران مانند سایر کشور‌های دنیا درآمدزایی از اینترنت و دورکاری طرفداران زیادی پیدا کرده است. کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های پول درآوردن از طریق اینترنت است. اگر شما جزو افرادی هستید که به امید کسب درآمد بالا در کوتاه‌مدت برای فعالیت در افیلیت مارکتینگ برنامه‌ریزی کرده‌اید؛ لطفا قبل از هیچ اقدامی با مطالعه این مقاله تا انتها همراه ما باشید.

در این مقاله قصد داریم شما را با افیلیت مارکتینگ، راه‌های کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ و شرایط لازم برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ آشنا کنیم.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یک روش بازاریابی عملگرا (نتیجه‌گرا و مشارکتی) است که در آن فروشگاه اینترنتی با توجه به فروش واقعی، کلیک یا لیدی که در افیلیت پروگرم (برنامه افیلیت) خود برای افیلیت مارکتر تعریف کرده؛ کمیسیون پرداخت می‌کند.

البته با توجه به اهمیت فروش واقعی برای کسب‌و‌کارها، فروشگاه‌های اینترنتی به بُعد همکاری در فروش، در افیلیت مارکتینگ بیشتر توجه می‌کنند از این رو خیلی وقت‌ها افیلیت مارکتینگ را همان همکاری در فروش در نظر می‌گیرند.

در ادامه مقاله می‌خواهیم شما را با ارکان اصلی افیلیت مارکتینگ آشنا کرده و هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم; به طور کلی بازاریابی از طریق افیلیت مارکتینگ از چهار عنصر اصلی تشکیل شده است:

  • فروشگاه اینترنتی یا مرچنت (Merchant)
  • افیلیت مارکتر
  • شبکه افیلیت و یا برنامه افیلیت مارکتینگ
  • مصرف‌کننده

اگر با این اصطلاحات آشنایی ندارید مقاله اصلاحات رایج در افیلیت مارکتینگ را حتما بخوانید.

منظور از مرچنت در افیلیت مارکتینگ چیست؟

مرچنت یا فروشگاه اینترنتی دراصل همان فروشنده و برندی است که برای فروش کالا و خدمات، ایجاد ترافیک بیشتر در سایت کسب‌وکارش و یا تعریف لیدهای موردنظر به افیلیت مارکترها سفارش تبلیغ می‌دهد.

منظور از افیلیت مارکتر در افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتر فرد یا گروهی است که محصولات و خدمات مرچنت را با توجه به هدف تعریف شده، تبلیغ می­‌کند و با توجه به دستیابی به هدف تعریف شده توسط مرچنت (فروش و یا ایجاد ترافیک) کمیسیون می‌­گیرد.

وبلاگ‌نویسان، اینفلوئنسرها، محتوانویسان و بازاریابان از جمله کسانی هستند که می‌توانند افیلیت مارکتر‌های موفقی باشند.

منظور از شبکه افیلیت مارکتینگ(شبکه همکاری در فروش) و نرم افزار افیلیت مارکتینگ چیست؟

شبکه افیلیت مارکتینگ و نرم‌افزار افیلیت مارکتینگ، به عنوان واسطه‌ای بین فروشگاه اینترنتی و افیلیت مارکتر هستند. این واسطه‌ها وضعیت اهداف تعریف شده توسط فروشگاه اینترنتی و فعالیت افیلیت مارکترها را بررسی می‌کنند.

چه تفاوتی بین شبکه افیلیت مارکتینگ و نرم افزار افیلیت مارکتینگ است؟

نرم‌افزار افیلیت مارکتینگ، برنامه‌ای است که مرچنت‌ها مختص کسب‌و‌کار خودشان طراحی کرده‌اند. مانند نرم‌افزارهای طراحی‌شده برای افیلیت مارکتینگ در آمازون و دیجی کالا.  

اما شبکه افیلیت مارکتینگ(شبکه همکاری در فروش) پلتفرمی است که در آن تمام مرچنت‌ها از کسب‌و‌کارهای مختلف می‌توانند در آن عضو شده و افیلیت مارکتر‌ها نیز با توجه به تنوع برنامه‌های افیلیت مرچنت‌ها، به راحتی آن برنامه افیلیتی را که در آن توانایی تولید محتوا دارند، انتخاب کنند.

در حال حاضر در ایران تنها شبکه همکاری در فروشی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند شبکه همکاری در فروش افیلی است برای آشنایی بیش‌تر با ما مقاله زیر را بخوانید.

منظور از مصرف‌کننده در افیلیت مارکتینگ چیست؟

مصرف‌کننده می­‌تواند هرکسی باشد، حتی شما!

مصرف‌کننده در واقع همان کسی است که کالا یا خدمات معرفی شده توسط افیلیت مارکتر را خریداری می‌کند و یا آنچه را که افیلیت مارکتر از او می خواهد انجام می‌دهد. به عنوان مثال اگر افیلیت مارکتر فالو کردن صفحه خاص یا عضویت در خبرنامه سایتی را از بازدیدکنندگان تبلیغش درخواست کند، آن افرادی که این خواسته‌های افیلیت مارکتر را انجام دهند؛ به عنوان مصرف‌کننده در برنامه افیلیت مارکتینگ شناخته می‌شوند.

تا به این قسمت از مقاله شما را با ارکان اصلی بازاریابی از طریق افیلیت مارکتینگ آشنا کرده‌ایم اما یک سوال باقی مانده، آیا افیلیت مارکتینگ برای هر فروشگاهی مناسب است و آیا به تنهایی کافی است؟

افیلیت مارکتینگ برای کدام فروشگاه‌ها مناسب است؟

توضیح این بخش را با یک مثال شروع می‌کنیم; یک فروشگاه آنلاین فرضی به نام شرکت ABC که در زمینه فروش لباس فعالیت دارد را در نظر بگیرید. این فروشگاه اینترنتی برای افزایش فروش اینترنتی و معرفی برند خود نیاز به بازدیدکنندگان جدید و بیشتری دارد; برای دستیابی به این هدف راه‌های زیادی وجود دارد اما هیچ‌کدام ویژگی اصلی بازاریابی از طریق همکاری در فروش یعنی کم ریسک بودن را ندارد.

فروشگاه فرضی ما برای این‌که بتواند مشتریان بیش‌تری جذب کند در کنار تبلیغات پایدار، می‌تواند با طراحی نرم‌افزار اختصاصی افیلیت مارکتینگ و یا عضویت در یک شبکه افلیت مارکتینگ (همانند افیلی) و با استفاده از افیلیت مارکترها از این روش بازاریابی نیز استفاده کرده و فروش خود را بیش‌تر کند.

نکته اصلی این‌جاست که همکاری در فروش به تنهایی نمی‌تواند برای این فروشگاه برندسازی و فروش بیش‌تر بیاورد زیرا همانطور که گفته شد این نوع از بازاریابی برای فروشگاه ریسک کمی دارد اما نکته مهم اینجاست که این ریسک در واقع به افیلیت‌ها تحمیل می‌شود. درنتیجه توجه به این نکته مهم است که قبل از شروع کار با هر فروشگاهی(همان مرچنت) از نوع فعالیت و روش‌های دیگر تبلیغات آن آگاهی داشته باشیم.

بعد از اینکه فروشگاه مناسبی جهت همکاری پیدا کردیم نیاز است که بدانیم کمیسیون در افیلیت مارکتینگ چگونه تعیین می‌شود و اصولا کسب درآمد در افیلیت مارکتینگ به چه صورت است.

کسب درآمد در افیلیت مارکتینگ به چه صورت است؟

کمیسیون پرداختی به افیلیت مارکتر‌ها در افیلیت مارکتینگ براساس هدف تعیین شده توسط فروشگاه اینترنتی در شبکه افیلیت مارکتینگ انجام می‌شود. مدل‌های پرداخت کمیسیون در افیلیت مارکتینگ شامل سه روش پرداخت است که عبارتند از:

  1. پرداخت به ازای کلیک
  2. پرداخت به ازای جذب لید
  3. پرداخت به ازای فروش

منظور از مدل پرداخت کمیسیون به ازای هر کلیک در افیلیت مارکتینگ چیست؟

مدل پرداخت کمیسیون به ازای هر کلیک که عموما با عنوان‌های Pay Per Click(اختصارا PPC) و Cost Per Click(اختصارا CPC) شناخته می‌شود از متداول‌­ترین روش‌های پرداخت کمیسیون است. در این روش به ازای افزایش ترافیک، براساس هر کلیک مصرف‌کننده روی تبیلغ یا لینکی که افیلیت مارکتر به اشتراک گذاشته است، به او کمیسیون داده می‌­شود.

منظور از مدل پرداخت کمیسیون به ازای جذب لید در افیلیت مارکتینگ چیست؟

مدل پرداخت کمیسیون به ازای جذب لید با عنوان‌های Pay Per Lead(اختصارا PPA) و Cost Per Action(اختصارا CPA) شناخته می‌شود. در این روش به ازای جذب هر لید یا مشتری بالقوه و نیز انجام رفتاری توسط مصرف کننده که توسط مرچنت در برنامه افیلیت تعریف شده؛ به افیلیت مارکتر کمیسیون پرداخت می‌­شود.

لازم است، دقت داشته باشید پرداخت براساس انجام عملی (Pay Per Action) متفاوت با پرداخت براساس فروش است. زیرا در CPA مرچنت عضویت در خبرنامه یا فالو کردن پیج اینستاگرام را برای افیلیت مارکتر به عنوان هدف تبلیغ تعیین می‌کند. اما در پرداخت کمیسیون براساس فروش، خرید کالا و خدمات توسط مصرف‌کننده باید انجام شود البته از جهاتی می‌توان خرید را نیز یک نوع عمل به حساب آورد که به دلیل اهمیت بسیار بالای آن در یک دسته‌بندی جدا قرار گرفته است.

منظور از مدل پرداخت کمیسیون به ازای خرید در افیلیت مارکتینگ چیست؟

مدل پرداخت کمیسیون به ازای فروش با عنوان‌های Pay Per Sale(اختصارا PPS) و Cost Per Sale(اختصارا CPS) شناخته می شود.

در این مدل، به ازای هر خریدی که مصرف‌کننده از لینک تبلیغ افیلیت مارکتر انجام دهد، درصد مشخصی از قیمت سبد خرید به عنوان کمیسیون به افیلیت مارکتر تعلق می­‌گیرد. مدل پرداخت کمیسیون به ازای فروش به دلیل رسیدن به هدف مطلوب یعنی فروش واقعی بیشتر مورد توجه فروشگاه‌های اینترنتی است. اهمیت PPS به حدی است که امروزه وقتی صحبت از افیلیت مارکتینگ می‌شود مفهوم همکاری در فروش در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

امروزه بیشترین کمیسیون پرداختی به افیلیت مارکترها براساس همکاری در فروش است. همچنین در مقاله زیر می‌توانید درباره بهترین سیستم های همکاری در فروش در ایران اطلاعات مفیدی بدست آورید.

4 گام کلیدی برای تبدیل شدن به یک افیلیت مارکتر

بعد از آشنایی با انواع روش‌های پرداخت کمیسیون لازم است بدانیم چطور می‌توان یک افیلیت مارکتر شد. در ادامه گام‌های مهمی را که برای تبدیل شدن به یک افیلیت مارکتر باید بردارید به شما می‌گوییم.

توانایی تولید محتوای جذاب و باکیفیت(گام اول)

اولین و مهمترین شرط فعالیت به عنوان افیلیت مارکتر داشتن مهارت‌های پایه‌ای در تولید انواع محتوای باکیفیت است.

در افیلیت مارکتینگ از طریق تولید محتوا می‌توانید به معرفی و تبلیغ محصول، خدمت و یا برنامه افیلیت تعریف شده توسط مرچنت بپردازید. انتخاب کدام روش تولید محتوا با توجه به شناخت شما از مخاطبان و نیچ مارکت انتخابی‌تان بستگی دارد.

همچنین لازم است بدانید محتوایی که پاسخی به سوال‌های مخاطبان بازار هدف درباره محصول و خدمت باشد؛ محتوای ارزشمند و با‌کیفیتی است که موجب خرید محصول و درنتیجه دریافت کمیسیون خرید می‌شود.

اینکه یک پیج اینستاگرام بزنید و داخلش فقط عکس محصول آپلود کنید; تولید محتوا نیست.

داشتن رسانه ای برای ارتباط با مخاطبان(گام دوم)

شرط لازم دوم برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ، داشتن سایت و یا شبکه مجازی پرترافیک با بازدیدکنندگان زیاد است.

البته تنها داشتن سایت و شبکه های مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ کافی نیست. بلکه با کمک اعتبار و قدرتمندی سایت و پیج شبکه مجازی خود که بازدیدکننده و فالورهای زیادی دارد؛ می‌توانید با تولید محتوای جذاب در راستای برنامه‌های افیلیت مرچنت، کسب درآمد کنید.

تنها زمانی که سایت یا پیج شما شما ترافیک خوبی داشته باشد و مهارت‌های تخصصی تولید محتوا را نیز دارا باشید؛ می‌توانید در افیلیت مارکتینگ کسب درآمد کنید.

اگر مهارت‌های تولید انواع محتوا را دارید اما سایت یا پیج معتبری که مخاطب زیادی داشته باشد، ندارید. ناامید نشوید می‌توانید بعد از چند ماه فعالیت و تولید محتوای باکیفیت از نظر گوگل و الگوریتم‌های شبکه های مجازی؛ سایت یا پیج معتبر و پرترافیکی برای خود ایجاد کنید. سپس به کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ اقدام کنید.

انتخاب بازار هدف و برنامه افیلیت(گام چهارم)

قبل از هر اقدامی باید زمینه فعالیت خود را انتخاب کنید. برای این منظور باید شروع به بررسی محصولات در نیچ مارکت مورد علاقه‌تان کنید. برنامه‌های افیلیت نیچ مارکت مورد علاقه خود را باید از نظر مهارت‌های تولید محتوا و توانایی جذب و قانع کردن مخاطبان پیج یا سایت خود ارزیابی کنید. درواقع شما زمانی به عنوان افیلیت مارکتر در کسب درآمد افیلیت مارکتینگ در نیچ مارکت خود موفق خواهید شد که؛ از میزان قدرت و تاثیرگذاری محتوای خود بر مخاطبان‌تان مطلع باشید و بر آن اساس برنامه افیلیت را انتخاب کنید.

عضویت در شبکه افیلیت مارکتینگ و یا نرم افزار برنامه افیلیت(گام سوم)

برای دسترسی به برنامه‌های افیلیت، باید از طریق جستوجو، فروشگاه‌هایی را که سیستم افیلیت دارند; شناسایی کنید یا می‌توانید در شبکه‌های افیلیت مارکتینگ عضو شوید. البته پیشنهاد ما به خصوص در ابتدای راه عضویت در شبکه‌های همکاری در فروش است. زیرا همان طور که در بالا اشاره شد برنامه افیلیت مارکتینگ فروشگاه‌ها برای محصولات و خدمات خودشان طراحی شده است و تنوع کمتری دارد. در نتیجه شما به عنوان افیلیت مارکتر انتخاب محدودتری برای بررسی بازار هدف دارید. اما با توجه به حضور انواع کسب‌و‌کارها در شبکه افیلیت مارکتینگ؛ راحت‌تر می‌توانید برنامه افیلیت متناسب و سازگار با مخاطبان پیج و سایت خودتان را پیدا کنید.

مهمترین نکاتی که افیلیت مارکترها برای تبلیغ باید بدانند

  1. برای جذب مخاطبان، در تبلیغ محصول و خدمات لازم است نقد و بررسی های جذاب منتشر کنید.
  2. در تبلیغات معرفی محصول و یا خدمات مرچنت، با مخاطبان خود صادق باشید. دقت دشته باشید برای افزایش فروش در کاربرد و جزئیات محصول اغراق نکنید.  
  3. از قابلیت‌های ویدئو استفاده کنید. تولید محتوای ویدئویی این امکان را به مخاطب می­‌دهد تا جزئیات محصول را ببیند و پاسخ سوال‌های احتمالی او درباره محصول، با دیدن ویدئو جواب داده شود.
  4. کاری کنید که محتوای شما تا مدت‌ها در ذهن مخاطب بماند. برای این منظور بهتر است با چاشنی شوخ طبعی به مخاطبان خود درمورد محصولاتی که تبلیغ می‌­کنید، آموزش دهید.
  5. برای ارتباط با مخاطبانتان ایمیل آن‌ها را جمع آوری کنید. با کمک ایمیل مارکتینگ می‌توانید آن‌ها را از تبلیغات محصول یا خدمات جدید مطلع کنید.

مزایای همکاری در فروش برای افیلیت مارکترها

عضویت آسان

برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ نیازی به داشتن مدرک کارشناسی بازرگانی یا بازریابی نیست. اما اگر مهارت‌های تخصصی تولید انواع محتوا متنی، تصویری و ویدئو را دارید. با تقویت پیش‌شرط‌هایی که در بالا اشاره شد و کمی صبوری می‌توانید با عضویت در شبکه افیلیت مارکتینگ و یا نرم‌افزار افیلیت فروشگاه اینترنتی از برنامه‌های افیلیت آن‌ها کسب درآمد کنید.

بدون ضرر مالی

جالب است بدانید کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ تقریبا هیچ خطر مالی ندارد. چراکه نیازی نیست در کسب و کار مرچنت سرمایه‎گذاری کند. تنها در صورتی که در کسب درآمد موفق نباشید از بابت وقت و زمانی که به امید پول درآوردن از این راه گذاشته‌اید ضرر می‌کنید.

چندین منبع درآمد

اگر وقت آزاد و توانایی تولید محتوای جذاب براساس نیازهای مخاطب را دارید، می‌توانید با همکاری با چندین مرچنت محصولات و خدمات مختلف را تبلیغ کنید و به ازای فروش هر کدام؛ کمیسیون فروش دریافت کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با چگونگی کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ آشنا کنیم. امروزه فروشگاه‌های اینترنتی به روش بازاریابی از طریق همکاری در فروش بهای بیشتری می‌دهند. بنابراین اگر به فکر کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ هستید؛ لازم است صبر و حوصله داشته باشید و پیش‌شرط‌های لازم را در خود تقویت کنید.

ما در شبکه افیلیت مارکتینگ افیلی همواره به فکر موفقیت شما افیلیت مارکترها هستیم؛ می‌توانید همواره سوالات خود را در بخش نظرات از ما بپرسید.

منابع: