()

تصور کنید دورکار هستید و دفتر کار شما در منزل‌تان است! در این صورت، دیگر نیازی نیست که صبح‌ زود از خواب بیدار شود و راس یک ساعت معین در محل کارتان حاضر شوید. تازه این مسیر را هم سوار مترو شده یا توی ترافیک چرت بزنید! 

با دورکاری یا فریلنسری زمان شما در دست خودتان است و خیلی راحت می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم، به همه کارهای‌تان برسید. این رویای دورکاری است، همه ما از فریلنسری چنین تصویری را در ذهن داریم؛ اما آیا همه شغل های دورکاری می‌توانند مانند یک شغل تمام‌وقت و بیرونی، درآمدزا باشند؟ این یک سوال اساسی است که باید پاسخ قانع‌کننده‌ای برایش داشته باشیم. 

اگر می‌خواهید از طریق دورکاری به درآمدهای بالا برسید، نباید هر شغلی را انتخاب کنید. بعضی از مشاغل فریلنسری شما را به درآمدی معمولی و متوسط می‌رسانند. برای رسیدن به درآمد قابل توجه از این طریق باید مهارت‌های بیشتری را یاد بگیریم و در حوزه‌هایی که بازار آنها پررونق‌تر است، وارد شویم.

امروزه شغل‌های دورکاری ، در زمره مهارت‌هایی هستند که جذاب است و مورد نیاز اکثر کسب‌وکارها بوده و شما می‌توانید با یادگیری آن مهارت‌ها، خیلی راحت در خانه بنشینید و درآمد قابل توجهی را به دست بیاورید.

معرفی بهترین شغل‌های دورکاری

اگر بخواهیم همه کارهای فریلنسری را به صورت یکجا بیاوریم، با لیست بلندبالایی روبه‌رو خواهیم شد! اما هدف ما در اینجا فقط لیست کردن این کارها نیست؛ بلکه می‌خواهیم شغل‌های پردرآمد برای دورکاری را به شما معرفی کنیم. به همین دلیل هم در لیستی که ارائه می‌دهیم بعضی از مشاغل فریلنسری مانند آشپزی و خیاطی و گلدوزی و ترجمه را فاکتور می‌گیریم؛ اگرچه این شغل‌ها هم اگر به صورت خیلی حرفه‌ای انجام شوند، درآمدهای بالایی را رقم خواهند زد.

با ما همراه باشید تا بهترین شغل های فریلنسری یا دورکاری را به شما معرفی کنیم.

سئو کارها، فریلنسرهایی با درآمدهای بالا

سئو یکی از بهترین شغل های دورکاری در ایران و دنیا

این روزها که موتورهای جستجو نقش مهمی در فرایند برندسازی و فروش محصولات شرکت‌ها و سازمان‌ها پیدا کرده‌اند، بازار کار متخصصان سئو حسابی گرم شده است، به طوری که این شغل می‌تواند یکی از گزینه‌های قابل توجه برای مشاغل دورکاری محسوب شود.

هر شغلی نیاز به تخصص دارد و تخصص سئو هم چیزی نیست که یک شبه به دست بیاید. بنابراین اگر به شغل های غیرحضوری علاقه دارید، سئو گزینه خوبی است، البته به این شرط که دوره‌های مقدماتی و پیشرفته آن را بگذرانید و تجربه لازم در این کار را به دست بیاورید.

بهترین رزومه در فریلنسرینگ ، سوابق شغلی افراد است، اگر بتوانید فرایند سئو چند سایت را به درستی هدایت کنید، رزومه قابل توجهی در دست خواهید داشت و بسیاری از کارفرماها به دنبال شما خواهند بود.

جالب است بدانید متوسط درآمد سالانه یک سئوکار در جهان حدود 49 هزار دلار است. سئوکارهای ایرانی نیز بسته به سابقه و تخصصی که دارند می‌توانند ماهانه بین 10 میلیون تا 40 میلیون تومان درآمد داشته باشند. به این صورت که سئوی چهار شرکت را به صورت فریلنسری بر عهده بگیرند و از هر شرکت نیز ماهانه 10 میلیون تومان دستمزد بگیرند.

اگر نمیدانید سئو چیست ، میتوانید از ویکیپدیا اطلاعات بیشتری بگیرید.

برنامه‌نویسی

برنامه نویسی از بهترین شغل های دورکاری در سطح جهانی محسوب می‌شود

درست مانند متخصص سئو، یک برنامه‌نویس هم اگر تخصص و توانمندی لازم را از خود نشان دهد، می‌تواند یک فریلنسر با درآمد بالا باشد. برای این کار هم باید زحمت کشید و مهارت آن را به دست آورد. برنامه نویسی هم به عنوان یکی از شغل های دورکاری از منزل شناخته می‌شود و بسیاری از برنامه‌نویسان به جای اینکه در استخدام یک شرکت باشند، به صورت همزمان، برنامه‌نویسی چند شرکت را انجام می‌دهند و در منزل درآمدهای بالایی برای خودشان ایجاد می کنند.

متوسط درآمد سالانه یک برنامه‌نویس در جهان چیزی بین 70 هزار تا 80 هزار دلار است و حداقل دستمزد یک برنامه‌نویس در ایران هم کمتر از 10 تا 15 میلیون تومان نخواهد بود. این در حالی است که اگر بتواند به صورت پروژه‌ای برای چند شرکت کار کند، می‌تواند درآمد خود را به بالای 40 تا 50 میلیون تومان در ماه هم ارتقا بدهد. 

مدیر محتوا

مدیر محتوا از مشاغل خوب غیرحضوری است

در سال‌های اخیر همه ما شعار “محتوا پادشاه است” را شنیده‌ایم. این روزها محتوا در انواع قالب‌های خود (متنی، تصویری و ویدیویی) جایگاه مهمی بین کسب‌وکارها پیدا کرده است. در این بین، شغل مدیر محتوا هم می‌تواند به صورت غیرحضوری انجام شده و جزو بهترین شغل های دورکاری با درآمد بالا دسته بندی می شود.

یک مدیر محتوای خوب باید تخصص‌های متعددی داشته باشد، باید با بازاریابی دیجیتال، سئو، روابط عمومی، پرسونای مشتریان و… تا حدی آشنا باشد و با شناخت دقیق شرکت های همکار، تیم محتوا را به درستی هدایت کند. یعنی با نویسنده، گرافیست، سئوکار و بازاریاب شرکت در ارتباط باشد تا در نهایت بهترین محتوا در مناسب‌ترین زمان منتشر شود.

یک مدیر محتوا می‌تواند به صورت دورکار فعالیت خود را ادامه داده و همزمان با چند شرکت وارد همکاری شود. مهم‌ترین نکته در فریلنسر بودن مدیر محتوا این است که بتواند زمان را مدیریت کرده و برای تمام بخش‌هایی که مدیریت محتوای آنها را برعهده دارد، یک برنامه دقیق و زمان‌بندی شده داشته باشد.

حداقل دستمزد یک مدیر محتوا ماهی 12 میلیون تومان است و اگر یک فرد بتواند به صورت دورکاری مدیریت محتوای چند شرکت را بر عهده بگیرد، به درآمدی بالغ بر 30 میلیون تومان در ماه دست خواهد یافت.

گرافیست

شغل گرافیست

هر وقت صحبت از درآمد بالا به صورت دورکاری می‌شود، گرافیست‌ها و طراحان خوش میدرخشند. اگر مهارت شما در حوزه گرافیک است و فتوشاپ و ایلاستریتور و پریمیر بلد هستید، می‌توانید روی این مهارت‌ها برای انجام پروژه های دورکاری حساب کنید!

حتی اگر با این مهارت‌ها آشنا نیستید اما به دنبال پیدا کردن یک شغل فریلنسر هستید، باز هم ارزشش را دارد که زمان و هزینه مشخصی را صرف یادگیری طراحی کنید. این روزها طراحان برای طراحی یک لوگو مبلغی بین 5 تا 10 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

با این حساب یک طراح موفق و کاردرست، اگر خلاقیت داشته باشد، می‌تواند به صورت دورکاری فعالیت کند و در حالی که در خانه است ماهانه بیش از 30 میلیون تومان درآمد داشته باشد.

انیمیشن‌سازی، شغل پردرآمد فریلنسری

انیمشین‌سازی، شغل پردرآمد فریلنسری

وقتی صحبت از گرافیست‌ها به میان آمد، نباید انیمیشن سازها را فراموش کنیم. طراحی و تولید محتوای انیمیشن جزو کارهای پردرآمد امروزی به شمار می‌رود که به صورت فریلنسری انجام می‌شود. بنابراین اگر تخصصی در این زمینه دارید، وقت را تلف نکنید و رزومه خود را به سایت‌های کاریابی بفرستید تا خیلی زود با حجم زیادی از درخواست‌ها مواجه شوید.

درآمد ساخت یک انیمیشن به صورت دقیقه‌ای محاسبه می‌شود و ساده‌ترین انیمیشن را دقیقه‌ای 200 هزار تومان می‌سازند، حال اگر تجربه و تخصص کافی را در این زمینه به دست بیاورید، این مبلغ تا دقیقه‌ای 500 هزار تومان هم افزایش پیدا خواهد کرد که ماهانه مبلغ چشمگیری برای یک فریلنسر خواهد بود.

تدوین‌گر ویدیو

تدوین فیلم و ویدئو به‌صورت دورکاری و پروژه‌ای

در دنیای محتوا، فیلم و ویدئو حرف اول را می‌زنند. مخاطبان از فیلم‌ها استقبال بیشتری می‌کنند، به همین دلیل هم اگر در زمینه تولید محتوای ویدئویی مهارت دارید، بهتر است با خرید تجهیزات آن، به یکی از بهترین شغل‌های پردرآمد برای دورکاری دست پیدا کنید. 

عموما تولیدکنندگان ویدئو به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند و بعد از ضبط ویدئو، کار تدوین و ویرایش آن را در خانه انجام می‌دهند. درست است که تجهیزات این شغل کمی گران است، اما در مقابل دستمزد آن هم بالاست به طوری که از دقیقه‌ای 500 هزار تومان شروع شده و تا دقیقه‌ای  10 میلیون تومان و حتی بیشتر هم می‌رسد.

ادمین پیج اینستاگرام یا تلگرام

شغل ادمین پیج‌های اینستاگرام و تلگرام به صورت دورکاری

از دیگر شغل های غیرحضوری که درآمد بسیار بالایی هم دارد، مدیریت پیج است. اگر ادمین یک پیج اینستاگرامی یا تلگرامی باشید، مسئولیت شما طبق قراردادی که با کارفرما می‌بندید، مشخص می‌شود. در بعضی موارد یک ادمین تنها وظیفه انتشار پست و ارتباط با مخاطبان و جذب فالوور را بر عهده دارد و در بعضی موارد حتی وظیفه تولید محتوا هم بر عهده ادمین خواهد بود.

دستمزد ادمین هم با توجه به وظایفی که بر عهده دارد، متفاوت است و بین 3 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان خواهد بود. ادمینی هم از جمله مشاغل فریلنسری است که می‌تواند به صورت همزمان برای دو الی 3 پیج انجام شود که در این صورت درآمد ماهانه آن به بالای 10 تا 15 میلیون تومان خواهد رسید.

نویسندگی و ویراستاری

نویسندگی و ویراستاری به صورت فریلنسری

یکی دیگر از شغل‌های مناسب برای دورکاری ، نویسندگی و ویراستاری است. این شغل نیاز به یک رایانه و مهارت نوشتن و ویرایش دارد، تماما به صورت فریلنسری انجام می‌شود و وقت‌تان نیز در اختیار خودتان است.

اگر مهارت نوشتن دارید، می‌توانید با تولید محتوا برای روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌ها و پیج‌های اینستاگرامی و همینطور ویراستاری متون، به درآمد برسید.

نکته مهمی که در شغل نویسندگی باید مدّ نظر داشت، تفاوت نوع نوشتن برای قسمت‌های مختلف بازار است؛ یک نویسنده موفق می‌داند که با چه لحنی برای یک سایت فروشگاهی بنویسد یا در نوشتن یک کپشن اینستاگرامی به چه نکاتی دقت کند. چون هر کدام اهداف متفاوتی دارند و زبان و لحن و محتوای ویژه خود را نیاز خواهند داشت. 

گذراندن دوره‌های نویسندگی و ویراستاری هم می‌تواند کمک قابل توجهی به نویسندگان دورکار کند. عموما درآمد یک نویسنده به ازای تعداد کلماتی که می‌نویسد، مشخص می‌شود که البته این مبلغ برای نویسنده تازه‌کار چندان بالا نخواهد بود.

اما نویسندگان باتجربه که با اصول کپی رایتینگ و سئو محتوایی آشنا باشند، دستمزدهای بالایی دارند و تعرفه دستمزد آنها با تعداد کلمات مشخص نمی‌شود. یک نویسنده با تجربه برای هر کپشن اینستاگرام بین 50 تا 100 هزار تومان و برای یک مقاله هزار تا 2 هزار کلمه‌ای نیز بین 300 هزار تا 700 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کند.

شغل های دورکاری

کدام شغل دورکاری پردرآمدتر است؟

اگر بخواهیم از بین پردرآمدترین شغل‌های فریلنسری چند مورد را انتخاب کنیم، مطمئنا برنامه‌نویسی، سئوکاری، طراحی، تدوین ویدیو و مدیریت محتوا در صدر این لیست قرار می‌گیرند.

بنابراین اگر به دنبال این هستید که فعالیت کاری خود را به صورت غیرحضوری و در منزل ادامه دهید، بهتر است شغلی را انتخاب کنید که شما را به درآمد بالا برساند. فرض کنید بتوانید به طور همزمان مدیر محتوای چند سایت باشید یا روی فرایند سئوی چند سایت کار کنید، در این صورت بدون اینکه از منزل خارج شوید، در اختیار یک شرکت باشید و محدودیت‌های آن را داشته باشید، درآمدی بالغ بر 30 یا 40 میلیون تومان خواهید داشت.

فراموش نکنیم که این نوع شغل های دورکاری، به مهارت‌های ویژه ای نیاز دارند، ضمن اینکه باید به طور مداوم خود را به‌روز نگه دارید و با جدیدترین روش‌ها و دانش روز آن شغل‌ها آشنا باشید.

بازار کار کدام شغل دورکاری در ایران بهتر است؟

بازار کار کدام یک از مشاغل دورکاری در ایران بهتر است

مشاغل فریلنسری دنیای بزرگی دارند که در یک مقاله و یک لیست نمی‌گنجند ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که شاید تمام این مشاغل قابلیت اجرا و پیاده‌سازی در کشورمان را نداشته باشند. در انتخاب این نوع مشاغل و همچنین مهارت‌هایی که باید در این راه بیاموزید، باید شرایطی مثل موقعیت جغرافیایی، نیاز بازار، تقاضای مردم و البته شرایط تحریم‌ها و محدودیت‌هایی ازین قبیل را در انتخاب شغل خود در نظر بگیرید.

بنابراین اگر بخواهیم در حد همین مقاله بهترین شغل‌های فریلنسری در ایران را ارائه دهیم، بیشتر باید از مشاغلی مثل طراح وبسایت، برنامه‌نویس، گرافیست، سئوکار، مدیر محتوا و انیمیشن ساز و تولیدکننده ویدیو صحبت کنیم.

در این میان باید توجه داشته باشیم که این شغل‌ها به دلیل اینکه مورد نیاز کسب‌وکارهای زیادی در خارج از کشور هم هستند و معمولا زبان مشترکی دارند که صاحبان کسب‌وکارها به راحتی آن را می‌فهمند، با داشتن چنین مهارت‌هایی می‌توان با شرکت‌های خارجی نیز همکاری کرد و درآمد دلاری داشت.

همچنان که در حال حاضر افراد زیادی بدون اینکه سختی‌های مهاجرت را به جان بخرند، در خانه خود با شرکت‌های خارجی همکاری می‌کنند و دستمزد خود را به دلار دریافت می‌کنند که برآورد ریالی آن رقم‌های بسیار بالایی محسوب می‌شود.

مثلا اگرچه دریافت 1000 دلار برای طراحی سایت در یک کشور اروپایی یا آمریکایی، رقم بالایی محسوب نمی‌شود اما همین دستمزد برای یک طراح سایت در ایران، عدد بزرگ و جذابی به شمار می‌رود. 

باز هم تاکید می‌کنیم که برای داشتن یک شغل فریلنسری پردرآمد قبل از هر چیزی، مهارت‌های آن را یاد بگیرید. در آن صورت، لیست بزرگی از مشاغل مختلف را در پیش خواهید داشت. پس اگر مهارت‌های زیر را دارید و به دنبال یک شغل غیرحضوری هستید، بهتر است همین حالا رزومه خود را به عنوان یک فریلنسر تهیه کنید: 

  • تولید محتوا
  • طراح وبسایت
  • مدیریت محتوا
  • برنامه‌نویسی
  • سئوکار
  • گرافیست
  • تولیدکننده ویدئو و انیمیشن

نتیجه‌گیری

دورکاری به عنوان یک سبک جدید کار کردن در دنیای امروز پذیرفته شده است و بسیاری از کارمندان به این شغل گرایش پیدا کرده‌اند. از طرف دیگر خود شرکت‌ها و کارفرماها هم مفهوم فریلنسرینگ را پذیرفته‌اند و به این درک رسیده‌اند که شاید بتوانند از طریق دورکاری برخی از هزینه‌های جانبی خود را کاهش دهند.

در این مقاله به معرفی بهترین شغل های پردرآمد برای دورکاری پرداختیم و نشان دادیم که اگر مهارت‌هایی مثل برنامه‌نویسی، مدیریت محتوا، گرافیک، تدوین ویدیو، انیمیشن‌سازی و… را یاد بگیریم، می‌توانیم به درآمدهای بالا دست پیدا کنیم، درآمدهایی که به طور ماهانه در کمترین حالت 10 تا 15 میلیون و در بیشترین حالت بیش از 50 میلیون تومان را برای‌مان رقم خواهند زد.

سؤالات متداول

بهترین شغل های دورکاری  در ایران کدام اند؟

برنامه نویس، مدیر محتوا، انیمیشن ساز، گرافیست، سئو کار، تدوینگر ویدئو، نویسندگی

حداقل و حداکثر دستمزد شغل های پردرآمد برای دورکاری چقدر است؟

حداقل درآمد ماهانه یک فریلنسر 8 میلیون تومان و حداکثر 50 میلیون تومان است.

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید