()

اگر به‌دنبال کسب درآمد از اینترنت هستید، افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از بهترین گزینه‌‌هاست. برای شروع افیلیت مارکتینگ نیازی به سرمایه ندارید. شما می‌توانید با کمی آموزش و تلاش در این زمینه درآمدی قابل توجه کسب کنید. در این مقاله با ما همراه شوید تا گام‌به‌گام و به‌طور کامل با افیلیت مارکتینگ و نحوه شروع به فعالیت در این زمینه آشنا شوید.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی است. به افیلیت مارکتینگ، همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی هم گفته می‌شود. این روش بازاریابی، برای یک فرد یا شرکت که وب‌سایت، وبلاگ و یا یک رسانه پرمخاطب مثل صفحه اینستاگرام دارد، بسیار مناسب است. به این صورت که فرد یا شرکت، پیشنهاد خرید یا معرفی یک محصول را در رسانه خود قرار می‌دهد. اگر این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی به‌عنوان پورسانت از طرف صاحب محصول دریافت می‌کند.

تعاریف مرتبط با افیلیت مارکتینگ

تعاریف مرتبط با افیلیت مارکتینگ

در تعریف افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش یا Affiliate Marketing) هر قرارداد همکاری در فروش چهار طرف دارد: فروشنده، شبکه همکاری در فروش (مانند افیلی)، ناشر و مشتری.

فروشنده در افیلیت مارکتینگ

فروشنده، که تحت عناوین تولید‌کننده، صاحب محصول یا برند هم از آن یاد می‌شود. فروشنده‌ها انواع مختلفی دارند و طیف وسیعی از شرکت‌های بزرگ تا افراد مجزا را در بر می‌گیرند. فروشنده لازم نیست به‌طور فعال درگیر فرآیند افیلیت مارکتینگ باشد، بلکه اطلاعات مربوط به محصولات را در اختیار شبکه افیلیت مارکتینگ قرار می‌دهد. ناشران فعال در شبکه، با توجه به زمینه فعالیت خود محصولات مرتبط را انتخاب و تبلیغ برای آن را آغاز می‌کنند. در نهایت فروشنده به‌ازای هر تراکنش یا تعامل موفق (خرید محصول، ثبت نام در سایت، بازدید و…) که از طریق رسانه ناشران صورت می‌گیرد، به آن‌ها پورسانت پرداخت می‌کند.

ناشر در افیلیت مارکتینگ

ناشران (بازاریابان وابسته یا افیلیت‌ها) هم می‌توانند طیف وسیعی از افراد به‌صورت مجزا یا کل یک شرکت باشند. در افیلیت مارکتینگ، ناشر در نقش بازاریاب عمل می‌کند. در واقع ناشر محصولات را در رسانه (وب‌سایت، اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر و …) خود معرفی و تبلیغ می‌کند. با جلب نظر مشتریان بالقوه، در نهایت پس از اتمام پروسه خرید یا تراکنش مد نظر، کمیسیون خود را از فروشنده یا صاحب محصول دریافت می‌کند.
برای این کار ناشر می‌تواند وبلاگی برای نوشتن نظرات خود، درباره محصولات فروشنده راه‌اندازی کند یا یک وب‌سایت مستقل بسازد و آن را به پیدا کردن محصولات جالب و مرتبط با یک موضوع، و تبلیغ برای آن‌ها اختصاص دهد. در اینستاگرام و یوتیوب ناشران اغلب تحت عنوان اینفلوئنسر شناخته می‌شوند. در سال‌های اخیر با توجه به محبوبیت شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسرها با تبلیغ محصولات و خدمات در قالب ویدئو و عکس بسیار موفق عمل کرده‌اند و درآمدهای بسیار بالایی از این طریق دارند.

مشتری در افیلیت مارکتینگ

مشتریان یا مصرف‌کنندگان نهایی محصول، کاربرانی هستند که از طریق لینک‌های ناشران وارد وب‌سایت صاحب محصول شده و خرید می‌کنند. تمامی اطلاعات خرید هر مشتری به‌طور کامل از طریق همین لینک‌ها ذخیره شده و کمیسیون ناشر بر اساس آن‌ها پرداخت می‌شود. بعد از جذب مشتری از طریق شبکه‌های اجتماعی، بیلبوردهای دیجیتالی یا به‌وسیله موتورهای جستجو، این‌که مشتری بداند جزئی از یک سیستم افیلیت مارکتینگ است یا نه، بر اساس انتخاب ناشر است. بعضی‌ از ناشران که تعداد آن‌ها روزبه‌روز هم در حال افزایش است، به مشتریان خود اطلاع می‌دهند و با شفافیت عنوان می‌کنند که بازاریابی و تبلیغات آن‌ها انگیزه مالی دارد و در ازای هر خرید درصدی به‌ عنوان پورسانت دریافت می‌کنند. ولی برخی از آن‌ها هم‌چنان ترجیح می‌دهند این موضوع را مطرح نکنند.

شبکه افیلیت مارکتینگ

بعضی‌ها شبکه همکاری در فروش را بخشی از معادله افیلیت مارکتینگ در نظر نمی‌گیرند. اما اگر بخواهیم افیلیت مارکتینگ را به‌طور جامع بررسی کنیم، باید به نقش پراهمیت شبکه‌‌ها هم اشاره کنیم.

شبکه‌های افیلیت مارکتینگ مانند افیلی پلتفرم‌هایی برای مدیریت فرآیند همکاری در فروش هستند. شبکه‌ها این امکان را در اختیار صاحبان محصول قرار می‌دهند، که بتوانند به طیف وسیعی از ناشران دسترسی داشته باشند و با ناشران برگزیده همکاری کنند. همین‌طور ناشران با عضویت در شبکه‌های افیلیت مارکتینگ حق انتخاب بیشتری با توجه به تخصص یا زمینه کاری خود دارند.
بنابراین شبکه افیلیت مارکتینگ به‌عنوان نوعی پایگاه داده‌ از محصولات مختلف نیز عمل می‌کند، که ناشر می‌تواند در آن‌جا محصول مورد نظر خود را انتخاب کند. مطالب بیشتر برای آشنایی با نحوه عملکرد این سیستم، در مقاله‌ای تحت عنوان مبانی افیلیت مارکتینگ و سوالات متداول در این زمینه مطرح شده است.

چهار گام اساسی برای شروع افیلیت مارکتینگ

چهار گام اساسی برای شروع افیلیت مارکتینگ

در این قسمت قصد داریم به صورت گام‌به‌گام مراحل افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش را توضیح دهیم. در صورتی‌که سوالی داشتید، می‌توانید در قسمت نظرات سایت کامنت بگذارید.

گام اول: انتخاب محصول مناسب

به‌عنوان یک وبلاگ‌نویس به دو صورت می‌توانید محصول مناسب را انتخاب کنید:

  • تبلیغ محصولاتی که از قبل می‌شناسید و به آن‌ها علاقمند هستید
  • محصولات را از طریق شبکه‌های افیلیت مارکتینگ پیدا کنید

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک ناشر کار کنید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید این است که:
هر روشی را که انتخاب کنید، برای گرفتن نتیجه خوب، باید برای یافتن بهترین محصولات برای مخاطبانتان وقت و هزینه صرف کنید، زیرا آن‌ها سرمایه اصلی شما هستند.

گزینه اول: تبلیغ محصولاتی که از قبل می‌شناسید و به آن‌ها علاقمند هستید

رایج‌ترین راه برای ورود به دنیای افیلیت مارکتینگ همین است. شما به‌عنوان ناشر محصول یا خدماتی را که خودتان استفاده کرده، تجربه خوبی با آن داشته‌اید و از توصیه آن به دیگران حس خوبی دارید، وارد عمل می‌شوید. باید کاملاً مطمئن باشید که سایرین هم اگر روش شما را در پیش بگیرند با استفاده از محصول یا خدمات پیشنهادی، نتیجه‌ای مشابه نتیجه شما (یا بهتر) می‌گیرند. به‌عنوان مثال اگر یک دوره آموزشی یا کتاب الکترونیکی نقش زیادی در موفقیت شما داشته‌ و مخاطبان شما هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، کاملاً منطقی است که درباره آن صحبت کنید و نتایج خود را به اشتراک بگذارید. اکنون تنها کافی است ببینید آیا فروشنده برنامه همکاری در فروش دارد یا خیر. سپس لیست زیر که ویژگی‌های یک محصول مناسب فروش مشارکتی را نشان می‌دهد بررسی کرده و فعالیت خود را آغاز کنید:

  • فروشنده خدمات پس از فروش و پشتیبانی مناسبی ارائه می‌دهد.
  • درباره تجربه خود با این محصول داستان جذابی برای به اشتراک گذاشتن دارید.
  • این پیشنهاد با نیازهای مخاطبان شما سازگار است و از اعتمادی که در آن‌ها ایجاد کرده‌اید ‌سوءاستفاده نمی‌کند.

در نهایت محصولاتی که تمامی این ویژگی‌ها را دارند بهترین فرصت شما برای کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ هستند.

گزینه دوم: محصولات را از طریق شبکه‌های افیلیت مارکتینگ پیدا کنید

اگر تجربه یا آگاهی کاملی درباره محصولات مرتبط با زمینه فعالیتتان که بتواند به مخاطبان هم کمک کند ندارید، می‌توانید در شبکه‌های افیلیت مارکتینگ (مانند افیلی) محصولات مناسبی پیدا کنید. البته میزان زمان و هزینه صرف شده برای تحقیق و بررسی محصول، در این روش بیشتر از گزینه اول است. چرا که باید همه جوانب را بررسی کنید تا بتوانید شهرت و اعتباری را که در میان مخاطبان خود ایجاد کرده‌اید ‌حفظ کنید.

گام دوم: ثبت اطلاعات و عضویت به‌عنوان ناشر

چه مستقیم با فروشنده‌ها کار کنید و چه به واسطه شبکه‌ها، باید درخواست همکاری و عضویت بدهید و تأیید شوید تا بتوانید شروع به فعالیت کرده و کمیسیون دریافت کنید. بعد از عضویت فروشنده باید یک لینک ناشر (Affiliate link) در اختیار شما قرار دهد. هر بار که محصولی از طریق رسانه شما فروخته می‌شود، از طریق این لینک قابل رهگیری است. در انتهای هر لینک یک تگ وجود دارد که شامل شناسه ناشر (Affiliate ID) شما می‌باشد.

گام سوم: تبلیغ برای محصولات منتخب

برای این‌که افراد توصیه شما را بپذیرند و خرید کنند، باید بتوانید توصیه‌هایتان را به شکل مناسبی برای مخاطبان مطرح کنید. مهم‌تر از آن، توصیه‌هایتان باید قابل اعتماد باشد. اینجاست که بسیاری از ناشران اشتباه می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند گذاشتن چند بنر که به محصولات مورد نظر لینک بدهد، کافی است. در ادامه می‌گوییم که در این مرحله باید چه کاری انجام دهید و از چه روش‌های بازاریابی استفاده کنید:

– در وبلاگتان یک صفحه منابع ایجاد کنید

یک صفحه منابع مناسب، می‌تواند شامل محصولات متعددی باشد، اما در عین حال آن‌ها را بر اساس نوع مخاطبان و نیازهای آنان در لحظه، طبقه‌بندی کند. علاوه بر این، توضیح می‌دهد که چرا این محصولات برای آن‌ها مفیدند. به عبارت دیگر، صفحه منابع فقط یک ارائه فروش نیست. صفحه منابع کاربرد آموزشی دارد و از آنجایی که محتوای زیادی دارد و به خوبی سئو شده است، رتبه خوبی در گوگل کسب می‌کند و می‌تواند بازدیدکننده ارگانیک جذب کند.

– محتوای سفارشی تولید و برای آن تبلیغ کنید

استراتژی بازاریابی محتوا، باید در حکم تکیه‌گاه اصلی اقدامات شما در زمینه افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش عمل کند. نکات مهم زیر را برای تولید محتوای موفق در نظر داشته باشد:

1- نوشتن نقد و بررسی‌های مفصل

می‌توانید برای محصولات، دوره‌های آموزشی، کتاب‌ها یا محصولات نرم‌افزاری که به‌عنوان ناشر برای آن‌ها تبلیغ می‌کنید بررسی‌های مفصلی بنویسید. می‌توانید یک محصول را به‌تنهایی مورد بررسی قرار دهید یا آن را با محصولات دیگر مقایسه کنید. روش دوم اعتماد بیشتری در مخاطب ایجاد می‌کند اما به‌دلیل این‌که چند محصول را به مخاطب توصیه می‌کند می‌تواند ذهنش را مغشوش کند.

2- نوشتن محتوای معتبر و جامع درباره یک موضوع

می‌توانید برای آموزش مخاطبان خود یک پست جامع در سایتتان بنویسید و از تکنیک فروش نرم استفاده کنید. این کار به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند. درباره هر موضوعی که می‌نویسید، مطمئن شوید که محتوای سبز یا بدون تاریخ مصرف تهیه کنید. منظور از محتوای بدون تاریخ مصرف، اطلاعاتی است که تا سال‌ها مفید و ارزشمند باشند. می‌توانید پست وبلاگی، ویدئو یا اینفوگرافیک تهیه کنید. اما در هر صورت نباید آن‌ها را در قالب صفحه فروش ارائه دهید. روی ایجاد اعتماد و اعتبار متمرکز شوید.‌‌
در آخر باید به سئو توجه زیادی داشته باشید. پست‌هایتان را برای کلمات کلیدی مناسب بهینه‌سازی کنید، سرعت سایت‌تان را بالا ببرید. برای محتوای‌ خود لینک‌سازی کنید تا به‌طور مداوم از گوگل بازدید‌کننده بگیرید.

3 – محتوای جایزه‌ای تولید کنید

اگر قراردادی که با فروشنده بسته‌اید ‌اجازه بدهد، می‌توانید محتوایی به‌عنوان جایزه‌، مخصوص مخاطبانتان تولید کنید. افراد عاشق جایزه‌اند! این یک راه بسیار عالی است تا خودتان را از سایر وبلاگ‌نویسانی که همین محصول را ارائه می‌دهند، متمایز کنید. چند نمونه از محتواهای جایزه‌ای که می‌توانید به مخاطبان خود ارائه دهید:

  • راهنمای جامع برای آشنایی با یک موضوع
  • بررسی‌ها یا دموهای ویدئویی
  • خدمات اضافه یا تخفیف

گام چهارم: پیروی از مقررات قانونی

در بعضی کشورها قانون از شما می‌خواهد که حتماً دریافت کمیسیون از تبلیغات خود را به مخاطبانتان اطلاع دهید. اما حتی اگر این‌طور نباشد، توصیه ما این است که این کار را انجام دهید، زیرا نشان‌دهنده حسن نیت شماست. ترسی از شفافیت نداشته باشید. مخاطبان صداقت شما را تحسین می‌کنند. پس هرگاه یک لینک افیلیت مارکتینگ به اشتراک گذاشتید، چه در پست‌های وبلاگی، صفحات وب یا ایمیل‌ها، به خوانندگان‌ خود اطلاع دهید که اگر به واسطه شما خرید کنند، مبلغی به‌عنوان کمیسیون به شما تعلق می‌گیرد. به آن‌ها اطمینان دهید که تنها محصولاتی را توصیه می‌کنید که خودتان از آن استفاده کرده باشید و احتمالا می‌تواند برای آن‌ها هم مفید و کاربردی باشد.
در نهایت، حتی با در نظر گرفتن این موارد، بهتر است یک صفحه هم برای سلب مسئولیت در همکاری در فروش (Affiliate Disclaimer) در سایت‌ خود ایجاد کنید.

سخن آخر

با صبر، دانش و پشتکار می‌توانید در افیلیت مارکتینگ، یکی از بهترین مدل‌های کسب و کار برای کسب درآمد از اینترنت موفق شوید. شروع کار بسیار آسان است و با دنبال کردن مراحل گام‌به‌گام مطرح شده قطعاً می‌توانید از عهده آن برآیید. به محض اینکه که مخاطبین قابل‌ توجهی در رسانه خود جذب کنید، به درآمد قابل توجهی دست خواهید یافت.

منابع:

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید