اگر تازه وارد دنیای افیلیت مارکتینگ شده‌اید ‌و به دنبال کسب درآمد بی دردسر از این راه هستید، مطالعه راهنمای جامع افیلیت مارکتینگ می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. برای فعالیت در این زمینه ابتدا باید بدانید افیلیت مارکتینگ چیست و با تعاریف آن آشنا شوید. ما قبلاً در یک مقاله جداگانه به این مبحث پرداخته‌ایم، پس در اینجا به ارائه تعاریف مربوط به افیلیت مارکتینگ بسنده می‌کنیم.

تعاریف مرتبط با افیلیت مارکتینگ

در تعریف افیلیت مارکتینگ (سیستم همکاری در فروش یا Affiliate Marketing) در سایت ویکی‌پدیا هر قرارداد همکاری در فروش چهار طرف دارد: فروشنده، شبکه همکاری در فروش (مانند افیلی)، منتشر کننده و مشتری. در راهنمای جامع افیلیت مارکتینگ تمامی نکات ظریف این کار ارائه خواهد شد.

در سایر تعاریف به جای 4 طرف از 3 طرف یاد شده است: تبلیغ‌دهنده، منتشر‌کننده و مشتری. اما باید در نظر داشت که در بازاریابی واقعی، هر معادله همکاری در فروش در اصل دو طرف دارد: تولید‌کننده محصول و بازاریاب وابسته (Affiliate Marketer یا افیلیت مارکتر). اکنون تمامی اجزای یک سیستم همکاری در فروش موفق را بررسی می‌کنیم:

فروشنده

که تحت عناوین تولید‌کننده یا برند هم از آن یاد می‌شود و کارش تولید محصول است. فروشنده‌ها انواع مختلفی دارند و طیفی از شرکت‌های بزرگ تا اشخاص تنها را در بر می‌گیرند. فروشنده لازم نیست به طور فعال درگیر فرایند افیلیت مارکتینگ باشد. همین که محصولی برای فروش داشته باشد کافی است.

معرف (Affiliate یا بازاریاب وابسته)

که گاهی به آن منتشر‌کننده هم می‌گویند و آن هم می‌تواند طیفی از اشخاص تنها تا کل یک شرکت را پوشش دهد. کمیسیون یک کسب و کار همکاری در فروش می‌تواند بین چند صد دلار در ماه تا ده‌ها میلیون دلار در ماه متغیر باشد.

در سیستم‌های مشارکت در فروش معرف در نقش بازاریاب عمل می‌کند و برای یک یا چند محصول دارای سیستم همکاری در فروش تبلیغ می‌کند و سعی می‌کند نظر مشتریان بالقوه را نسبت به ارزش محصول فروشنده جلب کند. سپس با متقاعد کردن مشتری کاری کند که وی در نهایت محصول را بخرد.

برای این کار می‌توانید بلاگی برای نوشتن نظرات خود درباره محصولات فروشنده راه اندازی کنید یا می‌توانید یک سایت مستقل راه اندازی کنید و آن را به پیدا کردن محصولات جالب مرتبط با یک موضوع و تبلیغ برای آنها خاص اختصاص دهید.

مشتری

مشتری یا مصرف‌کننده کسی است که سیستم همکاری در فروش را سر پا نگاه می‌دارد. بدون فروش، کمیسیونی که به معرف داده شود یا درآمدی که تقسیم شود وجود ندارد.

معرف سعی می‌کند از هر مجرایی که به نظرش مناسب است مشتری را جذب کند. به عنوان مثال از طریق شبکه های اجتماعی، بیلبوردهای دیجیتال شده یا جذب مشتری به وسیله موتورهای جستجو با استفاده از بازاریابی محتوا در یک بلاگ.

اینکه مشتری بداند یا نداند که جزئی از یک سیستم همکاری در فروش است بیشتر به معرف بستگی دارد.

بعضی‌ها تصمیم می‌گیرند به مصرف‌کنندگان خود اطلاع دهند و روزبروز بر تعداد معرف‌هایی که با شفافیت عنوان می‌کنند بازاریابی شان انگیزه مالی دارد بیشتر می‌شود. اما عده‌ای هم هستند که این مسئله را به مشتری خود نمی‌گویند.

شبکه

بعضی‌ها شبکه همکاری در فروش را جزئی از معادله افیلیت مارکتینگ نمی‌دانند. اما به اعتقاد ما یک راهنمای جامع افیلیت مارکتینگ باید به شبکه‌ها هم اشاره کند، زیرا شبکه همکاری در فروش به عنوان واسطه‌ای میان معرف و فروشنده عمل می‌کند.

با اینکه از لحاظ فنی شما می‌توانید برای دوره آنلاینی که کسی ایجاد کرده تبلیغ کنید و مستقیماً درباره سهم خود از درآمد با وی صحبت کنید، اینکه بگذارید شبکه‌هایی مانند افیلی به امر پرداخت و تحویل محصول رسیدگی کنند کسب و کار افیلیت مارکتینگ شما را جدی‌تر می‌کند.

در بعضی موارد تبلیغ برای محصولات تنها از طریق شبکه‌های همکاری در فروش امکان‌پذیر است. به عنوان مثال، زمانی که فروشنده برنامه همکاری در فروش خود را تنها به واسطه آن شبکه اداره کند.

بنابراین شبکه همکاری در فروش به عنوان نوعی پایگاه داده‌های محصولات مختلف نیز عمل می‌کند که بازاریاب وابسته می‌تواند در آنجا محصول مورد نظر خود را انتخاب کند. قبلاً در این مقاله توضیح داده ایم که افیلیت مارکتینگ چگونه عمل می‌کند. پس اکنون به سراغ مبحث بعدی می‌رویم.

راهنمایی گام به گام افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش)

در این قسمت قصد داریم به شما به صورت گام به گام افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش را توضیح دهیم. در صورتی که سوالی داشتید، می‌توانید در پاورقی سایت کامنت بگذارید.

گام اول: محصولی را انتخاب کنید و به عنوان معرف برای آن تبلیغ کنید

به عنوان یک وبلاگ نویس اخلاق‌گرا می‌توانید یکی از دو روش زیر را انتخاب کنید:

  • تنها محصولاتی را انتخاب کنید که برنامه همکاری در فروش دارند و برای مخاطبانتان مناسب‌اند و از آن‌ها استفاده کرده و ازشان راضی بوده اید.
  • خودتان را به محصولاتی محدود کنید که می‌توانید آنها را تهیه کرده و ارزیابی کنید، چه از طریق خریدن چه دریافت نمونه یا دوره آزمایشی رایگان.

اگر می‌خواهید به عنوان یک بازاریاب وابسته کار کنید مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید این است که:

کمیسیون شما در ازای اطلاعات ارزشمندی است که درباره محصولات یا خدماتی به خوانندگان می‌دهید که از قبل در فکر خرید آن بوده‌اند.

هر روشی را که انتخاب کنید، باید برای یافتن بهترین محصولات برای مخاطبانتان وقت و پول صرف کنید.

گزینه 1: تبلیغ محصولاتی که از قبل می‌شناسید و به آنها علاقمند هستید

رایج‌ترین راه برای ورود به دنیای افیلیت مارکتینگ همین است. شما به عنوان معرف چیزی که خودتان استفاده کرده، تجربه خوبی با آن داشته‌اید ‌و کاملاً تستش کرده‌اید ‌و از توصیه آن حس خوبی دارید وارد عمل می‌شوید. باید کاملاً مطمئن باشید که سایرین هم اگر روش شما را در پیش بگیرند با استفاده از محصول پیشنهادی نتیجه‌ای مشابه نتیجه شما (یا بهتر) می‌گیرند.

اگر به یک دوره آموزشی یا کتاب الکترونیکی برخورده‌اید ‌که نقش زیادی در موفقیت شما داشته اند و خوانندگانتان هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، کاملاً منطقی است که درباره آن صحبت کنید و نتایجتان را به اشتراک بگذارید.

فهرستی از محصولات، خدمات و دوره‌های آموزشی‌ که قبلاً آن‌ها را تجربه کرده‌اید ‌تهیه کنید. ممکن است فهرست بلند بالایی بشود.

اکنون تنها کافی است ببینید آیا فروشنده برنامه مشارکت در فروش دارد یا خیر. بعضی‌هایشان برنامه مشارکت در فروش ندارند اما از اینکه ببینید چه تعداد زیادی دارند متعجب خواهید شد.

سپس گزینه‌های باقیمانده را با این چک لیست که ویژگی‌های یک محصول فروش مشارکتی مناسب را نشان می‌دهد مقابله کنید:

  • خودتان قبلاً محصول را بررسی کرده‌اید ‌و از کیفیت آن آگاهید.
  • فروشنده سیاست بازگشت کالا یا خدمات مشخصی دارد که به آن پای‌بند است.
  • فروشنده خدمات و پشتیبانی مشتریان مناسبی ارائه می‌دهد و آن را تست کرده‌اید.
  • درباره تجربه خود با این محصول داستان جذابی برای به اشتراک گذاشتن دارید.
  • این پیشنهاد با نیازهای مخاطبین‌تان سازگار است و از اعتمادی که در آنها ایجاد کرده‌اید ‌سوءاستفاده نمی‌کند.

محصولاتی که تمامی این ویژگی‌ها را دارند بهترین فرصت شما برای کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ هستند.

گزینه 2: محصولات را از طریق شبکه‌های همکاری در فروش پیدا کنید

اگر تجربه یا دانش مستقیمی درباره محصولات مرتبط با بازار محدود خودتان که بتوانند به خوانندگانتان هم کمک کند ندارید، می‌توانید در شبکه‌های همکاری در فروش (مانند افیلی) محصولات مناسبی پیدا کنید.

البته میزان زمان صرف شده برای تحقیق و بررسی و پول صرف شده برای تهیه محصول در جهت امتحان کردن آن، در این روش بیشتر از گزینه اول است.

دلیل آن هم این است که در ابتدای امر اعتماد و دانش قبلی کمتری وجود دارد. باید همه جوانب را بررسی کنید تا بتوانید شهرت و اعتباری را که در خوانندگانتان ایجاد کرده‌اید ‌حفظ کنید.

وقتی به واسطه‌ی شبکه‌های همکاری در فروش وارد عمل می‌شوید، معمولاً از قبل فروشنده را نمی‌شناسید و رابطه‌ای با وی ایجاد نمی‌کنید. در این روش رابطه تجاری شما با شبکه خواهد بود. بعضی از شبکه‌ها حتی یک مدیر برنامه همکاری در فروش برایتان مشخص می‌کنند که چم و خم راه را نشانتان می‌دهد.

گام دوم: به عنوان معرف مشغول به کار شوید

چه مستقیم با فروشنده‌ها کار کنید و چه به واسطه شبکه‌ها، باید درخواست همکاری بدهید، تأیید شوید و اطلاعات مشخصی را در اختیار طرف مقابل قرار دهید تا به شما کمیسیون پرداخت شود.

در ازای این اطلاعات فروشنده باید یک لینک معرف (Affiliate link) در اختیار شما قرار دهد. هر بار که درباره محصول مطلبی می‌نویسید، از این لینک قابل رهگیری استفاده می‌کنید. در انتهای هر لینک یک تگ بلند وجود دارد که شامل شناسه معرف (Affiliate ID) شما می‌شود.

گام سوم: تبلیغ برای پیشنهادات منتخب خود را آغاز کنید

برای اینکه افراد توصیه شما را بپذیرند و خرید کنند، باید بتوانید توصیه‌هایتان را به سمع و نظر مخاطبین برسانید. و مهم‌تر از آن، توصیه هایتان باید قابل اعتماد باشد.

اینجاست که بسیاری از بازاریاب‌های وابسته اشتباه می‌کنند. آنها فکر می‌کنند گذاشتن چند بنر که به محصولات مورد نظر لینک بدهد کافی است.

در ادامه می‌گوییم که در این مرحله باید چه کار کنید و از چه مجراهای بازاریابی استفاده کنید:

– در وبلاگتان یک صفحه منابع ایجاد کنید

یک صفحه منابع مناسب می‌تواند محصولات متعددی را در بر بگیرد، اما در عین حال آن‌ها را بر اساس نوع خوانندگان و نیازهای آنان در لحظه طبقه بندی کند. علاوه براین توضیح می‌دهد که چرا این محصولات برای آنها مفیدند.

به عبارت دیگر، فقط یک ارائه فروش نیست. کاربرد آموزشی دارد و از آنجایی که محتوای زیادی دارد و به خوبی سئو شده است، رتبه خوبی در گوگل کسب می‌کند و می‌تواند بازدیدکننده ارگانیک جذب کند.

– محتوای سفارشی تولید کنید و برای آن تبلیغ کنید

این استراتژی بازاریابی محتوا باید در حکم تکیه گاه اصلی اقدامات شما در زمینه بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ عمل کند. تا جای ممکن از تکنیک‌های متعددی که برای بلاگ و مخاطبین‌تان مناسب‌اند استفاده کنید.

نکته: در تمامی این استراتژی‌ها فرض شده که از طریق ایمیل فرستادن به فهرست مخاطبین‌تان به صورت منظم (حداقل دو تا چهار ایمیل در ماه) برای محتوای جدیدتان بازدیدکننده جلب می‌کنید.

1- نوشتن بررسی‌های مفصل

می‌توانید برای محصولات، دوره‌های آموزشی، کتاب‌ها یا محصولات نرم‌افزاری که به عنوان معرف برای آنها تبلیغ می‌کنید بررسی‌های مفصلی بنویسید.

می‌توانید یک محصول را به تنهایی مورد بررسی قرار دهید یا آن را با محصولات دیگر مقایسه کنید. روش دوم اعتماد بیشتری در مخاطب ایجاد می‌کند اما به دلیل اینکه چند محصول را به وی توصیه می‌کند می‌تواند ذهنش را مغشوش کند.

2- نوشتن محتوای معتبر و جامع درباره یک موضوع مرتبط

می‌توانید برای آموزش خوانندگان‌تان یک پست جامع و موثق در سایت‌تان بنویسید و از تکنیک فروش نرم استفاده کنید. این کار همچنین به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند.

درباره هر موضوعی که می‌نویسید مطمئن شوید که محتوای بدون تاریخ مصرفی تهیه کنید. منظور از محتوای بدون تاریخ مصرف اطلاعاتی است که تا سال‌ها مفید و ارزشمند باشند.

می‌توانید پست وبلاگی، ویدئو یا اینفوگرافیک تهیه کنید. اما در هر صورت نباید آنها را در قالب صفحه فروش ارائه دهید. روی ایجاد اعتماد و اعتبار متمرکز شوید.

در آخر باید توجه زیادی به سئو داشته باشید. پست‌هایتان را برای کلمات کلیدی مناسب بهینه‌سازی کنید، سرعت سایت‌تان را بالا ببرید و برای محتوای‌تان لینک‌سازی کنید تا به طور مداوم از گوگل بازدید کننده بگیرید.

3 – محتوای جایزه‌ای ارزشمند تولید کنید

اگر قراردادی که با فروشنده بسته‌اید ‌اجازه بدهد، می‌توانید محتوای جایزه‌ای مخصوص خوانندگان خودتان تولید کنید که به کاربران کمک کند از محصولی که تبلیغ آن را می‌کنید ارزش بیشتری نصیب‌شان شود.

افراد عاشق جایزه‌اند! شما می‌توانید به سرعت و راحتی جوایز مختلفی برای خوانندگان خود ایجاد کنید و در عین حال ارزش بسیار بالایی هم در اختیار خوانندگان خود قرار دهید. این یک راه بسیار عالی است تا خودتان را از سایر بلاگ نویسانی که همین محصول را ارائه می‌دهند، متمایز کنید.

این هم چند نمونه از محتواهای جایزه‌ای ارزشمند که می‌توانید به مخاطبان خود ارائه دهید:

  • چک لیست مرحله به مرحله
  • راهنمای جامع برای آشنایی فوری با یک موضوع
  • بررسی‌ها یا دموهای ویدئویی
  • خدمات اضافه یا تخفیف خورده

گام چهارم: از مقررات قانونی پیروی کنید و بهترین شیوه را در پیش بگیرید

در بعضی کشورها قانون از شما می‌خواهد که حتماً کمیسیون گرفتن خود را به مخاطبین‌تان اطلاع دهید. اما حتی اگر اینطور نباشد، توصیه ما این است که این کار را بکنید زیرا نشان دهنده حسن نیت شماست.

ترسی از شفافیت نداشته باشید. مخاطبین صداقت شما را تحسین می‌کنند. پس هر گاه یک لینک همکاری در فروش به اشتراک می‌گذارید، چه در پست های وبلاگی، صفحات وب یا ایمیل‌ها، به خوانندگان‌تان اطلاع دهید که اگر به واسطه شما خرید کنند مبلغی کمیسیون نصیب‌تان می‌شود. اگر هم تصمیم گرفتند از لینک شما استفاده نکنند، نگران نباشید.

به آنها اطمینان دهید که تنها محصولاتی را توصیه می‌کنید که خودتان از آن استفاده کرده باشید یا مطمئن باشید که به آنها کمک می‌کند.

می‌توانید یک صفحه برای سلب مسئولیت در همکاری در فروش (Affiliate Disclaimer) در سایت‌تان ایجاد کنید.

کلام آخر راهنمای جامع افیلیت مارکتینگ

آرزوی داشتن درآمد بدون دردسر دیگر یک رویای احمقانه نیست و می‌توان به آن دست پیدا کرد. با کمی دانش و پشتکار قطعاً از عهده آن برمی‌آیید و شاید حتی بتوانید آن را به یک کسب و کار اینترنتی تبدیل کنید.

به محض اینکه که مخاطبین قابل‌توجهی جمع کنید، افیلیت مارکتینگ به یکی از بهترین مدل‌های کسب و کار برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی تبدیل می‌شود. شروع کار بسیار آسان است و سایر مراحل آن را هم اجمالاً مرور می‌کنیم:

یکی از محصولات دارای سیستم همکاری در فروش را که واقعاً مورد نیاز مخاطبین‌تان است، انتخاب کنید. درباره آن صحبت کنید و داستان استفاده موفق خود از آن محصول را با دیگران به اشتراک بگذارید. تا می‌توانید محتوای مفید و آموزنده برای خوانندگانتان تولید کنید و حواستان باشد بیش از حد حالت مشتری جذب‌کن نداشته باشید. اما صادق و شفاف باشید و اعتمادی را که خواننده به شما می‌کند تقویت کنید.

و در آخر، صبور باشید تا به کمیسیون خود برسید و از راه افیلیت مارکتینگ به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید.

منابع: