()

مدل‌های پرداخت کمیسیون یا مدل‌های قیمت‌گذاری در چندین زمینه بازاریابی آنلاین وجود دارد، از جمله سیستم همکاری در فروش. آن‌چه برای سیستم همکاری در فروش(بازاریابی وابسته) معمول است، پرداخت کمیسیون به‌ازای اقدام مورد نظر می‌باشد، یعنی در صورت موفقیت ناشر در تبدیل بازدید‌کنندگان، براساس مدل توافق شده، کمیسیون پرداخت می‌شود. البته، همیشه خطر عدم امکان تبدیل بازدیدکنندگان وجود دارد که در این صورت ناشر کارمزد دریافت نمی‌کند.

یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که صاحب برند و یک ناشر باید در مورد آن توافق کنند، مدل پرداختی است که از آن استفاده می‌کنند. صاحبان برندها معمولاً یک مدل پرداخت کمیسیون برای سیستم همکاری در فروش خود ارائه می‌دهند، اما برخی از آن‌ها ممکن است چندین مدل را ارائه دهند. مسلما یک ناشر مدلی را انتخاب می‌کند که به احتمال زیاد کارآمد است و بالاترین سود را دارد. برای صاحبان برندها، انتخاب مدل پرداخت کمیسیون با توجه به نوع تبدیل‌هایی که می‌خواهند از طریق برنامه همکاری در فروش به‌دست بیاورند، تعیین می‌شود.

در ادامه با مدل‌های مختلف معمول پرداخت کمیسیون و آن‌چه که آن‌ها به‌همراه دارند بیشتر آشنا خواهیم شد.

پرداخت به‌ازای هر فروش(PPS)

پرداخت به‌ازای هر فروش(PPS) در سیستم همکاری در فروش

این متداول‌ترین مدل پرداخت کمیسیون است. در حقیقت برخی مطالعات بیان می‌کنند که بیش از 80٪ سیستم‌های همکاری در فروش به‌صورت آنلاین از مدل کمیسیون PPS استفاده می‌کنند.

یک سیستم همکاری در فروش در این مدل پرداختی، بر افزایش فروش از طریق لینک‌های وابسته متمرکز است. روند کار به این شکل پیش می‌رود که هر ناشر دارای یک لینک وابسته است که شامل یک محصول یا خدمات است. ناشر مستقیماً به صفحه محصول در وب‌سایت صاحب برند، که کاربر می‌تواند محصول را از آن خریداری کند، لینک می‌دهد. کلیک بر روی دکمه خرید و فروش واقعی توسط کوکی‌ها ثبت می‌شوند، حتی چند روز پس از کلیک اصلی روی لینک. پس از فروش کامل، ناشر درصدی از فروش را بر اساس مدل پرداخت کمیسیون توافق شده با صاحب برند، دریافت می‌کند.

این نوعی از مدل پرداخت کمیسیون بر اساس تقسیم درآمد است که از محبوبیت زیادی هم برخوردار است. صاحبان برندها هیچ هزینه اضافی قبل از فروش کامل ندارند، اما در عوض، درآمد حاصل از فروش با ناشر تقسیم می‌شود.

پرداخت به‌ازای هر اقدام(PPA)

پرداخت به‌ازای هر اقدام(PPA) در سیستم همکاری در فروش

حتی اگر این روش محبوبیت کمتری نسبت به روش قبلی داشته باشد، باز هم از همه مدل‌های پرداخت کمیسیون در سیستم همکاری در فروش پیشی گرفته است. با استفاده از روش پرداخت به ازای هر اقدام، صاحبان برندها برای هر بازدیدکننده‌ای که اقدام مورد نظر آن‌ها را انجام می‌دهند‌، به ناشران کمیسیون پرداخت می‌کنند. این اقدام می‌تواند ایجاد یک حساب کاربری، ثبت نام در یک خبرنامه، دانلود کتاب الکترونیکی، پر کردن فرم و غیره باشد. اساساً، هر اقدامی که برای یک صاحب برند ارزش دارد می‌تواند برای تبلیغ توسط ناشران در نظر گرفته شود. بهترین روش برای دریافت کارمزد ناشران ارسال ترافیک هدفمند است، یعنی بازدیدکنندگان آنلاین که به احتمال زیاد اقدامات مورد نظر را انجام می‌دهند.

این مدل پرداخت کمیسیون به‌عنوان پرداخت سرانه، پرداخت هر خرید یا پرداخت هر تبدیل نیز شناخته می‌شود.

هنگام استفاده از این مدل پرداخت کمیسیون، صاحبان برندها احتمالاً هزینه‌های اضافی دارند. برخلاف روش قبلی، که درآمد بدست می‌آید و سپس تقسیم می‌شود، با PPA در آن لحظه درآمد مستقیم برای صاحب برند وجود ندارد.

به‌عنوان مثال، اگر هدایت کاربر به سایت اصلی، هدفی باشد که صاحب برند می‌خواهد به آن برسد، او یک کمیسیون ثابت به ناشر می‌پردازد و ناشر مانند PPS نمی‌تواند درصدی از درآمد را داشته باشد، زیرا هدف در این مورد فروش نبوده است. از آن‌جا که در لحظه تبدیل، درآمد وجود ندارد، صاحبان برندها باید بودجه‌ای را برای پرداخت کمیسیون به ناشران که در این نوع سیستم‌های همکاری در فروش شرکت می‌کنند اختصاص دهند.

پرداخت به‌ازای هر اقدام، شامل دو نوع متمایز از مدل‌های پرداخت کمیسیون است. این موارد عبارتند از:

پرداخت در هر تماس

درست مانند ردیابی کلیک‌ها، تماس‌ها نیز می‌توانند با استفاده از فناوری ایجاد اتصال ردیابی شوند. برخی از صاحبان برندها دارای سرویس کلیک برای مکالمه هستند که به کاربران امکان می‌دهد سریع بر روی دکمه کلیک کرده و با صاحب برند ارتباط برقرار کنند، صرف‌نظر از این‌که از طریق نماینده، خدمات مشتری و غیره باشد. این ویژگی مخصوصاً برای کاربران تلفن همراه مفید است، و هر ساله با افزایش تعداد کاربران تلفن همراه محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

پرداخت به ازای نصب

روش دیگری که صاحبان برندها می‌توانند تجارت خود را ارتقا و میزان تبلیغات را افزایش دهند، تشویق به نصب برنامه‌هایشان است. در این حالت، ناشر از لینک وابسته برای معرفی و ترغیب کاربران آنلاین به نصب برنامه استفاده می‌کند. به ناشر برای هر نصب کمیسیون پرداخت می‌شود، زیرا این اقدام مورد نظر برای صاحب برند است.

پرداخت با هر کلیک(PPC)

پرداخت با هر کلیک(PPC)  در سیستم همکاری درفروش

این مدل پرداخت کمیسیون یک مدل پرداخت است که برای بازاریابی موتور جستجو (SEM) معمول است، اما مدلی است که می‌تواند در سیستم همکاری در فروش نیز استفاده شود. ایده پشت این مدل این است که یک کلیک روی لینک به‌عنوان اقدام مورد نظر در نظر گرفته می‌شود. هر بار که کاربر روی آن لینک کلیک می‌کند، این اقدام به ناشر کمک می‌کند و توسط صاحب برند کارمزد صادر می‌شود.

در این مدل پرداخت کمیسیون، مهم نیست که چند بار پیوند نمایش داده می‌شود و پس از کلیک چه اتفاقی می‌افتد(آیا کاربر خرید می‌کند، ثبت نام می‌کند، دانلود می‌کند و غیره) همه چیز فقط در مورد کلیک است.

مانند پرداخت به‌ازای هر اقدام، درآمد مستقیمی برای صاحب برند در این مدل وجود ندارد، به این معنی که صاحبان برندها پس از ایجاد کلیک، خطر تبدیل بازدیدکنندگان را به‌عهده می‌گیرند.

پرداخت در هر مایل(PPM)

سیستم همکاری در فروش

پرداخت به‌ازای هر مایل یا پرداخت به‌ازای هر هزار بازبینی در سیستم همکاری در فروش زیاد محبوب نیست، اما برخی از صاحبان برندها این گزینه را از طریق شبکه‌های افیلیت ارائه می‌دهند. در واقع این یک مدل پرداخت دیگر است که بیشتر با بازاریابی موتور جستجو مرتبط است. این مفهوم شامل پرداخت بر اساس هزار بازدید است.

بر اساس مفاهیم مطرح شده در مورد مدل‌های پرداخت کمیسیون تا این‌جا، بدیهی است که صاحبان برندها بیشترین مزایا را در مدل اول(پرداخت به ازای هر فروش) دارند زیرا هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری یا خطر از دست دادن سرمایه‌ و عدم دستیابی به تبدیل وجود ندارد. این امن‌ترین راه برای صاحبان برندها است. برای ناشران، این ممکن است یک چالش باشد، اما اگر آن‌ها در استفاده از نفوذ آنلاین خود و ارجاع بازدیدکنندگان مناسب موفق باشند، شانس خود را برای تبدیل موفقیت‌آمیز بازدید‌کنندگان و دریافت کمیسیون با هر یک از این مدل‌ها دارند.

معاملات فاقد اعتبار در سیستم همکاری در فروش

معاملات فاقد اعتبار در سیستم همکاری در فروش

ناشران درصد فروش را به‌دست می‌آورند، به این معنی که کارمزد آن‌ها در لحظه فروش صادر می‌شود. با این حال، شرایطی وجود دارد که این معامله باطل می‌شود و ناشران نتوانند سود خود را مطالبه کنند. به‌عنوان مثال، اگر فروش لغو شود یا محصول پس داده شود، در صورت استفاده از مدل پرداخت به ازای فروش، به ناشر کارمزد تعلق نمی‌گیرد.

به‌همین دلیل است که درک مفاهیم معاملات معتبر و بی‌اعتبار و چگونگی تأثیر هر یک از آن‌ها در صلاحیت کمیسیون مهم است.

برای اطمینان از تنظیم صحیح معامله‌، صاحب برند باید به روشنی تعریف کند که معامله معتبر چیست و چه موقع معامله معتبر می‌شود.

چندین موقعیت وجود دارد که معامله فاقد اعتبار است، در این حالت ناشر واجد شرایط کمیسیون نیست. برخی از دلایل باطل شدن معامله شامل موارد زیر است:

  • عدم تأیید مجوز پرداخت(به‌دلیل تاریخ انقضا، پرداخت قابل پردازش نیست، کارت اعتباری یا مانده کم)
  • سفارش لغو شده
  • سفارش تکراری
  • محصول برگشتی
  • فروش متقلبانه
  • لید غیر مجاز(برای مدل پرداخت کمیسیون PPL)

به صاحبان برندها توصیه می‌شود برای پیشگیری از مشکلات پرداخت کمیسون، شرایط معاملات باطل و فاقد اعتبار را به روشنی برای ناشران توضیح و به آن‌ها اطلاع دهند.

نتیجه‌گیری

پرداخت‌ها و معاملات بخش مهمی از سیستم همکاری در فروش است، به‌همین دلیل است که به صاحبان برندها توصیه می‌شود تا همه‌ شرایطی را که می‌تواند هنگام انجام معامله رخ دهد در نظر بگیرند. این نه‌تنها به سیستم همکاری در فروش اعتبار می‌بخشد، بلکه مدیریت و نظارت بر برنامه را بسیار آسان می‌کند. از طرفی ناشران، لازم است شرایط را قبل از عضویت، به‌طور دقیق بررسی کنند.

منبع

www.emarketinginstitute.org

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید