اگر به دنبال شغل دوم هستید؛ افیلیت مارکتینگ میتواند گزینه خوبی برایتان باشد. در این مقاله همه چیز را درباره بازاریابی وابسته برایتان آوردهایم.
قبل از اینکه به سراغ بررسی نکات مثبت و منفی افیلیت مارکتینگ و راه و روش موفق شدن در آن برویم، باید بدانیم که این شیوه بازاریابی چطور کار میکند.
در افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته، لینکهای محصولات یا خدمات مورد نظر از طریق صفحات وب، شبکههای اجتماعی و… برای مشتریان نمایش داده میشوند؛ سپس به ازای هر خریدی که مشتری داشته باشد، درصدی برای افیلیت مارکتر در نظر گرفته میشود.
این لینکها میتوانند مربوط به فروشگاه یا خدمات خودتان باشند. در این روش شما کسب و کار خودتان را به مشتریان معرفی میکنید و سود حاصل از فروش هم برای خودتان است. همچنین میتوانید لینک تبلیغات محصولات شرکتهای دیگر را هم در وب سایت یا شبکه اجتماعیتان قرار دهید. در این حالت فقط سود حاصل از فروش از آن شما خواهد بود.
مهمترین ویژگی سیستمهای همکاری در فروش این است که؛ در این نوع از بازاریابی شما نیاز به هیچ سرمایه یا محصول اولیهای ندارید؛ بنابراین مشکلی برای مدیریت محصولات، نحوه ارسال آنها و مرجوع شدن کالاها متوجهتان نخواهد بود. شما تنها مشتری را به سمت کالا یا خدمات مورد نیازش هدایت میکند؛ و پس از آن مبلغ همکاری در فروش بهحسابتان واریز میشود.
در این مقاله قرار است زیر و بم سیستمهای همکاری در فروش را با هم بررسی کنیم. اگر به افیلیت مارکتینگ علاقهمند هستید و میخواهید درباره آن بیشتر بدانید؛ با افیلی همراه باشید.
فهرست مطالب
آیا افیلیت مارکتینگ یک روش درآمدزایی مناسب است؟
بازاریابی وابسته یک شیوه فروش منطقی و بسیار انعطافپذیر است. افیلیت مارکتینگ به شما این امکان را میدهد که از چندین و چند منبع درآمد داشته باشید؛ و از طریق فروش خدمات و محصولات مختلف کسب درآمد کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این روش بازاریابی یک شبه شما را به پول نمیرساند و انجام دادن آن کار چندان سادهای نیست.
برای کسب درآمد از طریق بازاریابی وابسته باید این نکات را بدانید.
- تحقیق در مورد محصولات ارائهشده برای فروش، بررسی الگوهای ترافیک وب سایت و توجه به علایق دنبال کنندگان صفحه.
- بررسی مداوم محصولات یا کسبوکارهایی که برای تبلیغات در سایتتان معرفی کردهاید.
- پیدا کردن بازه زمانی که دنبال کنندههای سایت یا وب سایتتان از طریق لینکهای بازاریابی وابسته خرید میکنند.
- استفاده از تکنیکهای بهینهسازی موتور جستجو برای جذب دنبال کنندگان جدید و کسب درآمد بیشتر.

بررسی مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ
بازاریابی وابسته هم مانند سایر مدلهای کسب و کار مزایا و معایبی دارد. توجه به این نکات به شما این امکان را میدهد که بدانید آیا این روش بازاریابی و فروش با اهداف مالی و تجاریتان سازگار است یا خیر!
مزایای افیلیت مارکتینگ
اگر بلاگر، مالک یک وب سایت پربازدید یا مربی کوچینگ هستید و شبکه خاصی را برای ارتباط با مخاطبانتان دارید، باید از مزایای بازاریابی وابسته اطلاع داشته باشید.
چون با کمک این روش میتوانید به راحتترین روش ممکن از طریق وب سایت یا کانال ارتباطیتان با دیگران درآمد کسب کنید. در ادامه بعضی از مهمترین مزایای بازاریابی وابسته را با هم بررسی میکنیم.
عدم نیاز به پرداخت هزینه اضافی
بیشتر برنامههای بازاریابی وابسته رایگان هستند؛ بنابراین برای استفاده از آنها نیازی نیست که هزینهای بپردازید. تنها هزینه شما مربوط به بخش بازاریابی مخاطبان و ارجاع آنها به سایت فروشنده است.
عدم نیاز به وجود محصول فیزیکی برای فروش
تا اسم بازاریابی به میان میآید، عدهای تصور میکنند که باید محصول خاصی را به مخاطب معرفی کنند؛ و تمام موارد مربوط به نگهداری، حمل و تحویل محصول به مشتری بر عهده آنها است. درصورتیکه افیلیت مارکتینگ اینطور کار نمیکند!
در این روش بازاریابی تنها باید یک یا چند محصول خاص را برای معرفی انتخاب کنید؛ و لینک آنها را در وب سایت یا شبکه اجتماعیتان قرار دهید. سپس به ازای هر خرید از طریق این لینکها، شما تنها درصد فروشتان را به دست میآورید و تمام مراحل دریافت وجه، تحویل کالا و… به عهده خود فروشنده محصول است.
انعطاف پذیری بالا
تا زمانی که مالک یک وب سایت یا شبکه اجتماعی پربازدید هستید و به اینترنت دسترسی دارید؛ میتوانید از طریق بازاریابی وابسته کسب درآمد کنید.
افزایش درآمد
افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته یک روش کسب درآمد جانبی یا اضافی محسوب میشود؛ یعنی برای درآمدزایی از این طریق نیازی نیست که در مکان خاصی حضور داشته باشید یا کار بخصوصی را انجام دهید. فقط باید محصولاتی که با روحیه و سلیقه مخاطبانتان سازگار است را معرفی کنید، تا آنها ترغیب به خرید شوند. بعد از آن سود حاصل از هر فروش بهحساب شما واریز میشود.

معایب افیلیت مارکتینگ
بازاریابی وابسته هم مانند سایر روشهای بازاریابی و فروش مشکلاتی دارد. اگر درباره این مشکلات آگاهی داشته باشید، بهتر میتوانید درباره انتخاب یا عدم انتخاب این روش تصمیمگیری کنید. در ادامه بعضی از معایب این روش را برایتان آوردهایم.
صرف زمان طولانی برای افزایش مخاطبان سایت یا شبکه اجتماعی
برای اینکه بتوانید از طریق بازاریابی وابسته کسب درآمد کنید، باید یک بازه زمانی مشخص را برای افزایش ترافیک سایت یا افزایش مخاطبان شبکه اجتماعیتان در نظر بگیرید.
عدم پرداخت سود حاصل از فروش توسط شرکتهای همکار
چه بخواهیم و چه نخواهیم همیشه کسانی پیدا میشوند که در پرداخت هزینه تبلیغات بدقول هستند. بازاریابی وابسته هم با این مشکل مواجه است. ممکن است پس از فروش بعضی از خدمات و محصولات؛ شرکت مورد نظر هیچ هزینهای را برای تبلیغکننده واریز نکند!
کنترل نداشتن روی کیفیت محصولات و خدمات
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بازاریابی وابسته وجود دارد؛ کنترل نداشتن روی کیفیت و خدماتی است که شرکتهای همکار به مشتریانشان ارائه میکنند.
ممکن است بعضی از مخاطبانتان که از طریق لینک تبلیغاتی شما محصولی را خریدهاند یا خدماتی را دریافت کردهاند؛ از کیفیت آن راضی نباشند. این موضوع باعث میشود که این دسته از کاربران دیگر شما را دنبال نکنند و اعتمادی به وب سایت یا شبکه اجتماعیتان نداشته باشند.
به همین خاطر است که همیشه تاکید میشود، برای بازاریابی وابسته حتما محصولات و شرکتهای ارائهکننده آنها را بهدقت ارزیابی کرده؛ و بهترین کسب و کارها را برای تبلیغ انتخاب کنید.
رقابت بالا
قبل از اینکه وارد گود افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته شوید؛ باید به این نکته توجه داشته باشید که در این روش بازاریابی رقابت بسیار بالا است. چون ممکن است اکثر وب سایتها یا شبکههای اجتماعی مشابه شما برای همان محصولات و کسب و کارها تبلیغ کنند؛ و مخاطبان مشترکتان از طریق لینکهای رقبا خرید محصول را انجام دهند.
عدم اطلاع درباره مشتری
مشتری متعلق به فروشنده است؛ و این وب سایت تبلیغ دهنده است که همهچیز را درباره مشتریان میداند. شما بهعنوان مالک یک وب سایت یا شبکه اجتماعی پربازدید؛ اطلاعاتی درباره اینکه چه کسی روی لینک تبلیغ کلیک کرده و محصول را خریده ندارید.
اگر بدانید که چه کسی مشتری چه محصولی بوده است، بهتر میتوانید محصولات محبوب مخاطبانتان را به آنها معرفی کنید. این همان تبلیغات ریتارگتینگ است. اگر درباره این نوع تبلیغات چیزی نمیدانید؛ پیشنهاد میکنیم مقاله ریتارگتینگ و تاثیر آن در افیلیت مارکتینگ را در افیلی مطالعه کنید.

اصول موفقیت در افیلیت مارکتینگ
حتما تابهحال متوجه شدهاید که این روش کسب درآمد چقدر میتواند چالشبرانگیز باشد! ازجمله چالشهای این روش میتوان به ایجاد یک وب سایت یا شبکه اجتماعی پرمخاطب، پیدا کردن کسبوکارهای موفق؛ و ترغیب مخاطبان به انتخاب لینک تبلیغاتی شما از بین لینکهای مشابه در بین رقبا اشاره کرد.
برای اینکه در بازاریابی وابسته موفق شوید، باید اصول این کار را بشناسید. در ادامه بعضی از مهمترین تکنیک های موفقیت در افیلیت مارکتینگ را برایتان آوردهایم. با کمک این تکنیکها میتوانید به یکی از بهترینهای این حیطه تبدیل شوید.
1. شناخت شرکتهای همکار
قبل از اینکه لینکهای تبلیغ را در وب سایتتان قرار دهید؛ ابتدا درباره شرکتهای تبلیغ دهنده تحقیق کنید؛ و درباره نحوه پرداخت سود حاصل از تبلیغات آنها اطلاعات به دست بیاورید.
2. ایجاد اعتماد برای مخاطبان
قبل از تبلیغ محصول یا خدمات خاص، آن را امتحان کنید. تنها با این روش خیالتان بابت محصولات و خدمات تبلیغاتی راحت میشود.
حواستان باشد که مخاطبان شما را بر اساس تبلیغاتی که دارید قضاوت میکنند؛ بنابراین بهجای درآمدزایی روی تبلیغات باکیفیت تمرکز داشته باشید.
مطمئنا کیفیت بالاتر محصولات و خدمات معرفیشده منجر به افزایش رضایت مشتریان میشود؛ و بازخورد بهتری بابت لینکهای تبلیغاتی خواهید گرفت.
3. بِرند و شناخته شدن
برای اینکه رسانهای که دارید قدرتمند شود؛ باید بازار هدفتان را پیدا کنید. تنها از این طریق است که میتوانید وب سایتتان را به دیگران معرفی کرده؛ و مخاطبانتان را روز به روز افزایش دهید.
4. استفاده از انواع مختلف تبلیغات
برای اینکه مخاطبان شما انسانهایی با سلایق متفاوت هستند، بهتر است از انواع مختلف افیلیت مارکتینگ برای جلبتوجه آنها استفاده کنید. با این روش میتوانید افراد بیشتری را به سمت وب سایتهای همکار هدایت کنید؛ و درآمد بیشتری داشته باشید.
5. معرفی واضح لینکهای تبلیغاتی
مخاطبانی که هر روز به رسانه شما سر میزنند هوشمند هستند؛ و بهخوبی متوجه میشوند که کدام محتوای شما تبلیغاتی است. پس بهتر است با آنها صادقانه رفتار کنید؛ و به کاربران بگویید که کدام بخشهای محتوایی که دارید تبلیغاتی است. با این کار میتوانید مخاطبانتان را وفادار نگه دارید؛ و تبلیغاتتان را بهراحتی درون رسانهای که دارید قرار دهید.
6. کنترل ترافیک رسانه و میزان درآمد
حتما ترافیک رسانه خودتان را بررسی کنید. با این کار متوجه میشوید که تا چه اندازه توانستهاید در جذب مخاطب جدید خوب کار کنید.
همچنین میزان درآمدی که از افیلیت مارکتینگ دارید را هم بهطور مداوم ارزیابی کنید. این ارزیابیها به شما نشان میدهند که کدام لینکهای تبلیغاتی با سلیقه و نیاز مخاطبان شما سازگارتر هستند؛ بنابراین بهتر میتوانید درباره تبلیغات آیندهتان برنامه ریزی کنید.
سخن آخر
در این مقاله بازاریابی وابسته و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم؛ و با اصول موفقیت در افیلیت مارکتینگ آشنا شدیم. با این گفتهها؛ حتما متوجه شدهاید که یک شبه نمیتوان در بازاریابی وابسته موفق شد!
چون در این روش سرمایه اولیهای که برای کارتان کنار گذاشتهاید، توانایی شما در جذب مخاطب برای رسانهای که در اختیار دارید و میزان مشارکت مخاطبانتان در خرید از لینکهای تبلیغاتی بسیار مهم است.
این نکته را هم فراموش نکنید که بازاریابی وابسته درآمد ثابتی ندارد و میتوانید بهعنوان شغل دوم روی آن حساب کنید.
درصورتیکه میخواهید درباره چگونگی کسب درآمد از طریق بازاریابی وابسته اطلاعات بیشتری به دست بیاورید؛ پیشنهاد میکنیم مقاله پرداخت کمیسیون در افیلیت مارکتینگ به چه صورت است؟ را در افیلی بخوانید.