()

فرقی نمی­کند که به پول بیشتری نیاز داشته باشید، یا بخواهید در کنار درآمد بیشتر به کار دیگری که به آن علاقه دارید بپردازید، به هر حال شغل دوم (شغل جانبی) یکی از راه حل­هایی است که به شما کمک می­کند تا به درآمد بالاتری نسبت به وضع فعلی برسید.   

خیلی از افراد به دنبال شغل دوم مناسب هستند اما نمی دانند از کجا شروع کنند یا چه فاکتورهایی را در نظر بگیرند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، این مقاله می تواند شما را از سردرگمی خارج کند. البته ما در مقاله دیگری انواع روش های درآمدزایی بدون سرمایه را توضیح داده بودیم ولی در این مقاله به طور تخصصی به شغل های و روش هایی را بررسی می کنیم که پتانسیل شغل جانبی را داشته باشد.

قبل از اینکه به سراغ ایده و روش های اجرایی پیدا کردن این شغل بپردازیم، باید بدانید شغل دوم چیست و چه ویژگی­هایی باید داشته باشد.

شغل دوم چیست؟

شغل دوم همانطور که از اسم آن هم پیداست هر نوع شغل یا منبع درآمدی است که علاوه بر شغل تمام وقت یا اول شما باشد. دقت کنید که شغل دوم و شغل پاره وقت یکی نیستند و شغل دوم اغلب آزادی بیشتری نسبت به یک کار پاره وقت برای شما فراهم می­کند.

این منبع درآمد اضافی چیزی است که با استفاده از اوقات فراغت خود آن را کسب می­کنید و می­تواند به شما در پس انداز کردن پول، دادن بدهی و رسیدن به سایر اهداف مالی -که با شغل تمام وقت نمی توانید از پس آن بر بیایید- کمک کند.

 شغل دوم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برای انتخاب شغل دوم باید ویژگی­های خاصی را در نظر بگیرید تا ارزش زمان گذاشتن داشته باشد. در نظر داشته باشید که قرار است از وقت استراحت خود بزنید و کار کنید، پس قطعا کاری که می­کنید باید ازین لحاظ بیارزد.

درآمد خوب:

درامد خوب در شغل دوم

اگر قرار باشد یک کار دیگر را از صفر شروع کنید و به اندازه اضافه کاری در شغل تمام وقت خود و یا حتی کمتر از آن درآمد داشته باشید، ارزش آن را ندارد. شغل جانبی باید به اندازه­ای درآمد داشته باشد که ارزش وقت گذاری داشته باشد. اگر از ما می­پرسید باید بیش از آنچه به ازای هر ساعت از کار ثابت خود پول می­گیرید درآمد کسب کنید.

اما استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد. مثلا اگر می­خواهید در مسیر رفت و برگشت از محل کار مسافر سوار کنید، از آنجا که این کار مستلزم زمان بیشتری از آنچه قبلا صرف می­کردید نیست، انجام آن ارزش دارد ولی اگر قرار است بعد از کار ثابت خود در یک مسیر کم رفت و آمد مسافر کشی کنید، در حقیقت وقت خود را تلف می کنید و انرژی خود را هدر میدهند.

انعطاف ­پذیری در زمان:

انعطاف پذیری در زمان

اگر قرار باشد شغل جانبی شما در یک ساعت خاص شروع شود و در یک ساعت خاص پایان پذیرد، دیگر اسم آن کار جانبی نیست، بلکه کار پاره وقت است.

یکی از ویژگی­های مهم شغل دوم برای کارمندان و سایر افرادی که کار اصلی آنها در زمان مشخصی است، انعطاف پذیری زمان کار است. اینکه شما بتوانید کار را در هر زمانی که میخواهید شروع کنید و پایان دهید، مورد خیلی مهمی است. البته شاید همیشه شانس این را نداشته باشید که شغلی پیدا کنید که کاملا از لحاظ زمانی انعطاف پذیر باشد، اما شغل های پروژه ای اغلب این ویژگی را دارند.

نیاز به قوای بدنی

 نیروی بدنی در کار

اگر شغل تمام وقت شما بدنی است، مثلا اگر کارگر هستید و یا بار جا­به­جا می­کنید، عاقلانه نیست که کار جانبی شما هم بدنی باشد. در این شرایط بهتر است کاری را انتخاب کنید که کمی ذهن شما را به کار بگیرد و به بدنتان اجازه استراحت دهد تا در شغل تمام وقت خود دچار مشکل نشوید.

برعکس آن هم صادق است. اگر صبح تا عصر پشت میز هستید، بهتر است شغل دومی از جنس کار فیزیکی مثل رساندن پیتزا (اسنپ فود) را به عنوان شغل جانبی خود انتخاب کنید تا تعادلی بین ذهن و بدن شما ایجاد شود.

نداشتن ضرب الاجل

کارهایی که ضرب الاجل دارند، بهتر است به عنوان شغل دوم انتخاب نشوند. کار جانبی بهتر است طوری باشد که اگر گاهی خواستید، بتوانید آن را انجام ندهید.

 برای مثال تفاوت بین مسافرکشی و برنامه نویسی را در نظر بگیرید. اگر شغل جانبی مسافرکشی را انتخاب کنید، گاهی که خسته باشید می­توانید سر کار حاضر نشوید. اما اگر برنامه نویسی کنید و پروژه سنگینی را گرفته باشید، باید در ضرب الاجل تعیین شده آن را تحویل دهید.

با این حال این ویژگی هم مانند سایر ویژگی­های شغل جانبی همیشه در دسترس نیست. هر چه شغلی که انتخاب  می­کنید تعداد بیشتری از ویژگی­های ذکر شده را داشته باشد، برای شما بهتر است.

داشتن شغل دوم به درد چه کسانی می خورد؟

داشتن شغل دوم

شغل دوم تقریبا به درد هر کسی که نیاز به پول بیشتری داشته باشد و بتواند زمان بیشتری را برای کارکردن صرف کند می­خورد. با این حال در این قسمت از مقاله برخی از دلایلی که افراد را به سمت شغل جانبی ترغیب می­کند بررسی می­کنیم. به عبارت دیگر شغل دوم به درد کسانی می­خورد که یک یا چند نیاز زیر را داشته باشند:  

1. نیاز مالی:

انتخاب شغل دوم فواید زیادی دارد، اما بارزترین آنها این واقعیت است که شما درآمد بیشتری خواهید داشت. اگر نمی‌توانید اجاره منزل یا اقساط ماهانه را فقط با شغل فعلی‌تان بپردازید، یا اگر می‌خواهید درآمد بیشتری داشته باشید، کار جانبی به درد شما می­خورد.

2. امنیت شغلی

بسیاری از مردم در کار اصلی خود احساس امنیت شغلی نمی­کنند. آنها از این می­ترسند که کار خود را از دست بدهند و دیگر هیچ شغلی نداشته باشند. شغل دوم به درد کسانی می­خورد که از این عدم امنیت روانی رنج می­برند.

3. گسترش کسب و کار

برخی از افراد می خواهند کسب و کار خود را گسترش دهند اما در شغل اصلی خود چنین امکانی را ندارند چون یا برای دیگری کار می­کنند و یا وقت کافی ندارند. کار جانبی به این افراد کمک می­کند تا آرزوهای خود را دنبال کنند. پزشکی که پس از ساعت بیمارستان در مطب می­نشیند تا بیماران شخصی خود را پیدا کند مثالی از این نوع است.

4. رسیدگی به علایق

برای مثال اگر عاشق بچه­ها هستید می­توانید کار جانبی خود را پرستاری از کودکان انتخاب کنید که هم درآمد داشته باشید و هم به علایق خود برسید.

5. کسب مهارت جدید

با شغل دوم می‌توانید مهارت‌های جدیدی را بیاموزید که شغل اصلی تان به شما یاد نمی‌دهد. این راهی عالی برای پیشرفت و به دست آوردن شغل بهتر در آینده است.

ایده های شغل دوم برای کارمندان

برخی از کارهای جانبی بیشتر برای کارمندان مناسب هستند که ما مهم ترین این ایده ها را اینجا لیست کرده ایم:

مسافرکشی:

شغل دومی که همه ما می­شناسیم! اگر وسیله نقلیه ای دارید، می­توانید هنگام رفتن به محل کار و بعد از ساعت کار اصلی خود به شغل مسافرکشی بپردازید. استخدام در اسنپ و تپسی و سایر شرکت­های مشابه یکی از راه­های کسب درآمد از مسافرکشی است، با این حال حمل و نقل مسافر به این­ها محدود نمی­شود.

شما می­توانید به طور مستقل مسافر سوار کنید. همچنین اگر می­خواهید جدی­تر در این زمینه فعالیت کنید، می­توانید به شکل سرویس و یا دربستی کار کنید. با دادن آگهی در سایت­های کاریابی رایگان افراد زیادی پیدا می شوند که بخواهند شما به شکل ثابت سرویس بچه­های آنها باشید.

اگر ماشینی مثل ون هم داشته باشید که همه چیز خیلی عالی تر پیش می­رود. همان مسیر را طی می کنید اما پول بیشتری در می آورید.

معلم خصوصی:

تدریس برای شغل دوم

معلم خصوصی یا تدریس خصوصی شغلی است که به خیلی از کارمندها می آید! اگر معلم هستید یا به عنوان مهندس در یک شرکت کار می­کنید، می­توانید پس از اتمام کار، مهارت های خود را به طور خصوصی به به دانش آموزان یا دانشجویان آموزش دهید و پول درآورید. تدریس خصوصی برای کنکور لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب می توانند درآمد بیشتری داشته باشند.

طراحی گرافیک:

طراحی گرافیک برای شغل دوم

طراحی گرافیک هم یکی دیگر از شغل های دوم است که هم برای کارمندان مناسب است و هم زنان خانه دار. طراحی گرافیک در سال­های اخیر طرفداران خیلی زیادی پیدا کرده و بازار کار خوبی هم دارد. یکی از ویژگی­های مثبت این شغل این است که می­توانید در خانه یاهرجای دیگری این کار را انجام دهید. انجام کار دوم در خانه، با لباس راحت پس از یک روز کاری پرمشغله برای کارمندان شبیه آرزوست.

حسابداری:

اگر مهارت­های حسابداری دارید و یا شغل اول شما هم حسابداری است، باید بدانید که خیلی از شرکت­ها به دنبال حسابدار پاره وقت هستند. شما ازین طریق می توانید پروژه های حسابداری بگیرید. در سایت­های کاریابی جستجو کنید. خیلی افراد به دنبال حسابدار برای انجام کارهای پروژه ای هستند؛ کاری که می­توانید در منزل هم انجام دهید.

ایده­ های شغل دوم برای زنان خانه دار

امروزه مثل قدیم زنان خانه دار مجبور نیستند بدون درآمد مستقل زندگی کنند. بسیاری از کارها وجود دارد که آنها می­توانند در منزل انجام دهند و کسب درآمد کنند. خانه داری یک شغل تمام وقت است که در کنار آن می­توانید شغل دوم هم داشته باشید.

در سال­های اخیر شیوع ویروس کرونا کار را برای زنان خانه دار آسانتر کرده است. فرصت­های شغلی برای انجام کار جانبی زنان خانه دار روز به روز در حال رشد است. برخی از این فرصت­ها به شرح زیر هستند:

بلاگری

بلاگری به عنوان شغل دوم

بلاگری یکی از شغل های پردرآمد برای زنان خانه دار در ایران و سراسر دنیاست. اگر به بلاگری در منزل علاقه داشته باشید می توانید درآمد فوق العاده ای از آن کسب کنید اما این به این معنا نیست که اگر به اصطلاح شاخ اینستاگرام نشدید درآمدی نخواهید داشت. بلاگری به شما کمک می کند تا تعداد قابل توجهی فالوئر کسب کنید و بعد شروع به تبلیغ کنید. همچنین می توانید از همین طریق اجناس مختلف را به فروش برسانید.

تولید محتوا

نویسندگی محتوا

اگر به سراغ تولید محتوا بروید احتمالا هیچ وقت بیکار نمی مانید. هویت دنیای مجازی بر پایه محتوا است. این محتوا می­تواند متنی، صوتی و تصویری باشد. شرکت­های بسیاری وجود دارند که به صورت مجازی تولید­کنندگان محتوا را استخدام می­کنند. آنها درصدی از پولی که کارفرما پرداخت می­کند را برای خود بر­می­دارند و در عوض سیلی از محتواهایی که باید تولید شود را به سمت شما هدایت می­کنند.

اگر بتوانید روزانه چند ساعت وقت بگذارید و دست به قلم خوبی هم داشته باشید، حداقل چند میلیون در ماه می­توانید ازین طریق درآمد کسب کنید.

ساخت و فروش صنایع دستی

خیلی محصولات وجود دارد که بتوانید در خانه آنها را بسازید و بفروشید. در سال­های اخیر بازار محصولات خانگی در اینستاگرام خیلی داغ شده است. همه به دنبال کارهای شیک و خاص فروشندگان هنرمند اینستاگرام هستند. پس اگر هنری دارید آستین خود را بالا بزنید و شروع کنید.

می­توانید خیاطی کنید، جعبه های تزیینی درست کنید، گلدوزی، قلاب بافی و خیلی هنرهای دیگر فروش خوبی دارند. فقط کافی است مخاطب خود را پیدا کنید و نمونه کارهای خود را بگذارید.

برای این کار سعی کنید پیج هایی که کار آنها مشابه کار شماست دنبال کنید و یک شبکه بسازید. سفارش بگیرید، کارهای هنری درست کنید و بعد برای مشتری پست کنید. 

کیک خانگی

هیچ کسی نیست که کیک­های خانگی را دوست نداشته باشد. ظاهر زیبا و هوس انگیز و تزیینات شیک کیک های خانگی چیزی است که به شما کمک می­کند تا حسابی سفارش بگیرید. برای این کار لازم است در یک کلاس پخت کیک شرکت کنید و وسایل آن را هم بخرید.

آموزش

آموزش این روزها بیشترین درآمد جانبی را دارد. چند وقت پیش در اینستاگرام شخصی در ازای دریافت مبلغی پخت قرمه سبزی را آموزش می­داد!! شاید تعجب کنید، اما فوت و فن هایی که شما به عنوان یک خانم خانه دار می­دانید خیلی ها نمی­دانند. پس از این فوت و فن­ها می توانید به عنوان مهارتی برای شغل دوم خود استفاده کنید.

می­توانید پکیج هایی را از دستور پخت انواع کیک، مربا، غذا یا دسر تهیه کنید و آنها را بفروشید. فقط باید مهارت خاصی داخل آنها باشد. کپی کردن از اینترنت و فضای مجازی به شما کمکی نمی­کند.

اگر می­خواهید وقت بیشتری صرف کنید می­توانید هنرهای خود را به شکل آنلاین آموزش دهید. برگزاری کلاس آنلاین پخت کیک، گلدوزی و قلاب بافی انتخاب­های خوبی هستند.

ایده­ های شغل دوم برای فریلنسرها

فریلنسر یه کسی گفته می­شود که دورکار است. اگر شما به طور کامل فریلنسر هستید به این معنا است که شغل اصلی شما هم دورکاری است. احتمالا تمام ساعات کاری را در خانه و پشت کامپیوتر هستید.

ممکن است کار شما طراحی گرافیک باشد، حسابدار باشید یا معلم. به هر حال شرایط کرونایی بسیاری از شغل­ها را فریلنسری کرده است.

اگر شغل اصلی خود را به شکل دورکاری یا فریلنسری انجام می­دهید، توصیه می­کنیم شغل دوم خود را طوری انتخاب کنید که به شکل فیزیکی با افراد در تماس باشید. این کار برای روح و روان شما خوب است و ضررهای نشستن پشت کامپیوتر برای چندین ساعت را می­کاهد.

آموزش به عنوان معلم خصوصی به شکل حضوری یا نیمه حضوری، پرورش گل و گیاه و فروش آنلاین آن، و همچنین حمل و نقل مسافر ایده­های خوبی هستند.

سخن آخر:

این روز­ها خیلی از افراد به دنبال شغل دوم یا شغل جانبی هستند؛ کاری که بتوانند در کنار کار اصلی خود از آن کسب درآمد کنند. با این حال این نوع شغل باید انعطاف پذیر باشد، متناسب با قوای بدنی شما باشد، درآمد خوبی داشته باشد و ترجیحا ضرب الاجلی نباشد.

کار دوم برای همه کسانی که نیاز به درآمد جانبی دارند و وقت کافی هم دارند مناسب است. با این حال برخی از انگیزه های جانبی مثل میل به گسترش کسب و کار، آموختن چیزهای جدید و امنیت شغلی از انگیزه های پرداختن به این نوع شغل است.

زنان خانه ­دار، کارمندان و فریلنسر­ها همه می توانند شغل دوم داشته باشند. در بسیاری از موارد این شغل­ها می­تواند بین همه آنها مشترک باشد، اما برخی از شغل­های دوم برای یک گروه مناسب­تر از گروه دیگری است که در مقاله به تفصیل ذکر شده است.

سوالات متداول:

مهم ترین ویژگی که در انتخاب شغل دوم باید در نظر بگیریم چیست؟

شما در حقیقت از زمان استراحت خود برای شغل دوم استفاده می‌کنید، بنابر این باید درآمد مناسبی را از آن به دست آورید.

چگونه شغل دوم پیدا کنیم؟

بسته به این که چه حوزه‌ای را برای فعالیت انتخاب کرده‌اید، در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های کاریابی می‌توانید شغل موردنظرتان را پیدا و آغاز کنید.

شغل دوم اینترنتی چقدر درآمد ایجاد می‌کند؟

همه چیز به میزان فعالیت و تلاش شما بستگی دارد با این حال از ۱ میلیون تومان در ماه تا ۱۰۰ میلیون می‌تواند متغیر باشد.

چه نکاتی در انتخاب شغل دوم باید در نظر گرفته شود؟

داشتن درآمد مناسب، انعطاف زمانی و مناسب بودن شرایط با قوای بدنی فرد برای انتخاب شغل دوم از گزینه‌های مهم محسوب می‌شود.

چه ایده های جهت شغل دوم مناسب برای کارمندان وجود دارد ؟

تدریس خصوصی، طراحی گرافیک و حسابداری از مشاغل پیشنهادی برای کارمندانی است که نیاز به شغل دوم دارند.

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید