()

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، یکی از مدل‌های بازاریابی است که در آن افیلیت یا بازاریاب به عنوان همکار در فروش، محصولات یا خدمات صاحبان کسب‌وکارها را در فضای آنلاین تبلیغ، و به کاربران معرفی می‌کند و به ازای هر فروش، پورسانت یا کمیسیون دریافت می‌کند. در این نوع از بازاریابی فروشنده تنها زمانی هزینه تبلیغات را می‌پردازد که محصولاتش فروخته شود. به عبارت دیگر برای تبلیغات موفق هزینه می‌پردازد. در این روش تمام پروسه تبلیغات و فروش به شکل آنلاین انجام می‌شود.

مزیت افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش در این است که افیلیت یا بازاریاب می‌تواند با هزینه کم وارد این سیستم شود و به مرور با خلاقیت و کسب تجربه درآمد خوبی کسب کند. در نهایت، برای آشنایی بیشتر و درک بهتر مفهوم این شکل از بازاریابی لازم است که با برخی از اصطلاحات پرکاربرد افیلیت مارکتینگ آشنا شویم.

تعدادی از اصطلاحات پرکاربرد افیلیت مارکتینگ

۱. فروشنده (Merchant)

فروشنده‌ها یا تبلیغ‌دهنده‌ها، همان صاحبان کسب‌وکارها هستند که با استفاده از افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، قصد تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات خود را دارند و برای این‌کار به سراغ افیلیت‌ها (ناشران) می‌روند.

۲. همکار فروش یا ناشر (Affiliate)

افیلیت یا بازاریاب (ناشر)، کسی است که با فروشنده و صاحب کسب‌وکار در فروش محصولات یا خدمات او همکاری می‌کند. در همین راستا با استفاده از تبلیغات و قرار دادن بنرها یا لینک‌های مربوطه در صفحات آنلاین خود، محصولات فروشنده‌ را تبلیغ و در صورت موفقیت تبلیغات، پورسانت یا کمیسیون دریافت می‌کند.

۳. شبکه‌ افیلیت (Affiliate Network)

اصطلاحات پرکاربرد افیلیت مارکتینگ، شبکه افیلیت مارکتینگ

شبکه‌ افیلیت، پلتفرمی است برای مدیریت فرآیند افیلیت مارکتینگ، که صاحبان کسب‌و‌کار و افیلیت‌ها می‌توانند با عضویت در آن شروع به فعالیت در این زمینه کنند. برای مثال افیلی یکی از شبکه‌های افلیت مارکتینگ است که زمینه همکاری میان فروشنده‌ها و بازاریاب‌ها را فراهم می‌کند و تمام جزییات مربوط به این فرآیند را به‌طور دقیق مدیریت می‌کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه شبکه افیلیت مارکتینگ با نرم‌افزار افیلیت مارکتینگ

۴. لینک افیلیت (Affiliate link/Tracking Link)

لینک‌ افیلیت (وابسته) که حاوی شناسه یا نام کاربری ناشر است و بعد از ثبت‌نام (عضویت) در اختیار ناشر قرار می‌گیرد. این لینک‌ها سایت تبلیغ‌کننده را به سایت تبلیغ‌دهنده متصل کنند. به عبارت دیگر فروشنده یک لینک اختصاصی در اختیار تبلیغ‌کننده قرار می‌دهد تا تعداد بازدید‌هایی که از طریق این لینک انجام شده است را ردیابی کند و در نهایت بر اساس آن، پورسانت تبلیغ را بپردازد. مزیت اصلی لینک‌های وابسته این است که فروش را به طور دقیق از طریق کوکی‌ها ردیابی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کوکی های ردیابی افیلیت و نقش آنها در افیلیت مارکتینگ چیست؟

۵. شناسه یا کد افیلیت (Affiliate ID)

Affiliate ID یکی دیگر از اصطلاحات پرکاربرد افیلیت مارکتینگ است. تبلیغ‌دهنده یا همان فروشنده یک کد شناسایی به سایت تبلیغ‌کننده اختصاص می‌دهد که به وسیله این کد سایت مذکور از سایر سایت‌های تبلیغ‌کننده دیگر متمایز می‌شود.

۶. توافق‌نامه همکاری (Affiliate Agreement)

توافق‌نامه‌، قراردادی که میان صاحب کسب‌وکار (تبلیغ‌دهنده) و همکار فروش (تبلیغ‌کننده) منعقد می‌شود و در آن نحوه انجام تبلیغات و روش پرداخت پورسانت در افیلیت مارکتینگ ذکر می‌شود.

۷. کمیسیون (Commission)

کمیسیون مقدار پولی است که در ازای تبلیغ، به افیلیت یا همان تبلیغ‌کننده پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: پرداخت کمیسیون در افیلیت مارکتینگ به چه صورت است؟

۸. روش پرداخت (Payment mode)

روش تصفیه حساب صاحبان کسب‌وکار با بازاریاب‌ها یا تبلیغ‌کننده‌ها که با توافق طرفین تعیین می‌شود. برای مثال پرداخت ممکن است از طریق چک یا واریز وجه باشد.

۹. پرداخت به ازای هر عمل (CPA)

در بازاریابی عملکردی، پرداخت پورسانت در ازای تحقق عملی انجام می‌شود که طرفین در مورد آن توافق کرده‌اند. در روش پرداخت به ازای هر عمل یا Cost Per Action هزینه تبلیغات زمانی پرداخت می‌شود که عمل مورد نظر صاحب کسب‌وکار یا همان فروشنده محقق شود. این عمل ممکن است دانلود اپلیکیشن،‌ خرید یک محصول، عضویت در خبرنامه، پر کردن یک فرم و غیره باشد.

۱۰. پرداخت به ازای هر فروش (CPS)

در پرداخت به ازای هر فروش یا همان Cost Per Sale تبلیغ‌دهنده به دنبال جذب مشتری واقعی و افزایش فروش است و در نتیجه پرداخت پورسانت تبلیغات در ازای هر فروش انجام می‌شود.

۱۱. پرداخت به ازای هر لید (CPL)

لید به معنی مشتری بالقوه (مشتری راغب) است. در این روش از پرداخت، هزینه تبلیغات در ازای هر مشتری بالقوه یا Lead انجام می‌شود. مشتری بالقوه کسی است که در همان لحظه فورا برای خرید اقدام نمی‌کند اما در آینده می‌تواند به مشتری بالفعل و واقعی تبدیل شود. برخی از صاحبان کسب وکار از تبلیغ‌کننده‌ها می‌خواهند که برای آن‌ها مشتری بالقوه ایجاد کنند. برای مثال ممکن است لینکی در اختیار سایت تبلیغ‌کننده قرار بگیرد تا کاربران با کلیک روی آن به یک لندینگ پیج یا صفحه فرود وارد شوند و در آن‌جا با محصولات یا خدمات فروشنده آشنا شوند و در نهایت یک فرم ثبت‌نام پر کنند. 

۱۲. پرداخت به ازای هر کلیک (CPC)

در پرداخت به ازای هر کلیک یا Cost Per Click، به ازای تعداد کلیکی که بر روی تبلیغات‌ شده است پورسانت پرداخت می‌شود.

۱۳. پرداخت به ازای نصب (CPI)

هزینه به ازای نصب یا Cost per install مناسب اپلیکیشن‌هاست و در آن، به ازای هر‌بار نصب اپلیکیشن هزینه تبلیغات پرداخت می‌شود. هزینه به ازای نصب با هزینه به ازای دانلود یا CPD تفاوت دارد. چرا که ممکن است کاربر برنامه‌ای را دانلود ‌کند اما آن را نصب نکند. 

۱۴. پرداخت به ازای هر هزار بار نمایش (Cost Per Mile)

در این نوع از محاسبه هزینه تبلیغات، تبلیغ‌دهنده باید به ازای هر هزار بازدیدی که از تبلیغ او می‌شود مبلغی را به تبلیغ‌کننده بپردازد.

۱۵. فرآیند جذب مشتری بالقوه (Lead Generation)

فرآیندی که برای جذب مخاطب هدفمند یا مشتری بالقوه انجام می‌شود. به عبارت دیگر این فرآیند شامل هر کاری است که برای تبدیل کاربران به مشتری صورت می‌گیرد. مانند جمع‌آوری شماره تلفن یا آدرس ایمیل و غیره.

۱۶. صفحه فرود (Landing page)

صفحه فرود یا لندینگ پیج صفحه‌ای است که با تمرکز روی یک محصول یا خدمت خاص و در راستای یک هدف مشخص طراحی می‌شود. هدف این صفحه ممکن است دریافت اطلاعات کاربران، فروش خدمات و محصولات، ارائه تخفیف و فروش ویژه و غیره باشد. لندینگ پیج با صفحه اول وب‌سایت تفاوت دارد و در آن فقط روی یک موضوع تمرکز می‌شود و کاربران به انجام یک عمل مشخص که ممکن است خرید کالا یا ثبت نام در خبرنامه و یا سایر موارد باشد سوق داده می‌شوند.

۱۷. نرخ تبدیل (Conversion rate)

اصطلاحات پرکاربرد افیلیت مارکتینگ، نرخ تبدیل

زمانی‌که کاربران عمل مورد نظر شما، که همان هدف نهایی کمپین تبلیغاتی‌تان است را انجام می‌دهند، تبدیل انجام می‌شود. به عبارت دیگر از این طریق بازدیدکنندگان سایت به مشتری بالقوه تبدیل می‌شوند. در همین راستا نرخ تبدیل یعنی تعداد افرادی که عمل مورد نظر شما را انجام داده‌اند و به تحقق هدف شما کمک کرده‌اند.

۱۸. دکمه فراخوان عمل (Call to action)

دکمه فراخوان عمل دکمه یا لینکی است که در صفحه شما قرار می‌گیرد و کاربر را به کلیک روی آن و انجام یک کار دعوت می‌کند. برای مثال ممکن است مقصد این دکمه، خرید یک محصول و یا عضویت در یک سایت باشد.

۱۹. بنر تبلیغاتی (Banner Ad)

یکی از انواع تبلیغات آنلاین، تبلیغات تصویری هستند. در این نوع از تبلیغات، یک بنر تبلیغاتی در سایت قرار داده می‌شود و کاربران با کلیک روی آن به صفحه‌ای که مقصد تبلیغات است، هدایت می‌شوند.

۲۰. تبلیغات همسان (Native Advertising)

تبلیغات همسان، به تبلیغاتی گفته می‌شود که با محتوای متنی و تصویری سایت سازگار و با عملکرد آن متناسب هستند. به عبارت دیگر این نوع از تبلیغات، هماهنگ با ساختار سایتی هستند که در آن قرار گرفته‌اند.

۲۱. تبلیغات نمایشی (Display Advertising)

حتما در سایت‌هایی مانند آپارات یا YouTube با این تبلیغات مواجه شده‌اید. این نوع از تبلیغات معمولا هم به صورت آفلاین در تلویزیون، فروشگاه‌ها و اماکن پرتردد و هم به صورت آنلاین و در سایت‌ها استفاده می‌شود. به این صورت که یک تیزر تبلیغاتی، کلیپ و یا هر نوع محتوای دیداری و شنیداری در سایت‌ها و در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

۲۲. بازاریابی عملکردی (Performance Based Marketing)

این نوع از بازاریابی بر پایه بازگشت سرمایه ایجاد شده است و در آن تبلیغ‌دهنده تنها برای تبلیغات موفق هزینه می‌پردازد. به عبارت دیگر فروشنده زمانی هزینه‌ تبلیغات را به تبلیغ‌کننده می‌پردازد که یک هدف مشخص و از پیش تعیین شده، محقق شود. افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از انواع بازاریابی عملکردی است.

۲۳. ترافیک بی‌کیفیت (Poor Quality Traffic)

گاهی اوقات ممکن است یک سایت ترافیک بالایی داشته باشد اما این ترافیک کمکی به افزایش نرخ تبدیل نکند. چنین ترافیکی را ترافیک بی‌کیفیت می‌نامند. اصولا  کیفیت ترافیک بسیار مهم‌تر از حجم آن است.  این مشکل ممکن است با تبلیغات نامناسب و یا سئوی غیرحرفه‌ای ایجاد شود.

۲۴. سئو (Search Engine Optimization)

یکی از اصطلاحات پرکاربرد افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش که برای فعالیت در این حوزه حتما باید با آن آشنا باشید، مفهوم سئو (SEO) است که به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. به عبارت دیگر با رعایت برخی اصول و نکات سایت شما رتبه بهتری در موتورهای جستجو و به طور خاص موتور جستجوی گوگل پیدا می‌کند و در نتیجه جایگاه بالاتری در نتایج جستجو کسب می‌کند. در همین راستا بهبود سئو به افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت و ترافیک آن کمک می‌کند. سئو به مسائل مختلفی وابسته است که هم به بهینه‌سازی اجزای داخلی سایت، مانند استفاده از کلمات کلیدی صحیح و هم به اقدامات خارج از سایت، همچون لینک‌سازی بستگی دارد.

۲۵. تصدیق‌ها (Testimonials)

تصدیق‌ها یا همان Testimonials شامل هر نقل‌قول، ویدیو و یا هرچیز دیگری از مشتریان قبلی است که نشان‌دهنده رضایت و تجربه مثبت آن‌ها در برخورد با یک محصول یا خدمت است. این عبارت‌ها یا شواهد این چنینی تاثیر قابل توجهی در جلب اعتماد کاربران و مشتریان جدید دارد.

۲۶.  صفحه نتایج جستجو (SERPs)

به صفحه نتایج موتور جستجو، Search engine results page یا به اختصار SERPS گفته می‌شود.

۲۷. کوکی (Cookie)

کوکی به فایل متنی کوچکی گفته می‌شود که از سوی وب‌سایت‌ها ارسال و در مرورگر رایانه اشخاص ذخیره می‌شود. این کوکی‌ها به شبکه افیلیت کمک می‌کنند تا به طور دقیق پرداختی‌های افیلیت‌ها را محاسبه کند.  

بیشتر بخوانید: کوکی های ردیابی افیلیت و نقش آنها در افیلیت مارکتینگ چیست؟

کلام آخر

افیلیت مارکتینگ می‌تواند راه مناسبی برای کسب درآمد باشد. اما این امر تنها زمانی محقق می‌شود که افیلیت‌ها یا همان تبلیغ‌کننده‌ها با دانش کافی و کسب اطلاعات ضروری وارد فعالیت در این حوزه شوند. به عبارت دیگر شاید در ابتدا با اطلاعات محدود بتوانید این کار را آغاز کنید اما برای افزایش درآمدتان به مطالعه، تحقیق و کسب مهارت بیشتر و شناخت اصطلاحات پرکاربرد افیلیت مارکتینگ نیاز خواهید داشت.

منابع:

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید