()

افیلیت مارکتینگ با اینکه ماهیت ثابتی دارد، اما انواع مختلفی می تواند داشته باشد. تفاوت انواع افیلیت مارکتینگ در نوع محتوای تبلیغاتی، روش تبلیغ، نوع افیلیت مارکتر و پلتفرم تبلیغاتی است.

به عنوان یک تبلیغ‌دهنده اگر قرار باشد تبلیغ محصول یا خدمات خود را به یک افیلیت مارکتر بسپارید، کدام نوع افیلیت مارکتینگ را انتخاب می‌کنید؟ اگر قرار است به عنوان یک افیلیت مارکتر کار خود را شروع کنید، کدام نوع از افیلیت مارکتینگ برایتان مناسب است؟ در این مقاله انواع افیلیت مارکتینگ را با هم بررسی خواهیم کرد تا در نهایت بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نوع افیلیت مارکتینگ را برای کار خود انتخاب کنید.

انواع افیلیت مارکتینگ از نظر روش اجرایی

نکته جالبی که در مورد افیلیت مارکتینگ وجود دارد، این است که این کار را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد و به یک نتیجه مشخص رسید.

منظور از انواع افیلیت مارکتینگ دقیقا چیست؟ انواع مختلف افیلیت مارکتینگ بر اساس چه معیارهایی تفکیک می‌شوند؟ چه چیزی یک نوع افیلیت مارکتینگ را از نوع دیگر متمایز می‌کند؟

انواع مختلف افیلیت مارکتینگ از نظر روش اجرایی به سه دسته اصلی افیلیت مارکتینگ غیر وابسته، افیلیت مارکتینگ وابسته و افیلیت مارکتینگ اینوالو تقسیم می‌شوند. این سه دسته اصلی نیز از نظر محتوا و پلتفرم تبلیغاتی قابل تفکیک هستند و شامل چند دسته مختلف می‌شوند که در ادامه مقاله به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

افیلیت مارکتینگ غیر وابسته (Unattached Affiliate Marketing)

ساده‌ترین نوع افیلیت مارکتینگ همین افیلیت مارکتینگ غیر وابسته است. در این نوع بازاریابی وابسته نیاز نیست کار زیادی انجام دهید، حتی داشتن وبلاگ یا وب سایت هم ضرورتی ندارد.

افیلیت مارکتینگ غیر وابسته عموما بر پایه دریافت هزینه به ازای کلیک (ppc) است. در این روش شما تبلیغات اینترنتی را در سایت‌هایی قرار می‌دهید؛ که از این روش بازاریابی پشتیبانی می‌کنند و به ازای هر کلیکی که کاربران وب روی تبلیغات داشته باشند، کمیسیون دریافت می‌کنید.

در این نوع افیلیت مارکتینگ، لازم نیست شما هیچگونه حضور یا فعالیتی در حوزه محصولاتی که تبلیغ می‌کنید داشته باشید، علاوه بر این هیچ گونه ارتباطی بین شما و مصرف‌کننده وجود ندارد.

تنها کاری که شما به عنوان یک افیلیت مارکتر انجام می‌دهید این است که لینک‌های افیلیت را در محیط‌های تبلیغاتی مانند یکتانت، تپسل و غیره قرار می‌دهید تا در مقابل دید کاربران اینترنت باشند. اگر کاربران بر روی تبلیغات شما کلیک کنند، کمیسیون آن را دریافت خواهید کرد.

این نوع افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های پرطرفدار در بین افیلیت مارکترها است زیرا به تخصص و کار زیادی احتیاج ندارد.

افیلیت مارکتینگ غیروابسته بیشتر مناسب افرادی است که نمی‌توانند برای راه‌اندازی و تولید محتوای وب سایت، وبلاگ و سایر پلتفرم‌ها زمان و انرژی لازم را صرف کنند و می‌خواهند در کمترین زمان به درآمد برسند. این افراد فقط در پشت صحنه تبلیغات نقش دارند.

این نوع افیلیت مارکتینگ برای افیلیت مارکترهایی که به ارتباط با مخاطب و مصرف‌کننده علاقه دارند و می‌خواهند خودشان نقش اصلی را در جذب مخاطب ایفا کنند، کاربردی ندارد.

افیلیت مارکتینگ وابسته (Related Affiliate Marketing)

نوع دیگری از انواع افیلیت مارکتینگ وجود دارد که در آن افیلیت مارکتر با مصرف‌کننده ارتباط دارد. در این نوع از افیلیت مارکتینگ، نمایش‌دهنده از طریق پست وبلاگ، پادکست، ویدئو یا در شبکه‌های اجتماعی حضور آنلاین دارد و لینک های افیلیت مرتبط با حوزه فعالیت خود را در در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. در این روش هم، اگر مخاطب از طریق لینک افیلیت وارد وب سایت تبلیغ‌دهنده شود و اقدام به خرید کند به افیلیت مارکتر کمیسیون تعلق می‌گیرد.

در افیلیت مارکتینگ وابسته، می‌توانید هر نوع محصولی که با حوزه کاری شما در ارتباط است را در قالب‌های مختلف از جمله بنر، تبلیغات متنی و غیره در پلتفرم تبلیغاتی خود قرار دهید.

به عنوان مثال: اگر شما وبلاگی در حوزه دیجیتال داشته باشید، می‌توانید در وبلاگ خود محتوایی با عنوان “آموزش ساخت اپل آیدی” قرار دهید و در انتهای آن فروشگاهی را معرفی کنید که محصولات اپل را می‌فروشند.

این روش نسبت به روش قبل برای کاربران وب قابل اعتماد‌تر است و احتمالا درآمد حاصل از آن نیز برای افیلیت مارکترها بیشتر خواهد بود.

افیلیت مارکتینگ اینوالو (Involved Affiliate Marketing )

برخی افیلیت مارکترها دوست دارند محصولات یا خدماتی را به مخاطبان خود پیشنهاد کنند، که کاملا از آن مطمئن هستند و به نوعی خودشان آن را تست کرده‌اند. اگر جزو این دسته افراد هستید افیلیت مارکتینگ اینوالو برای شما مناسب است.

در این نوع از افیلیت مارکتینگ، نمایش‌دهنده کاملا با چیزی که تبلیغ می‌کند درگیر است. در افیلیت مارکتینگ اینوالو نیز مانند افیلیت مارکتینگ وابسته شما یک وبلاگ، وب سایت، شبکه اجتماعی یا هر پلتفرمی که برایتان مناسب است را راه اندازی می‌کنید و محصولات مرتبط با حوزه کاری خود را تبلیغ می‌کنید.

تفاوتی که این روش با افیلیت مارکتینگ وابسته دارد این است که؛ قبل از تبلیغ هر چیزی خودتان از محصول یا خدمات تبلیغ‌دهنده استفاده می‌کنید و آن را در قالب نقد و بررسی به مخاطب خود ارائه می‌دهید.

نکته مثبت در این نوع از افیلیت مارکتینگ این است که می‌توانید بررسی جامع‌تر و صادقانه‌تری در مورد محصول داشته باشید، علاوه بر این اعتماد مخاطب را نیز جلب خواهید کرد.

انواع افیلیت مارکتینگ از نظر محتوا و پلتفرم

وبمسترها

این نوع از افیلیت مارکتینگ مخصوص صاحبین وب سایت‌ها یا کسانی است که؛ می‌خواهند وب سایت خود را راه‌اندازی کنند. تبلیغ‌دهندگان می‌توانند از محیط وب سایت این افراد برای ارتقاء کسب و کار و فروش بیشتر محصولات و خدمات خود استفاده کنند.

وبمسترهایی که سایت‌های قوی و پربازدید دارند، می‌توانند ترافیک بالایی به وب سایت تبلیغ‌دهنده ارسال کنند و خودشان نیز سهم قابل توجهی از کمیسیون فروش داشته باشند.

تبلیغ‌دهندگان برای ارتباط با این افیلیت مارکترها می‌توانند به صورت مستقیم با آن‌ها تماس بگیرند؛ یا اینکه از طریق شبکه‌های افیلیت آن‌ها را پیدا کرده و با آن‌ها همکاری کنند.

بلاگرها

وبلاگ‌ها و وب سایت‌های مبتنی بر محتوا یکی از محبوب‌ترین انواع پلتفرم‌هایی هستند که در افیلیت مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. محتوای وبلاگ‌ها بهترین گزینه برای نوشتن هرگونه اطلاعات در مورد شرکت‌های تبلیغ دهنده هستند.

از وبلاگ‌ها و وب سایت‌های مبتنی بر محتوا برای نوشتن رویو، نظر و تجربه استفاده از خدمات و محصولات یک شرکت نیز استفاده می‌شود.

تبلیغ‌دهندگان برای سپردن تبلیغ محصولات و خدمات خود به بلاگرها، اولا باید دنبال بلاگری باشند که حوزه فعالیتش با نوع محصول آن‌ها هم خوانی داشته باشد؛ ثانیا بپذیرد که در مورد شرکت آن‌ها و محصولات و خدماتشان در وبلاگ خود بنویسند.

این نوع افیلیت مارکتینگ حجم زیادی از ترافیک را به وب سایت تبلیغ‌دهنده ارسال می‌کند.

سایت‌های نقد و بررسی

افیلیت مارکترها علاقه ویژه‌ای به سایت‌های نقد و بررسی دارند، زیرا این گونه سایت‌ها مخاطب زیادی دارند و به سرعت تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها بالا می‌رود.

در این نوع از افیلیت مارکتینگ، افیلیت مارکترها یک وب سایت راه‌اندازی می‌کنند و در آن چند شرکت تبلیغ‌دهنده را در یک حوزه خاص بررسی می‌کنند.

در این سایت‌ها لینک افیلیت، درون محتوای نقد و بررسی مربوط به هر تبلیغ‌دهنده قرار می‌گیرد و مخاطبان وب سایت نقد و بررسی از طریق آن لینک‌ها به وب سایت تبلیغ‌دهنده ارجاع داده می شوند. نمایش دهنده‌ها به ازای ترافیکی که به وب سایت تبلیغ‌دهنده ارجاع داده‌اند، کمیسیون دریافت می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی یا خبرنامه

در این نوع از افیلیت مارکتینگ، نمایش‌دهندگان یک دیتابیس جامع از ایمیل کاربران ایجاد کرده و از آن برای ارسال پیشنهادات یا خبرنامه‌های خاص مربوط به محصولات و خدمات تبلیغ‌دهندگان استفاده می‌کنند.

این نوع افیلیت مارکتینگ راه آسانی برای اشتراک گذاری پیشنهادات و تخفیفات مختلف روی محصولات و خدمات تبلیغ‌دهندگان است.

در این روش افیلیت مارکتینگ دو نکته اساسی را باید در نظر بگیرید:

·   آدرس ایمیل‌ها را با روش‌های معتبر و قانونی جمع‌آوری کنید

·   ایمیل‌ها را برای کاربرانی ارسال کنید که برای دریافت آن‌ها مناسب هستند

خدمات فروشگاهی

در این نوع از افیلیت مارکتینگ، سایت‌هایی راه‌اندازی می شوند تا خدمات خاصی برای افزایش فروش فروشگاه‌های آنلاین ارائه دهند.

برخی از این سایت‌ها به عنوان یک دایرکتوری، لیستی از محصولات و خدمات فروشگاه‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کنند تا کاربران بتوانند راحت تر به محصولات و خدمات دسترسی داشته باشند. کاربران در این سایت‌ها می‌توانند محصولات را از جهات مختلف مانند قیمت، نحوه ارسال، ویژگی‌های محصول و غیره با هم مقایسه کرده و خرید کنند.

از رایج‌ترین این سایت‌ها می‌توان به سایت‌های مقایسه قیمت، موتورهای جستجوی کالا، پورتال‌های نقد و بررسی و غیره اشاره کرد.

در ایران سایت‌هایی مانند ترب و ایمالز به همین روش خدمات ارائه می‌دهند و بر اساس کلیک کاربران روی محصولات فروشگاه‌های مختلف کمیسیون دریافت می‌کنند. البته روش کسب درآمد از این نوع افیلیت مارکتینگ به توافق طرفین بستگی دارد و می‌تواند دریافت کمیسیون به ازای فروش یا حتی شارژ ماهانه حساب کاربری فروشنده باشد.

سایت‌های کد تخفیف و تخفیف گروهی

سایت‌های کوپن و تخفیف یکی از مهم‌ترین انواع افیلیت مارکتینگ هستند. در سال‌های اخیر فروشگاه‎های آنلاین با ارائه کوپن‌ها و کدهای تخفیف یک فضای رقابتی در دنیای تجارت آنلاین ایجاد کرده‌اند.

اکثر افراد قبل از خرید یک محصول از یک فروشگاه خاص اول دنبال کد تخفیف از آن فروشگاه هستند؛ یا اگر قرار است یک کالا را به صورت آنلاین خریداری کنند ابتدا جستجو می‌کنند تا ببینند کدام فروشگاه محصول مورد نظر آن‌ها را با تخفیف عرضه کرده است.

سایت‌هایی مانند تخفیفان و نت برگ در ایران جزو معروف‌ترین سایت‌های ارائه‌دهنده کد تخفیف هستند. این سایت ها از طریق پلن‌های مختلف از جمله پرداخت به ازای کلیک، پرداخت به ازای خرید و پرداخت‌های ثابت ماهانه با فروشگاه‌های مختلف هم کاری می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی

در دسترس‌ترین نوع افیلیت مارکتینگ، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر، یوتیوب و غیره است.

بسیاری از افیلیت مارکترها از فضای رسانه‌های اجتماعی برای هدایت دنبال‌کنندگان خود به وب سایت تبلیغ‌دهندگان و دریافت کمیسیون از فروش خدمات و محصولات آن‌ها استفاده می‌کنند.

سخن آخر

مواردی که در بالا ذکر شد تمام انواع افیلیت مارکتینگ نیستند، اما جزو رایج‌ترین و موثر‌ترین انواع این مدل بازاریابی به حساب می‌آیند. افیلیت مارکترها می‌توانند با توجه به علاقه و مهارت‌هایشان انواع خاصی از افیلیت مارکتینگ را انتخاب کرده و از طریق آن به تبلیغ محصول و خدمات تبلیغ‌دهندگان بپردازند و کسب درآمد کنند.

منابع

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید