یکی از عناصر فنی پیچیده در افیلیت مارکتینگ کوکی های ردیابی افیلیت هستند، این کوکی‌ها می‌توانند در پیش برد اهداف افیلیت مارکتینگ کمک کننده باشند. در این مقاله به سوالاتی مانند کوکی ردیابی افیلیت چیست؟ عملکرد آن چگونه است و چه نقشی در افیلیت مارکتینگ دارد را پاسخ خواهیم داد.

احتمالا برای شما هم پیش آمده به محض ورود به یک سایت با پاپ‌آپ پذیرش کوکی‌ها مواجه شده‌اید، در برخی موارد در این پاپ‌آپ تنها گزینه پذیرش وجود دارد و شما برای ورود به وبسایت ناچارید کوکی‌ها را بپذیرید، گاهی هم می‌توانید کوکی‌ها را نپذیرید و به راحتی وارد وبسایت مورد نظرتان شوید. اما اطلاع دارید که این کوکی‌ها چیستند و در مرورگر و کامپیوتر شما دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟

کار کوکی‌ها با کلیک بر روی گزینه پذیرش یا accept تمام نمی‌شود بلکه پذیرفتن شما مجوزی برای شروع فعالیت آن‌ها است. زمانی که یک بازدیدکننده کوکی‌های یک سایت را می‌پذیرد، کوکی‌ها در رایانه یا مرورگر او ذخیره می‌شوند تا اطلاعات مربوط به بازدیدکننده را ردیابی کنند.

کوکی ردیابی افیلیت چیست؟

در افیلیت مارکتینگ برنامه‌های افیلیت برای ردیابی بازدیدکنندگانی که بر روی لینک‌های افیلیت کلیک کرده‌اند از کوکی‌ها استفاده می‌کنند. میزان احتمال کلیک بر روی این کوکی‌ها به تبلیغات، قرار دادن تصاویر و طول لینک‌ها بستگی دارد.

به زبان ساده می توان کوکی ردیابی افیلیت را اینگونه تعریف کرد

کوکی های ردیابی افیلیت فایل‌های کوچکی هستند که با کلیک بازدیدکننده روی یکی از لینک‌های وابسته شما در مرورگر او باز و ذخیره می‌شوند.

با کلیک بازدیدکننده روی یکی از لینک‌های وابسته شبکه‌های افیلیت می‌توانند تشخیص بدهند فروش محصول یا خدمات از کجا انجام شده است. خوبی این کوکی‌ها این است که شما بابت تمامی ترافیکی که به بازارهای آنها ارسال می‌کنید کمیسیون دریافت می‌کنید و همه چیز قابل ردیابی است.

زمانی که شما محصول یا خدمات یک وبسایت را تبلیغ می‌کنید؛ در واقع این کوکی های ردیابی به شما کمک می‌کنند تا اگر شخصی بر روی لینک‌های افیلیتی که دارید کلیک کرد، محصولی خریداری کرد، یا هر عمل دیگری در وبسایت مبدا انجام داد، از آن مطلع شوید و مطمئن باشید که هزینه آن را دریافت می‌کنید.

در کوکی های ردیابی افیلیت اطلاعات مفید و کاربردی از جمله آدرس IP بازدیدکننده، مدت زمان بازدید، تاریخ و زمان مراجعه، آیدی افیلیت شما و حتی نام وب سایت شما ذخیره می‌شوند.

 برنامه‌های افیلیت از این اطلاعات برای آنالیز فعالیت شما استفاده می‌کنند تا به شما و شرکت‌هایشان برای بررسی کلیک‌ها، نرخ تبدیل و محاسبه بازده کلی سرمایه‌گذاری کمک کنند و کمپین‌های بازاریابی وابسته خود را ردیابی کنند.

نحوه عملکرد کوکی های ردیابی افیلیت

از آنجایی که هر مقاله‌ای بدون مثال چیزی کم دارد، این بخش را با یک مثال ساده توضیح می‌دهیم.

فرض کنید شما به عنوان یک افیلیت قرار است از طریق سیستم همکاری در فروش دیجی کالا یکی از کالاهای این فروشگاه مانند پنکه را تبلیغ کنید.

شما لینک وابسته این محصول از سایت دیجی کالا را به مخاطبان خود ارائه می‌دهید، لینک وابسته‌ای که برای شما تولید می‌شود یک لینک منحصر بفرد است و تنها فروشی را که از طریق تبلیغات شما انجام می‌شود پیگیری می‌کند. زمانی که شخصی روی لینک وابسته شما کلیک می‌کند، کوکی ردیابی افیلیت ایجاد و در مرورگر او ذخیره می‌شود.

حال اگر این کاربر که از طریق لینک شما به پنکه موجود در وبسایت دیجی کالا دسترسی پیدا کرده اقدام به خرید کند، این کوکی‌های افیلیت کمیسیون شما را از این فروش تضمین می‌کنند. مدت زمان اعتبار این کوکی ها در برنامه‌ها و سایت‌های وابسته متفاوت است، در سیستم همکاری در فروش دیجی کالا این زمان تا 15 روز است. یعنی از زمانی که کاربر برای اولین بار روی لینک وابسته شما کلیک می‌کند، تا 15 روز بعد اگر اقدام به خرید کند، کمیسیون به شما تعلق می‌گیرد. 

عملکرد برنامه‌های وابسته ممکن است کمی متفاوت باشد اما به طور کلی می‌توان گفت عملکرد کوکی های ردیابی افیلیت تقریبا یکسان است.

انواع کوکی های ردیابی افیلیت در افیلیت مارکتینگ

به طور کلی کوکی‌ها از نظر مدت زمان ماندگاری به دو دسته کوکی‌های دائم یا پایا (presistent Cookies) و کوکی های موقت (Temporary Cookies) تقسیم می‌شوند.

کوکی‌های موقت (Temporary Cookies):

کوکی‌های موقت به کوکی‌هایی گفته می‌شود که تاریخ انقضا دارند. این کوکی‌ها پس از مدت زمان مشخصی اعتبارشان تمام می‌شود؛ و خودبه‌خود حذف می‌شوند.

در این نوع کوکی‌ها پس از اینکه بازدیدکننده روی لینک وابسته کلیک کرد، از طرف برنامه وابسته یک پارامتر زمان برای آن لینک تعریف می‌شود و تعیین می‌کند چه مدت رابطه بین افیلیت و بازدیدکننده معتبر است. اگر در این مدت زمان معین بازدیدکننده اقدام به خرید کند کمیسیون آن به افیلیت تعلق می‌گیرد. اما اگر کاربر پس از زمان انقضای کوکی اقدام به خرید کند دیگر این فروش از طرف افیلیت نیست و کمیسیونی برای آن دریافت نمی‌کند زیرا کوکی قبلا منقضی شده است. 

عمر کوکی های ردیابی افیلیت
عمر کوکی های ردیابی افیلیت

طول عمر کوکی‌های موقت چقدر است؟

در افیلیت مارکتینگ، طول عمر کوکی‌های موقت می تواند از 24 ساعت تا 30 الی 90 روز متغیر باشد. مدت زمان اعتبار کوکی‌ها را معمولا شبکه افیلیت یا تولیدکننده و فروشنده محصول تعیین می‌کنند.

معمولا در کوکی‌های موقت با اعتبار 24 ساعت، تقریبا 93% از فروش، در همان 24 ساعت اول انجام می‌شود و افیلیت به کمیسیون خود می‌رسد. 

کوکی‌هایی با عمر 7 روز نیز، تقریبا 96% فروش را ردیابی می‌کنند و افیلیت تقریبا تمام کمیسیون را کسب می‌کند. با یک مقایسه متوجه می‌شوید که چندان تفاوتی بین فروش کوکی‌های 1 روزِ و 7 روزِ وجود ندارد، پس اعتبار بالای کوکی‌ها مطلقا به معنای دریافت کمیسیون بیشتر نیست.

در مورد کوکی های 30 روزِِ نیز چندان تفاوتی وجود ندارد و تقریبا 98% فروش اتفاق می‌افتد. اگر فروش این نوع کوکی‌ها را با کوکی های 1 روزِ مقایسه کنید تنها 5% در کمیسیون اختلاف دارند، پس انتخاب کوکی‌هایی با اعتبار 30 روز می‌تواند انگیزه افیلیت را، برای تبلیغ محصول شما بیشتر کند.

افیلیت مارکترها، معمولا با کوکی‌هایی موافقند که مدت زمان اعتبار آنها بیش از چند ماه باشد. در مقابل، فروشندگان بر این عقیده‌اند که هرچه مدت زمان اعتبار کوکی‌ها کمتر باشد، کمیسیون کمتری به افیلیت‌ها پرداخت می‌کنند. حقیقت این است که اگر اعتبار کوکی‌ها کمتر از حالت معمول باشد، هم برای فروشندگان و هم برای افیلیت مارکترها، می تواند اثر معکوس داشته باشد.

بهترین راه برای استفاده از کوکی‌های موقت

بهترین راه برای استفاده از کوکی‌های موقت کوکی‌های 30 تا 90 روز هستند. زیرا برای یک فروشنده، کوکی‌های 1 روزِ با 90 روزِ چندان تفاوتی ندارند، اما در جلب اعتماد افیلیت‌ها تاثیر زیادی دارد.

کوکی‌های دائم یا پایا (presistent Cookies):

کوکی‌های دائم بیشتر از یک سال، و در برخی موارد تا آخر عمر اعتبار دارند. این نوع کوکی‌ها یک سال تمام و یا تا آخر عمر افیلیت معتبر باقی می‌مانند، مگر اینکه توسط کاربر به نوعی از مرورگر حذف شوند. 

بنابراین اگر یک کوکی دائمی، برای یک برنامه افیلیت وجود داشته باشد، حتی اگر مشتری تا یک سال هم با کلیک بر روی لینک وابسته شما، خرید نکند همچنان لینک معتبر است و پس از آنکه کاربر خرید کند، شما کمیسیون خود را دریافت خواهید کرد.

حال که با تعریف کوکی‌های افیلیت، انواع آن‌ها و نحوه عملکرد این کوکی‌ها آشنا شدید، ممکن است سوالاتی در مورد این کوکی‌ها در ذهنتان ایجاد شود. در ادامه سعی کرده‌ایم به متداول‌ترین سوالات در مورد کوکی های ردیابی افیلیت و نحوه ردیابی افیلیت‌ها پاسخ دهم.

چگونه یک افیلیت ردیابی می شود؟

زمانی که یک افیلیت اقدام به تبلیغ محصول یا خدمات یک شرکت می‌کند از طرف آن شرکت یک URL ارجاع دریافت می‌کند که از این URL برای تبلیغ استفاده می‌کند. هنگامی که مشتری روی این لینک کلیک کند و وارد سایت فروشنده شود آیدی افیلیت در یک کوکی درون مرورگر مشتری ذخیره می‌شود. اگر مشتری اقدام به خرید کند، کمیسیون آن به صاحب آیدی افیلیت پرداخت می‌شود.

کوکی های ردیابی افیلیت چه مدت در مرورگر مشتری باقی می‌مانند؟

پاسخ این سوال بستگی به نوع کوکی‌ها دارد. کوکی‌های موقت اگر توسط مشتری از مرورگر حذف نشوند، تا پایان انقضا در مرورگر مشتری باقی می‌مانند. کوکی‌های دائم نیز برای همیشه در مرورگر باقی می‌مانند، مگر اینکه مشتری آنها را از مرورگر حذف کند.

آیا ممکن است خرید محصول توسط کوکی‌ها ردیابی نشود؟

از نظر فنی میزان اعتبار کوکی‌ها قابل تنظیم است، اما خطر حذف کوکی‌ها توسط کاربر همچنان وجود دارد. نکته دیگر اینکه، احتمال دارد کاربر از یک مروگر دیگر برای خرید استفاده کند، در این صورت دیگر لینک افیلیت قابل ردیابی نیست. زیرا کوکی‌ها فقط در مرورگری که مشتری، با آن لینک را باز کرده ذخیره می‌شوند.

کوکی‌ها به غیر از ردیابی لینک‌های افیلیت، چه کاربرد دیگری در افیلیت مارکتینگ دارند؟

در افیلیت مارکتینگ، برای اینکه نیازهای واقعی کاربران و مخاطبان را شناسایی کنید، روش‌های مختلفی از جمله نظرسنجی، بررسی ترندها، فرم‌های پرسش و پاسخ و گفت و گو با مخاطب پیش روی شما قرار دارند.

 روش دیگری نیز در این میان وجود دارد، که با استفاده از آن می‌توانید رفتار و اطلاعات کاربر را ردیابی کنید، تا متوجه نیازها و علایق او شوید؛ و مطابق با خواسته او شروع به تبلیغ کنید. بله منظورمان دقیقا کوکی‌ها هستند، که در جمع‌آوری اطلاعات کاربران به شما کمک قابل توجهی می کنند.

سخن پایانی

اگر سوالی در مورد کوکی های ردیابی افیلیت دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منابع