اگر چه روشهای زیادی برای کسب درآمد در اینترنت وجود دارد اما یکی از سریعترین و بهترین راههای کسب درآمد آنلاین، راهاندازی یک کسب وکار افیلیت مارکتینگ است. آیا میتوان به افیلیت مارکتینگ که یک بازاریابی در بستر اینترنت محسوب میشود، به عنوان یک شغل دائمی نگاه کرد؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و از زوایای مختلف به آن نگاه کنیم.
سوالی که ممکن است در ابتدا پرسیده شود این است که: آیا باید شغل خودم را برای اینکه یک بازاریاب افیلیت مارکتینگ شوم، رها کنم؟
فهرست مطالب
در ابتدای کار، خیر!
آیا میدانید که 95% از بازاریابان افیلیت مارکتینگ در کار خود شکست میخورند. 95% رقم بسیار بزرگی است، پس عاقلانه نیست که در ابتدای کار، شغل خود را رها کنید. اما چاره کار چیست؟ آیا باید از این بازار بکر و دست نخورده که بسیار جای پیشرفت دارد، دست کشید و آن را رها کرد یا اینکه سعی کرد جزء 5% بازاریابان بسیار موفق افیلیت مارکتینگ بود؟ حال ممکن است سوال کنید، که چگونه میتوانم جزء آن 5% باشم؟ در ادامه شما را برای یک افیلیت مارکتر خوب شدن راهنمایی میکنیم.
چگونه میتوان به بازاریاب افیلیت مارکتینگ تمام وقت تبدیل شد؟
اگر قصد دارید در این حرفه موفق شوید باید قبل از ترک شغل فعلی خود، مطابق با اصولی عمل کنید که در ادامه آنها را ذکر خواهیم نمود. قبل از اینکه شغل حال حاضر خود را رها کنید این چند قدم اساسی را بردارید:
1-بازار هدف خود را عاقلانه انتخاب کنید
انجام این کار در ابتدا بسیار آسان بهنظر میرسد، اما مشکلتر از آن چیزی است که فکر میکنید. با وجود اینکه بازارهای بکر بیشماری وجود دارد اما پیدا کردن موقعیتی مناسب در یک بازار سودآور میتواند مشکل و چالشبرانگیز باشد. بسیاری از بازارها رقابتی هستند، اما این دلیل نمیشود که شما نتوانید در این بازارها به درآمد مناسبی برسید.
قبل از شروع کار باید درباره بازار هدف خود تصمیم بگیرید. در این زمینه باید هم به علاقههای شخصی خود توجه داشته باشید و هم سعی کنید یک بازار هدف بکر و دستنخورده پیدا کنید. پیدا کردن یک بازار هدف مناسب که پتانسیل ایجاد درآمد را داشته باشد به معنای این است که شما میتوانید در آن بازار جایگاهی مناسب پیدا کنید و پایههای اقتدار خود را محکم کنید تا بتوانید روی بازاریابی افیلیت مارکتینگ به عنوان یک شغل تماموقت حساب باز کنید.
سعی کنید فقط روی یک موضوع تخصصی متمرکز شوید و از تلاش برای فروش هر نوع کالایی اجتناب کنید.
وبسایتهای موفق چگونه اند؟
وبسایتهایی که فقط روی یک بازار هدف متمرکز میشوند، موفقتر هستند. هنگامی که تازه شروع به کار میکنید سعی کنید فقط روی فروش چند قلم کالای محدود متمرکز شوید. این امر بهشما کمک میکند درباره این محصولات اطلاعات کافی جمع کنید. این اطلاعات میتوانند در هنگام تبلیغ مشخصات محصول بهشما کمک شایانی کنند.
دلیل این موضوع این است که محتوای هدفمند بازدیدکنندگان هدفمند را جذب میکند، در این صورت احتمال اینکه محصولاتی که شما در وبسایتتان تبلیغ میکنید توسط بازدیدکنندگان خریداری شود، افزایش مییابد. بهعنوان مثال وقتی که مطالب وبسایت شما حول موضوعاتی مثل سلامتی و بهداشت فردی متمرکز باشد تبلیغ کالاهایی مثل گوشی موبایل انتخاب مناسبی نیست. اما اگر در این وبسایت تبلیغ مکملهای کاهش وزن و یا وسایل بهداشتی صورت بگیرید قطعا درصد موفقیت فروش افزایش مییابد.
نکته دیگری که در اینجا باید مدنظر داشته باشید توجهکردن به میزان کمیسیون فروش است. بهعنوان مثال بهتر است به بازار فروش اطلاعات دیجیتال توجه خاصی داشته باشید زیرا اینگونه محصولات کمیسیون فروش بسیار بالاتری دارند (بین 10% تا 75%) که در مقایسه با کمیسیون فروش محصولات فیزیکی که معمولا زیر 5% است رقمی بسیار عالی بهنظر میرسد. مزیت دیگری که فروش این محصولات دارد این است که، فروش اطلاعات دیجیتالی مثل کتابهای الکترونیک و غیره بسیار راحتتر از کالاهای فیزیکی است زیرا افراد میتوانند بلافاصله بعد از خرید یک محصول اطلاعاتی دیجیتال، فورا به آن دسترسی داشته باشند.
2-قبل از تبلیغ یک محصول، خرید آن را مدنظر داشته باشید
بهعنوان یک بازاریاب افیلیت مارکتینگ، موظف نیستید که هر محصولی را که تبلیغ میکنید، خریداری کنید. با این حال ناگفته پیداست که در واقع داشتن و استفاده از محصولاتی که تبلیغ میکنید برای ایجاد اعتماد و اعتبار بیشتر لازم است. نقد و بررسی محصولات راهی عالی برای افزایش اعتبار شما بهعنوان یک بازاریاب افیلیت مارکتینگ است.
به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی خود با مخاطبانتان بهعنوان شخصی که از یک محصول استفاده کردهاید و از آن راضی بودهاید، یکی از بهترین راههای فروش آن محصول است. این امر بهویژه در محصولات اطلاعاتی دیجیتال مثل کتابهای الکترونیک راحتتر و کم هزینهتر است و در ابتدای کار راهگشا است.
میتوانید بهتدریج و با افزایش درآمدتان کالاهای سطح بالاتر را نیز خریداری کنید و کار خود را بیشتر گسترش دهید البته به این نکته توجه داشته باشید که هر محصولی را که میخواهید بهمنظور تبلیغ خریداری کنید حتما باید در راستای بازار هدفی باشد که در آن فعالیت میکنید.
3-همیشه به دنبال فرصتهای جدید باشید
فکر نکنید که میتوانید بهیکباره وبسایت خود را راهاندازی کنید. شما باید در مورد بازار هدف خود بسیار تحقیق کنید و همیشه بهدنبال محتوای بهروز درباره بازار هدف خود باشید. باید همیشه خبرهای بهروز را در وبساییتان منتشر کنید و بهدنبال تبلیغ و فروش کالاهای بهروز و جدید باشید. شما باید بهصورت مداوم بر بازار محصولات جدید نظارت داشته باشید آنها را تبلیغ کنید و بازخورد مخاطبان خود را مورد بررسی قرار دهید.
بعضی اوقات متوجه میشوید که زیر شاخههای جدیدی از بازار هدفتان وجود دارد که پتانسیل خوبی برای رشد دارند و میتوان آنها را بهعنوان بازار هدف جدیدی که مرتبط با بازار هدف اصلی است، درنظر گرفت.
فراموش نکنید که بهصورت مداوم معیارهای بازاریابی خود را ارزیابی کنید. معمولا تبلیغات، توسط شرکتهای تبلیغدهنده (صاحبان کالا و خدمات) تهیه میشوند. این کار به شما این امکان را میدهد که ببینید کدام یک از روشهای تبلیغی بیشتر موثر هستند و کدام یک از آنها فقط پول و وقت شما را هدر میدهند.
با این روش شما میتوانید بفهمید که مخاطبان شما به چه محصولاتی بیشتر علاقهمند هستند. استفاده از این روش مخصوصا زمانی اهمیت دارید که شما میخواهید بدانید که کدام یک از کمپینها سودآور هستند، چون بههر حال شما قرار است برای این کمپینهای بازاریابی هزینه کنید، پس باید بدانید که کدام یک از آنها سودآور است.
4-به دنبال ایجاد محتوای باکیفیت برای بالا بردن ترافیک وبسایتتان باشید
محتوا خون رگهای وبسایت شما است. بارگذاری مدوام مطالب منحصربهفرد، باارزش و مرتبط با بازار هدفتان بهترین راه برای بهدست آوردن رتبههای بالا در گوگل است. سعی کنید با استفاده از مجلات تخصصی و بهروز، عضو شدن در کانالهای خبری، عضو شدن در تالارهای گفتگوی تخصصی و جستجوی جدیدترین محصولات و خدمات مرتبط با بازار هدفتان، در بازار هدف خود متخصص شوید.
در سایت خود میتوانید جدیدترین اخبار را به اشتراک بگذارید، درباره مشکلات مرتبط با موضوع کاریتان راهحل و تاکتیک ارائه دهید و محصولات تبلیغی را در وبسایتتان را بهصورت تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. بدیهی است که بررسی محصولات باعث ایجاد محتوای بسیار خوبی میشود زیرا در این محتواها از کلمات کلیدی استفاده میشود که خریداران در صفحات گوگل جستجو میکنند، این نوع از محتوا تا حد زیادی سادهترین نوع محتوا برای کسب درآمد است.
در واقع فرمول موفقیت در افیلیت مارکتینگ بدون توجه به بازار هدف تقریبا همیشه ثابت است. مهمترین کاری که شما باید بهعنوان یک بازاریاب افیلیت مارکتینگ انجام دهید، تولید ترافیک است. اگر در ابتدای کار نمیخواهید برای بالابردن ترافیک وبسایت خود هزینه کنید میتوانید از روشهایی مثل به اشتراکگذاری لینک، مابین وبسایت خود و دیگر وبسایتها استفاده کنید و یا از ظرفیت شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک استفاده کنید. اگر میخواهید برای این کار هزینه کنید میتوانید با استفاده از تبلیغات پولی مانند تبلیغات پولی در فیسبوک، اجرای تبلیغ به صورت بنر در وبسایتهای دیگر و غیره ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید.
آیا شیوههای رایگان جواب می دهد؟
استفاده از روشهای رایگان هرچند کمهزینه است، اما بسیار روند کندی دارد پس بهتر است از روشهایی استفاده کنید که سرعت کار شما را بالا میبرند، در این صورت درست است که شما باید هزینه کنید اما بازدهی زیاد میتواند هزینههای صرف شده را به خوبی جبران کند و در ضمن باعث تسریع روند کاری شود.
اگر میخواهید مقالات شما در رتبهبندی گوگل جایگاه مناسبی داشته باشند از نظر تعداد کلمات، خساست به خرج ندهید. میانگین تعداد کلمات مقالاتی که در گوگل رتبههای بالایی دارند 2000 کلمه است. دیگر آن زمان که محتواهای کم در گوگل رتبههای بالا کسب میکردند گذشته است، بنابراین سعی نکنید با این موضوع مبارزه کنید.
5-به یک شبکه افیلیت مارکتینگ بپیوندید
بعد از اینکه بازار هدف خود را پیدا کردید، باید در یک شبکه همکاری در فروش عضو شوید. اینگونه از وبسایتها بهعنوان رابطی بین بازاریاب افیلیت و فروشندگان کالا و خدمات فعالیت میکنند. حتی اگر شما محصولی برای ارائه نداشته باشید میتوانید از طریق این وبسایتها با فروشندگان کالا و خدمات ارتباط برقرار کرده و به کمپین بازاریابی آنها بپیوندید. بهعنوان مثال بسیاری از بازاریابان افیلیت با وبسایت آمازون همکاری میکنند. سعی کنید همیشه با تبلیغدهندگانی کار کنید که معتبر باشند و نزد مردم دارای محبوبیت باشند به این صورت شما میتوانید از اعتبار آنها بهنفع خودتان استفاده کنید و میزان فروشتان را بالاتر ببرید. زیرا مردم همیشه به برندهای معروف سریعتر و راحتتر اعتماد میکنند و دیگر لازم نیست شما وقت و هزینهای برای اعتمادسازی صرف کنید.
ایجاد ارتباط موثر بین بازاریابان افیلیت مارکتینگ و تبلیغدهندگان (صاحبان کالا و خدمات) بسیار مهم است زیرا آنها میتوانند اطلاعات مفیدی را که درباره محصولاتشان و منابعی که برای تبلیغ محصولاتشان در اختیار دارند را با بازاریابان به اشتراک بگذارند. یادآوری این نکته نیز مهم است که بازاریاب در نهایت قرار است به صاحب کالا سود برساند، بنابراین صاحبان کالا و خدمات باید تلاش کنند تا با بازاریابان رابطه برقرار کنند. بنابراین بهدنبال برنامههایی بگردید که شرکتهای وابسته را ترغیب بهبرقراری ارتباط مستقیم با بازاریابان و ایجاد روابط سودآور میکنند.
سعی کنید در اینباره کاملا تحقیق کنید و شبکهای را انتخاب کنید که مناسب شما باشد. اگر میخواهید بدانید که آیا افیلیت مارکتینگ شغل است و به افیلیت مارکتینگ بهعنوان یک شغل تمام وقت نگاه کنید، باید سعی کنید برنامهای را انتخاب کنید که در راستای بازار هدفی فعالیت کند، که شما قصد دارید وارد آن شوید، در این صورت درصد موفقیت شما به میزان زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.
6-قدرت شبکه سازی را دستکم نگیرید
بازاریابان افیلیت مارکتینگ معمولا به تنهایی کار نمیکنند. شما میتوانید به صورت آنلاین با دیگران در ارتباط باشید. بهتر است بازاریابان افیلیت مارکتینگ بهصورت شبکهای با یکدیگر در ارتباط باشند، به این طریق آنها میتوانند تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بهدنبال برقراری ارتباط با سایر بازاریابهای شاغل در بازارهای هدفی مشابه بازار هدف خود باشید، زیرا این امر میتواند باعث ایجاد فرصتهای تبلیغاتی متقابل شود.
7-تبلیغ محصولات افیلیت را شروع کنید
بعد از طی مراحل بالا، حال نوبت به تبلیغ کالاها و خدمات میرسد. به این ترتیب شما میتوانید از بازاریابی افیلیت مارکتینگ درآمد کسب کنید. این کار را میتوانید از طریق وبسایتتان انجام دهید. همچنین میتوانید بین وبسایت و شبکههای اجتماعیتان لینک برقرار کنید و یا حتی میتوانید از تبلیغات کلیکی نیز استفاده کنید.
موفق شدن در حرفه بازاریابی همکاری در فروش
حال اگر بخواهیم دوباره به پرسش آغازینمان رجوع کنیم، باید گفت که بله میتوان افیلیت مارکتینگ را به-عنوان یک شغل تمام وقت در نظر گرفت. اما باید یک سری اصول و قواعد اولیه را دانست و مرحله به مرحله پیش رفت.
نباید انتظار داشت که یک شبه موفق شد، این کار نیز مثل هر کار دیگری قوانین خاص خود را دارد و تنها با پیروی از این قوانین است که میتوان جزء 5% بازاریابان موفق شد. قبل از اینکه شغل کنونی خود را رها کنید سعی کنید قدمهای اولیه را بردارید و شروع به کار کنید. نوشتن مطالب تخصصی در وبسایت را در اولویت قرار دهید.
سخن آخر : آیا همکاری در فروش شغل است
به عنوان سخن آخر باید بگوییم که برای حرفه ای شدن و تبدیل این حرفه به یک شغل باید از تازههای بازار هدف خود باخبر باشید. شما باید بهصورت روزانه در وبسایت و شبکههای اجتماعی دیگرتان محتوا منتشر کنید. از ایجاد ارتباط با سایر بازاریابان افیلیت مارکتینگ و تبادل لینک با آنها غفلت نکنید. تنها زمانی شغل کنونی خود را رها کنید که در افیلیت مارکتینگ به یک درآمد ثابت و پایدار رسیده باشید.
چه بسیار افرادی که در دنیا به امید رسیدن به درآمدهای زیاد و یک شبه وارد افیلیت مارکتینگ میشوند اما چون صبر کافی ندارند و در ضمن اصول اولیه کار را نیز رعایت نمیکنند، نمیتوانند در این حرفه موفق شوند و جزء آن 95% قرار میگیرند که حتی ممکن است به دلیل موفق نشدن در این کار سرخورده و ناامید شوند. پس سعی کنید هم اصولی پیش بروید و هم صبر کافی داشته باشید.