()

امروزه فروشنده‌هایی که می‌خواهند بازاریابی افیلیت را آغاز کنند دو انتخاب دارند. آن‌ها می‌توانند به یک شبکه افیلیت مارکتینگ ملحق شوند و یا از نرم‌افزارهای افیلیت مارکتینگ برای ساخت برنامه‌ی افیلیت اختصاصی خودشان استفاده کنند.

امروزه روش‌ها و متدهای خیلی زیادی برای بازاریابی وجود دارد و به اندازه‌ای این متدها زیاد شده‌اند که انتخاب یکی از آن‌ها برای صاحبان کسب و کارها سخت شده است.

تمام این روش‌ها و کانال‌های بازاریابی نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خاص خودشان را دارند. چیزی که معمولا در زمان سر و کله زدن با بازاریابی آنلاین به ذهن شما می‌رسد هزینه کمپین‌ها و میزان بازگشت سرمایه است. مطمئنا تمام فروشنده‌ها می‌خواهند فروش و سود خودشان را با سرمایه‌گذاری در بازاریابی افزایش دهند. مشکل اینجاست که اکثر استراتژی‌های بازاریابی آنلاین بر پایه پرداخت به ازای بازدید و پرداخت به ازای کلیک هستند.

این موضوع از دید بازاریابی کاملا قابل درک است اما برای فروشنده‌ها ممکن است با گذشت زمان خسته‌کننده شوند. مطمئنا روش‌های خیلی بهتری در دنیای بازاریابی وجود دارد اما هیچکدام از آن‌ها بازگشت سرمایه و یا هیچگونه نتیجه مثبتی را تضمین نمی‌کنند. به همین خاطر ما تصمیم داریم در ادامه یکی از مفاهیم بازاریابی را که کاملا تایید شده است اما هنوز توسط کسب و کارها به آن توجه نمی‌شود، یعنی افیلیت مارکتینگ را به شما معرفی کنیم.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش بیش از دو دهه است که معرفی شده است. این مدل یکی از مدل‌های بازاریابی براساس عملکرد است. برخلاف متدهای بازاریابی سنتی مثل گوگل ادز و یا فیسبوک ادز که براساس بازدید یا کلیک از شما پول می‌گیرند همکاری در فروش براساس نتایج واقعی مثل نرخ تبدیل، فروش، لید و… ارزیابی می‌شود. این بدین معنی است که هسته‌ی افیلیت مارکتینگ نتایج واقعی برای صاحبان کسب و کارها است.

افیلیت مارکتینگ براساس بهترین نوع بازاریابی از گذشته و حال یعنی بازاریابی دهان به دهان استوار است. این نوع بازاریابی چیزی است که تمامی فروشنده‌ها نقطه مقدس بازاریابی می‌دانستند: مشهور شدن در بین مشتریان و تولید محصولات با کیفیت نیروی محرکه‌ی بازاریابی دهان به دهان است. مطمئنا تبلیغات رسانه‌ای خیلی ارزان‌تر از ساخته رابطه‌ی دائمی با مشتریان و تولید محصولات فوق‌العاده است اما تبلیغات هرچقدر هم که قدرتمند باشد نمی‌تواند کاربر را به مشتری دائمی تبدیل کند.

شیوه کار بازاریابی افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ را می‌توان نسخه‌ی آنلاین بازاریابی دهان به دهان دانست. شیوه‌ی کار این نوع بازاریابی کار کردن دو گروه مختلف با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک است. در یک طرف ما فروشنده‌ها، صاحبان کسب و کار و خرده‌فروش‌ها را داریم و در طرف دیگر مردم عادی، بازاریاب‌های با انگیزه و مشتریانی قرار دارند که افیلیت نامیده می‌شوند. فروشنده‌ها محصولات خودشان را در اختیار بقیه قرار می‌دهند و افیلیت‌ها نیز در مورد این محصولات صحبت می‌کنند. هدف افیلیت‌ها این است که محصولات موردنظر را از طریق کارهای بازاریابی به فروش برسانند. پس از انجام فروش افیلیت یک کمیسیون دریافت می‌کند. این کمیسیون معمولا درصدی از قیمت کالای فروخته شده است. این بدین معنی است که فروشنده‌ها حاضرند قسمت کمی از سود به دست آمده از طریق فروش را با افیلیت مورد نظر به اشتراک بگذارند.

این مدل یک مدل خیلی مناسب است زیرا برای هر دو طرف منفعت دارد. فروشنده‌ها فقط برای نتایج به دست آمده یعنی فروش واقعی پول می‌دهند. افیلیت‌ها و شرکا نیز فقط محصولاتی را تبلیغ می‌کنند که به اندازه کافی می‌شناسند. 

نحوه کسب درآمد افیلیت‌ها

فروش‌ افیلیت توسط لینک‌های همکاری ویژه انجام می‌شود. این لینک‌ها به مالکان وبسایت‌ها و فروشنده‌ها می‌گویند که هر فروش از طرف کدام افیلیت انجام شده است. افیلیت‌ها می‌توانند از چندین استراتژی بازاریابی مختلف استفاده کنند. برای مثال می‌توانند برای یکی از دوستان خودشان که به محصول علاقه‌مند هستند ایمیل بفرستند و یا در مورد محصول در فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی تبلیغات کنند. حتی می‌توانند در مورد محصول یک پست بلاگ بنویسند و یا لینک و بنر آن را به وبسایت‌های خودشان اضافه کنند. تمامی این روش‌ها براساس بازاریابی دهان به دهان و انتشار اطلاعات در مورد محصول هستند.

برای فروش یک محصول خاص یک بلاگر سفر ممکن است در مورد سفر اخیر خودش یک مطلب بنویسد و داخل آن در مورد کیفیت محصول موردنظر صحبت می‌کنند و لینک خرید آن را هم داخل مطلب می‌گذارند و به ازای هر فروش درصدی از قیمت نهایی محصول را دریافت می‌کنند. این نمونه فقط یک مثال کوچک از نحوه‌ی کار شبکه‌ی افیلیت است.

افیلیت مارکترها معمولا به دنبال محصولاتی هستند که قبلا از آن‌ها استفاده کرده‌اند و آن را دوست دارند. برای مثال ممکن است بلاگرهای سفر به دنبال کیفی باشند که اخیرا خریده‌اند و از آن خوششان آمده است. این افیلیت‌ها به برنامه‌های افیلیت خاصی می‌پیوندند که بتوانند از لینک‌های افیلیت خاص آن استفاده کنند و محصولات خودشان را تبلیغ کنند.مزایای افیلیت مارکتینگ برای فروشنده‌ها

فروشنده‌ها از این نوع بازاریابی می‌توانند به چیزهای زیادی برسند. اول از همه آن‌ها می‌توانند به میزان زیادی بازاریابی رایگان دسترسی داشته باشند زیرا فقط برای نتایج قابل محاسبه پرداخت خواهند داشت. بازاریابی افیلیت حتی در صورتی که نتایج واقعی هم به همراه نداشته باشد برای سایت شما ترافیک خواهد داشت و آگاهی از برند را هم افزایش خواهد داد. حتی ممکن است به دلیل لینک‌های ورودی زیاد روی سئو سایت شما و نتایج گوگل نیز تاثیرگذار باشد.

مزایای افیلیت مارکتینگ برای افیلیت‌ها

برای افیلیت‌ها نیز این نوع بازاریابی جذاب است زیرا می‌توانند با تبلیغ برای محصولاتی که به آن‌ها علاقه دارند به درآمد برسند. معمولا آن‌ها این کار را به هر شکلی که شده انجام می‌دهند پس بهتر است به خاطر آن درآمد هم داشته باشند.

برنامه افیلیت

برنامه افیلیت به زبان ساده توافقی است که بین فروشنده و افیلیت انجام می‌پذیرد. در این توافق فروشنده برای ارسال ترافیک و یا به ازای هر خریدی که از سمت وبسایت افیلیت انجام می‌شود به او پول می‌دهد. همچنین ممکن است طبق توافق برنامه افیلیت اهداف دیگری هم داشته باشد. در برخی برنامه‌های افیلیت ممکن است به ازای بازدیدهایی که از صفحه‌‎ی حاوی لینک فروشنده می‌شود به افیلیت پول داده شود. عموما در صورتی که سایت افیلیت برای سایت فروشنده ترافیک یا پول بفرستد، فروشنده موظف است که به او پرداخت داشته باشد.

امروزه فروشنده‌هایی که می‌خواهند بازاریابی افیلیت را آغاز کنند دو انتخاب دارند. آن‌ها می‌توانند به شبکه‌های افیلیت ملحق شوند و یا از نرم‌افزارهای افیلیت برای ساخت برنامه‌ی افیلیت اختصاصی خودشان استفاده کنند.

اجازه دهید این مدل‌ها را با هم بررسی کنیم.

شبکه همکاری در فروش (Affiliate Network)

شبکه همکاری در فروش جایی است که فروشنده‌ها و بازاریاب‌ها همدیگر را ملاقات می‌کنند. وقتی که فروشنده‌ها به یک شبکه‌ی افیلیت ملحق می‌شوند آن‌ها به پنل ادمین و رابط کاربری خودشان دسترسی خواهند داشت. این رابط کاربری آنلاین به فروشنده‌ها اجازه می‌دهد برنامه‌ی افیلیت خودشان را سازماندهی کنند و تمامی زوایای آن را مدیریت کنند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از این بخش کمیسیون تعریف کنند، محصولات جدید اضافه کنند، موارد مورد نیاز برای بازاریابی را آپلود کنند و تمامی تغییرات مورد نیاز دیگر را اعمال کنند. می‌توانیم به شبکه افیلیت مارکتینگ به صورت یک بازار فکر کنیم که فروشنده‌ها برنامه‌های افیلیت و محصولات خودشان را در معرض دید قرار می‌دهند.

شرایط همکاری شبکه با فروشنده‌ها و افیلیت‌ها

معمولا از فروشنده‌ها برای عضویت در این شبکه‌ها مبلغی گرفته می‌شود و به احتمال زیاد هزینه‌های دیگری مثل هزینه انتقال وجه برای هر پرداخت و… نیز وجود دارد. این موارد ممکن است هزینه‌های استفاده از بازاریابی افیلیت را برای فروشنده‌ها افزایش دهد.

در مقابل بازاریاب‌ها می‌توانند به شکل رایگان در این شبکه‌ها عضو شوند. این شبکه‌ها فقط در صورتی برای فروشنده‌ها مناسب هستند که هزاران بازاریاب باکیفیت در آن‌ها عضو باشند. زمانی که افیلیت‌ها به عضویت شبکه‌ای خاص در می‌آیند آن‌ها نیز به کنترل پنل اختصاصی خودشان دسترسی خواهند داشت و می‌توانند تمامی موارد مربوط به عملکرد، کمیسیون دریافتی و… را ببینند و محصولات مناسب را جستجو کنند. بازاریاب‌ها باید برخی شرایط خاص را داشته باشند تا بتوانند به عضویت یک شبکه افیلیت مارکتینگ درآیند. این شرایط معمولا عبارتند از داشتن یک وبسایت، هزاران فالوور در شبکه‌های اجتماعی و…. زمانی که بازاریاب‌ها مورد پذیرش قرار بگیرند می‌توانند برنامه‌های افیلیت مختلف و محصولات عرضه شده را ببینند.

مزایای شبکه همکاری در فروش

  • قرار گرفتن سریع در معرض دید هزاران بازاریاب احتمالی
  • تمامی بازاریاب‌ها و افیلیت‌ها به دقت انتخاب شده‌اند
  • کیفیت بالای افیلیت‌ها
  • امکان دریافت راهنمایی و کمک از افیلیت‌های حرفه‌ای که شبکه را مدیریت می‌کنند.
  • شبکه‌های خدمات ارزش افزوده که کمک می‌کنند فروشنده‌ها تمامی موارد مربوط به بازاریابی افیلیت خود را اوت سورس کنند.
  • رابط کاربری قابل اعتماد، میزبانی شده توسط سرور شبکه
  • امکان ادغام بازاریابی افیلیت با انواع دیگر بازاریابی

معایب شبکه همکاری در فروش

  • عضویت در این شبکه‌ها ممکن است برای برخی فروشنده‌ها و کسب و کارهای کوچک پرهزینه باشد.
  • علاوه بر هزینه‌های شبکه، برای هر تراکنشی که انجام می‌شود نیز هزینه دریافت می‌شود و هزینه‌های دیگری هم مثل هزینه سرویس و هزینه‌های ماهیانه هم وجود دارد.
  • فروشنده‌ها می‌توانند فقط برنامه‌های خودشان را در معرض دید افیلیت‌هایی قرار دهند که در شبکه عضو هستند. برای اینکه بقیه افراد هم بتوانند وارد یک برنامه شوند باید به عنوان افیلیت وارد شبکه شود.
  • اکثر شبکه‌ها قیمت خودشان را داخل وبسایت نشان نمی‌دهند و به همین خاطر برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی خیلی سخت است.

بیشتر بخوانید : مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

نرم افزار افیلیت مارکتینگ (Affiliate Software)

نرم افزار افیلیت یک رابط کاربری و نوعی زیرساخت برای مدیریت برنامه افیلیت است. مدیریت افیلیت‌ها، ردیابی فروش و پرداخت کمیسیون با برخی چالش‌های تکنولوژیک روبرو است. تمامی این موارد با نرم‌افزار افیلیت قابل حل هستند. فروشنده‌ها می‌توانند این نرم‌افزار را خریداری کنند و یا در آن عضو شوند و از آن برای اجرای برنامه‌ی افیلیت خودشان استفاده کنند. این نرم‌افزار یا در سرورهای فروشنده نصب می‌شوند و یا به صورت ابری عرضه می‌شود. دو روش مختلف برای استفاده از نرم‌افزارهای افیلیت وجود دارد. شرکت‌های افیلیت معمولا یا لایسنس نرم‌افزار را می‌فروشند و یا آن را اجاره می‌دهند. این نرم‌افزار ویژگی‌هایی مثل پنل ادمین فروشنده و پنل ادمین بازاریاب را به همراه قابلیت‌های گسترده دیگری که هم فروشنده‌ها و بازاریاب‌ها به آن نیاز دارند را شامل می‌شود. این موارد موضوعاتی مثل تنظیم کمیسیون، افزودن محصولات، عضویت در برنامه‌های افیلیت، دریافت لینک‌های قابل ردیابی برای تبلیغ و… را شامل می‌شوند.

مزایای نرم افزار افیلیت مارکتینگ

  • هیچ پرداختی برای تراکنش‌ها و یا دیگر موارد مربوط به فروش یا کمیسیون وجود ندارد
  • از آن‌جایی که همه‌ی هزینه‌ها قابل ثابت هستند امکان پیش‌بینی هزینه‌ها وجود دارد.
  • امکان شخصی‌سازی نرم‌افزار و تطبیق‌پذیری آن
  • امکان خرید و مالکیت نرم‌افزار
  • امکان تبلیغ برنامه‌های بازاریابی از طریق روش‌ها و پلتفرم‌های مختلف برای جذب بازاریاب‌های احتمالی
  • هزینه‌های کمتر اجرای برنامه‌های افیلیت نسبت به شبکه افیلیت
  • امکان انتخاب نرم‌افزار مناسب بسته به نیازهایی که دارید

معایب نرم افزار افیلیت مارکتینگ

  • نصب نرم‌افزار روی سرور فروشنده ممکن است با سختی‌های خاصی روبرو باشد
  • استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری ممکن است سخت باشد و بیشتر برای کاربران آشنا با تکنولوژی مناسب است.
  • فروشنده باید به شخصِ نسبت به تبلیغ برنامه افیلیت خود اقدام کند تا ترافیک کافی را به دست بیاورد
  • برخی از نرم‌افزارهای افیلیت محدودیت‌های خاص خودشان را از لحاظ تعداد افیلیت‌ها، تعداد کلیک‌ها و… دارند.
  • فروشنده‌ها باید مدیر افیلیت خودشان را برای برون‌سپاری برنامه‌های افیلیت استخدام کنند.

مقایسه شبکه افیلیت مارکتینگ با نرم افزار افیلیت

سهولت در استفاده و بهره‌برداری

تفاوت اصلی بین شبکه افیلیت مارکتینگ و نرم افزار افیلیت مارکتینگ این است که شبکه افیلیت به سرعت برنامه‌های شما را در معرض دید هزاران بازاریاب مختلف قرار می‌دهد. اما در صورتی که از نرم‌افزار استفاده کنید فروشنده مسئولیت بازاریابی برنامه افیلیت خودش و جذب بازاریاب‌های احتمالی را برعهده دارد. این بدین معنی است که شبکه‌های افیلیت می‌توانند برنامه‌های افیلیت را خیلی راحت‌تر اجرا کنند. اما در نرم‌افزارهای افیلیت فروشنده‌ها باید خلاقیت بیشتری به خرج دهند تا بازاریاب‌های افیلیت را راحت‌تر جذب کنند.

هزینه تمام شده

یکی دیگر از تفاوت‌های خیلی بزرگ نرم‌افزار افیلیت و شبکه افیلیت هزینه است. عموما نرم‌افزار افیلیت از لحاظ بودجه خیلی به صرفه‌تر هستند و این به این خاطر است که می‌توانید نرم‌افزار را با یک قیمت ثابت بخرید. حتی شما اگر به شکل ماهیانه نرم‌افزار را اجاره کنید نیز هزینه‌ها کاملا قابل پیش‌بینی هستند و هیچ هزینه مخفی‌ای وجود ندارد اما این موضوع در مورد شبکه‌های افیلیت صدق نمی‌کند.

فروشنده‌ها برای عضویت در شبکه‌های افیلیت مارکتینگ باید هزینه خاصی پرداخت کنند و هزینه‌های خیلی زیادی هم برای انجام هر تراکنش از شما کسر می‌شود. این بدین معنی است که وقتی در یک شبکه عضو می‌شوید باید بیشترین تلاش خودتان را بکنید تا موفق شوید وگرنه ممکن است سرمایه خودتان را از دست بدهید. این موضوع خیلی مهم است و در زمان برنامه‌ریزی توجه زیادی به آن داشته باشید. همچنین در نظر داشته باشید که رسیدن به نتایج قابل مشاهده ممکن است مقداری زمان ببرد.

مقایسه نهایی

افرادی که نرم‌افزار را انتخاب می‌کنند نیز باید به یاد داشته باشند که شروع برنامه افیلیت و سوددهی آن ممکن است حتی از شبکه افیلیت مارکتینگ هم، زمان بیشتری ببرد. در انتخاب روش مناسب برای شروع باید نقاط قوت و ضعف هرکدام را درنظر بگیرید. شبکه‌ها هزینه بیشتری دارند اما به سرعت در معرض دید مخاطبان قرار می‎‌گیرید و برخی ویژگی‌های خاص هم خواهید داشت. نرم‌افزار افیلیت از نظر بودجه معقول‌تر است ولی به مدیریت منابع بیشتری نیاز دارد و رشد برنامه افیلیت در آن نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین باید هزینه بازاریابی و تبلیغات برنامه افیلیت را هم در نظر داشته باشید.

سخن نهایی

هم نرم‌افزار افیلیت و هم شبکه افیلیت مارکتینگ مزایا و معایب خودشان را دارند. اما یک موضوع خیلی مهم وجود دارد؛ در صورتی که مالک یک کسب و کار هستید و محصولات خودتان را به صورت آنلاین می‌فروشید افیلیت مارکتینگ چیزی است که باید به آن فکر کنید. این نوع بازاریابی هم توسط کسب و کارهای کوچک و هم کسب و کارهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزایای آن برای همه ثابت شده است. 

منابع

bestaffiliatesoftware.net

این پست چطور بود؟

میانگین نظرات / 5.

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید